Welke mouterij en waarom

Gestart door rlandzaat, 13-04-2018 16:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Ik koop tegenwoordig mouten elders, en ik probeer juist smaakverschillen / eigenschappen te ontdekken.

Nu voornamelijk, Viking Malt, Best Malz. En daar zitten toch een paar andere mouten tussen die me wel bevallen.
Best Malz heidelberger pils, lijkt op eerste gezicht gewoon lichte pils mout maar kan daar echt niet voor door, smaakt anders.
(Je kan er een kleurechte, smaakvolle duvel mee brouwen met het juiste recept)

Neetje

Geen twijfel over je bierkennis maar zijn de verschillen zo groot dat de bij een tripel, zoals Duvel, de verschillende pilsmout kan proeven? (zonder naar kleur te kijken)

hansHalberstadt

Citaat van: Biertje1985 op 13-07-2018  14:07 ukleurechte, smaakvolle duvel
Duvel is toch zo licht omdat er veel suiker is toegevoegd?

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2018  21:32 uDuvel is toch zo licht omdat er veel suiker is toegevoegd?
De mout die Duvel gebruikt is veel lichter dan gewone pilsmout, zij laten die speciaal maken op maat.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 13-07-2018  21:36 uDe mout die Duvel gebruikt is veel lichter dan gewone pilsmout,  zij laten die speciaal maken op maat.
Maar dan is het dus aan ander soort mout. De oorspronkelijke vraag ging erover of je verschil hebt tussen dezelfde mouttypes en vooral mbt de prijsverschillen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2018  22:29 uMaar dan is het dus aan ander soort mout. De oorspronkelijke vraag ging erover of je verschil hebt tussen dezelfde mouttypes en vooral mbt de prijsverschillen.

Het klopt dat Duvel een speciale lichte pilsmout laten maken. Tussen pilsmout zit meer verschil dan vaak gedacht wordt. Die prijsverschillen zijn niet louter een gevolg van de transportkosten. Het gerstras maakt uit en ook de grootte van de installatie waarmee gemout wordt. Kleine installaties waarmee bijzondere gerstrassen vermout worden kennen nu eenmaal hogere kosten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-07-2018  23:17 uHet klopt dat Duvel een speciale lichte pilsmout laten maken. Tussen pilsmout zit meer verschil dan vaak gedacht wordt. Die prijsverschillen zijn niet louter een gevolg van de transportkosten. Het gerstras maakt uit en ook de grootte van de installatie waarmee gemout wordt. Kleine installaties waarmee bijzondere gerstrassen vermout worden kennen nu eenmaal hogere kosten.
Punt is alleen: hoe kan ik als gebruiker een goede keuze maken als dat soort effecten niet in de specificatie tot uitdrukking komen? Verschil in rendement kan nooit meer zijn dan een paar procent en dat kan dus hooguit een paar procent prijsverschil geven.
Enige optie is dan nog al die mouten kopen en brouwsels vergelijken. Of de korrels malen en proeven om een indicatie te krijgen.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 14-07-2018  09:23 uPunt is alleen: hoe kan ik als gebruiker een goede keuze maken als dat soort effecten niet in de specificatie tot uitdrukking komen? Verschil in rendement kan nooit meer zijn dan een paar procent en dat kan dus hooguit een paar procent prijsverschil geven.
Enige optie is dan nog al die mouten kopen en brouwsels vergelijken. Of de korrels malen en proeven om een indicatie te krijgen.
Er zullen inderdaad niet alleen verschillen zijn in rendement maar ook in smaak. Veel brouwen en afwisselen met mouten is de beste methode. Ik heb mijn sterke blondes tot nu toe gebrouwen met pilsmout van Dingemans, dit najaar ga ik die Extra Pale Premium Pilsner van Weyermann eens proberen.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 14-07-2018  09:23 uEnige optie is dan nog al die mouten kopen en brouwsels vergelijken. Of de korrels malen en proeven om een indicatie te krijgen.

Ja.
Waar je wel naar kunt kijken is de productiemethode: vloergemout, saladin box of die enorme ronde bakken. Verder hebben mouterijen ook wel een beetje een signatuur, Swaen heeft over het algemeen een vollere smaak, Thomas Fawcett en Weyermann wat minder en Holland nog wat minder. Waarbij meer of minder voor mij geen positief of negatief is. De keuze is aan de brouwer.

Je kunt heel vlot een aantal minimaisches in je maischketel doen, iedere minimaisch inmaischen in een Weckpotje en al die potjes in een met warm water gevulde (weck)(maisch)ketel. Lekker wat langer laten staan, 90 minuten. Filteren door een zeefje oid, koelen in een bak koud water en wat ondergist er bij. Potjes in de koelkast op 10°C. Je hoeft niet eens te koken of hop te gebruiken als je een beetje schoon werkt. De pure smaak van mout.

