Witbier

Gestart door tdp, 24-04-2018 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Collegabrouwers,

Over een paar weken komt mijn voetbalteam langs voor een bierproeverij. Op dit moment heb ik niet heel veel (spannende) bieren op voorraad en moet dus nog snel een gangbier bier brouwen. Mijn idee is om een (relatief) traditioneel witbier te brouwen, met in het achterhoofd dat deze op 27-05 te schenken moet zijn. Heb wel over spannende bieren nagedacht, maar mijn aanname is dat ze allemaal wel een witbier lusten. Voor de meesten is dat al bijzonder exotisch, aangezien ze normaal alleen tussen een pijpje en een beugel hoeven te kiezen ;)

Zit nog te twijfelen om er 1 of 2 gram komijn aan toe te voegen, ik heb ergens gelezen dat dit ook in een Hoegaarden gebruikt wordt?

Iemand op- en aanmerkingen op onderstaand? Aanstaande donderdag wil ik de pot op het vuur zetten.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk036
Naam receptWitte broek en rode trui
Brouwdatum26-04-2018
BierstijlWitbier
Volume25,0 l
Begin SG1,043 SG
Berekende kleur (Morey)5 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)11 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Rossum (Ov.)
1,60 mlFosforzuur
11,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l207 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,35 kgGreenSwaen PilsenerThe Swaen3 EBC54,9 %
1,50 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC35,0 %
0,43 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.5,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.5,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.5,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%first wort hop8,3 IBU
20,0 gSaazbellen4,0%10 min.3,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
8,00 gKorianderzaadspecerijkoken
12,50 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting22,5 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering20,0 °C


Koen S

Ik heb ooit een witbier gemaakt, vergelijkbaar qua mouten en hoppen.
Ik voegde voor 20 liter toe: 5 gram komijnzaad, 10 gram korianderzaad en 20 gram gedroogde sinaasappelschil, alles 15 minuten voor einde koken. Was een heel lekker biertje, maar ik zou nu de kruiden pas de laatste 5 minuten toevoegen.

hansHalberstadt

Is het niet zo dat forsorzuur de calcium wegvangt (neerslaat) terwijl je calcium juist nodig hebt voor vroegtijdige neerslag van oxalaat in je beslag? (Geeft anders kans op gushing via calcium oxalaatkristallen in je flesjes) en voor de juiste werking van de enzymen is calcium ook nodig. Ik zou melkzuur of zoutzuur nemen. En zelf doe ik ook bij witbier een 44 graden kruidnagel stap, maar dan moet de gist wel een echte weizengist zijn om dat te kunnen benutten.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 24-04-2018  19:08 uIs het niet zo dat forsorzuur de calcium wegvangt (neerslaat) terwijl je calcium juist nodig hebt voor vroegtijdige neerslag van oxalaat in je beslag? (Geeft anders kans op gushing via calcium oxalaatkristallen in je flesjes) en voor de juiste werking van de enzymen is calcium ook nodig. Ik zou melkzuur of zoutzuur nemen. En zelf doe ik ook bij witbier een 44 graden kruidnagel stap, maar dan moet de gist wel een echte weizengist zijn om dat te kunnen benutten.
Niet gehinderd door kennis op het gebied van zuren heb ik destijds fosforzuur gekozen, en ik weet dat er meer brouwers zijn die dit gebruiken. Kan het eventueel ook weglaten?

Citaat van: Koen S op 24-04-2018  18:59 uIk heb ooit een witbier gemaakt, vergelijkbaar qua mouten en hoppen.
Ik voegde voor 20 liter toe: 5 gram komijnzaad, 10 gram korianderzaad en 20 gram gedroogde sinaasappelschil, alles 15 minuten voor einde koken. Was een heel lekker biertje, maar ik zou nu de kruiden pas de laatste 5 minuten toevoegen.

Ik denk dat ik dan ook zo'n 5 gram komijn toevoeg, dank voor de tip!

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 24-04-2018  19:25 uNiet gehinderd door kennis op het gebied van zuren heb ik destijds fosforzuur gekozen, en ik weet dat er meer brouwers zijn die dit gebruiken. Kan het eventueel ook weglaten?

