Te laag begin sg

Gestart door WouterD, 21-04-2018 17:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WouterD

Beste brouwers,

Vandaag het kloonrecept van de Delta brouwers van de Pauwel Kwak gebrouwen. Zonder de suiker toevoeging heb ik een begin sg van 1048... Het enige dat niet goed ging, was dat tijdens het maischen van 63 naar 73 graden in 5 min ging ipv 10. Kan dit de oorzaak zijn?

CeesM

Heb je wel voor het uitmaischen de jodiumtest gedaan? Daarna goed uitgespoeld?
Die 5 minuten sneller op temperatuur zou niet van invloed moeten zijn.

WouterD

Ik heb inderdaad de jodiumtest gedaan, geen reactie. Wel oude druppels....

Ik begrijp er niks van, ik had een begin sg van 1070 berekend

CeesM

Citaat van: WouterD op 21-04-2018  17:48 uIk heb inderdaad de jodiumtest gedaan, geen reactie. Wel oude druppels....

Ik begrijp er niks van, ik had een begin sg van 1070 berekend
Zou dat niet het begin SG moeten zijn met de suikergift?

WouterD

Dat zou 1082 moeten zijn. Hoeveel SG stijging is ongeveer 1,1 kg suiker op 24 liter wort?

Een kwak komt uit op zo'n 8%

BrouwMark

Heb je je sg toevallig heet gemeten ipv op 20 ºC? Dat scheelt ook een boel.

1,1 kilo suiker op 24 liter is ongeveer, natte vinger, 18 sg-punten.

hansHalberstadt

1048 terwijl het 1080 had moeten zijn is 40% te laag. Hoeveel mout heb je gebruikt en hoeveel maischwater en spoelwater?

lier

Ik heb wel eens een kwak gebrouwen die ging van 1070 naar 1013, jij komt incl suikerstort op 1060, das 'slechts' 10 punten tekort minder dramatisch als je doet voorkomen.
Waarom heb je het sg niet gemeten na de suikerstort? Dan het je nog kunnen doorkoken om te corrigeren.

brouwerwaldonk

Citaat van: WouterD op 21-04-2018  18:09 uDat zou 1082 moeten zijn. Hoeveel SG stijging is ongeveer 1,1 kg suiker op 24 liter wort?
Een kwak komt uit op zo'n 8%
In januari nog een biertje gebrouwen van 8,5%, mijn begin SG was toen 1066 en na de gisting had ik 1006
Voor 44 L bier heb ik gebruikt
pilsmout 8 kg
Munic 1,5 kg
Tarwemout 0,5 kg
Suiker 0,8 kg
Gistsoort de authentieke Westmalle
Bottelsuiker 7 g/L
Schijnbare vergistingsgraad 87,8%
Werkelijke vergistingsgraad 65,85%
De suiker is toegevoegd op dag 5 van de gisting, dus niet in het kookvat. Voor de vergisting was het SG 1060

WouterD

Citaat van: hansHalberstadt op 21-04-2018  22:32 u1048 terwijl ht 1080 had moeten zijn is 40% te laag. Hoeveel mout heb je gebruikt en hoeveel maischwater en spoelwater?

Recept dat ik uiteindelijk heb gebruikt
3,8 kg Pilsmout
3,5 kg gold swaen
0,5 kg tarwebloem

Suiker wil ik pas na een week toevoegen.

Ik heb het schema van de Delta brouwers gehanteerd, oftewel

15 min 63
45 min 73

23 l maischwater
10 l spoel

SG heb ik gemeten na het koelen!

WouterD

Citaat van: lier op 21-04-2018  23:04 uik heb wel eens een kwak gebrouwen die ging van 1070 naar 1013, jij komt incl suikerstort op 1060, das 'slechts' 10 punten tekort minder dramatisch als je doet voorkomen.
Waarom heb je het sg niet gemeten na de suikerstort? dan het je nog kunnen doorkoken om te corrigeren.

Het recept waar ik het mijne op gebaseerd heb, gebruikt minder mout en meer suiker. Ik wilde door meer mout te gebruiken, de suikergift verlagen en deze hoeveelheid na een week toevoegen (aangepaste hoeveelheid om op ongeveer 8% uit te komen).

brouwerwaldonk

Uw SG zal van 1048 met 1,1 kg suiker stijgen naar 1063. Geen natte vinger werk.
Volgens mij zit de oorzaak van dit laag SG in de manier van spoelen en de hoeveelheid spoelwater. Slechts 10l op 23l maischwater is heel weinig wat maakt dat er heel wat suikers zijn achtergebleven in uw bostel. Op einde spoelen meet ik een een SG van 1010, hoeveel had jij. 

WouterD

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-04-2018  08:52 uUw SG zal van 1048 met 1,1 kg suiker stijgen naar 1063. geen natte vinger werk.
Volgens mij zit de oorzaak van dit laag SG in de manier van spoelen en de hoeveelheid spoelwater. Slechts 10l op 23l maischwater is heel weinig wat maakt dat er heel wat suikers zijn achtergebleven in uw bostel. Op einde spoelen meet ik een een SG van 1010, hoeveel had jij.

Laatste uitdruipsel was 1030... Zou het dan daar in zitten?

hansHalberstadt

Als ik eea nareken met Bierpro : http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/4-hulpprogramma-s/20-bierpro3-1-free
en vul jou recept in en de gebruikte hoeveelheid maischwater dan kom ik op een begin SG zonder extra suiker van ca 1063 en met optimale hoeveelheid maisch en spoelwater (19 liter maischwater en 25l spoelwater) kom ik op SG=1076.
Daarnaast berekent bierpro dat om met 23 liter maischwater op een SG van de laatste afloop uit te komen van 1030 zoals bij jou, je al 17 liter spoelwater nodig zou hebben als dat optimaal door je bostel en filter zou lopen. Jij kwam bij 10 liter al op 1030, dus al veel sneller dan ik zou verwachten. dat zou dus kunnen betekenen dat in je beslag kanaalvorming is opgetreden waardoor je spoelwater grotendeels langs je beslag is gegaan en dus minder suiker heeft uitgespoeld. D

Dat samen verklaart den ik jouw lage rendement met SG=1048, terwijl jouw geschatte 1080 theoretisch al te hoog was omdat je nooit 100% alle suiker uit kunt spoelen.

edit: met 90% spoelrendement kom je op SG=1080, dat kun je met een goed hevelfilter wel halen. Jouw probleem is dus waarschijnlijk ontstaan tijdens het spoelen, of er moet iets helemaal fout zijn gegaan bij met maischen, maar dan nog is de helft van het rendement vrijwel onmogelijk om dat met maischen voor elkaar te krijgen.



brouwerwaldonk

Wees maar zeker. Vertel ook eens hoe je filtert en spoelt.

Ik doe het zo.
Die plaats ik in de ketel na het maischen met de gaatjes op de bodem. Om 55 L wort te filteren en het draf te spoelen duurt het ongeveer tussen 70 en 80 minuten.


hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-04-2018  10:15 uWees maar zeker. Vertel ook eens hoe je filtert en spoelt.

Ik doe het zo.
Die plaats ik in de ketel na het maischen met de gaatjes op de bodem. Om 55 L wort te filteren en het draf te spoelen duurt het ongeveer tussen 70 en 80 minuten.


Die tijden houd ik zelf ook aan, vaak nog langer. 

WouterD

Dat is een erg logische verklaring...ik heb de bulldog beerbrewer, dus na het maischen til ik de binnenfilter eruit, en vervolgens voorzichtig het spoelwater erop, door het verdeelding. De 1080 zou het moeten zijn na de toevoeging van de suiker. Zonder suiker hoopte ik rond de 1070 uit te komen.

