Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke mouterij en waarom  (gelezen 8875 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Welke mouterij en waarom
« Reactie #25 Gepost op: 15-04-2018 08:59 u »
Dus als je dan moet kiezen  tussen
Swaen 25 kg pils=21,75
Dingemans 25 pils=22,75
Weyerman 25 kg pils=31,95
Welke neem je dan en waarom?

Dingemans, want dat is Belgisch. Ik hou het zo lokaal mogelijk.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #26 Gepost op: 15-04-2018 09:20 u »
Dingemans, want dat is Belgisch. Ik hou het zo lokaal mogelijk.

Als liefhebber van Dubbels en Tripels kies ik ook voor Belgisch (Dingemans) alhoewel ik er pas een Weizen mee heb gebrouwen waar ik ook meer dan tevreden over bent  ;) :biersmile:

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #27 Gepost op: 15-04-2018 10:32 u »
Hangt ervan af wat ik wil brouwen.  Voor een Pale, porter of RIS koop ik veel van Thomas Fawcett. Zij hebben speciale mouten die Dingemans niet heeft.

Offline Tita_NL

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij Parelhoen
    • Brouwerij Parelhoen
« Reactie #28 Gepost op: 15-04-2018 11:08 u »
Swaen,

Bij een open dag op de mouterij hadden ze een mooi verhaal en toen ook mout meegenomen.

Sindsdien halen we daar alle mouten zelf op (40 minuutjes rijden) en dan meteen een kilo of 400. Het is dan ook meteen een onderdeel van de brouwdag beleving.

En de voordelen aan zelf ophalen zijn A: de prijs, scheelt op 400 kg toch soms wel 75 euro (moet alleen wel nog de liefkenshoek tunnel af), maar oko al mag een hobby wat kosten iedere euro is toch meegenomen.

B: sjouwgemak, als je op tijd besteld ligt het klaar bij de mouterij zelf en zet je je auto naast de pallet en helpen ze ook nog inladen. Als je wat korter .
vooraf reserveert kan je het meestal wel ophalen bij n van de magazijnen ( let dan wel op dat je een helm en veiligheidsschoenen bij je hebt).

Dingemanse komen we ook langs op weg naar Swaen en is eigenlijk dichterbij ( 25 km), maar ik heb geen idee van lokale prijzen daar en of je ook kan afhalen als kleine brouwer en aan welke prijs..

Offline Silky

• Boven 10 berichten
  • *
  • Water wordt pas lekker bij de brouwer!
« Reactie #29 Gepost op: 15-04-2018 13:03 u »
Dingemans, want die zijn gevestigd in Stabroek en uit dat dorp in de Antwerpse Polders ben ikzelf ook afkomstig (gezond chauvinisme dus ...  :groots:).
Dit familiebedrijf bestaat trouwens al generaties lang en maakt al tijden zeer kwaliteitsvolle producten.

:degroeten:

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 15-04-2018 15:59 u »
dus als je dan moet kiezen  tussen
Swaen 25kg pils=21,75
dingemans 25 pils=22,75
Weyerman 25kg pils=31,95
welke neem je dan en waarom?

Dingemans bij vd Kooy.
Pils Mout 3 EBC 25 kg = 20,95.  :)

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #31 Gepost op: 15-04-2018 23:53 u »
Maris Otter van Fawcett
Pilsmout en Duitse mouten van Weyermann
Overige mouten van Dingerman
Swaen alleen dat wat niet bij anderen voorradig was (vooral omdat ik hun mouten vaak vuil vind, zitten t vaakst stokjes en andere deeltjes tussendoor.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #32 Gepost op: 16-04-2018 00:42 u »
Dingemans, vind ik de mooiste naam hebben.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #33 Gepost op: 16-04-2018 07:30 u »
Swaen alleen dat wat niet bij anderen voorradig was (vooral omdat ik hun mouten vaak vuil vind, zitten t vaakst stokjes en andere deeltjes tussendoor.
Tot op heden heb ik alleen een aantal speciaal mouten van de Swaen gebruikt. Maar juist bij Dingemans vind ik dat er vaak stokjes en dergelijke tussen zitten. Vooral bij de tarwemout.

Offline Silky

• Boven 10 berichten
  • *
  • Water wordt pas lekker bij de brouwer!
« Reactie #34 Gepost op: 16-04-2018 08:29 u »
Tot op heden heb ik alleen een aantal speciaal mouten van de Swaen gebruikt. Maar juist bij Dingemans vind ik dat er vaak stokjes en dergelijke tussen zitten. Vooral bij de tarwemout.

... nooit iets dergelijks opgemerkt  :weetniet:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 16-04-2018 08:44 u »
Goldswaen munich light bevatte bij mij wel wat harde stukje wat leek op aangebakken mout, leek een beetje op schraapsel wat tegen de wand geplakt had gezeten. Maar leverde wel goed bier op.

Offline Oane

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 16-04-2018 09:07 u »
Tot op heden heb ik alleen een aantal speciaal mouten van de Swaen gebruikt. Maar juist bij Dingemans vind ik dat er vaak stokjes en dergelijke tussen zitten. Vooral bij de tarwe mout.

Helemaal mee eens, steentjes, steeltjes en lange zwarte gedroogde moedekoorn zaten allemaal in de Dingemans pale ale mout. Tot nu toe was alles van the Swaen mooi schoon.

Offline rlandzaat

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #37 Gepost op: 16-04-2018 11:43 u »
Mooi, al die reacties ☺.

Ik mis Castle Malting. Is dat omdat het aanbod bij brouwwinkels beperkt is? Een beetje onbekend maakt onbemind?

Offline Pyotr

• Boven 10 berichten
  • *
  • ABV De Bierkaai
« Reactie #38 Gepost op: 16-04-2018 11:57 u »
Swaen, kleef aan  ;D Maar verandering van spijs doet eten  :proost:

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
« Reactie #39 Gepost op: 16-04-2018 13:30 u »
Iemand ervaring met deze?
Beetje groot ...  ???

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 16-04-2018 13:34 u »
Welke mouterij??
Welke type mout dat is belangrijk, je past je mout toch aan aan het type bier dat je wil maken, de ene mouterij heeft weer soms dat net iets beter type mout voor het bier dat je wil maken.
En is er verschil tussen de moutrijen voor bijvoorbeeld pilsmout?
Maak zelf de keuze tussen de pils mout links of rechts op de foto.
Probeer maar eens de correct instelling te vinden voor je schrootmolen voor de mout rechts op de foto?
En hoever je daar wil in gaan dat moet ieder voor zich weten, in de meeste gevallen geldt de regel "what you pay is what you get".

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 16-04-2018 13:40 u »

En is er verschil tussen de moutrijen voor bijvoorbeeld pilsmout?
Maak zelf de keuze tussen de pils mout links of rechts op de foto.
Probeer maar eens de correct instelling te vinden voor je schrootmolen voor de mout rechts op de foto?
Variatie in korrelgrootte zou een specificatiepunt moeten zijn. Maar als je daardoor niet optimaal kunt schroten dan vraag ik me nog steeds af wat je daar dan uiteindelijk van merkt. misschien een paar 10e procent rendementsverlaging, dus vertaald naar prijs mag de dure mout dan ook een paar 10e procent duurder zijn hooguit, maar geen 4% of 40% waar we bij onze leveranciers mee te maken hebben. 

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 16-04-2018 13:55 u »
Bij mij is het afhankelijk van het biertype, welke mout ik gebruik. Ik koop vaak bij Brouwland, en dan gewoon het Brewferm assortiment (is dat niet van le Chateau??), wanneer ik bij Brouwmarkt ben, haal ik Swaen en Thomas Fawcett.

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 16-04-2018 14:14 u »
Heel duidelijk, Serge.

Hans, je zit dan met te fijn en te grof geschrote mout dooreen en dat zal misschien voor tijdverlies zorgen? (Rendement is altijd goed hoor ik je zeggen, dankzij de eigenschappen van de moderne mout?)

In het artikel wordt ook aangegeven dat de gerst o.a. komt uit Frankrijk, dat betekent vooral de Champagne. Een landbouwstreek met veel meer dan champagne. Het klimaat daar loopt min of meer gelijk met het onze.

Als de boeren bij ons een slechte gerstoogst hebben of er zitten teveel eiwitten in, dan dus ook in de Champagne. Het is al meer dan 10 jaar geleden. Maar dan had je een oogstjaar waarbij gewoonweg een groot deel van de mout op de markt minderwaardig was, omdat zoveel gerst, als wat de Champagne levert, niet zomaar kan vervangen worden.

https://www.brouw-bier.nl/theorie/grondstoffen/granen/kwaliteitseisenbrouwgerst.aspx

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 16-04-2018 14:23 u »
Bij mij is het afhankelijk van het biertype, welke mout ik gebruik. Ik koop vaak bij Brouwland, en dan gewoon het Brewferm assortiment (is dat niet van le Chateau??), wanneer ik bij BM ben, haal ik Swaen en TF.
Ik heb even de spec's nagezien en toevallig komen die van Castle malting (Chateau) 100% overeen met die van Brewferm  ;) (Toch voor de Pils mout)
https://www.Brouwland.com/content/docs/051/Brewferm%20specs/051.002.4-051.005.7_SPEC_EN_Brewferm%20Pils%20malt.pdf
http://www.castlemalting.com/ServicesPDF/CastleMaltingMaltSpecificationPDF.asp?Command=QualityParametersPDF&SpecificationID=196&CropYear=2017&Language=Dutch

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 16-04-2018 14:29 u »
e zit dan met te fijn en te grof geschrote mout dooreen en dat zal misschien voor tijdverlies zorgen? (Rendement is altijd goed hoor ik je zeggen, dankzij de eigenschappen van de moderne mout?)
Ook al zitten er kleinere korreltjes tussen, de afstand tussen de rollen van meestal 1.5-2 mm oid plet de korrels toch wel. En als er 1 op de 100 korrels echt te klein is kost je dat dus max 1% rendement. Maar als ik mout bestel kan ik dit soort details aan de prijs al helemaal niet zien, dus ook geen selectie mogelijk op basis daarvan dan toch? De aanname zou kunnen zijn dat de goedkoopste mout dan wel meer van dit soort problemen zal hebben, maar die aanname is feitelijk nergens op gebaseerd.   

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 19-04-2018 11:39 u »
Dus, in een poging om het bovenstaande samen te vatten zou ik kunnen zeggen:

• Swaen en Dingemans - goede kwaliteit voor een goede prijs, al zou er incidenteel sprake van vervuiling zijn
  • Weyerman en Thomas Fawcett - hoge kwaliteit en hebben bijzondere mouten
  • Castle (Le Chateau, Brewferm(?)) - nauwelijks aan de orde geweest

Mee eens?

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 19-04-2018 12:17 u »
Dus, in een poging om het bovenstaande samen te vatten zou ik kunnen zeggen:

• Swaen en Dingemans - goede kwaliteit voor een goede prijs, al zou er incidenteel sprake van vervuiling zijn
  • Weyerman en Thomas Fawcett - hoge kwaliteit en hebben bijzondere mouten
  • Castle (Le Chateau, Brewferm(?)) - nauwelijks aan de orde geweest

Mee eens?

Niet 100% mee eens Castele hun speciale mouten zijn (bijna) niet te evenaren (en ook meestal niet te verkrijgen bij de andere)

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #48 Gepost op: 19-04-2018 13:56 u »
Bedankt voor je aanvulling.

Als je naar de website van Castle gaat zie je, dat ze een veel breder assortiment bieden dan wat er in de mij bekende brouwwinkels wordt verkocht. Ze lijken hun bekendheid dus vooral aan de specials te danken te hebben. Op de n of andere manier spreekt Castle me wel aan, maar ik geef direct toe, dat dit niet op ervaring is gebaseerd.

Online Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #49 Gepost op: 19-04-2018 18:59 u »
Bedankt voor je aanvulling.

Als je naar de website van Castle gaat zie je, dat ze een veel breder assortiment bieden dan wat er in de mij bekende brouwwinkels wordt verkocht. Ze lijken hun bekendheid dus vooral aan de specials te danken te hebben. Op de n of andere manier spreekt Castle me wel aan, maar ik geef direct toe, dat dit niet op ervaring is gebaseerd.
Castle = kasteel = nostalgie?   ;)

Tags: mout