Klam schroten

Gestart door Frans Maarkelsbier, 19-02-2014 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Gisteren klam geschroot. Ik heb een schijvenmolen.
Het duurde 2x zo lang. Ik was 2x bekaf en ik had 2x zo veel troep.
Te nat misschien? Volgende keer weer gewoon droog schroten.

Juindorper

Citaat van: Mark Green Anchor op 22-04-2018  20:53 uGisteren klam geschroot. Ik heb een schijvenmolen.
Het duurde 2x zo lang. Ik was 2x bekaf en ik had 2x zo veel troep.
Te nat misschien? Volgende keer weer gewoon droog schroten.
Klam schroten heeft als voordeel dat het niet zo stoft. Dus juist minder troep.
10 ml water per kilo mout is al voldoende als je het goed mengt.

Mark GA

Citaat van: Juindorper op 22-04-2018  21:08 uKlam schroten heeft als voordeel dat het niet zo stoft. Dus juist minder troep.
10ml per kilo mout is al voldoende als je het goed mengt.
Mijn ervaring is dat nu de samengeklonterde mout juist uit de molen komt zetten.
En manmanman wat een kracht moet je zetten.
Ik heb uiteindelijk de boor er maar bij gepakt omdat het niet meer te doen was.

Van de week maar een walsenmolen bestellen...

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 22-04-2018  20:53 uGisteren klam geschroot. Ik heb een schijvenmolen.
Het duurde 2x zo lang. Ik was 2x bekaf en ik had 2x zo veel troep.
Te nat misschien? Volgende keer weer gewoon droog schroten.

Het is snel te nat.

Maar het klopt dat je meer kracht nodig hebt omdat de korrels taaier zijn. En dat is juist de bedoeling. De kafdeeltjes versplinteren hierdoor minder.

Mark GA

Citaat van: Jacques op 22-04-2018  21:27 uHet is snel te nat.

Maar het klopt dat je meer kracht nodig hebt omdat de korrels taaier zijn. En dat is juist de bedoeling. De kafdeeltjes versplinteren hierdoor minder.
Ik heb een sprayfles gebruikt, beneveld dus. En toen geroerd. Maar klopt: op de bodem van de moutemmer was een dun laagje water uiteindelijk.

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 22-04-2018  21:30 uIk heb een sprayfles gebruikt, beneveld dus. En toen geroerd. Maar klopt: op de bodem van de moutemmer was een dun laagje water uiteindelijk.

Beter is het een kleine maatbeker te gebruiken. Meet de benodigde hoeveelheid water af 7 à 8 ml per kg volstaat al.
Vermeng het water goed met de mout. Dat gaat het beste door met je hand door de emmer te roeren. Op de bodem van de emmer hoort geen water te staan.

Om je molen schoon te krijgen 0,5 tot 1 kg droge mout achterhouden en deze als laatste schroten. Hierdoor wordt de molen "gepoetst" door de mout.

Mark GA

Ik ga het nog 1 kans geven... hoe lang moet je het laten staan trouwens, voordat je schroot?

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 22-04-2018  21:51 uIk ga het nog 1 kans geven... hoe lang moet je het laten staan trouwens, voordat je schroot?

10 tot 15 minuten is voldoende. Als je het langer laat staan neemt het meellichaam het vocht op. Het gaat om de kaf.

Mark GA

Citaat van: Jacques op 22-04-2018  22:05 u10 tot 15 minuten is voldoende. Als je het langer laat staan neemt het meellichaam het vocht op. Het gaat om de kaf.
Met 7-8 kilo moet je dus wel mechanisch schroten want anders haal je het niet binnen de tijd...?

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 22-04-2018  22:11 uMet 7-8 kilo moet je dus wel mechanisch schroten want anders haal je het niet binnen de tijd...?

Met een molen schroten is het volgens mij altijd mechanisch volgens mij.  :)

Een aandrijving van de molen met een motor is wel handig. Ook omdat je meer kracht moet zetten.
Overigens is het geen probleem als het wat langer duurt. Wat ik bedoel is dat je geen half uur of zo van te voren de mout klam hoeft te maken.

Mark GA

Citaat van: Jacques op 22-04-2018  22:19 uMet een molen schroten is het volgens mij altijd mechanisch volgens mij.  :)

Een aandrijving van de molen met een motor is wel handig. Ook omdat je meer kracht moet zetten.
Overigens is het geen probleem als het wat langer duurt. Wat ik bedoel is dat je geen half uur of zo van te voren de mout klam hoeft te maken.
Ik bedoelde inderdaad motorisch aangedreven ipv manueel.

brouwerwaldonk

Citaat van: Mark Green Anchor op 22-04-2018  21:13 uMijn ervaring is dat nu de samengeklonterde mout juist uit de molen komt zetten.
En manmanman wat een kracht moet je zetten.
Ik heb uiteindelijk de boor er maar bij gepakt omdat het niet meer te doen was.

Van de week maar een walsenmolen bestellen...
Gebruik 10 ml water liefst met een vernevelspuit op 1 kg mout. Goed mengen door met de hand goed alles door elkaar te roeren. Zeker 30 minuten wachten zodat de pellen het water volledig opnemen en af en toe nogmaals mengen. De korrels moeten terug min of meer droog aanvoelen. De bodem van de emmer mag zeker niet nat zijn of water bevatten. Hou een deel droge mout om als laatste te schroten om zodoende uw rollen of schijven terug te reinigen. Dat er meer kracht nodig is, dat is normaal omdat het kaf en het graan minder versplintert en taaier is.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.