Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kölsch  (gelezen 1497 keer)

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kölsch
« Gepost op: 16-04-2018 20:58 u »
Na een aantal malen te hebben gebrouwen volgens de jbf-methode (overigens onder uitzondering met een zeer prettig drinkbaar resultaat!), vonden we het nu (afgelopen zaterdag) tijd worden om aandacht aan consistentie, reproduceerbaarheid, enz te geven. Keuze is daarvoor gevallen op 'Donders!' uit BrouwHulp, een kölsch.
We hebben het recept volledig ende exact gevolgd (niet helemaal zoals later blijkt), enkel vinkie schalen met volume aan en volume op 24 liter.

In de grainfather app op basis van 5.1 kg pils en 0.25 kg vienna, 90 minuten koken en doelvolume 22 liter uitgekomen op 18 l maisch- en 14.8 l spoelwater.
Deze waardes in BrouwHulp ingevoerd en gaan....iedere stap steeds volumes, sg gemeten...best wel verschillen...'normaal' meten (meetten) we enkel op einde gisting om te bepalen of alles was uitvergist.
Nu vragen we ons af wat de oorzaak van deze verschillen kunnen zijn, of dit extreem boeiend is, en hoe evt voorkomen/corrigeren... anyway...

Na 90 minuten maischen op 65 graden meten wij een sg van 1073 die 1082 zou moeten zijn (alles gemeten op/bij 20 graden).

Na spoelen hebben we 29l met sg 1036 (zou moeten zijn 29,6l met sg 1039)

Na 90 minuten koken met 50gr tradition hebben we 24,2l met sg 1058 (doelvolume na koken moet zijn 25l met sg 1046)

Na overpompen in gistvat blijft er 1.2l achter, dus pak-hem-beet 23l in het gistvat samen met 2 strak gespannen zakken gist

Maarrrr.... in het kader van meten, proeven, weten na iedere monstername natuurlijk geproefd. Met name de laatste monstername vonden we erg bitter. Te bitter. En dat was niet de bedoeling, daarom ook de keuze voor Donders!
Wat blijkt (waarschijnlijk?): in het recept staat vermeld tradition 4%, maar verder geen erg in gehad, maar 'onze' tradition is 6.2% (volgens de verpakking)...

De vragen:
- hoe zijn de verschillen in sg te verklaren, danwel is dit van belang...
- is de fout igv de hop nog te 'herstellen/verdoezelen' (bv door bij bottelsuiker dit in veel meer water op te lossen, beetje afhankelijk van de eind sg denk ik?)

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk: weer een lekker dagje gehad!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline thezewery

• Senior lid
Re: Kölsch
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2018 21:00 u »
Overigens was de sg na 24u. gedaald naar 1048...

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2018 21:20 u »
Als ik zo even snel reken kun je er 5 liter water bij doen om op je juiste begin sg te komen. Hiermee verdun je de bitterheid ook aanzienlijk, en zal het resultaat meer gaan lijken op wat je voor ogen had. Je kunt dit er nu, tijdens de gisting al bijkieperen, of inderdaad wachten tot botteldag.

Het is wel erg vreemd dat je eerst steeds lagere waardes meet dan je doelstelling, en op het laatst een waarde die een stuk hoger ligt. Dit kan ik niet echt verklaren  :weetniet:

Offline bultje76

• Vol lid
  • GrainFather-er
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2018 21:33 u »
Hoe heb je het sg gemeten? Indien met hydrometer, is dan gecorrigeerd voor temperatuur?

Overigens, waar ik vaak last van bij meten vlak na spoelen is dat het wort nog niet goed gemengd is. De sg is dan bovenin lager dan onder. Krijg je dit soort rare verschijnselen van. Goed mengen, dan meten.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2018 06:12 u »

Het is wel erg vreemd dat je eerst steeds lagere waardes meet dan je doelstelling, en op het laatst een waarde die een stuk hoger ligt. Dit kan ik niet echt verklaren  :weetniet:

Gemeten met een dobber zonder temperatuurcorrectie, maar uiteindelijk toch een hogere brouwzaalefficientie dan in het recept?

