Topics sluiten als vragenstellen te moeilijk te behappen blijkt te zijn?

Gestart door Mark GA, 18-04-2018 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

De laatste tijd lees ik het forum steeds minder met plezier. Posten probeer ik ook te voorkomen.
Het lijkt wel alsof we erg achterdochtig zijn, veel te assertief en tjsa.. eigenlijk geen echte leuke sfeer maken. Laatst las ik een topic ergens over. De toonzetting was zo slecht, dat ik eigenlijk niet meer kon onderscheiden waar het nu daadwerkelijk over ging.
Ook dit weer... jeetje.  En als de TS zijn vraag niet meer mag terugnemen, omdat de toonzetting hem niet aan staat????
Dan word ik nooit meer een TS, want echt veel zin in dit kinderachtige gedoe heb ik niet.
En dan wordt daar een topic over geopend... dat mensen vinden, dat je als TS je eigen topic niet meer mag sluiten. Lijkt mij een basisrecht.

En voor sommigen onder ons is matigen echt niet verkeerd, en een keer excuses aanbieden. Eventueel ook aan een TS die zich toch duidelijk gekwetst voelt.



tdp

Ik sluit me aan bij Edolem, qua plezier aan het deelnemen aan dit forum de laatste tijd. Bij mij zit het hem vooral in het, in mijn ogen, ontbreken van fatsoen bij sommige leden. Sommige bijdragen van bepaalde deelnemers van dit forum bezorgen me spontaan vlekken. Maar om dan direct met gestrekt been erin te vliegen?

Discussie vind ik prima, zekerheidshalve wat navragen? Helemaal goed! Maar doe dat dan wel op een fatsoenlijke manier. Ik snap dat de TS het wel prima vond en zijn topic dicht zette; om je te moeten verdedigen op een forum terwijl je je dienstbaar opstelt richting de leden van het forum motiveert niet echt.

'Den meant ok dat e het good dut'; ook hij/zij meent dat ie het goed doet.


Neetje

+ Endolem/TDP

Een krom antwoord proberen recht te praten op een minder fatsoenlijke manier!
Mss moeten de mod's wat feller worden zodat de positieve leden op de site blijven en hun bijdrage leveren.

Wolter

Goedemorgen allen.

Wordt het niet tijd om het maar weer over bier en het brouwen hiervan te hebben. Vervelend onderwerp.... Ik weet het  ;) maar op de één of andere manier is dat toch wat ons verbind. Dan kunnen we deze discussie achter ons laten. We zullen het zeker niet altijd met elkaar eens zijn. Ik denk alleen dat dat, zolang het over brouwen en bier gaat, prima is. Daar worden we met zijn allen wijzer van zolang het met wederzijds respect gebeurd. Dit topic draagt daar in mijn ogen niet aan bij en zal er niet beter op worden. Mijn voorstel.. Allemaal ff een keer goed slikken, ademhalen en doorgaan met het leveren van waardevolle bijdragen aan het forum. Want daar ligt onze kracht.

Etn82

Citaat van: Wolter op 19-04-2018  07:27 uMijn voorstel.. Allemaal ff een keer goed slikken, ademhalen en doorgaan met waardevolle bijdragen aan het forum gaan leveren. Want daar ligt onze kracht.

Lijkt me een goed plan

Mark GA


Jacques

Citaat van: tdp op 18-04-2018  22:20 uIk sluit me aan bij Edolem, qua plezier aan het deelnemen aan dit forum de laatste tijd. Bij mij zit het hem vooral in het, in mijn ogen, ontbreken van fatsoen bij sommige leden. Sommige bijdragen van bepaalde deelnemers van dit forum bezorgen me spontaan vlekken. Maar om dan direct met gestrekt been erin te vliegen?

Discussie vind ik prima, zekerheidshalve wat navragen? Helemaal goed! Maar doe dat dan wel op een fatsoenlijke manier. Ik snap dat de TS het wel prima vond en zijn topic dicht zette; om je te moeten verdedigen op een forum terwijl je je dienstbaar opstelt richting de leden van het forum motiveert niet echt.

'Den meant ok dat e het good dut'; ook hij/zij meent dat ie het goed doet.

Door allerlei omstandigheden zoals veel uren moeten maken voor werkgever, sociale verplichtingen en druk zijn met de nasleep van het forumtreffen liep ik flink achter met het lezen van het forum.

Ik kan mij helemaal vinden in de vorige reactie. Ook ik vind dat soms wel erg achterdochtig gereageerd wordt op een initiatief. Het is niet voor niets dat het topic opgeschoond is en weer opengezet door mij.

Van mij kant een doe ik een indringend verzoek om met respect met alle leden van het forum om te gaan.

