Blond bier poging 2

Gestart door RobPh, 24-04-2018 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobPh

Beste mede-brouwers,

Vorige zomer heb ik een blond bier gebrouwen dat alles behalve smakelijk was, waarschijnlijk doordat ik te weinig gist had toegevoegd.
Ondertussen maak ik geroerde starters. In de afgelopen brouwsels vond ik de smaak van de gebruikte aroma hop afwezig. Daarom zou ik graag jullie feedback willen hebben op onderstaand recept, met name de hoeveelheid hop die ik gebruik. Daarnaast heb ik ook nog Hallertau Tradition op voorraad. Alvast bedankt!  :proost:


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0005
Naam receptBlond biertje
Brouwdatum27-04-2018
BierstijlBlond
Volume22,6 l
Begin SG1,052 SG
Eind SG1,013 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,0%
Alcoholgehalte5,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement78,8 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Boxmeer
16,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC80,0 %
1,00 kgMünchenermoutDingemans15 EBC20,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase63,0 °C10 min.40 min.3,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C5 min.25 min.3,8 l/kg
uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gBrewers Goldpellets9,1%70 min.19,6 IBU
15,0 gCascadepellets6,4%10 min.2,8 IBU
15,0 gCascadepellets6,4%whirlpool2,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 1,0 l getrapte starterBelgian Ale Yeast (1214)bovengist


GeBaxke

Zelf zou ik wat meer hop gebruiken 30-35 ibu maar dat is een kwestie van smaak.
Je maischschema is wat vreemd.
Beginnen met 72 dan terug naar 63 dan weer naar 72.

Voor een niet zoete blonde
64 graden 45 minuten.
72 graden 20 minuten
Uit maischen 1 minuut 78 graden. Als je dat wil.

 

RobPh

Citaat van: GeBaxke op 24-04-2018  22:30 uZelf zou ik wat meer hop gebruiken 30-35 ibu maar dat is een kwestie van smaak.
Je maischschema is wat vreemd.
Beginnen met 72 dan terug naar 63 dan weer naar 72.

Voor een niet zoete blonde
64 graden 45 minuten.
72 graden 20 minuten
Uit maischen 1 minuut 78 graden. Als je dat wil.
Ik zie het inderdaad, daar is iets mis gegaan. Bedankt! Ik vind het altijd lastig om een balans te vinden in de hoeveelheid hop, de ervaring zal het leren. Ik zal de bitterheid eens opschroeven, kan nooit kwaad.

jaapz

Citaat van: RobPh op 24-04-2018  23:10 uIk zie het inderdaad, daar is iets mis gegaan. Bedankt! Ik vind het altijd lastig om een balans te vinden in de hoeveelheid hop, de ervaring zal het leren. Ik zal de bitterheid eens opschroeven, kan nooit kwaad.

Als je een mooie balans wilt vinden tussen bitterheid en moutigheid, is de "BU/GU"-ratio een handig hulpmiddel om te bepalen of je hoeveelheid hops (IBU's) klopt met de zwaarte van je bier. In de BU/GU schaal betekent 0 "te moutig" en ~1.2 "te bitter".

Even een voorbeeldje.

Je begin SG is 1.052, dan is je GU 52. Je IBU's staan nu in het recept op 25. Je BU/GU ratio is dan 25/52=0.48. Dat is mooi op het midden van de schaal. Zou je het verhogen naar 35, dan kom je logischerwijs ook hoger op de schaal uit: 35/52=0.66.

Hier een mooie pdf met voor een aantal bierstijlen een richtratio:

RobPh

Citaat van: jaapz op 25-04-2018  09:36 uAls je een mooie balans wilt vinden tussen bitterheid en moutigheid, is de "BU/GU"-ratio een handig hulpmiddel om te bepalen of je hoeveelheid hops (IBU's) klopt met de zwaarte van je bier. In de BU/GU schaal betekent 0 "te moutig" en ~1.2 "te bitter".

Even een voorbeeldje.

Je begin SG is 1.052, dan is je GU 52. Je IBU's staan nu in het recept op 25. Je BU/GU ratio is dan 25/52=0.48. Dat is mooi op het midden van de schaal. Zou je het verhogen naar 35, dan kom je logischerwijs ook hoger op de schaal uit: 35/52=0.66.