Ingo

Neetje

Citaat van: seed7 op 14-07-2018  09:41 uJa.
Waar je wel naar kunt kijken is de productiemethode: vloergemout, saladin box of die enorme ronde bakken. Verder hebben mouterijen ook wel een beetje een signatuur, Swaen heeft over het algemeen een vollere smaak, Thomas Fawcett en Weyermann wat minder en Holland nog wat minder. Waarbij meer of minder voor mij geen positief of negatief is. De keuze is aan de brouwer.

Je kunt heel vlot een aantal minimaisches in je maischketel doen, iedere minimaisch inmaischen in een Weckpotje en al die potjes in een met warm water gevulde (weck)(maisch)ketel. Lekker wat langer laten staan, 90 minuten. Filteren door een zeefje oid, koelen in een bak koud water en wat ondergist er bij. Potjes in de koelkast op 10°C. Je hoeft niet eens te koken of hop te gebruiken als je een beetje schoon werkt. De pure smaak van mout.

Ingo

Goed idee.
Zet je ze wel allemaal onder een waterslot om verkleuring/smaak niet door oxidatie te laten beïnvloeden?
Of allemaal zonder, zodat de invloeden hetzelfde zijn.
Misschien een idee om de potjes in een gistvat te plaatsen met een gezamenlijk waterslot.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-07-2018  09:23 uPunt is alleen: hoe kan ik als gebruiker een goede keuze maken als dat soort effecten niet in de specificatie tot uitdrukking komen? Verschil in rendement kan nooit meer zijn dan een paar procent en dat kan dus hooguit een paar procent prijsverschil geven.
Enige optie is dan nog al die mouten kopen en brouwsels vergelijken. Of de korrels malen en proeven om een indicatie te krijgen.

De beste manier om mouten te leren kennen is brouwen, brouwen en brouwen.
Dat kan met kleine brouwsels...

Jacques

Citaat van: Neetje op 14-07-2018  16:45 uGoed idee.
Zet je ze wel allemaal onder een waterslot om verkleuring/smaak niet door oxidatie te laten beïnvloeden?
Of allemaal zonder, zodat de invloeden hetzelfde zijn.
Misschien een idee om de potjes in een gistvat te plaatsen met een gezamenlijk waterslot.

Het beste is iedere fles te voorzien van een waterslot. Op die manier heb je de minste kans op oxidatie en onderlinge beïnvloeding.

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2018  21:54 uDus als je dan moet kiezen  tussen
Swaen 25 kg pils=21,75
Dingemans 25 pils=22,75
Weyerman 25 kg pils=31,95
Welke neem je dan en waarom?

Ik kocht mijn basismout altijd bij The Swaen, waarom... omdat ik er 7 km vandaan woon en gewoon aan "de deur" kon kopen. Echter gaan de zaken blijkbaar zo goed bij The Swaen dat de kleine hobbybrouwer met geleidelijke stappen "de deur" is uit gezet.

Eerst werd de verkoop verplaatst naar de overbuurman. Een transportbedrijf waar je als hobbybrouwer te maken kreeg met bureaucratie. Eerst gaan betalen bij The Swaen, daarna de straat over naar het transportbedrijf. Daar vragen ze als eerste of je een oranje hesje bij hebt en veiligheidsschoenen draagt. Daarna is natuurlijk de bon kwijt, na 10 minuten wat op en neer gebel is deze opnieuw verzonden. Daarna mag je door naar de volgende loods, waar je natuurlijk weer 20 minuten moet wachten. Dan wordt zak 1,pilsmout uit loods 1 opgehaald en daarna zak 2 en 3, palemout uit loods 2 opgehaald. Vervolgens mag je door naar het eindstation.... de bon terug inleveren op het kantoor...  >:D En natuurlijk je oranje hesje  ^-^

Blijkbaar had dit niet het gewenste resultaat, en kwamen er nog te veel hobbybrouwers om mout, dus heffen ze nu boven op de prijs maar liefst € 15 administratiekosten.

Het is dus nu goedkoper geworden om de mout via de Braumarkt te kopen.  :weetniet:
De mout wordt dus vanuit Kloosterzande (Zeeuws Vlaanderen) naar Almere getransporteerd, waar ik vanuit Zeeuws Vlaanderen de bestelling plaats en het vervolgens door PostNL weer terug naar Zeeuw Vlaanderen wordt vervoerd. Tis zonde die postbezorger :nut:

Ik weet wel als ik mijn mout bij een winkel moet gaan kopen dat ik GEEN mout van The Swaen ga koop.
Waarom... Gewoon uit principe.

p.s weet iemand wat de "spelregels" zijn bij Dingemans in Stabroek. Dat is namelijk maar 45 km rijden voor mij :)

EBC

De vele vele keren dat ik als hobbybrouwer bij Dingemans geweest ben heeft Dingemans geen regels. Gewoon 680 euro per ton. En dan even wachten totdat jouw zak klaar staat. Ondertussen kan je op je telefoon een fimpje kijken:
Bellen van te voren, dat helpt altijd.