Normaal gebruik ik ook minder maischwater en meer spoel. Het was ook bijna teveel incl. Alle mout in de ketel. Los van het lage sg had ik al de aantekening gemaakt om de volgende keer minder maischwater en meer spoel te doen.

hansHalberstadt

Even een filpje bekeken van dit systeem:

Wat me opvalt is dat het spoelen erg snel gaat en dat het ook behoorlijk klettert allemaal (oxidatie) zou mooi zijn als je het ding bij het spoelen maar een heel klein beetje op kunt tillen zodat het spoelen wat rustiger verloopt. Verder zie ik bij dit soort systemen altijd weer compromissen tussen snel en simpel versus optimaal uitvoeren van de brouwstappen. Niet mijn ding dus.

WouterD

Hier spoelen ging inderdaad nog vlotter dan anders. Verbaasde me wel aangezien ik met 0.5 kg bloem bang was voor opstoppingen.

WouterD

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2018  10:34 uEven een filpje bekeken van dit systeem:

Wat me opvalt is dat het spoelen erg snel gaat en dat het ook behoorlijk klettert allemaal (oxidatie) zou mooi zijn als je het ding bij het spoelen maar een heel klein beetje op kunt tillen zodat het spoelen wat rustiger verloopt. Verder zie ik bij dit soort systemen altijd weer compromissen tussen snel en simpel versus optimaal uitvoeren van de brouwstappen. Niet mijn ding dus.

Je kunt dat ding inderdaad een stap lager zetten. Daarbij is in dit filmpje de ketel niet zo vol als bij mij ;) maar ik begrijp je punt.

brouwerwaldonk

Hoewel ik niet met het systeem van een buldog beerbrewer vertrouwd ben zou ik denken, kan je eventueel die korf niet half in het wort te laten hangen om zo een efficiënter spoelen te bekomen. Niet volledig uittillen om kletteren te voorkomen. Werkt dat ook niet zo bij een grainfather dat de korf eerst maar voor een klein deel wordt omhoog gehaald.

WouterD

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-04-2018  11:13 uHoewel ik niet met het systeem van een buldog beerbrewer vertrouwd ben zou ik denken, kan je eventueel die korf niet half in het wort te laten hangen om zo een efficiënter spoelen te bekomen. Niet volledig uittillen om kletteren te voorkomen. Werkt dat ook niet zo bij een grainfather dat de korf eerst maar voor een klein deel wordt omhoog gehaald.

Dat kan inderdaad. Maar zo heb ik er nooit over nagedacht! Ga het de volgende keer eens op die methode doen.

Jacques

Wat ik in deze discussie mis is informatie over de hoeveelheid wort dat je volgens het recept zou moeten krijgen en het aantal liters dat je daadwerkelijk gekregen hebt. Heel vaak is sprake van een afwijkend SG bij het nabrouwen van een recept omdat er het uiteindelijke volume meer of minder was dan waarvan sprake is in het recept.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-04-2018  22:36 uWat ik in deze discussie mis is informatie over de hoeveelheid wort dat je volgens het recept zou moeten krijgen en het aantal liters dat je daadwerkelijk gekregen hebt. Heel vaak is sprake van een afwijkend SG bij het nabrouwen van een recept omdat er het uiteindelijke volume meer of minder was dan waarvan sprake is in het recept.
In dit geval was er een wortvolume en SG bekend. Dus daarmee kun je het rendement bepalen. Maar dat het behoorlijk afweek van het doelSG was duidelijk, dus nog niet echt reproduceerbaar brouwen dus.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-04-2018  22:50 uIn dit geval was er een wortvolume en SG bekend. Dus daarmee kun je het rendement bepalen. Maar dat het behoorlijk afweek van het doelSG was duidelijk, dus nog niet echt reproduceerbaar brouwen dus.

Zoals ik al schreef wordt vaak het begin SG niet gehaald omdat er meer liters verkregen zijn dan het oorspronkelijke recept. Mijn vermoeden is dat het recept voor 20 liter wort was. Maar het zou minder kunnen zijn. In dat geval is de lagere SG voor een groot stuk daaruit te verklaren.
Verder komt het regelmatig voor dat een recept niet helemaal klopt. Zoals je zelf al schrijft is het niet mogelijk alle suikers te winnen uit je mout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.