Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filterplaat en rondpompen tijdens maischen  (gelezen 2387 keer)

Offline Vik75

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Filterplaat en rondpompen tijdens maischen
« Gepost op: 25-04-2018 15:33 u »
Hey iedereen,

Ik heb een brouwinstallatie die bestaat uit drie fusten.1 kook 1 maische en 1 spoelwater.

Nu ben ik bezig alles naar rvs om te zetten en wil ipv een hevelfilter een filterplaat gaan maken.

Mijn vraag is. Als ik deze plaat onder in mijn maischketel leg blijft er altijd water dat niet in contact staat met het geschrote mout.
Is het dan beter om tijdens de maischen het water langzaam rond te pompen.

Ik verwarm met gas.

Grt

Erik

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
Re: Filterplaat en rondpompen tijdens maische
« Reactie #1 Gepost op: 25-04-2018 15:44 u »
Hallo Erik,

Ja, dat lijkt me het beste. Ik heb een Grainfather en dat is precies zo'n systeem: een vat met een filterplaat en een pomp.

Je filtert dan eigenlijk al tijdens het maisschen. Werkt als een trein.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #2 Gepost op: 25-04-2018 16:41 u »

Dat is zeker een mogelijkheid, die manier van brouwen staat ook bekend als RIMS (Recirculating Infussion Mash System). Als je zoekt op deze term, of bij de tag Herms/Rims kijkt, vind je meer informatie hierover.

Brouw zelf al een paar jaar met een vrij simpel zelfgebouwd RIMS systeem. Ik ben er erg positief over. Het gaat vlot en gemakkelijk. Na het maischen, kan je meteen beginnen met spoelen, want je wort is klaar helder. Ook het rendement is vrij hoog en je kaf blijft goed intact waardoor je een goed filterbed krijgt.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2018 17:23 u »
Ik doe niet anders. Onder mijn filter blijft ongeveer 7 cm vrije ruimte, waar dus wel water zit maar geen mout. Ik pomp alles dus regelmatig rond en dat gaat prima. Volgens de fabrikant van mijn filter (Mattmill) zou dat filter NIET met een pomp gebruikt kunnen worden.  Ik heb echter tot nu toe geen problemen ermee gehad. Ik kan wel zeggen dat mijn pomp meer aan dan uit staat. :proost: :biersmile:

Offline Vik75

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2018 11:39 u »
Hey nu ga ik een filterplaat kopen. En ik had op het forum ergens gelezen dat zo'n plaat het beste een plus minus 40% doorlaatbaarheid moet hebben. Dat komt over een meet een geperforeerde plaat met gaten van 2 mm en een afstand van 3 mm. Is 2 mm niet iets te groot of juist goed.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #5 Gepost op: 29-04-2018 15:30 u »
Dat komt over een met een geperforeerde plaat met gaten van 2 mm en een afstand van 3 mm. Is 2 mm niet iets te groot of juist goed.

Ik heb zelf een bodem gemaakt met 1½ bij 2½ en dat werkt prima, ik weet niet wat die halve mm voor verschil maakt.

Offline Vik75

• Vol lid
Re: Filterplaat en rondpompen tijdens maischen
« Reactie #6 Gepost op: 25-02-2019 07:13 u »
Gisteren voor het eerst met de filterplaat proef gedraaid.

Op een paar lekjes in de plaat na werkt het goed.

Alleen het rond gepompte water moet ik nog goed verdelen over de bovenkant.

Heb dit geprobeerd met een bol met gaatjes maar dat geeft een fontein. Niet de bedoeling.

Nu op zoek naar een andere oplossing.
Ik zat te denken aan een rvs ring met gaatjes. Maar ik kan dit helaas niet zelf maken. Iemand een ander idee.

Met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #7 Gepost op: 25-02-2019 08:12 u »
Uitloop van pomp (slangetje of buisje) op je moutbed leggen  en zorgen dat er cm of meer wort op staat. Verdeling is dan prima.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #8 Gepost op: 25-02-2019 09:35 u »
Uitloop van pomp (slangetje of buisje) op je moutbed leggen  en zorgen dat er cm of meer wort op staat. Verdeling is dan prima.

Zo doe ik dat ook. Ik heb wel eens geprutst met verdelers, maar gewoon de losse slang bovenop de mout geeft de minste zuurstof inslag bij mij.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #9 Gepost op: 25-02-2019 10:23 u »
Ik doe het ook zo, je kan die slang op een silicone deksel (van bvb tupperware potje) leggen, het wort stroomt er dan rustig af zonder veel zuurstofinslag. Ook mogelijk: zo'n geperforeerd spatdeksel.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #10 Gepost op: 25-02-2019 12:43 u »
Zelf gebruik ik ook al jaren een filterplaat in combinatie met rondpompen. Mijn uitloop is een bocht (met de opening naar beneden). Op die bocht zit een T-stuk en in het T-stuk zitten 2 pijpjes  en aan het eind van die pijpjes zit een knietje waarvan de opening naar boven wijst. Na de pomp heb ik een kogelafsluiter om de druk te kunnen regelen.
De uitloop van de knietjes ligt net onder het oppervlak van het wort.

Schetsje omdat ik ff geen foto van het pijpje kan maken (nu weet ook iedereen waarom ik geen striptekenaar geworden ben.....).

Offline Vik75

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 25-02-2019 13:24 u »
Wel erg begrijpelijk de tekening.

Ga ik het ook zo eens proberen.
Bedankt voor de reacties.

Hier onder de oude situatie

Met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke

Offline Vik75

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 12-03-2019 10:29 u »
Vorige week maandag met de nieuwe uitstroom gewerkt.

Gaat redelijk goed maar zie nog wel het belang van roeren in mijn pan. Ik meet veel verschillende temperaturen door heel de pan.

met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #13 Gepost op: 12-03-2019 12:45 u »
Vorige week maandag met de nieuwe uitstroom gewerkt.

Gaat redelijk goed maar zie nog wel het belang van roeren in mijn pan. Ik meet veel verschillende temperaturen door heel de pan.

met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke
Tijdens het maischen roer ik ook. Niet per se voor de constante temperatuur maar om zo veel mogelijk suikers in de oplossing te krijgen. Als ik niet roer, scheelt dat een aantal procenten in mijn rendement. Niet wereldschokkend maar toch...

Offline FrankR

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 15-03-2019 21:49 u »
Tijdens het maischen roer ik ook. Niet per se voor de constante temperatuur maar om zo veel mogelijk suikers in de oplossing te krijgen. Als ik niet roer, scheelt dat een aantal procenten in mijn rendement. Niet wereldschokkend maar toch...

Roeren in de maischpan van een herms? Met wat voor een interval en hoe lang van te voren stop je zodat het filterbed goed kan zetten?

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #15 Gepost op: 16-03-2019 11:07 u »
Ik roer ook tijdens het maischen, als de temperatuur verhoogd moet worden van 64 naar 68 en van 68 naar 72. Daarna roer ik niet meer en dan heeft het filterbed ongeveer een 20 tot 25 minuten om zich te "zetten". :biersmile: :proost:

Tags: