Refractometer aflezen

Gestart door Brouwerke94, 21-04-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerke94

Hallo mede brouwers,

Ik heb 5 minuten geleden een brixmeting gedaan (wort temp 90 graden), toen was de brix 13.5. Nu 5 minuten later geeft de refractometer 14.2 aan op dezelfde meting.

Welke is de juiste? Met hete wort of afgekoelde wort?

Groetjes

brouwerwaldonk

Als je heet wort meet met een refractometer, meet je altijd fout. Dit is omdat op het ogenblik je uw schepje heet wort uit de ketel schept dat al bezig is met indikken door verdamping van water.

Je neemt best een redelijk grote schep (bv een mini pollepeltje ik heb hiervoor een dunwandig speelgoed pollepel) en koelt dat zo snel mogelijk af tot beneden 30°C. Daarvan neem je een druppel en dan meet je correct.
Een kleine pollepel is ongeveer een 3 à 4 tal cm diep met een relatief klein oppervlak waar verdamping kan plaatsvinden. Een koffie lepel is hoogstens enkele mm diep met verhoudingsgewijs een veel groter verdampings oppervlak.   

Serge VL

Met je vinger even in de ketel dippen, (en neen je gaat je vinger niet verbranden, je moet hem er geen 2 sec in houden enkel even dippen) en het drupje dat aan je vinger hangt onmiddellijk overbrengen op de refractometer, klepje dicht en aflezen.
Als je te lang wacht heb je steeds een fout op je aflezing tgv verdamping.
Refractometer meting aanzie ik steeds als indicatief, de finale en definitieve meting doe ik steeds pas al het wort gekoeld is met een hydrometer.

Dund

Ik doe het ook precies zo 👍

hansHalberstadt

Beste is inderdaad om wat wort op te zuigen bv met een injectiespuitje zodat er niets verdampt. Dan rustig af laten koelen dan meten.

snowdog2006

Bij de refractometer die ik via BrouwM heb gekocht zit zo'n klein pipetje bij. Ik zet een glas met koud water neer die ik na 1/2 meten weer vervang door vers water. Ik zuig dan met het pipetje een klein beetje op tijdens maischen/spoelen/koken en gooi die snel op mijn refractometer. Vervolgens steek in het pipetje in het glas water en zuig een paar keer het water op en knijp het eruit. Dit werkt bij mij altijd goed.. Althans als ik aan het einde met een hydrometer mijn begin SG meet zit de gemeten waarde met de refracto er nooit heel veel naast.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.