Zelf gebruik ik zoutzuur (geen technische!) en heb toevallig enkel maanden geleden een flesje fosforzuur aangeschaft. Toen las ik in het Boek van Adrie dat fosforzuur om die reden dat het kostbaar calcium neerslaat niet zo handig is. Calciumfosfaat is namelijk een slecht oplosbaar zout. Daarom kun je beter melkzuur nemen als alternatief voor zoutzuur.

Knobby

Bedenk dat je met zoutzuur ook chloride ionen toevoegt. Melkzuur lijkt me het beste, dan verander je in ieder geval niets aan je andere ionen (behalve H+ natuurlijk).

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 24-04-2018  23:34 uBedenk dat je met zoutzuur ook chloride ionen toevoegt. Melkzuur lijkt me het beste, dan verander je in ieder geval niets aan je andere ionen (behalve H+ natuurlijk).
En lactaationen.

tdp

Ben even gaan struinen en o.a. dit tegen: link. Buiten het feit dat ik je zonder twijfel geloof, maak ik me niet direct zorgen, Hans.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 25-04-2018  10:25 uBen even gaan struinen en o.a. dit tegen: link. Buiten het feit dat ik je zonder twijfel geloof, maak ik me niet direct zorgen, Hans.
Toch staat in die link ook duidelijk dat melkzuur smaakjes kan geven en fosforzuur calcium neerslaat wat je vaak juist niet wilt.

ps, misschien is het dan een optie om naast fosforzuur ook calcium chloride toe te voegen in de juiste verhouding zodat het fosfaat met de extra toegevoegde calcium neerslaat, maar de H+ van het fosforzuur dan overblijft en samen met de chloride van de calciumchloride dus feitelijk net het effect geeft alsnog je met zoutzuur hebt aangezuurd. Voordeel is in mijn ogen dan dat zoutzuur minder goed houdbaar is dan fosforzuur. (Mijn zoutzuur flesje heeft inmiddels aan de buitenkant een laagje zout en ik vraag me af of de sterkte niet erg is teruggelopen in de jaren)

tdp

Klopt, maar ik denk dat het wel goed gaat komen. Ik moet me er meer in verdiepen, maar dat komt nog wel.

Heb alleen nog geen tarwevlokken kunnen vinden, als het goed is komen deze morgen binnen bij de Ecowinkel. Anders gaat er wel tarwemout in.

Knobby

Om nog even on topic te gaan:
Ik zou de komijn weg laten, brrr...
Ook WB-06 ben ik geen fan van, geeft een niet fijn zuurtje. Het is trouwens een weizen gist dus kan ook banaan aroma geven wat ook niet echt in een witbier hoort.
Ik weet niet of je liever korrelgist gebruikt maar over White Labs 3944 Belgian Witbier was ik best te spreken.
In dat bier had ik 0,35g korianderzaad per liter gedaan, dat had best wel 50% meer mogen zijn vond ik toen.

chthon

http://braukaiser.com/wiki/index.php/Mash_pH_control#Acids
Citeer"Phosphoric acid" is a weak inorganic acid that is much safer to handle than hydrochloric or sulfuric acid and is widely used in soft drinks. It replaces bicarbonate with phosphate and therefore increases the phosphate content of the mash. The amount of phosphate added, however, is small compared to the phosphate added by the malt and therefore the use of phosphoric acid should not lead to the precipitation of additional calcium and magnesium.

tdp

Citaat van: Knobby op 25-04-2018  19:34 uOm nog even on topic te gaan:
Ik zou de komijn weg laten, brrr...
Ook WB-06 ben ik geen fan van, geeft een niet fijn zuurtje. Het is trouwens een weizen gist dus kan ook banaan aroma geven wat ook niet echt in een witbier hoort.
Ik weet niet of je liever korrelgist gebruikt maar over White Labs 3944 Belgian Witbier was ik best te spreken.
In dat bier had ik 0,35g korianderzaad per liter gedaan, dat had best wel 50% meer mogen zijn vond ik toen.

Ik ben zelf erg fan van komijn, vind het heerlijk om mee te koken maar zit wel te twijfelen. De dosering van de koriander heb ik ergens op het forum gelezen, was een bijdrage van Seed7.

Ik ben inderdaad een fan van korrelgisten, en heb op dit moment ook niet wat anders voorhanden. De WB-06 wordt aangeprezen als een gist voor tarwebieren, vandaar mijn keuze.

