Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schrootmolen: bestaat er ook een "medium-professionele" variant?  (gelezen 1458 keer)

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • Land: nl
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
Wij gebruiken al jaren een 3-walsen hobby-schrootmolen, aangedreven door een motor.
De capaciteit is niet groot, dus eigenlijk zoeken we iets anders: meer capaciteit qua trechter en snelheid.

Maar na dit model schiet je direct naar 2.000 euri voor een professionele schrootmolen, er zit niets tussenin. Of toch? Iemand een tip?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Schrootmolen: bestaat er ook een "medium-professionele" variant?
« Reactie #1 Gepost op: 11-04-2018 16:13 u »
Twee driewalsenmolens aan elkaar koppelen, met de trechters strak tegen elkaar zodat de mout zichzelf verdeelt over de twee?

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2018 16:30 u »
Deze:
https://www.unibrew-Nederland.nl/schroot-molen-professioneel.html
of deze:
https://www.polsinelli.it/en/mill-for-malt-derby-15-12-kw1-5-380v-P1600.htm

Maar dat loopt al aardig in de papieren
En dat was nu net de uitdaging waar Gerlachus tegenaan liep  ;)

Maar na dit model schiet je direct naar 2.000 euri voor een professionele schrootmolen, er zit niets tussenin. Of toch? Iemand een tip?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2018 16:37 u »
Welke capaciteit zoek je dan? Hoeveel kg per minuut?

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2018 16:50 u »
http://www.sommer-maschinenbau.de/

De Haferboy is goed gebruikt verkrijgbaar (in Duitsland "ebay kleinanzeigen") de Maltman is een redelijk recente uitvoering met voedselveilige lak

Zijn er in diverse vermogend en verwerkingssnelheden

Ingo

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2018 17:37 u »
http://www.sommer-maschinenbau.de/

De Haferboy is goed gebruikt verkrijgbaar (in Duitsland "ebay kleinanzeigen") de Maltman is een redelijk recente uitvoering met voedselveilige lak

Zijn er in diverse vermogend en verwerkingssnelheden

Ingo
Ik denk dat je meer aan deze hebt. https://www.hobbybrauerversand.de/Maltman-Malzmuehle-75
Maar ja, kom je ook bijna aan de € 2000,--.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2018 19:53 u »
Wij gebruiken al jaren een 3-walsen hobby-schrootmolen, aangedreven door een motor.
De capaciteit is niet groot, dus eigenlijk zoeken we iets anders: meer capaciteit qua trechter en snelheid.

Bij ons op de molen hebben we een grote zware gietijzeren pletter met 2 grote rollen zonder motor en mist 1 tandwiel. Misschien wel 200 kg per uur. Trechter kan 25 kg in. Is dit iets? Richtprijs 300 euro
Ik wil m zelf nog altijd proberen om met de hand 5 kg te pletten. Weegt misschien wel 50 kg.
Zit geheel in de hammerite.

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #8 Gepost op: 12-04-2018 08:04 u »
Allemaal bedankt voor de tips! Maar allemaal niet wat ik zoek. Ik zal wat specifieker zijn.

De huidige molen voldoet eigenlijk best, ware het niet dat de trechter gewoon te klein is en het geheel geen goede montagemogelijkheden heeft zoals hij wordt geleverd. Het is nu een beetje aanklooien met een plaat waar hij op is gebout, die leg ik aan 1 kant op 2 kratten en de andere kant rust op de emmer waar de mout in terecht moet komen. Nadeel is dat de trechter dermate klein is dat de 50kg mout die erdoor moet in ongeveer 12x stappen moet.

Ik denk er serieus over om een kast te maken met de molen in een soort tussenlaag er bovenop en daar boven weer een grote trechter. Dan kan ik een emmer vullen met mout (3 emmers met elk 16 kilo) en die leeg kiepen in de trechter, emmer eronder zetten, deurtje dicht en malen. Dan stoft het ook niet zo.

Wat mij echter verbaast is dat de profi molens > € 2.000 kosten terwijl er krap 25kg in past, je hebt een 400V aansluiting nodig (kan wel, niet praktisch) en het is het nog steeds allemaal net niet.