Neetje

Van meerdere leden heb ik vernomen dat ze het forum minder leuk vinden de laatste jaren door het verdwijnen van het "ons" gevoel en de soms minder aangename toon in topics. Forum is erg gegroeid, is dat een reden?
Zou fijn zijn als we de dalende lijn weer kunnen omzetten in een meer positieve richting.

Als iemand een topic start, is het dan niet de taak van de mod's om te bepalen of iets wel dan niet kan?
Tevens kan iemand aangesproken worden op zijn gedrag via zijn mailbox en kan een minder positieve reactie worden verwijderd dan wel aangepast.


Jacques

Citaat van: Neetje op 22-04-2018  23:08 uVan meerdere leden heb ik vernomen dat ze het forum minder leuk vinden de laatste jaren door het verdwijnen van het "ons" gevoel en de soms minder aangename toon in topics. Forum is erg gegroeid, is dat een reden?
Zou fijn zijn als we de dalende lijn weer kunnen omzetten in een meer positieve richting.

Als iemand een topic start, is het dan niet de taak van de mod's om te bepalen of iets wel dan niet kan?
Tevens kan iemand aangesproken worden op zijn gedrag via zijn mailbox en kan een minder positieve reactie worden verwijderd dan wel aangepast.

Aan de toon van de reacties kunnen we met zijn allen wat doen. De beheerders kunnen niet continu op elk bericht reageren. Het beheren van het forum is iets wat er bij wordt gedaan.
Overigens zal er binnenkort een verandering plaatsvinden in de beheerdersgroep. De laatste week te druk bezig geweest met mijn professionele werkzaamheden om dat te kunnen regelen.

Em het klopt dat het primair de taak is van de beheerders om te beoordelen of een topic wel of niet aanvaardbaar is. Als een lid twijfels heeft of een topic wel of niet door de beugel kan heeft hij de mogelijkheid het topic te melden bij een moderator.

BrouwMark

Deze reactie, en vele van de vorige ook, heeft niets met het onderwerp van dit topic te maken. Toch lijkt mij dit de goede plek om mijn hart even te luchten:

Ik volg dit prachtige forum al heel wat jaren, ik denk sinds ongeveer 2010, en toch heb ik me pas een half jaar geleden aangemeld als lid. Dit laatste voornamelijk omdat ik a) me niet wilde mengen in de hier toen duidelijk aanwezige vriendengroep en b) ik me niet ervaren genoeg voelde om anderen van genoeg wijze raad te voorzien. Bovendien had ik c) totaal geen behoefte aan wedstrijden, ontmoetingen etcetera...

Op een gegeven moment heb ik mij dan toch voorgesteld en aangemeld, omdat ik het idee begon te krijgen dat er steeds meer mensen op dit forum aanwezig waren (en zijn) die zich meer bezig hielden (en houden) met zo hard mogelijk blaten en wedstrijdjes ver piesen, dan met wederwaardigheden delen betreffende het brouwen van bier; en ook dat ik inmiddels zelf wel iets slimmers dan dat soort zaken te melden had.

Bovendien vind ik het bij tijd en wijle erg leuk om een goede discussie te voeren, dat was ook een hele goede reden... :brouwen:

Het eerste dingetje (het blaten en piesen) vind ik persoonlijk een erg jammerlijke ontwikkeling. In de jaren dat ik met jullie ouwe knarren (:biersmile:) heb meegelezen, heb ik een soort van eenzijdig wij-gevoel opgebouwd, dat ik inderdaad nu langzaam zie afbrokkelen. Nee, ik heb nooit meegedaan aan wedstrijden en nee, ik ben nooit naar meetings geweest, of heb jullie ontmoet. Jullie kennen mij inderdaad helemaal niet. Dat doet er ook niet toe.

Toch wil ik jullie, als jarenlange trouwe meelezer, gelijk geven wat betreft de sfeer hier op het forum. Er is op zijn zachtst gezegd af en toe geen reet meer aan. Er mag wat mij betreft een stuk rechtlijniger worden opgetreden tegen zeikerds, stokers, mensen die topics compleet overnemen en veranderen in zeikdraadjes, en ellenlange zoveelste discussies over onderwerpen waar niemand het ooit over eens zal worden. Sommige van de trouwste leden zijn hier ook debet aan. Het zijn echt niet alleen de nieuwe leden die zich hier schuldig aan maken.
Zelf ben ik graag ook wel eens wollig van stof, maar je kunt mij echt niet gaan beschuldigingen van kant-noch-wal-geklets. Zelfs niet na het 'wetten van de hobbybrouwer'-topic. Het staat ieder echter uiteraard vrij zich niks aan te trekken van wat ik nu schrijf.