Hier een mooie pdf met voor een aantal bierstijlen een richtratio:
Heel handig dit, een mooie richtlijn. Wist niet dat er zoiets bestond. Er is nog zoveel om te leren! Bedankt!

tdp

Citaat van: RobPh op 25-04-2018  10:14 uHeel handig dit, een mooie richtlijn. Wist niet dat er zoiets bestond. Er is nog zoveel om te leren! Bedankt!

Ik zie dat je BrouwHulp gebruikt, hier wordt dit reeds voor je uitgerekend. Ik stuur ook eerder op de BU/GU dan op bitterheid an sich.


Jacques

Citaat van: jaapz op 25-04-2018  09:36 uHier een mooie pdf met voor een aantal bierstijlen een richtratio:

Deze aanbeveling houdt geen rekening met de vergistingsgraad van een bier. Dat maakt voor de beleving van de bitterheid veel uit. Een bier met een hoge schijnbare vergistingsgraad komt veel bitterder over dan een bier met een lage SVG...

RobPh

Citaat van: Jacques op 25-04-2018  22:27 uDeze aanbeveling houdt geen rekening met de vergistingsgraad van een bier. Dat maakt voor de beleving van de bitterheid veel uit. Een bier met een hoge schijnbare vergistingsgraad komt veel bitterder over dan een bier met een lage SVG...
Bedoel je hiermee dat de aanwezige restsuikers het bitteren deels kan 'maskeren'?


tdp

Citaat van: RobPh op 25-04-2018  23:39 uBedoel je hiermee dat de aanwezige restsuikers het bitteren deels kan 'maskeren'?

De beleving van bitter is met een bier met een eind SG van 1.020 wel anders dan met een eind SG van 1.003 bijvoorbeeld.

jaapz

Citaat van: Jacques op 25-04-2018  22:27 uDeze aanbeveling houdt geen rekening met de vergistingsgraad van een bier. Dat maakt voor de beleving van de bitterheid veel uit. Een bier met een hoge schijnbare vergistingsgraad komt veel bitterder over dan een bier met een lage SVG...

Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je met het gebruik van dit handigheidje alle andere balanceringen in je recept opzij moet schuiven

Het is slechts een handige indicator

seed7

Citaat van: RobPh op 25-04-2018  23:39 uBedoel je hiermee dat de aanwezige restsuikers het bitteren deels kan 'maskeren'?

Ja, je kunt het veralgemeniseren door te zeggen dat bitter en zoet elkaar kunnen balanceren. Dat zoet hoeft niet alleen van restsuikers te komen, ook gist maakt stoffen die zoet smaken en om het makkelijk te maken doet iedere stam dat anders :)

Je gebruikt de Chimay gist, ondanks dat Belgische bieren niet heel erg bitter zijn harmonieren die gisten vaak wel met een stevige bitterheid. Dus, als je van bitter houdt is er niets op tegen om op 35 of zelfs 40 IBU te mikken,

Ingo


Marcel_k

Je hebt je IBU uit whirlpool op 0 staan, dat komt omdat je met Tinseth  werkt. Niet realistisch volgens mij. Als je met Rager werkt, krijg je wel ibu's uit whirlpool.

RobPh

Citaat van: Marcel_k op 26-04-2018  20:46 uJe hebt je IBU uit whirlpool op 0 staan, dat komt omdat je met Tinseth  werkt. Niet realistisch volgens mij. Als je met Rager werkt, krijg je wel ibu's uit whirlpool.

Dankje  :biersmile: Ik heb het even aangepast in het recept. Met het meerekenen van de whirlpool valt het brouwsel opeens veel bitterder uit. Daarom de hopgiften verlaagt. Morgenvroeg begint de brouwsessie van dit fantastisch biertje in wording. Wor(t)d vervolgt...
 :proost2:

Jacques

Citaat van: jaapz op 26-04-2018  09:15 uHet is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je met het gebruik van dit handigheidje alle andere balanceringen in je recept opzij moet schuiven

Het is slechts een handige indicator

Het is niet meer dan een grove indicator.
Te vaak wordt veel waarde toegekend aan dergelijke simpele tools terwijl de werkelijkheid toch wat complexer is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.