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2018 08:51 u »
Gemeten met dobber, op 20 graden (+/- 1 graad max). Na het spoelen niet gemengd. Na maischen en na koken lijkt me dat dit vanzelf wel goed genoeg is gebeurd.
Als ik met mijn meetresultaten in BrouwHulp ga spelen dan krijg ik inderdaad als ik 5 liter ingeef bij 'extra water gistvat' zo goed als de gewenste waardes voor sg en bitterheid.

Heeft deze 5l  toevoeging (en vooral het moment waarop) nog consequenties voor de vergisting zoals bv niet halen beoogde eind-sg omdat tolerantie gist niet genoeg door de hoge strart-sg?

Overigens lijkt 5 l op 23 l me best aanzienlijk....

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2018 09:53 u »
Niet goed mengen, tja, dat zou iets kunnen verklaren. Die 5 liter is wel veel inderdaad, je hebt blijkbaar een zeer prima brouwzaalrendement gehaald.
Aangezien je jongbier met die 5 liter erbij redelijk voldoet aan het recept, mag het niet zoveel uitmaken wanneer je het water toevoegt. Je verdunt dan wel de hoeveelheid suiker en gistcellen aanwezig, maar wel in dezelfde verhouding. In principe moet je dus met watertoevoeging uiteindelijk uitkomen op het eind sg dat je recept aangeeft.
Wel geluk dat je per ongeluk een hop met hoger alfazuurgehalte hebt gebruikt nu  :brouwen:

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-04-2018 13:11 u »
De hoofdgisting lijkt zo goed als klaar, dus morgenavond over naar het nagistvat. Lijkt me een mooi moment om ook water toe te voegen. Is het nog verstandig dit water eerst te koken?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 17-04-2018 13:27 u »
Dat hoeft niet per se, kraanwater is schoon genoeg. Wel even zorgen dat de maatkan oid schoon is, en de kraan zelf ook  :biersmile:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-04-2018 14:15 u »
Dat hoeft niet per se, kraanwater is schoon genoeg. Wel even zorgen dat de maatkan oid schoon is, en de kraan zelf ook

Kraanwater bevat nog wel wat zuurstof.

Hopbier

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-04-2018 16:11 u »
21 l overgeheveld naar nagistvat met een SG van 1010 (exact het oorspronkelijk beoogde).
6 l water toegevoegd en kom dan op SG 1006.
Waterslot staat, alhoewel niet heel fanatiek, nog vrolijk te bluppen

In BrouwHulp heb ik de 6l ingevoerd bij metingen op de dag. Lollige is nu dat op tab 'vergisting' ik deze sg's in kan voeren en dat deze verdunning/lagere sg door water toevoegen resulteert in een verhoogd alcoholpercentage.

Kortom: ik heb nu geen enkel idee meer hoe eea te interpreteren  :-\

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #11 Gepost op: 20-04-2018 16:22 u »
21 liter met 1g 1010 + 6 liter water geeft bij mij in BrouwHulp een sg van 1008:

Je moet het brouwwater niet toevoegen bij metingen op de dag, maar op het eerste tabblad je brouwvolume verhogen. Dan mag 'schaal met volume' wel niet aangevinkt staan!

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2018 17:59 u »
Zekers? Recept (1e 2 tabbladen) is toch niets mis mee?
De praktijk verliep anders (op de dag) en dit wil ik corrigeren om zo dicht mogelijk het recept te benaderen...

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #13 Gepost op: 20-04-2018 18:52 u »
Zekers? Recept (1e 2 tabbladen) is toch niets mis mee?
De praktijk verliep anders (op de dag) en dit wil ik corrigeren om zo dicht mogelijk het recept te benaderen...
Gewoon ff proberen, als het resultaat niet klopt de wijzigingen niet opslaan.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 24-04-2018 11:14 u »
Gewoon ff proberen, als het resultaat niet klopt de wijzigingen niet opslaan.

Volume met 6 liter verhogen zonder vinkje schalen, maar wel met rendement op 86% geeft hetzelfde resultaat als niets doen op 1e tabblad en enkel de 6 liter opvoeren bij extra water gistvat op tab metingen op brouwdag.
Gelukkig maar!

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 04-06-2018 11:03 u »
Gister ff een 'test' gedaan, en kort gezegd het resultaat: lekkerrrrrr!!!
Ben nu wel blij met het onverwachte extra kratje, want, zeker met de huidige temperaturen, gaat dit zo op zijn....

Tags: