Advies over dubbel recept gevraagd

Gestart door ppuk, 20-04-2018 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

As weekeinde wil ik graag onderstaande dubbel gaan brouwen. Heb ik wat over het hoofd gezien?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept37, Dubbel
Brouwdatum15-04-2018
BierstijlDubbel
Volume23,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)60 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,14 lWater uit Rijswijk
2,66 lGedemineraliseerd water
0,20 gCaSO4
1,20 mlFosforzuur
14,12 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
41 mg/l7 mg/l53 mg/l156 mg/l50 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,16 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC48,1 %
1,73 kgSwaen Munich DarkDe Swaen20 EBC26,3 %
0,86 kgCara 120Dingemans120 EBC13,1 %
0,07 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC1,1 %
0,75 kgKandijsiroop MEDIUM 225 EBCBrewferm225 EBC11,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.20 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.40 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
38,0 gHallertau Mittelfrühpellets2,5%60 min.13,6 IBU
40,0 gHallertau Mittelfrühpellets2,5%30 min.7,3 IBU
40,0 gSaazpellets3,5%10 min.4,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ale Yeast (1214)bovengist


Jacques

Ik denk niets.

Is het brouwen goed gegaan?

ppuk

Het ging allemaal als een trein afgelopen zaterdag. Het wort had ik heel erg lang belucht omdat ik ook met een bbq bezig was ;D De 1214 gist zit nu al van sg1065 op sg1014 :-)

Ga er een driedelige batch van maken:
Een deel zoals ie nu is
Een deel met 1 g/l zoete sinaasappelschil (is dat te weinig of te veel?)
Een deel met 3 g/l zwaar getoaste Franse eikensnippers geweekt in malt whiskey of rum

Spannend!

Jacques

Altijd leuk dergelijke tests.

Laat de houtsnippers niet te lang op het bier staan. Proef regelmatig en als je denkt dat de houtsmaak sterk genoeg is kun je gaan bottelen.

Sinaasappelschillen toevoegen na de vergisting heb ik nog nooit gedaan.

Mark GA

Citaat van: Jacques op 24-04-2018  22:43 uAltijd leuk dergelijke tests.

Laat de houtsnippers niet te lang op het bier staan. Proef regelmatig en als je denkt dat de houtsmaak sterk genoeg is kun je gaan bottelen.

Sinaasappelschillen toevoegen na de vergisting heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb nu zelf drie keer gebrouwen met geraspte sinaasappelschil, ongeveer 25 gram op 20 L.
Dag ervoor raspen en in de vriezer leggen. Dan de laatste 10-15 minuten meekoken.
Houd je een zeer prettige smaak aan over, van het gistvat via de fles naar je glas. Die blijft overeind maar heel subtiel.

ppuk

Ik laat nagisting op hout meestal 2 weken staan, maar bij deze sterkte zal ik voor de zekerheid na een weekje ff proeven. Is inderdaad verstandig. De gedroogde zoete sinaasappelschillen kook ik eerst in een klein beetje water. Dat heb ik wel eens eerder gedaan met een bier waarvan de vergisting door een nieuwe vergistingskoelkast veel te ver doorgistte. Door het hogere alcoholpercentage klopten de smaakdrempels totaal niet meer... Maar uiteindelijk toch een lekker biertje geworden :proost2:

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 24-04-2018  23:25 uIk heb nu zelf drie keer gebrouwen met geraspte sinaasappelschil, ongeveer 25 gram op 20 L.
Dag ervoor raspen en in de vriezer leggen. Dan de laatste 10-15 minuten meekoken.
Houd je een zeer prettige smaak aan over, van het gistvat via de fles naar je glas. Die blijft overeind maar heel subtiel.

Dat is een gebruikelijke methode en door mij diverse keren toegepast.
Uit het bericht van ppuk voor mijn reactie maakte ik echter op dat de sinaasappelschil niet is toegevoegd tijdens het koken. Hierdoor krijg je heel ander effect. Vluchtige stoffen uit de sinaasappelschil verdampen in dat geval veel minder dan wanneer de schillen meekoken. Ook oliebestanddelen uit de schillen komt zo in je bier. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinaasappelolie

Goed dat ppuk de schillen toch nog even laat koken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.