Te laag begin sg

Gestart door WouterD, 21-04-2018 17:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-04-2018  23:02 uZoals ik al schreef wordt vaak het begin SG niet gehaald omdat er meer liters verkregen zijn dan het oorspronkelijke recept. Mijn vermoeden is dat het recept voor 20 liter wort was. Maar het zou minder kunnen zijn. In dat geval is de lagere SG voor een groot stuk daaruit te verklaren.
Verder komt het regelmatig voor dat een recept niet helemaal klopt. Zoals je zelf al schrijft is het niet mogelijk alle suikers te winnen uit je mout.
In dit geval zou volgens mijn berekeningen het doelSG van 1080 gehaald kunnen worden met het opgegeven volume mits je een normaal rendement haalt. Vandaar mijn conclusie dat er iets mis is gegaan bij het filteren of het maischen (maar die kans lijkt me klein als je de normale temperaturen aanhoudt) 

WouterD

Citaat van: Jacques op 23-04-2018  22:36 uWat ik in deze discussie mis is informatie over de hoeveelheid wort dat je volgens het recept zou moeten krijgen en het aantal liters dat je daadwerkelijk gekregen hebt. Heel vaak is sprake van een afwijkend SG bij het nabrouwen van een recept omdat er het uiteindelijke volume meer of minder was dan waarvan sprake is in het recept.

Het doel was 24 liter wort, resultaat 25 liter

Jacques

Citaat van: WouterD op 24-04-2018  12:50 uHet doel was 24 liter wort, resultaat 25 liter

Dat verklaart een 4% lager begin SG.
De rest van het lagere rendement moet je zoeken bij niet effectief uitspoelen van de bostel.
Maar ook bij het te kort maischen bij 63 ºC. Voor een volgende poging raad ik je aan bij deze temperatuur een pauze te houden van 30 minuten in plaats van 15 minuten.

WouterD

Citaat van: Jacques op 24-04-2018  21:41 uDat verklaart een 4% lager begin SG.
De rest van het lagere rendement moet je zoeken bij niet effectief uitspoelen van de bostel.
Maar ook bij het te kort maischen bij 63 ºC. Voor een volgende poging raad ik je aan bij deze temperatuur een pauze te houden van 30 minuten in plaats van 15 minuten.

Ik ga inderdaad nog eens een nieuwe poging doen. Voor nu benieuwd wat het gaat worden.

Jacques

Citaat van: WouterD op 25-04-2018  13:39 uIk ga inderdaad nog eens een nieuwe poging doen. Voor nu benieuwd wat het gaat worden.

Laat te zijner tijd even weten of de gegeven aanbevelingen gewerkt hebben of niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.