Dus ik denk dat het de kast gaat worden, nu nog een timmerman lief aankijken...

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2018 08:25 u »

Wat mij echter verbaast is dat de profi molens > € 2.000 kosten terwijl er krap 25kg in past, je hebt een 400V aansluiting nodig (kan wel, niet praktisch) en het is het nog steeds allemaal net niet.

In een echte profi molen kan nog veel minder, die wordt rechtstreeks vanuit de silo gevoed, jou houten kast zeg maar. Of ze worden vanuit een moutbak met een schroeftransport gevuld en het schrootsel gaat rechtstreeks de maischketel in.

Die paarden molens zijn oerdegelijk, de 2e handsen zijn uit de jaren 80-90 en brengen nog steeds ~750.- op. Die zware uitvoering is omdat er ongemout mee wordt geplet, haver en zo, knoert hard.

Er zit nu eenmaal niet veel tussen de hobbymolens en het pro spul.

Ingo

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 12-04-2018 15:14 u »
Zoals Ingo ook zegt, bij professionele molens wordt de capaciteit groter, maar wordt er wel verwacht dat er met een stortbak wordt gewerkt.
Wij hebben een bak gemaakt van 1.5 kuub, deels aflopend in een koker waar de molen in zit. Dan aan de onderkant van de molen weer een koker naar de volgende bak. Van daaruit wordt het in de maischketel geschoven.

Komt er op neer dat je een opvangbak moet maken boven en onder je molen!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2018 15:17 u »
Ik heb een tekeningetje gemaakt, ben naar de lokale smid gegaan en die heeft het van inox gelast op wielen.

Mijn Schmidling Maltmill, samen met een motor van een tomatenmolen. Een grote trechter erop en een emmer met sleufdeksel voorkomt stof.
Het is een standaard 30 liter emmer, dus het moet in een aantal keren, maar terwijl de ene emmer maalt, maisch ik de vorige in. Dat houdt het qua gewicht ook heel prettig.

Kost natuurlijk een paar honderd euro aan arbeidsloon en inox. Maar blijft ruim onder de duizend. En voor een kleine professionele brouwerij is dat winstverlaging en zeer gewenst.

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #13 Gepost op: 13-04-2018 08:39 u »
Dat ziet er strak uit. Of het van inox moet zijn, ik zat aan betonplex te denken, daar kan ik zelf mee aan de slag. We gebruiken van die grote emmers met deksels en klemmen, die worden verkocht om hondenvoer en zo in te doen. Nog mooier zou zijn dat je de bigbag boven de molen hangt en de emmer op een weegschaal hebt staan en op basis van het gewicht de molen aanstuurt... Of draaf ik dan een beetje door?

Dus eigenlijk heb ik de belangrijkste hardware en moet ik gewoon een kast gaan bouwen. Wordt vervolgd!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 13-04-2018 12:28 u »
Of het van inox moet zijn, ik zat aan betonplex te denken, daar kan ik zelf mee aan de slag.

De mensen van de voedselveiligheid zijn niet zo dol op hout, vraag het eens na ... en mijn smid verwerkt enkel inox  ;D.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 15-04-2018 14:03 u »
Als je wat aluminiumplaten op maat knipt kan je die met popnagels/klinknagels op de bestaande trechter bouwen, zo vergroot je de opslag voor aan de bovenzijde. Wij hebben de moutzakken bewaard en met een brandertje de bovenzijde gebrand zodat die plastic "rafeltjes" niet verder loskomen, moutzak onder de molen en schroten tot deze 80% vol is. Stort ook nog makkelijk in de ketel.

Qua capaciteit hebben wij overigens over de bekende chinese 3 walsenmolen weinig/niets te klagen... Schroot met 1 persoon en een boormachine op de traagste stand op een klein uurtje 130~140kg mout.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 15-04-2018 15:39 u »
De mensen van de voedselveiligheid zijn niet zo dol op hout, vraag het eens na ... en mijn smid verwerkt enkel inox  ;D.

Je brouwruimte en equipment zien er super uit (schoon en fris).  :duimop:

Tags: