Refractometer en cider

Gestart door wvdbroek, 24-04-2018 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Beste allemaal,

Vraagje mijn vrouw wou ook wel eens wat proberen maar bier is niet haar ding (gelukkig anders was alles veel te snel op  ;D )

Maar goed nu staat er 20 liter cider te vergisten! Vooraf het sg gemeten met de refractometer.

Maar kun je tijdens en na de vergisting met de zelfde rekentools als wij gebruiken bij het bier maken de vergisting/alc percentage  controleren/omrekenen?

Grt
Willem

hansHalberstadt

Ik denk in principe van wel omdat de omzet van suikers naar alcohol hetzelfde gaat als bij wort. Punt is wel dat er in appel en appelcider meer zuur zit en dat heeft zowel effect op het begin SG en begin Brix, maar ook op het eind SG en eind Brix. Maar dan moet je ook weten hoeveel en welk zuur er een rol speelt. Als ik even google dan kom ik op 15% suiker, 0.4% appelzuur en 0.2% tannine voor appelsap. 0.4% appelzuur tov 15% suiker is heel weinig dus in denk dat je rustig kunt stellen dat de refractometer tooltjes gewoon goed werken

Mark GA

Citaat van: wvdbroek op 24-04-2018  16:08 u...nu staat er 20 liter cider te vergisten!

Hoe simpel is het maken van cider trouwens?
Heb me nog niet ingelezen maar hoorde van een collega dat het in principe een paar liter appelsap op gist (-starter) is, zonder fratsen.

wvdbroek

Citaat van: Mark Green Anchor op 24-04-2018  19:08 uHoe simpel is het maken van cider trouwens?
Heb me nog niet ingelezen maar hoorde van een collega dat het in principe een paar liter appelsap op gist (-starter) is, zonder fratsen.

Mijn vrouw wou eens wat proberen en toen we in Almere waren zag ze deze
https://www.brouwmarkt.nl/arsegan-cider-pakket-aardbei-limoen-voor-20-liter.html

dit is kant en klaar . Warm water erbij gist erin en gaan .

Dus hoe je cider maakt van ruwe ingredienten geen idee  ;)

grt
Willem

SanderH

Is niet heel spannend hoor.

Zelf een paar keer cider gemaakt. 1ste keer met bio appelsap en een cider gist (MJ), te droog voor mijn smaak. 2de keer van bio perensap en een cider gist (Godzwada), ook te droog. derde keer met verse appels, vermalen tot pulp en daarna uitgeperst, beetje suiker erbij om het sg wat te verhogen, vergist met US05, die werd al beter. De derde met 1/4 deel peren, 3/4 deel appels, weer met US05, dit is tot nu toe de winnaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.