Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Alwr Guinness...  (gelezen 4187 keer)

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Alwr Guinness...
« Gepost op: 20-04-2018 23:42 u »
Ik weet het, alwr een topic over Guinness...

Toch wil ik dit recept graag met jullie delen, want vele van mijn bierminnende vrienden en ikzelf kunnen het verschil tussen dit recept en een echte Guinness (van de fles, dus uiteraard met koolzuur ipv stikstof) niet proeven.

Ik, niet bescheiden aangelegd, bedacht, dat ht geheim van guinness, de mysterieuze tankwagens die bij de betreffende brouwerij af- en aanrijden vol 'gepatenteerde, geheime' zwarte kek, wel eens vol zouden kunnen zitten met een koude week (cold steep dus) van geroosterde granen.   :denken:

Op dat idee, en op eerdere recepten hier op dit forum, onder andere en voornamelijk van Adrie (dank!) heb ik dit recept gebaseerd. De uitkomst is verrassend & ernstig dicht bij het origineel; ik zou zelf zeggen (en velen tot nu toe met mij) niet te onderscheiden...

Brouw het gerust na en laat weten wat je er van vindt!

Komptie:

Recept voor 23 liter in gistingsvat (BIAB), uiteindelijk gebotteld: 21,5 liter.

begin SG 1039, eind SG 1009 (met Nottingham bleef ie wel eens een keer op 1012 hangen),
ABV 3,94% (+0,2% van de hergisting),
EBU = 39,49, EBC = 84,63.
Hergisting op fles: 5 gr dextrose/l = 4 gr suiker/l.
Effectiviteit (brouwhuis) 81%

Fermenteerbaarheden:

2,25 kg pale ale mout
0,9 kg gerstevlokken

0,8 kg geroosterde gerst, cold steep (laten weken in koud water) 24 uur in 2 liter water. Zeven, en toevoegen in de laatste 10 minuten van de kook. Je houdt ongeveer 1,7 liter aftreksel over.

Alles gewoon schroten.

Hop:

20 g Target 9,5% alfa, bellen, 90 min koken
30 g east kent goldings 4,25% alfa, bellen, 90 min koken

maisch: 22,5 liter; 51 C, 5 min rust -> opwarmen met minstens 1 C per minuut naar 65 C, 90 min rust.
spoelen: 5 liter, 78 C.

Vergisten met Wyeast 1084, of eventueel danstar nottingham. Beide zeker niet te warm stoken, voor beide gisten heb ik een graad of 15 aangehouden, dit werkt perfect.

Vooral de kleurextractie/gebrandesmaakverhouding is interessant met deze cold steep-versie. Het probleem waar ik altijd tegenaan liep in guinness-kloon-recepten, is het gegeven dat het eindresultaat f te licht van kleur, f te gebrand van smaak werd. Op deze manier haal je een zeer bevredigend eindresultaat, en het is er voor mij zeker n om nog eens (een vierde keer) te herhalen... En ik hou van guinness!

Doe er je voordeel mee.

Mark.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
Re: Alwr Guinness...
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2018 00:50 u »
Tof! Ik hou ook van Guinness en deze gaat er zeker een keer komen.

Offline ppuk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Lekker!
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2018 08:18 u »
Leuk! Maar zo wordt mijn lijstje te brouwen bieren wel weer langer ;-)

Offline thezewery

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2018 10:56 u »
Zou best wel eens heel goed kunnen dat dit de volgende gaat worden!!
Heb je toevallig een BrouwHulp-export?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-04-2018 14:53 u »
Heb je toevallig een BrouwHulp-export?

Nee sorry, ik gebruik wel brewer's friend om eea uit te rekenen, maar ik schrijf alles nog ouderwets in een schriftje  :brouwen:

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 21-04-2018 14:56 u »
O ja, de cold steep niet in de koelkast zetten... De donkere granenthee verzuurt dan heel lichtjes, en dat is precies de bedoeling!

