Even voorstellen: Sören

Gestart door squaadgras, 17-04-2018 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

squaadgras

Hoi allemaal,

Lees al geruime tijd mee als "gast", maar nu toch even de moeite genomen om mij ook aan te melden. Allereerst bedankt voor de schat aan informatie die op dit forum te vinden is & de discussies waarom ik vaak smakelijk kan lachen. Duizend brouwers, duizend meningen - heb ik onderhand wel ontdekt! :proost:

Sören, 28 jaar, uit de omgeving Den Haag. Werk in de logistieke/vakantie-sector.

Ben nog echt een groentje in de brouwwereld: verleden jaar in de herfst met mijn pa voor het eerst 3 kant-en-klare-pakketten 'gebrouwen' (Tripel, IPA, Porter). De Tripel was best aardig - de IPA & Porter waren een minder succes (wel drinkbaar). Daarna een stapje hogerop gaan zoeken en ons verdiept in diverse brouwsystemen; uiteindelijk hebben wij de keuze gemaakt op zelf een HERMS te gaan bouwen (leuke vader-zoon bezigheid). Na flink inlezen op diverse (internationale) fora tot het volgende ontwerp gekomen:

Ontwerpschema


3 oude biervaten gebruikt als ketels (capaciteit 40-45 liter), 2 Chugger pompen aangeschaft. Hele praalwagen zelf in elkaar gezet (steigerpijp + hout). Uiteindelijk als warmtebron gas gekozen en besloten dit handmatig te regelen (onder het motto "het moet wel een 'klein beetje' ambacht blijven"). Persoonlijk denk ik dat kleine schoonheidsfoutjes (miniscule temperatuurschommelingen e.d.) het bier een eigen karakter geven. De vaten zijn geïsoleerd en temperatuur is tot op de graad nauwkeurig te regelen zonder al te grote schommelingen (binnen 1°C).

Toen het bouwen...

Heel wat gescheld (op elkaar, de HERMS, de kleine schroefjes, de lege accu-boormachines, etc...) later hebben wij begin januari de HERMS af kunnen bouwen. Half januari voor het eerst in gebruik genomen en een flinke IPA mee gebrouwen.

Vooraanzicht



Heetwatervat (HLT)


Maischvat (MLT)


Kookvat (Boil)


Nu 3 maanden verder hebben wij 4 verschillende brouwsels gemaakt: IPA (7%), Stout (6,5%), Black Imperial OatRye IPA (8%), Blond (6,5%). Initieel wat work-around voor kleine kinderziektes van het systeem moeten oplossen - maar onderhand helemaal up-to-speed met de HERMS, werkt als een zonnetje. Wel kan het rendement nog wat ophoog (zal het volgende keer eens fatsoenlijk uitrekenen), maar dit hebben wij tot nu toe voor lief genomen.

Bier is tot nu toe erg lekker geworden (maar dit moet eens door echte thuisbrouwproevers onder de loep genomen worden!). 

Hoop nog veel en lang te brouwen! Tips en op- en aanmerkingen zijn altijd welkom.

Groet, en alvast bedankt voor het warme welkom!

Sören


P.S. Heb geprobeerd de foto's te draaien, zal vanavond nog eens een poging wagen.


tdp

Sören,

Welkom op het forum, de zaken meteen goed aangevlogen zie ik. Compliment voor je installatie, ziet er fantastisch uit!

Ben trouwens erg benieuwd naar je ervaringen met de Chuggerpompen.

squaadgras

Dank!

Tot nu toe erg tevreden over de Chugger Pumps. We gebruiken de RVS In-Line. Enige probleempje waar we tot nu toe tegen aan zijn gelopen is dat de teflon-ring door de behuizing naar buiten is gekomen na een paar dagen flink onder nul begin februari (HERMS staat in een onverwarmde schuur), maar dat was een kwestie van de kop er af & op draaien om het ringetje weer terug op z'n plaats te krijgen. Oplossing: als het flink gaat vriezen de pompen isoleren met een doek (oud laken).

Easywoods

Welkom op het forum, je installatie ziet er inderdaad FANTASTISCH uit  :groots: :groots: :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.