Trollbier

Gestart door davyd, 18-04-2018 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davyd

Naam: Trollbier
Type:   Hefeweizen

Het is de bedoeling dat dit bier op 4-5 dagen kan worden geserveerd uit de keg, zonder geforceerde carbonisatie.

Graan
60% Weyermann Tarwemout
35% Weyermann Barke Pils
  5% Weyermann Carahell

Water
demi-water
40 ppm Ca
70 ppm Cl
20 ppm Na
10 ppm Metabisulfiet
10 ppm Ascorbinezuur
50 ppm Brewtan B in maisch
Geen pH aanpassing

Maisch
45C - 30 minuten (kruidnagel)
64C - 30 minuten (beta)
72C - 30 minuten (alfa)
76C - 10 minuten (uitmaischen)

Kook
12 IBU Hallertau Mittelfrüh @ 60

Vergisting
Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen @20C (voor banaan)
Spunden naar 4 volumes

Knobby

Dus je vergist in de keg en dmv spunding pak je op het eind je carbonisatie mee? Heb je dan je stijgbuis ingekort?
En hoe weet je wanneer je moet gaan spunden? Ben best benieuwd naar dit soort details, vergisten in een keg lijkt me best interessant om zelf eens te proberen

davyd

Ik vergist in een keg, en meet de densiteit. Wanneer het bier op vier (bij een gewoon bier, voor een Hefe moet ik het nog uitrekenen, zal meer zijn) punten is van de vermoedelijke einddensiteit transfereer ik het naar de serveerkeg en plaats ik een spunding valve.

Soms gaat er iets mis en kom ik bv thuis wanneer de vergisting gedaan is. Dan transfereer ik niet omdat er geen gist meer actief is, maar carboniseer ik artificieel. Indien je het bier voldoende snel opdrinkt is er geen autolysegevaar. Ik gebruik dit systeem, wat het mogelijk maakt om bier aan de oppervlakte te tappen in plaats van langs onder: http://www.clearbeerdraughtsystem.com/

seed7

Ben benieuwd naar je proefnotities tussen dag 5 en 14,

Ingo

davyd

Citaat van: seed7 op 18-04-2018  15:33 uBen benieuwd naar je proefnotities tussen dag 5 en 14,

Ingo

Áls ik ooit de moed kan bijeensprokkelen om dit te brouwen, want ik ben niet echt fan van het genre, en als ik hem niet goed genoeg vind wordt het weer een dumper. :huilen: De enige Weizen die ik ooit echt lekker heb gevonden was die van de tap bij Weihenstephaner. Maar die was dan ook s u p e r v e r s  en  s u b l i e m.  Een zeer licht gerookt karakter, waarschijnlijk van de gist. Geestblazend!

EBC

Nu is Davyd een echte Troll.

Hij heeft wel gelijk om te prikken naar dat andere bier dat in een week getapt werd. Dat kan nooit echt  lekker geweest zijn. Kunnen kan het, dat wel.
Zuurstof heeft natuurlijk wel weinig impact kunnen hebben ...  ;D

Ik stel voor dat we niet teveel reageren in dit topic.

davyd

Ik heb al een bier gebrouwen in vijf-zes dagen, met name een APA. Enige fout was de verkeerde gistkeuze, een Engelse gist die veel diacetyl produceert. Ik had een andere moeten nemen. Hier staat uitgelegd hoe het kan: https://www.maltosefalcons.com/tech/express-brewing-speed-brewing-grain-glass-less-10-days-0

Een Hefe kan nog sneller. Ik ken mensen die zeggen dat ze het hebben gedaan in vier dagen, en ik heb geen enkele reden om te denken dat ze trollen zijn. Technisch gezien is het in ieder geval mogelijk. En hoe verser een Hefe is, hoe beter.

seed7

Noem het aub geen Hefe of erger nog een Heffe. Het is een Weizen en daar hoef je helemaal nooit Hefe bij te zeggen, in tegendeel, als je een niet troebele variant wilt vraag je "Kristall". Door het barpersoneel kan nog mit oder ohne Hefe gevraagd worden, in het eerste geval volgt er een nergens op slaand schud en rol ritueel,

Ingo

Drents Hopbier

Citaat van: seed7 op 18-04-2018  17:39 uNoem het aub geen Hefe of erger nog een Heffe. Het is een Weizen en daar hoef je helemaal nooit Hefe bij te zeggen, in tegendeel, als je een niet troebele variant wilt vraag je "Kristall". Door het barpersoneel kan nog mit oder ohne Hefe gevraagd worden, in het eerste geval volgt er een nergens op slaand schud en rol ritueel,

Het schudden en rollen van de fles is dan bedoeld om gist, wat aan de bodem kleeft, los te maken.

Hopbier

seed7

Citaat van: Drents Hopbier op 18-04-2018  18:05 uHet schudden en rollen van de fles is dan bedoeld om gist, wat aan de bodem kleeft, los te maken.

Touristenvermaak :(

Ingo (Naturtrueb)

Drents Hopbier

Citaat van: seed7 op 18-04-2018  18:08 uTouristenvermaak

Ingo (Naturtrueb)

Nee, want ik doe het zelf ook (thuis).

Hopbier

Eric v B

Citaat van: Drents Hopbier op 18-04-2018  18:10 uNee, want ik doe het zelf ook (thuis).

Hopbier
Heb jij touristen thuis?  :o

Drents Hopbier

Citaat van: Eric v B op 18-04-2018  18:38 uHeb jij touristen thuis? 

Nee, ik ben bierkeurmeester geweest.

Hopbier

davyd

Citaat van: seed7 op 18-04-2018  17:39 uNoem het aub geen Hefe of erger nog een Heffe. Het is een Weizen en daar hoef je helemaal nooit Hefe bij te zeggen, in tegendeel, als je een niet troebele variant wilt vraag je "Kristall". Door het barpersoneel kan nog mit oder ohne Hefe gevraagd worden, in het eerste geval volgt er een nergens op slaand schud en rol ritueel,

Ingo
Mijn excuses. Ik had even niet goed nagedacht. :( Het is de schuld van de Amerikanen. Eigenlijk is alles de schuld van de Amerikanen :(

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.