Edelgistvlokken als gistvoeding

Gestart door BrouwMark, 23-04-2018 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Hallo allemaal,

Omdat ik met enige regelmaat seitan (vleesvervanger) maak voor een veganistische vriend, heb ik een pot edelgistvlokken in huis:

https://www.deonlinedrogist.nl/natufood-edelgistvlokken-150gr-p-64490.html?cross=0&gclid=CjwKCAjwiPbWBRBtEiwAJakcpE-vYx2ktT53yLpXeCA-UnyghP2n1JA_QqmDV_Tcbv_i5djdYVyechoCYDAQAvD_BwE

Hier zitten vrijwel alle vitaminen in die ook in vlees zitten (op B12 na), en daarom wordt het in seitan vaak gebruikt.

Ik zie net de pot in de kast staan en ik denk ineens: gistvoeding!
De gistvlokken worden bij mijn weten gemaakt van gist uit het bierbrouwproces, en lijken mij dus ideaal (en goedkoop).

Is iemand anders ook wel eens op dit idee gekomen? Ik weet dat meegekookte oude gist prima voeding is, dus dit moet mijns inziens gewoon goed werken.

 :degroeten:

Mark

hansHalberstadt

Hoe smaakt dat spul? 'hartige smaak ' staat erbij.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 23-04-2018  23:26 uHoe smaakt dat spul? 'hartige smaak ' staat erbij.

Zo eten is niet echt geweldig. Ik zou zeggen, zweterige parmezaanse kaasbouillon. Als een gisttablet dus  :)

jaapz

Citaat van: hansHalberstadt op 23-04-2018  23:26 uHoe smaakt dat spul? 'hartige smaak ' staat erbij.

Zo los heel sterk hartig, beetje lastig te vergelijken met iets anders.
Als je het verwerkt in bijvoorbeeld een "kaas" saus of iets dergelijks herken je het bijna niet meer terug en geeft het meer een zachte vollere smaak aan het geheel.

Het stinkt wel als een malle

Verder is het volgens mij gewoon schoongemaakte, gedroogde gistslurry dus ik denk dat je het ook prima als gistvoeding toe kan voegen

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 23-04-2018  23:31 uZo eten is niet echt geweldig. Ik zou zeggen, zweterige parmezaanse kaasbouillon. Als een gisttablet dus  :)

Citaat van: jaapz op 24-04-2018  10:20 uHet stinkt wel als een malle

Prima spul dus om te gebruiken voor het herkennen van de smaak die je krijgt door autolyse...

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 23-04-2018  22:55 uHier zitten vrijwel alle vitaminen in die ook in vlees zitten (op B12 na), en daarom wordt het in seitan vaak gebruikt.

Ik zie net de pot in de kast staan en ik denk ineens: gistvoeding!
De gistvlokken worden bij mijn weten gemaakt van gist uit het bierbrouwproces, en lijken mij dus ideaal (en goedkoop).

In complexe gistvoeding zit ook kapotgekookte gist. Maar ook diammoniumfosfaat en andere stoffen die zorgen voor een goede groei van de gist. Die mis je.

jaapz

Citaat van: Jacques op 24-04-2018  22:58 uIn complexe gistvoeding zit ook kapotgekookte gist.

Zou dit betekenen dat je bijvoorbeeld marmite ook zou kunnen gebruiken als gistvoeding (als je echt niks anders in huis hebt)?

seed7

Citaat van: jaapz op 25-04-2018  09:14 uZou dit betekenen dat je bijvoorbeeld marmite ook zou kunnen gebruiken als gistvoeding (als je echt niks anders in huis hebt)?

Neen. Daar zit veel te veel zout in, vindt je gist echt niet leuk.
Die vlokken zijn prima met een beetje DAP en een 'puntje' Zinksulfaat oid.

Ingo

BrouwMark

Zink zit er in, staat er op. Diammoniumfosfaat heb ik nog wel liggen.

Citaat van: Jacques op 24-04-2018  22:54 uPrima spul dus om te gebruiken voor het herkennen van de smaak die je krijgt door autolyse...

Inderdaad  :)

BrouwMark

Ik heb een starter gemaakt uit drie bodempjes Westmalle dubbel. Uiteindelijk moet die zo'n 2-2,5 liter worden voor 21 liter donkere quadrupel met begin sg 1090.

Gisteren heb ik de drie bodempjes, die twee dagen met een laagje appelsap hebben gestaan met een ballonnetje over de flessehals, toegevoegd aan mijn standaard starterrecept (1 liter water met 2 eetlepels gerstemoutstroop). De edelgistvlokken (2 gram) en wat DAP (1,5 gram) gebruikt als gistvoeding. Beetje flink schudden met de fles af en toe, ik heb geen magneetroerder. Vandaag ligt er al een mooie centimeter gist onderin de fles, vooralsnog lijkt deze voeding prima te werken!

BrouwMark

Goed gistvoedinkje zo. Een super actieve starter verkregen, deze na koelen afgegoten en uiteindelijk bij 22 liter wort met een sg van 1092 gekiept. Na twee dagen heftige hoofdvergisting waarbij je het vat zelfs kon horen ruisen al aangekomen op 1024.  :dansen:

Edit: na een week vergisting keurig op de voorspelde 1013.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.