Onderzoek wortkoeling door Brewpi, alternatief?

Gestart door Wijbrouwers, 24-04-2018 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wijbrouwers

Op Brewpi kwam ik een blog tegen waarin ze gingen onderzoeken wat nou de beste manier van wort koelen is.
Dat artikel is hier te vinden.

Nou hebben hun een 3-weg parallelle spiraal ontwikkelt n.a.v. dit onderzoek. Erg mooi natuurlijk maar ook erg prijzig.

Nou wil ik in onze HERMS-in-aanbouw een spiraal voor in de HLT met niet al teveel lengte (meter of 8 ) en de slagen dicht bij elkaar.
Onze pannen zijn 100 liter (50 cm diameter). De meeste wortkoelspiralen zijn of heel klein of te groot.
Een platenwisselaar wil ik niet aan i.v.m. infectiegevaar.

Ik heb al op dit forum en op internet gezocht naar kant en klare spiralen maar niet één voldoet aan wat ik wil.
Wij zoeken een RVS-spiraal waarvan:
De uiteinden of boven de pan (dus 60 cm minstens) of één aan de bovenkant en één aan de overkant uitkomen
De lengte ongeveer een meter of 8 is (10 mag ook nog wel)
De slagen vrij dicht bij elkaar liggen zodat ze alleen in de onderkant liggen
de slagen vrij ruim gelegd zijn (liefst diameter van minsten 40 cm) zodat er een roermechanisme in het midden kan.

Omdat ik vermoed dat ze niet kant en klaar te koop zijn verneem ik graag waar ik ze dan eventueel zou laten kunnen maken.

Als iemand een andere oplossing weet om zonder platenwisselaar 100 liter wort z.s.m. te koelen verneem ik dat graag.
Koper is geen optie omdat ik het liefst alles RVS wil i.v.m. corrosie tussen de twee verschillende materialen (of iemand moet me kunnen overtuigen).

Robbert

Lastig hoor: even een puntgewijs pakket van eisen:
  • Rvs constructie
  • Goedkoop (<216?)
  • Totale Lengte <10M
  • slagen die ruimte in de pan overlaten voor roerwerk
  • uiteinden boven de pan met bocht over de rand
  • Geschikt om snel 100L te koelen

Zonder ook maar enig idee te hebben van je kookpan kan ik op een aantal van deze eisen makkelijk antwoorden,
RVS is gewoon prijzig.  Met een Google actie kom ik voor +-13 mm diameter op 10 tot 20 euro/meter. met de lengte van 10 m zit je dan dus al snel aan de 100 euro ruwmateriaal.
Slagen die ruimte over laten in de pan moet te doen zijn, grotere, minder scherpe bochten zijn in het algemeen makkelijker te buigen dan scherpe, en ook nog beter voor de doorstroming.
Uiteinden die komen op de plek waar jij wilt, wederom: wanneer je het zelf laat maken moet dat lukken.

Heel anders: Snel 100 L koelen is iets wat met een dompelkoeler systeem lastig is. Bij een efficiëntie van 100% draag je al je warmte over op het koelwater, en zou je met 100 L water dus 100 L wort kunnen koelen. Doordat de efficiëntie voor een groot deel afhankelijk is van het verschil in temperatuur, zal je echter nooit 100% kunnen halen.

Als je het koelwater per liter door de spiraal gooit, en dat de temperatuur van het wort netjes een soort trap volgt, die pas aan de volgende tree begint als het litertje water uit de spiraal is (Dus, T wort is constant gedurende elke koelstap)
De eerste liter zal keurig van grondwatertemp (voor het gemak 20 graden) opwarmen naar 100 ºC. en hiermee dus pak hem beet 80 ºC/liter aan warmte afvoeren. deze 80 graden worden verdeeld over alle 100 liters en dit zal dus 0,8 graad  dalen.
De tweede liter zal dan tot maximaal 99,2 graden opwarmen, en daarmee 79,2ºC/L aan energie afvoeren.
De temp van het wort zal daarmee 0,792ºC/L dalen tot 98,392ºC.
Derde liter zal dan tot maximaal 98,392 opwarmen, (Delta van 78,392) wort koelt af tot 97,60.
Vierde liter. Delta van 77,60. Wort wordt ( ;) ) 96.83
Vijfde liter. Delta 76,83. Wort T 96.06
Zesde liter. Delta 76.06. Wort T 95.30
Zevende liter. Delta 75.30. Wort 94.548

Etc etc etc.

Je efficiëntie neemt dus af gedurende het koelen. Hierdoor zal het wort relatief lang in de koelfase zitten.

Voordeel van een platenkoeler is dat bij een juiste stroomsnelheid van koelwater en wort, je in een enkele keer op de 20 graden uitkomt. Gevaar van infectie is bij een platenkoeler mijn inziens even groot als bij het verpompen door een spiraal in een koud bad.

Mocht je nog vragen hebben wil ik eea wel verder uitrekenen, en ook naar de correcte eenheden omrekenen, wat ik in dit geval over sla onder het mom van: in theorie kan dit zo, en wort=water wat betreft opwarmenergie.

Robbert

seed7

Als je sneller wilt koelen moet je zorgen voor turbulentie in het wort, turbulentie in het koelmiddel in de koelspiraal en een kouder koelmiddel. Geribbelde RVS buis uit/voor zonneboilers kan helpen. Een waterbadbierkoeler ook voor water van 4°C dat je dan weer in een x l boiler opslaat.

Per saldo is een platenkoeler het handigst, helemaal als je er een hebt die je open kunt schroeven en die op maat is voor je wort- en koelwaterstroom,

Ingo

EBC

Wil je nu je wort opwarmen in de HERMS HLT, of je wort na koken koelen?


brouwerwaldonk

Ik brouw al meer dan 25 jaar brouwsels van 43 à 45 L. Ik werk met een koper dompelkoeler in een inox kookketel 80L doormeter 50cm zonder last te hebben van corrosie. De roodkoper koelspiraal van 10mm buis meet 35cm doormeter met een hoogte van 30 cm en heeft een buislengte van 20 m. Mijn koeler komt er altijd rozerood uit. Het wort gaat van 100 °C naar 25 °C in ongeveer 20 minuten. Het koelwater is gewoon leidingwater en heeft meestal een temperatuur van 5 à 10 °C omdat ik enkel in de koudere wintermaanden brouw. Tijdens het koelen wordt het wort rondgeroerd in de spiraalkoeler wat maakt dat ik nooit boven 100L koelwater nodig heb. Het koelwater wordt nadien voor reiniging allerlei herbruikt.

Die 20 m buis van 10 mm heb ik manueel ergens rond geplooid wat heel gemakkelijk ging. Omdat ik heel zacht roodkoper heb genomen moest ik nadien de spiraal voorzien van steunlatjes omdat hij anders zijwaarts scheef wegzakt.


Wijbrouwers

Allemaal bedankt voor de antwoorden. Informatie waar ik zeker wat mee kan.

Robbert: bedankt voor de berekeningen. Zo had ik het nog niet bekeken. Het koelen zal gebeuren middels ijswater waardoor het wat sneller verloopt maar alsnog te langzaam begrijp ik.
Seed7: Tijdens het koelen zal het koelwater inderdaad ook in beweging zijn. Volgens het artikel van Brewpi verhoogt dit het rendement al met 10%
EBC: Na maischen en wort koken wordt de HLT gebruikt als koelketel.
Brouwerwaldonk: Kijk, praktijkvoorbeelden. Las hier op het forum en daarbuiten over corrosie bij gebruik verschillende materialen. Dit is de waterkoelsystemen in computers (waar ik ook gebruik van maak) vaak wel het geval. Echter gaat daar een ander soortig vloeistof doorheen. Nu weet ik dus dat ik me geen zorgen hoef te maken over corrosie. De opstelling zoals jij hem hebt was wat ik zelf ook in gedachten had.
Toch maar eens naar koper kijken dan.

M.b.t. de platenkoeler, natuurlijk weet ik dat dit veel sneller gaat. Heb alleen met een aantal brouwerijtjes gesproken (250L en hoger) en die zijn er of vanaf gestapt of willen er vanaf omdat ze het teveel werk vonden om hem regelmatig uit elkaar te pakken. Of ligt dat dan gewoon aan hun platenkoeler?

seed7

Citaat van: Wijbrouwers op 25-04-2018 &nbsp;09:35 uM.b.t. de platenkoeler, natuurlijk weet ik dat dit veel sneller gaat. Heb alleen met een aantal brouwerijtjes gesproken (250L en hoger) en die zijn er of vanaf gestapt of willen er vanaf omdat ze het teveel werk vonden om hem regelmatig uit elkaar te pakken. Of ligt dat dan gewoon aan hun platenkoeler?

Bij alles geldt, je moet het op de juiste wijze gebruiken, dus en hopfilter voor de koeler en een goede whirlpool. Als je juiste reinigings- en desinfectieprocedures gebruikt dan hoef je zo'n ding ~1x 1/2 jaar uit elkaar te halen. De reinheid van de koeler is middels uitstrijken of een ATP meter te volgen (voor de pro's).

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.