Als ik eea nareken met Bierpro :
http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/4-hulpprogramma-s/20-bierpro3-1-freeen vul jou recept in en de gebruikte hoeveelheid maischwater dan kom ik op een begin SG zonder extra suiker van ca 1063 en met optimale hoeveelheid maisch en spoelwater (19 liter maischwater en 25l spoelwater) kom ik op SG=1076.
Daarnaast berekent bierpro dat om met 23 liter maischwater op een SG van de laatste afloop uit te komen van 1030 zoals bij jou, je al 17 liter spoelwater nodig zou hebben als dat optimaal door je bostel en filter zou lopen. Jij kwam bij 10 liter al op 1030, dus al veel sneller dan ik zou verwachten. dat zou dus kunnen betekenen dat in je beslag kanaalvorming is opgetreden waardoor je spoelwater grotendeels langs je beslag is gegaan en dus minder suiker heeft uitgespoeld. D
Dat samen verklaart den ik jouw lage rendement met SG=1048, terwijl jouw geschatte 1080 theoretisch al te hoog was omdat je nooit 100% alle suiker uit kunt spoelen.
edit: met 90% spoelrendement kom je op SG=1080, dat kun je met een goed hevelfilter wel halen. Jouw probleem is dus waarschijnlijk ontstaan tijdens het spoelen, of er moet iets helemaal fout zijn gegaan bij met maischen, maar dan nog is de helft van het rendement vrijwel onmogelijk om dat met maischen voor elkaar te krijgen.