This typical yeast strain is recommended for wheat beer fermentations and produces subtle estery and phenol flavor notes (POF+) such as clove notes typical of wheat beers. Allows to brew beer with a high drinkability profile and presents a very good ability to suspend during fermentation.

Bedankt voor het meedenken!

tdp

Citaat van: chthon op 25-04-2018  21:09 uhttp://braukaiser.com/wiki/index.php/Mash_pH_control#Acids

Heb al verschillende artikelen gelezen vandaag, deze nog niet (tot nu ;)). Dank!

hansHalberstadt

Citaat van: chthon op 25-04-2018  21:09 uhttp://braukaiser.com/wiki/index.php/Mash_pH_control#Acids
Ja, maar calcium en fosfaat slaat toch neer als onoplosbaar zout en er blijft dus maar heel weinig calcium in oplossing. als er dus al veel fosfaat in de mout zit betekent dat toch dat er dus vrijwel geen calcium in oplossing kan zijn, want dat is dan al neergeslagen. Dus als je calcium in oplossing over wilt houden voor de goede enzymwerking dan mag er geen fosfaat in oplossing aanwezig zijn toch?

jaapz

Citaat van: hansHalberstadt op 26-04-2018  00:53 uJa, maar calcium en fosfaat slaat toch neer als onoplosbaar zout en er blijft dus maar heel weinig calcium in oplossing. als er dus al veel fosfaat in de mout zit betekent dat toch dat er dus vrijwel geen calcium in oplossing kan zijn, want dat is dan al neergeslagen. dus als je calcium in oplossing over wilt houden voor de goede enzymwerking dan mag er geen fosfaat in oplossing aanwezig zijn toch?

Is die reactie niet eentje die in balans blijft? Ik weet niet wat de technische term is maar ik bedoel een reactie die beide kanten op werkt waardoor er altijd wat Ca in oplossing zal blijven? Ik zou me dit verkeerd kunnen herinneren.

Serge VL

Citaat van: tdp op 25-04-2018  22:35 uIk ben zelf erg fan van komijn, vind het heerlijk om mee te koken maar zit wel te twijfelen. De dosering van de koriander heb ik ergens op het forum gelezen, was een bijdrage van Seed7.

Ik ben inderdaad een fan van korrelgisten, en heb op dit moment ook niet wat anders voorhanden. De WB-06 wordt aangeprezen als een gist voor tarwebieren, vandaar mijn keuze.

This typical yeast strain is recommended for wheat beer fermentations and produces subtle estery and phenol flavor notes (POF+) such as clove notes typical of wheat beers. Allows to brew beer with a high drinkability profile and presents a very good ability to suspend during fermentation.

Bedankt voor het meedenken!

De WB 06 is ook wel een Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus, dus die laat geen restje suiker achter daar die zelf ook nog enzymen aanmaakt.
Dus zien dat je achteraf alles goed reinigt (wat wel zal zijn) je zou de eerste niet zijn die achteraf er problemen mee heeft.

tdp

Citaat van: Serge VL op 26-04-2018  11:33 uDe WB 06 is ook wel een Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus, dus die laat geen restje suiker achter daar die zelf ook nog enzymen aanmaakt.
Dus zien dat je achteraf alles goed reinigt (wat wel zal zijn) je zou de eerste niet zijn die achteraf er problemen mee heeft.

Dank voor de tip, ik las inderdaad deze tot die groep behoorde. Ik denk dat ik een aardig knap schoonmaakregime heb, maar ik zal bij deze extra middelen inzetten!

hansHalberstadt

Citaat van: jaapz op 26-04-2018  10:42 uIs die reactie niet eentje die in balans blijft? Ik weet niet wat de technische term is maar ik bedoel een reactie die beide kanten op werkt waardoor er altijd wat Ca in oplossing zal blijven? Ik zou me dit verkeerd kunnen herinneren
Evenwichtsreactie.

tdp

Wel, zonet (eindelijk) het wort aan het koken gekregen. De wokbrander die ons fornuis rijk is, heeft toch aanzienlijk minder power dan de wokbrander in mijn tuinhuisje ;). Maar uiteindelijk 29 liter aan de kook met een SG van 1.039, keurig mijn rendement behaald.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.