Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting Rochefort  (gelezen 662 keer)

Offline LeonR

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vergisting Rochefort
« Gepost op: 14-04-2018 13:18 u »
Beste mede-brouwers,

Vorige week heb ik een soort van Rochefort 8 gebrouwen. Na het maischen en koelen zat ik op een mooi begin SG van 1,079. Prima vond ik.

Nu na een week vergist het bier nog steeds goed, maar had ik gehoopt nu rond de 1.020 te zitten, maar ik zit maar op 1,041.

Wat kunnen jullie mij adviseren? Overhevelen in een nieuwe mandfles en overgaan op de navergisting? Of nog een paar dagen hierin laten staan en kijken wat het SG doet??

Ik hoor graag van jullie!

Leon

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Vergisting Rochefort
« Reactie #1 Gepost op: 14-04-2018 14:16 u »
Navergisting, dat bepaalt je gist en niet jij  :biersmile:

Lekker nog een weekje laten staan, zou ik zeggen. Dat kan op geen enkele manier kwaad. Soms gist het mee, en soms gist het tegen...

Offline Fermon

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 14-04-2018 14:28 u »
Hoe heb je gemeten?

Offline LeonR

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14-04-2018 19:20 u »
Navergisting, dat bepaalt je gist en niet jij  :biersmile:

Lekker nog een weekje laten staan, zou ik zeggen. Dat kan op geen enkele manier kwaad. Soms gist het mee, en soms gist het tegen...
Je hebt gelijk, dat ligt aan het bier.

Ik laat hem nog even staan totdat de activiteit in het waterslot nog meer verminderd is. Bedankt voor je reactie

Offline LeonR

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-04-2018 19:23 u »
Hoe heb je gemeten?
Op het moment dat je deze reactie gaf besefte ik me dat ik de correctie voor de refractometer nog niet had toegepast. Dit scheelt al heel wat.
Zit nu op een Svg van 76,3%. Ik laat hem nog even een paar dagen staan.

Bedankt voor je reactie

Offline haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2018 09:23 u »
Beste mede-brouwers,

Vorige week heb ik een soort van Rochefort 8 gebrouwen. Na het maischen en koelen zat ik op een mooi begin SG van 1,079. Prima vond ik.

Nu na een week vergist het bier nog steeds goed, maar had ik gehoopt nu rond de 1.020 te zitten, maar ik zit maar op 1,041.

Wat kunnen jullie mij adviseren? Overhevelen in een nieuwe mandfles en overgaan op de navergisting? Of nog een paar dagen hierin laten staan en kijken wat het SG doet??

Ik hoor graag van jullie!

Leon
Welk type gist heb je gebruikt? Is je FG gemeten met een refractometer?

Offline LeonR

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2018 09:54 u »
Welk type gist heb je gebruikt? Is je eind SG gemeten met een refractometer?
Ik heb gist opgekweekt uit een Rochefort 6. Het is inderdaad gemeten met een refractometer. Het bier gist nog steeds lekker door;)

Tags: