Alwéér Guinness...

Gestart door BrouwMark, 20-04-2018 23:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Ik weet het, alwéér een topic over Guinness...

Toch wil ik dit recept graag met jullie delen, want vele van mijn bierminnende vrienden en ikzelf kunnen het verschil tussen dit recept en een echte Guinness (van de fles, dus uiteraard met koolzuur ipv stikstof) niet proeven.

Ik, niet bescheiden aangelegd, bedacht, dat hét geheim van guinness, de mysterieuze tankwagens die bij de betreffende brouwerij af- en aanrijden vol 'gepatenteerde, geheime' zwarte kek, wel eens vol zouden kunnen zitten met een koude week (cold steep dus) van geroosterde granen.   :denken:

Op dat idee, en op eerdere recepten hier op dit forum, onder andere en voornamelijk van Adrie (dank!) heb ik dit recept gebaseerd. De uitkomst is verrassend & ernstig dicht bij het origineel; ik zou zelf zeggen (en velen tot nu toe met mij) niet te onderscheiden...

Brouw het gerust na en laat weten wat je er van vindt!

Komptie:

Recept voor 23 liter in gistingsvat (BIAB), uiteindelijk gebotteld: 21,5 liter.

begin SG 1039, eind SG 1009 (met Nottingham bleef ie wel eens een keer op 1012 hangen),
ABV 3,94% (+0,2% van de hergisting),
EBU = 39,49, EBC = 84,63.
Hergisting op fles: 5 gr dextrose/l = 4 gr suiker/l.
Effectiviteit (brouwhuis) 81%

Fermenteerbaarheden:

2,25 kg pale ale mout
0,9 kg gerstevlokken

0,8 kg geroosterde gerst, cold steep (laten weken in koud water) 24 uur in 2 liter water. Zeven, en toevoegen in de laatste 10 minuten van de kook. Je houdt ongeveer 1,7 liter aftreksel over.

Alles gewoon schroten.

Hop:

20 g Target 9,5% alfa, bellen, 90 min koken
30 g east kent goldings 4,25% alfa, bellen, 90 min koken

maisch: 22,5 liter; 51 ºC, 5 min rust -> opwarmen met minstens 1 ºC per minuut naar 65 ºC, 90 min rust.
spoelen: 5 liter, 78 ºC.

Vergisten met Wyeast 1084, of eventueel danstar nottingham. Beide zeker niet te warm stoken, voor beide gisten heb ik een graad of 15 aangehouden, dit werkt perfect.

Vooral de kleurextractie/gebrandesmaakverhouding is interessant met deze cold steep-versie. Het probleem waar ik altijd tegenaan liep in guinness-kloon-recepten, is het gegeven dat het eindresultaat óf te licht van kleur, óf te gebrand van smaak werd. Op deze manier haal je een zeer bevredigend eindresultaat, en het is er voor mij zeker één om nog eens (een vierde keer) te herhalen... En ik hou van guinness!

Doe er je voordeel mee.

Mark.

Mark GA

Tof! Ik hou ook van Guinness en deze gaat er zeker een keer komen.

ppuk

Leuk! Maar zo wordt mijn lijstje te brouwen bieren wel weer langer ;-)

thezewery

Zou best wel eens heel goed kunnen dat dit de volgende gaat worden!!
Heb je toevallig een BrouwHulp-export?

BrouwMark

Citaat van: thezewery op 21-04-2018  10:56 uHeb je toevallig een BrouwHulp-export?

Nee sorry, ik gebruik wel brewer's friend om eea uit te rekenen, maar ik schrijf alles nog ouderwets in een schriftje  :brouwen:

BrouwMark

O ja, de cold steep niet in de koelkast zetten... De donkere granenthee verzuurt dan heel lichtjes, en dat is precies de bedoeling!

Easywoods

Bedankt voor het plaatsen van het recept, ik ga 'm zeker proberen  :brouwen:

thezewery

voor de zekerheid: de geroosterde gerst ook gewoon schroten?
en hoe werkt dat met de vlokken?

BrouwMark

Ja, geroosterde gerst ook (apart) schroten. De vlokken draai ik ook mee door de molen, maar dat doet ze niet zoveel moet ik eerlijk zeggen.

thezewery

Citaat van: BrouwMark op 21-04-2018  14:53 uNee sorry, ik gebruik wel brewer's friend om eea uit te rekenen, maar ik schrijf alles nog ouderwets in een schriftje  :brouwen:
jammer, ik was heel benieuwd of/hoe die cold steep in BrouwHulp ingevoerd kan worden..

BrouwMark

Citaat van: thezewery op 23-04-2018  14:53 ujammer, ik was heel benieuwd of/hoe die cold steep in BrouwHulp ingevoerd kan worden..

Na een en ander uitgezocht en rondgevraagd te hebben, bleek dat de extractie (kleur en suikers) nagenoeg hetzelfde is als met meemaischen. Je kunt de donkere mout dus gewoon bij de ingrediënten invoeren.

Het voordeel van de cold steep zoals hier gebruikt is, dat je veel minder gebrandheid en andere bitterstoffen uit de mout haalt, zodat je er relatief meer van kunt gebruiken voor de kleur. 0,8 kilo op een totaal van ±4 kilo is toch 20%, dat zou normaliter niet te zuipen zijn...

Koen S

Je kan ook de geroosterde gerst alleen de laatste 10 minuten meemaischen, dan geeft die vooral kleur en weinig of geen bitterheid.

BrouwMark

Die methode heb ik ook een keer geprobeerd. De cold steep vind ik zachter van smaak, ik denk dat er koud minder tannines en harde bitterstoffen vrijkomen. Zelfs zo proeven van het uitgelekte resultaat is lekker. Het vlekt overigens wel als de hel...

Koen S

Gebruik je geroosterde ongemoute gerst of gerstemout? De eerste geeft een sterke gebrande koffiesmaak, de tweede een droge. bittere smaak. karakteristiek voor Ierse stouts.
Met jouw ingrediënten kom ik op een EBC van 115. Zou je door het cold steepen minder kleur krijgen dan door te maishen?  :denken:

BrouwMark

Ongemoute gebrande gerst 1000-1250 ebc. Die hoort in een Guinness. Er komt ietsje minder kleur uit dan gebrande gerstemout.

De cold steep geeft wel net zoveel kleur ten opzichte van maischen. Die is na een paar tellen weken al zichtbaar. Af en toe eens roeren.

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 23-04-2018  16:49 uOngemoute gebrande gerst 1000-1250 ebc. Die hoort in een Guinness. Er komt ietsje minder kleur uit dan gebrande gerstemout.

De cold steep geeft wel net zoveel kleur ten opzichte van maischen. Die is na een paar tellen weken al zichtbaar. Af en toe eens roeren.
Ik heb de gebrande gerst (Thomas Fawcett) gebruikt in een RIS, maar slechts 3%, naast black en nog wat donkerdere mouten. Einde van de week bottelen en dan weten we binnenkort het resultaat.

Tambier

Citaat van: BrouwMark op 20-04-2018  23:42 u0,8 kg geroosterde gerst, cold steep (laten weken in koud water) 24 uur in 2 liter water. Zeven, en toevoegen in de laatste 10 minuten van de kook. Je houdt ongeveer 1,7 liter aftreksel over.


Dus je voegt alleen het gekleurde water toe?

BrouwMark

Citaat van: Tambier op 23-04-2018  18:29 uDus je voegt alleen het gekleurde water toe?

Jep.

BrouwMark

Ik zit nu de laatste versie te drinken, en ik denk dat ik de volgende keer nog minder bottelsuiker ga gebruiken. Hij is me toch iets te prikkerig, en daardoor nog niet zijdezacht genoeg.

Miekelt

Ben benieuwd hoe de bevindingen zijn van de mensen die dit na gaan brouwen. Niet vergeten te posten he!  :biersmile:
Succes allen!

thezewery

Beetje mazzel is deze komend weekend aan de beurt!
Wat ik me afvraag: kan ik de pale ale vervangen door pilsner of pilsner/munich (2:1)?

BrouwMark

Ik denk van wel. Ik wilde m ook deze week weer gaan brouwen en kwam er achter dat ik ook geen pale ale meer heb. Ik ga het dus ook zo doen, met jouw optie 2.

thezewery

toch nog ff voor de zekerheid: de vlokken doe je, zoals vaak wordt aangegeven, NIET eerst 30 minuten komen van tevoren?

BrouwMark

Nee. De verstijfseltemperatuur van de vlokken ligt binnen te maischtemperaturen, gaat gewoon goed.

henkie

Heb je brouwzouten toegevoegd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.