Wat mij opvalt: leden die een duidelijke eigen wil hadden werden 'vroeger' gerespecteerd om hun mening, zelfs als vernieuwend gezien; tegenwoordig valt men over elkaar heen om een vragensteller te vertellen dat hij of zij verkeerd denkt. Ik vind dit vaak niet terecht, onaardig ook, en het gaat zéker niet tot nieuwe inzichten leiden.

On topic:

Als er topics worden gestart met daarin reclameboodschappen, of zaken die het nader bekijken waard zijn, lijkt het mij de taak van de moderators om hierop te reageren. Zij (kunnen) bepalen of iets wel of niet door de beugel kan. Een nieuw lid (met al dan niet een grote mond) moet zich realiseren dat het niet zijn/haar taak is om dit 'even de kop in te drukken'; een dergelijk bericht dient gewoon met rust gelaten te worden door de leden van het forum, totdat een moderator er op gereageerd heeft. Althans, zo zie ik het tenminste. Als iemand dat anders ziet, hoor ik graag waarom.

/Off topic

Tenslotte: er zijn hier op het forum ook nogal wat stokpaardjes die langzaam maar zeker vaste vorm hebben gekregen. Vele daarvan zijn wetenschappelijk onderbouwd en dus geheel terecht aanwezig, een behoorlijk aantal zijn ook ontstaan uit persoonlijke overtuigingen. Deze laatste categorie dient dan ook met mate en terughoudendheid aanbevolen te worden, vooral aan nieuwelingen. Het is hier tenslotte geen kerk hè mensen, je mag hier zelf nadenken...

Excuses als ik misschien mijn mening opdring als een waarschijnlijk in jullie ogen veelschrijverige nieuweling, maar nogmaals: ik volg dit forum al een hele tijd, en vind het één van de beste initiatieven van zowel de 20e als de 21e eeuw. Laat dit forum a.u.b. dan ook zo mooi blijven...

 :degroeten:

Mark.

Knobby

Ik ben het helemaal met je eens Mark! Ook ik ken mensen die om deze reden het forum niet meer volgen. Dat is erg jammer en kan nooit de bedoeling zijn.

Eric v B

Citaat van: BrouwMark op 23-04-2018  01:24 uDeze reactie, en vele van de vorige ook, heeft niets met het onderwerp van dit topic te maken. Toch lijkt mij dit de goede plek om mijn hart even te luchten:...

 :duimop: (en een stukje tekst omdat alleen een emoticon niet mag...)

CeesM

De leden op dit forum is een afspiegeling van de huidige maatschappij. Door de partiesipatie is ook langzamerhand het "wij" gevoel verdwenen.
Eén ding wat ons hier verbind is het feit dat we zelf bier brouwen. Elk mens is anders en verschilt ook in hoe iemand zich uit en hoe iemand het opvat. Ook op een forum geld de vrijheid van meningsuiting en dient hoe dan ook door de ander gerespecteerd te worden.
Dat er mensen niet meer op een forum willen kijken is aan hunzelf. Je kan zelf bepalen wat je wel of niet wilt lezen.

Knobby

Citaat van: CeesM op 23-04-2018  10:30 uDe leden op dit forum is een afspiegeling van de huidige maatschappij. Door de partiesipatie is ook langzamerhand het "wij" gevoel verdwenen.
Eén ding wat ons hier verbind is het feit dat we zelf bier brouwen. Elk mens is anders en verschilt ook in hoe iemand zich uit en hoe iemand het opvat. Ook op een forum geld de vrijheid van meningsuiting en dient hoe dan ook door de ander gerespecteerd te worden.
Dat er mensen niet meer op een forum willen kijken is aan hunzelf. Je kan zelf bepalen wat je wel of niet wilt lezen.
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar kan nooit een excuus zijn om je als onbeschofte lul te gedragen. Overigens gaat vrijheid van meningsuiting niet over dat je mag zeggen dat je wilt. Het gaat over dat je niet vervolgd mag worden voor het uiten van een mening. Als je je in je vriendengroep als een eikel gedraagt willen ze niet meer met je omgaan. Dan wordt je evengoed niet 'beschermd' door vrijheid van meningsuiting.

Stripje wat dit perfect illustreert:

"I can't remember where I heard this, but someone once said that defending a position by citing free speech is sort of the ultimate concession; you're saying that the most compelling thing you can say for your position is that it's not literally illegal to express."

Mark GA

Citaat van: Knobby(...)onbeschofte lul(...)
 (...)een eikel(...)

Vind je dit zelf ook niet een beetje enorm overtrokken?
Er zijn grenzen aan wat ik me allemaal verbaal laat welgevallen.

Knobby

In mijn vorige post sprak ik vooral in het algemeen, al zie ik wel waarom je je aangesproken zou voelen.
Dus om mezelf er niet ook schuldig aan te maken zal ik dat in het vervolg er even bij zetten.