Ik gebruik tegenwoordig Dingemans pilsmout via SBI. Niks dan lof, prima mout.

Mark GA

Citaat van: Orangeloo op 02-12-2018  19:39 uIk kocht mijn basismout altijd bij The Swaen, (...)
Off-topic maar doet me denken aan voetbal en de verplichte combi-regeling. Misschien een aardige anekdote ter vermaeck: FC Groningen (thuis) tegen Feyenoord.
Dat je als Feyenoordsupporter in Groningen naar Rotterdam moet reizen met eigen vervoer, daar in de bus stappen naar Groningen en na de wedstrijd met de bus terug van Groningen naar Rotterdam, om van daar uit terug naar Groningen te reizen.

Ontopic: hoe zijn de mouterijen in het buitenland, prijs/kwaliteit-verhoudingsgewijs? Zijn er mensen die hun mouten uit Duitsland of Engeland laten komen bijvoorbeeld? Of Polen, waar ook goede hop vandaan schijnt te komen?

Serge VL

Citaat van: EBC op 02-12-2018  20:08 uDe vele vele keren dat ik als hobbybrouwer bij Dingemans geweest ben heeft Dingemans geen regels. Gewoon 680 euro per ton. En dan even wachten totdat jouw zak klaar staat. Ondertussen kan je op je telefoon een fimpje kijken:
Bellen van te voren, dat helpt altijd.

Ik gebruik tegenwoordig Dingemans pilsmout via SBI. Niks dan lof, prima mout.

Je prijs indicatie veel te hoog, vorige maand hebben we met de Gilde slechts € 580 incl BTW per ton betaalt voor pils mout!
Hier de prijzen excl BTW van november waar al een prijsverhoging van 10% in verrekend zat wegens de slechte graanoogst dit jaar

Pilsen MD:     @ € 548/ton
Pale Ale9 MD   @ € 560/ton
Munich 15 MD   @ € 564/ton
Wheat Malt MD    @ € 552/ton
Amber/Aromatic MD   @€ 570/ton
Cara 20 MD   @€ 645/ton
Cara 50 MD   @ € 648/ton
Cara 120 MD   @ € 654/ton

brouwerwaldonk

Ik woon op 10 km van de mouterij Dingemans en koop al meer dan 25 jaar al mijn mout bij hen. Momenteel kan je elke soort mout in zakken van 25 kg kopen.

Mijn ervaring om mout te bekomen is;
Vooraf even bellen naar +32 3 568 68 68 of +32 3 568 68 69
Geef je naam en de gewenste hoeveelheid en soort mout. Je krijgt meestal de afspraak om volgende week vrijdag te komen afhalen.
De zakken liggen dan klaar in het laatste magazijn helemaal op het einde van het bedrijf, er is daar een bel aanwezig aan de rolpoort.

Op de afhaaldag, aanmelden op het bureeltje naast de grote weegbrug, je betaald je bestelling en krijgt de leverbon voor de magazijnier, en je rijdt vervolgens naar het magazijn achteraan.   

Prijs Pilsen MD vorig jaar 20/08/2017 = € 712/T excl. 6% BTW

PaultjePils

Ik koop al mijn mouten van The Swaen. In eerste instantie omdat het de meest beschikbare lokale optie is. Zo hebben ook buitenlandse bieren die je brouwt een Nederlands tintje. Maar nu ik meer brouw merk ik dat het handig is mijzelf te beperken tot minder soorten mout.  Op deze manier hoef ik minder soorten mout te bewaren. Werken met een kleinere keuze aan mouten maakt het ook makkelijker om met minder ervaring (en minder brouwsels) te leren wat een moutsoort doet. Ik heb al moeite met eigenschappen van verschillende cara mouten onderscheiden van The Swaen, laat staan dat ik dan nog het verschil zou weten tussen cara 120 van The Swaen en bijvoorbeeld Dingemans. Kleinere keuze, snellere smaak ontwikkeling.

Nog een vraagje: onlangs in van The Swaen de Ale variant verandert naar Dutch Pale Ale. Is dit slechts een marketing verhaal of is er qua smaak ook wat veranderd? Weet iemand dat?

jaapz

Citaat van: PaultjePils op 03-04-2019  23:14 uNog een vraagje: onlangs in van The Swaen de Ale variant verandert naar Dutch Pale Ale. Is dit slechts een marketing verhaal of is er qua smaak ook wat veranderd? Weet iemand dat?

Volgens mij zijn alle "stats" van deze mout hetzelfde gebleven en is het inderdaad een manier om de mout anders in de markt te zetten. Heb hem laatst besteld en vind het in ieder geval een mooie mout. Ik had tegelijkertijd ook wat swaen pilsmout binnengekregen en naast elkaar kan je echt een goed verschil proeven: de ale mout heeft veel meer een brood(korst) smaak als je er op kauwt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.