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2018 18:51 u »
Bedankt voor het plaatsen van het recept, ik ga 'm zeker proberen  :brouwen:

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-04-2018 11:04 u »
voor de zekerheid: de geroosterde gerst ook gewoon schroten?
en hoe werkt dat met de vlokken?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-04-2018 11:15 u »
Ja, geroosterde gerst ook (apart) schroten. De vlokken draai ik ook mee door de molen, maar dat doet ze niet zoveel moet ik eerlijk zeggen.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 23-04-2018 14:53 u »
Nee sorry, ik gebruik wel brewer's friend om eea uit te rekenen, maar ik schrijf alles nog ouderwets in een schriftje  :brouwen:
jammer, ik was heel benieuwd of/hoe die cold steep in BrouwHulp ingevoerd kan worden..

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 23-04-2018 15:15 u »
jammer, ik was heel benieuwd of/hoe die cold steep in BrouwHulp ingevoerd kan worden..

Na een en ander uitgezocht en rondgevraagd te hebben, bleek dat de extractie (kleur en suikers) nagenoeg hetzelfde is als met meemaischen. Je kunt de donkere mout dus gewoon bij de ingredinten invoeren.

Het voordeel van de cold steep zoals hier gebruikt is, dat je veel minder gebrandheid en andere bitterstoffen uit de mout haalt, zodat je er relatief meer van kunt gebruiken voor de kleur. 0,8 kilo op een totaal van 4 kilo is toch 20%, dat zou normaliter niet te zuipen zijn...

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #11 Gepost op: 23-04-2018 15:37 u »
Je kan ook de geroosterde gerst alleen de laatste 10 minuten meemaischen, dan geeft die vooral kleur en weinig of geen bitterheid.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-04-2018 16:28 u »
Die methode heb ik ook een keer geprobeerd. De cold steep vind ik zachter van smaak, ik denk dat er koud minder tannines en harde bitterstoffen vrijkomen. Zelfs zo proeven van het uitgelekte resultaat is lekker. Het vlekt overigens wel als de hel...

Offline Koen S

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-04-2018 16:39 u »
Gebruik je geroosterde ongemoute gerst of gerstemout? De eerste geeft een sterke gebrande koffiesmaak, de tweede een droge. bittere smaak. karakteristiek voor Ierse stouts.
Met jouw ingredinten kom ik op een EBC van 115. Zou je door het cold steepen minder kleur krijgen dan door te maishen?  :denken:

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 23-04-2018 16:49 u »
Ongemoute gebrande gerst 1000-1250 ebc. Die hoort in een Guinness. Er komt ietsje minder kleur uit dan gebrande gerstemout.

De cold steep geeft wel net zoveel kleur ten opzichte van maischen. Die is na een paar tellen weken al zichtbaar. Af en toe eens roeren.

Offline Koen S

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 23-04-2018 16:55 u »
Ongemoute gebrande gerst 1000-1250 ebc. Die hoort in een Guinness. Er komt ietsje minder kleur uit dan gebrande gerstemout.

De cold steep geeft wel net zoveel kleur ten opzichte van maischen. Die is na een paar tellen weken al zichtbaar. Af en toe eens roeren.
Ik heb de gebrande gerst (Thomas Fawcett) gebruikt in een RIS, maar slechts 3%, naast black en nog wat donkerdere mouten. Einde van de week bottelen en dan weten we binnenkort het resultaat.

Offline Tambier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Is het niet te douwen? Opnieuw brouwen!
« Reactie #16 Gepost op: 23-04-2018 18:29 u »

0,8 kg geroosterde gerst, cold steep (laten weken in koud water) 24 uur in 2 liter water. Zeven, en toevoegen in de laatste 10 minuten van de kook. Je houdt ongeveer 1,7 liter aftreksel over.

Dus je voegt alleen het gekleurde water toe?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 23-04-2018 19:51 u »
Dus je voegt alleen het gekleurde water toe?

