Welke mouterij en waarom

Gestart door rlandzaat, 13-04-2018 16:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rlandzaat


Oscar

Citaat van: rlandzaat op 14-04-2018  18:26 uEn hoe is je dat bevallen in vergelijking met mout van andere mouterijen?

Caste malting wordt niet mijn vaste leverancier van basismouten... ;)

rlandzaat

Want? Te duur? Matige kwaliteit?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oscar op 19-04-2018  23:16 uCaste malting wordt niet mijn vaste leverancier van basis mouten.... ;)

Waarom niet Oscar?
Ik vond het wel erg schattig dat zij op hun site hebben staan dat hun mouten gmo vrij zijn.
Kon ik zo bij Dingemans niet terug vinden...

Knobby

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 20-04-2018  22:40 uWaarom niet Oscar?
Ik vond het wel erg schattig dat zij op hun site hebben staan dat hun mouten gmo vrij zijn.
Kon ik zo bij Dingemans niet terug vinden............
En als ze vervolgens bij het kattengrind zetten 'Asbest vrij', dan geloof je vast ook dat het in ander kattengrind wel zit? Dit is geen grap, echt gebeurd. En natuurlijk heeft er nooit asbest bij kattengrind gezeten.

Terug on-topic: Ben nu een weizen aan het brouwen, en heb even ter illustratie voor jullie 2 foto's genomen van de Dingemans lichte tarwemout:




Vol gerstekorrels, takjes en moederkoorn. De 25kg is bijna op en de volgende zak gaat zeker niet bij Dingemans gekocht worden!

seed7

Arjan,

dit soort strootjes etc. zie ik bij alle mouterijen, daar zou ik me echt niet druk om maken, ze zijn denk ik ook niet te vermijden met machinale oogst en verwerking.
Vervelender is het als er steentjes tussen zitten, die slopen je walsenmolen. Gelukkig zit de meeste ellende onder in de zak en ik maak me dan ook niet druk om de allerlaatste gram uit een 25 Kg zak,

Ingo

Knobby

Ok, takjes maak ik me niet zo druk om inderdaad, maar er drijven in mijn maisch ketel nu ook zeker een twintigtal zwarte bolletjes die zeer zeker geen tarwe of gerst zijn.

Dit hoort gewoon echt niet en dit merkte ik al de eerste keer dat ik met de tarwe uit deze zak brouwde.


rlandzaat

Door de donkerbruine kleur ziet het er op de foto wat onsmakelijk uit. Enig idee wat het zijn? Dorre bloemetjes?

Esterenbrouw

Maak je niet druk, gewoon bloemzaden.

Eruit vissen, weggooien en verder.

Knobby

Citaat van: Esterenbrouw op 23-04-2018  13:08 uMaak je niet druk, gewoon bloemzaden.

Eruit vissen, weggooien en verder.
Druk is een groot woord. Ik heb tenslotte de zak gewoon opgemaakt.
Echter is dit voor mij een reden om tarwemout niet meer bij Dingemans te kopen.

EBC

Citaat van: Knobby op 23-04-2018  13:22 uDruk is een groot woord. Ik heb tenslotte de zak gewoon opgemaakt.
Echter is dit voor mij een reden om tarwemout niet meer bij Dingemans te kopen.

Heb je al contact opgenomen met de leverancier hierover?

Jacques

Citaat van: Erick op 20-04-2018  20:59 uZou je zelf ook kunnen opzoeken wat mij betreft, maar ik ben in een goede bui. Dus:
Als je een topic wilt blijven volgen in je My Active topics-lijst, dan kun je dit doen door het plaatsen van een TerugVindPost, een TVP. Je geeft hiermee aan dat je nog niet inhoudelijk op de discussie wilt reageren, maar wel geinteresseerd bent in vervolg posts. Sommige mensen plaatsen een TVP omdat ze de discussie willen volgen, en niet willen reageren.

Volgende keer wat minder lui zijn hoor.
 :degroeten:
(Over het nut en de wenselijkheid om overal maar 'Tvp' te typen ga ik gelukkig niet)

Hier op het forum heb je de mogelijkheid te klikken op de knop "Notificatie". Dat voorkomt veel vervuiling...
Maar Tapatalk kent dat niet. Die app is allesbehalve perfect...

Jacques

Citaat van: rlandzaat op 13-04-2018  16:36 uDag,


Welk "merk" (Dingemans, Weyermans, Castle etc.) mout gebruiken jullie zoal en waarom? Zijn er aanwijsbare verschillen in kwaliteit?

Misschien is dit topic elders op dit forum al aan de orde geweest, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Ook een inhoudelijke reactie op dit topic.

De belangrijkste reden om een bepaalde mout te gebruiken is de smaak die een mout geeft. Daar zitten echt grote verschillen tussen. Veel groter dan vaak gedacht wordt.
Degenen die naar het forumtreffen zijn geweest hebben op verschillende mouten kunnen kauwen. Het is heel interessant om vergelijkbare mouten van verschillende mouterijen onderling te vergelijken door een tijdje op te kauwen.

Mout is de basis van je bier. Je kunt gaan voor de goedkoopste pilsmout maar voor de smaak van je bier kan het lonen een dure vloermout te gebruiken.

Laatst was bij De Roerstok Ronald Mengerinck, de brouwer van De dochter van de Korenaar, die vertelde dat hij een speciale en dure pilsmout gebruikt heeft voor een bier met een vollere smaak.

Bij het forumtreffen was er een bier met een uiterst simpel recept. 100% Maris Otter pale mout, Saaz hop en US-05.
Het had een complexe smaak die alleen te verklaren is uit de mout. Mout maakt uit. Mouterij ook!

Biertje1985

Het was natuurlijk heel erg leuk dat de mouten beschikbaar werden gesteld op het forumtreffen.

Helaas vond ik het assortiment wat standaard. Qau mouten kan er nog veel toegevoegd worden aan het assortiment van de "grotere" brouwwinkels.
(Neemt niet weg dat ik het een geslaagd initiatief vind)

Zelf brouw ik de laatste tijd met mout van Bestmalz en die verschilt inderdaad erg van Dingemanse waar ik voorheen de meeste basismouten kocht.
Maris Otter is inderdaad erg complex, zoals ook Thomas Fawcett Pearle en Halycon.

Ik heb te weinig geexperimenteerd om de verschillen te kunnen benoemen, ik pak gewoon een mout waar ik mij goed bij voel.

Duitse stijl bier - Duitse mout (Weyermann, Bestmalz)
Begische stijl    - Belgische mout (Castle, Dingemanse)
enz...

Haagse Wouter

Ik heb zo'n hekel aan het woord complex.
Het geeft gewoon compleet geen informatie.

Mark GA

Citaat van: Haagse Wouter op 25-04-2018  07:56 uIk heb zo'n hekel aan het woord complex.
Het geeft gewoon compleet geen informatie.
Ik vermoed dat "rijke, volle belevingssmaak" bedoeld wordt. Ben het wel met je eens. Wat is er complex aan? Maar het is nu eenmaal een gangbare term...

hansHalberstadt

Complexe smaak betekent volgens mij dat de totaalsmaak niet te herleiden is naar de een of meer van de componenten, bv een likeur met 50 kruiden waarvan je niet kan bepalen wat erin zit terwijl je wel weet welke smaak elk kruid afzonderlijk geeft. 

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2018  10:21 uComplexe smaak betekent volgens mij dat de totaalsmaak niet te herleiden is naar de een of meer van de componenten, bv een likeur met 50 kruiden waarvan je niet kan bepalen wat erin zit terwijl je wel weet welke smaak elk kruid afzonderlijk geeft.

Bij complexiteit heb je een veelheid van afzonderlijke en hopelijk harmonieuze smaakindrukken. Als je 50 kruiden gebruikt heb je bij wijze van spreken alleen maar 'kruidigheid', de veelheid wordt een enkele indruk en je raak 'complexiteit' kwijt.

Bij veel (beginnende?) brouwers bestaat om een of andere reden dat veel verschillende mouten in een bier complexiteit geven. Niet dus, zeker niet als je drie verschillende caramouten neemt.

De truuk is om over een basissmaak heen een aantal accenten te zetten, een beetje caramel, een beetje roast, een beetje citrus of marmelade uit de hop. Als je meer dan drie mouten gebruikt moet je je serieus af gaan vragen welk doel dat dient. Voegt het 4e mout nog wat toe? Dat kan best als het b.v. een roggemout is die een deel van de basismout taak waarneemt.

Drew Beechum noemt het in een van de beste presentaties op het gebied van bier "brown beer", het is net of je alle drie de primaire kleuren mengt tot een fantasieloos bruin.



Ingo

Biertje1985

Citaat van: Haagse Wouter op 25-04-2018  07:56 uIk heb zo'n hekel aan het woord complex.
Het geeft gewoon compleet geen informatie.
Daar heb je een punt, misschien is vol een beter woord. het beschrijven van een smaak is ook niet makkelijk.

Ik refereer dan naar het verschil ten opzicht van "gemiddelde" pils of palemout. Meer smaak, heftiger doet mij vol aan.
En dan toch weer niet zo moutig, granig als bijvoorbeeld munchener.

In de context die jij creëert heb ik inderdaad ook moeite met het complex.


tdp

Mooi filmpje Ingo, met plezier naar deze man geluisterd. Ik moet toegeven dat ik ook nog wel eens wil verzanden in een complexe moutstort en me dan afvraag of dat allemaal wel nodig is. De lekkerste bieren die ik (al zeg ik het zelf) heb gebrouwen waren vaak rechttoe, rechtaan.

seed7

Citaat van: tdp op 25-04-2018  13:32 uMooi filmpje Ingo, met plezier naar deze man geluisterd. Ik moet toegeven dat ik ook nog wel eens wil verzanden in een complexe moutstort en me dan afvraag of dat allemaal wel nodig is. De lekkerste bieren die ik (al zeg ik het zelf) heb gebrouwen waren vaak rechttoe, rechtaan.

Kijk maar eens naar alle klassiekers, pils, helles, enkel, dubbel tripel, bitter stout porter saison etc. Allemaal bieren met een tot drie mouten.

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 25-04-2018  13:40 uKijk maar eens naar alle klassiekers, pils, helles, enkel, dubbel tripel, bitter stout porter saison etc. Allemaal bieren met een tot drie mouten.

Ingo

Inderdaad!

Was sowieso al van plan om dit jaar relatief simpele bieren te brouwen, helemaal met dit in het achterhoofd.

Jaap W

Ik heb nu een bockbiertje in de gistkast staan waar ik maar 2 moutsoorten voor heb gebruikt. Stiekem al even geproefd bij het overhevelen en kleur, geur en smaak zijn goed, maar dat is mijn mening en over smaak valt niet te twisten. Ik wil maar aangeven dat een lekker bier niet altijd een complexe samenstelling van mouten hoeft te zijn. Het gaat erom wat jezelf lekker vindt. :proost: :nut: 

seed7

Citaat van: Jaap W op 25-04-2018  17:01 uIk heb nu een bockbiertje in de gistkast staan waar ik maar 2 moutsoorten voor heb gebruikt.

Precies. Bock, probeer eens 100% Muenchner II met S-189, die gist lekker diep door. Daarmee komen we wel weer bij de keuze van de moutleverancier. Tijdens het maken van Muenchner, de broeiperiode heb je ideale omstandigheden voor lactobacillus en dus een wat zuurdere mout. Maar die Lacto doet nog wat meer, verbruikt wat suikers en maakt ook nog wat andere stofjes. Dat gaat vervolgens in de oven en komt op kleur en smaak. Welke mouter doet het minst zijn best om met allerhande middelen die lacto de deur te weren. Die mouter kon wel eens de meest "complexe" Muenchner II maken,

Ingo

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 25-04-2018  07:49 uHet was natuurlijk heel erg leuk dat de mouten beschikbaar werden gesteld op het forumtreffen.

Helaas vond ik het assortiment wat standaard. Qua mouten kan er nog veel toegevoegd worden aan het assortiment van de "grotere" brouwwinkels.
(Neemt niet weg dat ik het een geslaagd initiatief vind)

Ik weet dat het ongelofelijk veel werk is... maar het zou zeer leerzaam zijn indien een paar leden heel veel mouten van verschillende mouterijen inkoopt en die herverpakt in hoeveelheden van 25 of 50 g. Vervolgens kunnen leden die mouten kopen.
Omdat het zo veel werk is en het verpakkingsmateriaal ook het nodige kost is het reëel dat daarvoor meer betaald wordt dan de kostprijs van de mout.
Maar ja, wie neemt deze gigantische klus op zijn nek. Het is geen sinecure. Afwegen, herpakken, etiketteren, alles in doosjes doen, administratie bijhouden wie de mouten wil hebben, geld ontvangen en zorgen voor de verzending. 


Overigens zaten bij de mouten die geproefd konden worden tijdens het forumtreffen en gesponsord waren door Brouwstore diverse mouten die allesbehalve standaard waren. Het ging om:

Dingemans Biscuit 50
Dingemans Cara 120
Dingemans Mroost 1400
Dingemans Mroost 900
Dingemans Mroost Wheat Tarwemout
Dingemans Pilsen
Dingemans Tarwemout
Fawcett Brown Malt
Fawcett Crystal Rye
Fawcett Golden Promise ale
Fawcett Halcyon pale ale
Fawcett Maris Otter
Fawcett Mild Ale
Fawcett Oat Malt
Fawcett Roasted Barley
Fawcett Roasted Rye
Fawcett Roasted Wheat
Fawcett Rye Ale
Weyermann Rookmout
Weyermann Speltmout
Weyermann Zuurmout

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.