Overigens meen ik me te herinneren dat je zelf iemand voor snowflake uitmaakte toen hij zich niet door je wilde laten afblaffen...

Mark GA

Citaat van: Knobby op 23-04-2018  11:49 uIn mijn vorige post sprak ik vooral in het algemeen, al zie ik wel waarom je je aangesproken zou voelen.
Dus om mezelf er niet ook schuldig aan te maken zal ik dat in het vervolg er even bij zetten.

Overigens meen ik me te herinneren dat je zelf iemand voor snowflake uitmaakte toen hij zich niet door je wilde laten afblaffen...
Dat klopt en ik heb zelfs posts ge-edit, juist om deze mug-olifant-saga niet groter te maken dan het is.
Want ik heb inderdaad behoorlijk op m'n tong zitten bijten.
Blijkbaar zijn er elite-forumleden die zichzelf verheven voelen boven nieuwkomers, die gewoon hun mond dienen te houden. Als dat jullie idee is van saamhorigheid, prima.
Gewoon door blijven doorzagen over dit voorbeeld. Geen zand er over en over tot de orde van de dag.
Jullie keuze, niet de mijne.
Zegt meer over jullie dan over deze onbeschofte eikel.

Tip:
je klikt op mute bij alle nieuwkomers en je ziet niet wat er gezegd wordt. Hoef je je ook niet aan te storen.

Knobby

Nogmaals, mijn verhaal was een reactie op het aanhalen van vrijheid van meningsuiting door een (ander) forumlid. De 'je en jij-en' in die tekst dien je als algemene je en jij te lezen, en is dus niet specifiek op jou (mark green anchor) gericht.

Dat hele verhaal over elite-leden die geen (tegen)spraak van nieuwelingen dulden is gewoon onzin. Voor iemand die zo graag uitdeelt kan je bijzonder slecht incasseren, zelfs als het dus niet eens specifiek op jou gericht is. (nu dus wel)
Dat verschillende leden je aanspreken op onbeschoft gedrag is geen samenzwering tegen jou, en als er meer dan een enkeling dat doen dan ligt het meer voor de hand dat je gedrag te wensen over laat dan dat al die mensen nergens tegen zouden kunnen.

Mark GA

Ik vond en vind deze discussie zeer vermoeiend, onzinnig en overbodig.
Laatste poging: kunnen we over tot de orde van de dag?
Wie verder met mij wil discussiëren hierover stuurt maar een PB.
Fijne dag verder.

Etn82

Ben ook wel van mening dat er inmiddels al genoeg geschreven is over dit specifieke geval.

Een meer algemene opmerking:

Het lijkt mij dat we met z'n alle verantwoordelijk zijn voor de sfeer hier op het forum. Laten we dus proberen daar ook met z'n allen ervoor te waken dat discussies een vervelenden toon krijgen.

Je mag een ander lid dus aanspreken op zijn/haar posts. Maar dat betekent dus ook dat jezelf dus ook door een ander lid aangesproken kan worden. Probeer dat niet persoonlijk op te vatten, maar als een communicatiefoutje. Waarschijnlijk is er sprake van onduidelijkheid. Meestal helpt het dan om eerst de vraag te stellen wat de ander precies bedoelt. Een vraag komt meestal ook minder vervelend over, dan een fel weerwoord.

Ben je van mening dat iets echt niet door de beugel kan, rapporteer het betreffende bericht dan. Dan zal één van de beheerders het beoordelen en er actie op ondernemen.

Jacques

Ik sluit mij aan bij de reactie van Etienne. Het forum zijn we met zijn allen. De beheerders kunnen optreden maar het beste is als het forum zelfregulerend is.

Desgewenst kan een bericht gemeld worden bij de beheerders. Het forum wordt zo druk bezocht dat niet elk bericht meteen gelezen wordt door de beheerders. De beheerders hebben andere dingen te doen dan het beheren van her forum (vandaag 13 uur gewerkt voor mijn werkgever...) Overigens wordt niet altijd actie ondernomen op elke bericht dat gerapporteerd wordt aan de beheerders. Per geval wordt bekeken of actie vereist is of niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 23-04-2018  12:14 uelite-leden die geen (tegen)spraak van nieuwelingen dulden is gewoon onzin.
Nieuwelingen hebben juist vaak verfrissende ideeën. Maar met veel ervaring hebben 'elite-leden' (mochten die al bestaan) het wel vaak bij het juiste eind, maar soms veranderen inzichten ook. De kunst is dus om met die beide kanten nog betere resultaten te bereiken en dat kan alleen door goed naar elkaar te luisteren en na te gaan of wat gezegd wordt kan kloppen. Vaak gaat het daar juist mis.     

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.