Jep.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 23-04-2018 22:36 u »
Ik zit nu de laatste versie te drinken, en ik denk dat ik de volgende keer nog minder bottelsuiker ga gebruiken. Hij is me toch iets te prikkerig, en daardoor nog niet zijdezacht genoeg.

Offline Miekelt

• Junior lid
  • **
  • HopHop
« Reactie #19 Gepost op: 24-04-2018 17:23 u »
Ben benieuwd hoe de bevindingen zijn van de mensen die dit na gaan brouwen. Niet vergeten te posten he!  :biersmile:
Succes allen!

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 22-05-2018 09:51 u »
Beetje mazzel is deze komend weekend aan de beurt!
Wat ik me afvraag: kan ik de pale ale vervangen door pilsner of pilsner/munich (2:1)?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 22-05-2018 10:12 u »
Ik denk van wel. Ik wilde m ook deze week weer gaan brouwen en kwam er achter dat ik ook geen pale ale meer heb. Ik ga het dus ook zo doen, met jouw optie 2.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 22-05-2018 14:35 u »
toch nog ff voor de zekerheid: de vlokken doe je, zoals vaak wordt aangegeven, NIET eerst 30 minuten komen van tevoren?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 22-05-2018 17:27 u »
Nee. De verstijfseltemperatuur van de vlokken ligt binnen te maischtemperaturen, gaat gewoon goed.

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #24 Gepost op: 22-05-2018 19:02 u »
Heb je brouwzouten toegevoegd?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 22-05-2018 19:20 u »
Nee, wel pH gecorrigeerd naar 5.4 met melkzuur. Ook het spoelwater aangezuurd naar 5.4.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 25-07-2018 01:42 u »
Deze weer eens gebrouwen (5e keer), en ik heb het deze keer aangedurfd om slechts 2,5 g/l bottelsuiker te gebruiken. Ik ben even het topic kwijt waarin dit gesuggereerd werd, en het leek me initieel wat weinig.

Het resultaat is een miniem schuimkraagje van 5 mm en veel romigheid doordat er maar een klein beetje prik in het bier zit. Zo ga ik m houden denk ik, perfect (voor mij)!

Iemand deze inmiddels gebrouwen, en op- of aanmerkingen?

Mark.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 25-07-2018 07:44 u »
Iemand deze inmiddels gebrouwen, en op- of aanmerkingen?
Helaas (nog) niet. Mrs TheZewery gaf de voorkeur en voorrang aan een weizen, en ja wie ben ik dan om daar tegen in te gaan... Op zich, blijkt nu weertechnisch, een goede keuze, maar datzelfde weer weerhoudt ons om nu een nieuw brouwsel te fabriceren...

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
  • Land: no
« Reactie #28 Gepost op: 02-09-2018 16:54 u »
Ik heb dit recept vandaag gebrouwen.
Wel een paar kleine aanpassingen gedaan: iets hoger sg, wat gemoutte haver toegevoegd, een deel van de pale mout met pilsmout vervangen (omdat ik net niet genoeg pale moet in huis had) en iets andere hop gebruikt (omdat ik het nog had liggen).
Als gist Danstar Nottingham gebruikt.
De geroosterde gerst heb ik een dag lang koud getrokken volgens de cold steep methode en in de laatste 10 minuten van de kook het gitzwarte goedje wat daar vanaf kwam toegevoegd.
Ben erg benieuwd hoe deze wordt! In beginsel komt de smaak van de geroosterde gerst wel vrij sterk naar voren, wellicht dat dat nog meer in balans komt.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 02-09-2018 17:19 u »
Zou je de geroosterde gerst ook in de koffiemolen kunnen malen? Dan heb je meer contactoppervlak en dus waarschijnlijk minder nodig dan dat je het schroot. Het hoeft immers niet gefilterd dus heel laten van de kafjes is geen doel.

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 02-09-2018 17:40 u »
Ik denk dat dat prima zou werken! Nu heb ik het simpelweg door de moutmolen gehaald (1,2mm) maar ik zie inderdaad geen reden om het niet fijner te malen.

Ik heb de boel met een kaasdoek gefilterd om alleen de vloeistof over te houden, dat werkte prima.
Wellicht is het ook in porties in te vriezen.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 02-09-2018 19:11 u »
Het scherpe gaat nog wel van het gebrande af.

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 03-09-2018 08:15 u »
Het scherpe gaat nog wel van het gebrande af.

Erg benieuwd!
Hoe snel na de vergisting bottel je en hoe lang voordat deze goed op dronk is?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 03-09-2018 09:58 u »
Als ik zo eens teruglees heb ik deze wel eens na 10 dagen al gebotteld en was ie na weer 8 dagen hergist. Dat is wel erg snel natuurlijk  :)

Naar mijn ervaring is het bier al vrij snel lekker, maar duurt het wel een week of 6 voordat het schuim een beetje mooi wordt. Hij heeft dan de verse gebrande smaak zoals je eigenlijk alleen in Dublin kunt drinken. Later wordt ie wat ronder. Wat meer bottelsuiker dan 2,5 g/l vind je misschien zelf fijner...

Offline Koen S

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 03-09-2018 13:34 u »
Als ik zo eens teruglees heb ik deze wel eens na 10 dagen al gebotteld en was ie na weer 8 dagen hergist. Dat is wel erg snel natuurlijk  :)

Naar mijn ervaring is het bier al vrij snel lekker, maar duurt het wel een week of 6 voordat het schuim een beetje mooi wordt. Hij heeft dan de verse gebrande smaak zoals je eigenlijk alleen in Dublin kunt drinken. Later wordt ie wat ronder. Wat meer bottelsuiker dan 2,5 g/l vind je misschien zelf fijner...
Ik ben deze zomer in Dublin geweest en heb natuurlijk regelmatig een pint Guinness gedronken. Wat mij opviel is dat de Guinness daar veel zachter is en minder gebrand dan hier. Het accent ligt meer op de romigheid, de chocolade en koffie, geen of weinig moutbitterheid. De Guinnees bij ons, zelfs die van het vat, is scherper en bitterder, een heel ander bier.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 03-09-2018 13:36 u »
Volgens mij komt dat voornamelijk doordat de Guinness hier altijd gepasteuriseerd is... In Dublin is ie inderdaad veel voller en evenwichtiger van smaak.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 04-09-2018 11:04 u »
Eindelijk is het er gisteren dan ook van gekomen en deze gebrouwen. Wel ipv pale een pils/munich gebruikt en 1084.
Extract van de gerst was wel een stuk minder (bijna 20% minder)... ben benieuwd!

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #37 Gepost op: 04-09-2018 11:38 u »
Overigens: de vlokken in de molen was geen strak plan: om de haverklap zat de niet-aangedreven rol vast door stukkies vlok tussen de rol en de behuizing...  >:(

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 04-09-2018 11:44 u »
Extract van de gerst was wel een stuk minder (bijna 20% minder)...ben benieuwd!!

Ik had 1,5 l water met 400 g en hield er 1 L extract aan over.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 04-09-2018 12:26 u »
Vreemd dat jullie minder extract hadden... Ik heb het wel enkele uren uit laten lekken en vrij grof geschroot omdat ik een gewone zeef gebruikte en geen stukjes in mijn wort wilde. In principe maakt het niet uit natuurlijk, gewoon aangevuld met spoelwater neem ik aan?

Vlokken draai ik ook niet meer mee. Ik heb een schijvenmolen en daar vallen ze gewoon heel doorheen  :)

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 23-09-2018 17:32 u »
SG staat al paar dagen op 1011 (komt van 1041): vandaag op fles gedaan met 3.3gr/l suiker..ben benieuwd..

Tags: