Welke mouterij en waarom

Gestart door rlandzaat, 13-04-2018 16:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rlandzaat

Dag,


Welk "merk" (Dingemans, Weyermans, Castle etc.) mout gebruiken jullie zoal en waarom? Zijn er aanwijsbare verschillen in kwaliteit?

Misschien is dit topic elders op dit forum al aan de orde geweest, maar ik heb het niet kunnen vinden.


Groet, René

Jaap W

Ik gebruik diverse soorten mout van diverse mouterijen gewoon door elkaar. De echte kenner kan misschien het verschil tussen Dingemans, de Swaen of Weijermann etc. wel proeven, maar zo'n fijn proever ben ik niet. Ik koop wat ik nodig denk te hebben en als dat dan van een paar verschillende mouterijen komt daar kan ik wel mee leven. :proost: :biersmile:

Ansius

Je zelf beperken tot een leverancier maakt het iets eenvoudiger je proces te doorgronden.
Voorwaarde is wel een zo constant mogelijke kwaliteit en grote van de korrels.
Een uitgebreid assortiment is ook prettig.


Mijn keuze is Weyermann.

seed7

Engelse mout voor Engels bier, Duitse voor Duits, Belgisch voor Belgisch?

Kleine hoeveelheden brouwen, vaak brouwen proeven en je weg vinden,

Ingo

brouwerwaldonk

Ik koop mijn mout al 25 jaar bij Dingemans omdat het vlakbij is. Goede kwaliteit en altijd vers. Kleinste hoeveelheid is 25 kg. Voor speciale en kleurmouten ga ik naar de Gilde in Geel, zakjes van 2 kg, die halen hun mout ook bij Dingemans.   

Christiaan S

Tegenwoordig haal ik alles van de Swaen en dat bevalt prima.

rlandzaat

Iemand ervaring met Castle?

CeesM

Citaat van: Christiaan S op 13-04-2018  17:55 uTegenwoordig haal ik alles van de Swaen en dat bevalt prima.
Dezelfde ervaring.

hansHalberstadt

Ik neem gewoon de goedkoopste (Swaen) omdat ik bij de duurdere mouten niet kan achterhalen waarom die een betere prijs/kwaliteit verhouding zouden hebben. Snap dus niet waar dat (soms toch niet geringe) prijsverschil op gebaseerd is.

Braumarkt BV

Citaat van: hansHalberstadt op 13-04-2018  18:53 uIk neem gewoon de goedkoopste (Swaen) omdat ik bij de duurdere mouten niet kan achterhalen waarom die een betere prijs/kwaliteit verhouding zouden hebben. Snap dus niet waar dat (soms toch niet geringe) prijsverschil op gebaseerd is.

Het heeft voor een groot deel met transport te maken, vooral Thomas Fawcett en Weyermann moeten van ver komen en hebben een groter transport component in de prijs verwerkt. The Swaen is een Nederlandse mouterij en verwerkt ook voor een grootdeel Nederlandse brouwgerst dit zorgt automatisch voor een lagere prijs voor mout van uitstekende kwaliteit :)

rlandzaat

Ik heb nog niet vaak genoeg gebrouwen om een keuze te kunnen maken als dat al nodig is. De mouten van Castle Malting spreken me wel aan. Ik ben benieuwd wat de ervaringen met deze mouterij zijn.

Tot nu toe heb ik voornamelijk Dingemans gebruikt en daar prima bier mee gebrouwen. Of ik met Castle of een andere mout beter bier zal brouwen, geen idee.

Oscar

Citaat van: rlandzaat op 13-04-2018  18:33 uIemand ervaring met Castle?

Ja  :)

Ronnie

Citaat van: rlandzaat op 13-04-2018  18:33 uIemand ervaring met Castle?

Ik ook. Niet zo lang geleden 5 kg 6-raw pilsmout gekocht via hun NLse dealer omdat ze alleen per zak van 25kg rechtstreeks uit BE verkopen, mout ligt nu te wachten op brouwen. Die mout was heel mooi verpakt, in Plastic box met mooi sluitend deksel.

Eerlijk: Maar het uitzicht! ik weet niet wat ik er moet van denken... ze ziet er zoveel grauwer uit dan de gewone pilsmout van Dingemans. Te oud?
Zal het zien of schroten even vlot gaat en dan maischen. Over 2 weken denk ik.

marc0871

Ja, er zijn al topics over dit onderwerp. O.a. van mij ;)

Ik ben begonnen met The Swaen en ben het blijven gebruiken.
Vaak de goedkoopste en je brouwt er lekkere biertjes mee.

rlandzaat

Citaat van: Oscar op 14-04-2018  10:03 uJa  :)
En hoe is je dat bevallen in vergelijking met mout van andere mouterijen?

rlandzaat

Citaat van: marc0871 op 14-04-2018  13:28 uJa, er zijn al topics over dit onderwerp. O.a. van mij ;)

Ik ben begonnen met The Swaen en ben het blijven gebruiken.
Vaak de goedkoopste en je brouwt er lekkere biertjes mee.
Ik zal nog eens opnieuw zoeken. Van The Swaen heb ik maar één mout een met gebruikt, niet als basemalt.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwmarkt BV op 13-04-2018  21:54 uHet heeft voor een groot deel met transport te maken
Transport levert geen enkele bijdrage aan de meerwaarde die iets heeft voor de consument. Dus als dat de reden is snap ik niet dat iemand nog duurdere mouten gaat kopen. De enige reden die ik kan bedenken is omdat men misschien denkt dat duurder beter is. Maar als het puur om transportkosten gaat dan is dat onzin.

marc0871

Citaat van: rlandzaat op 14-04-2018  18:28 uIk zal nog eens opnieuw zoeken. Van The Swaen heb ik maar één mout een met gebruikt, niet als basemalt.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32784.msg498646.html#msg498646

Vanuit dat topic kan je doorlinken naar mijn topic.
Heeft niet zo veel om het lijf.
Komt er op neer dat het voor de kwaliteit niet uitmaakt, maar voor de smaak wel.
Niet dat de een beter is dan de andere, maar gewoon anders.

EBC

Citaat van: rlandzaat op 14-04-2018  18:26 uEn hoe is je dat bevallen in vergelijking met mout van andere mouterijen?

De meesten van ons hebben al veel ervaring met deze mouterij heb ik me laten vertellen ...

Braumarkt BV

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2018  18:50 uTransport levert geen enkele bijdrage aan de meerwaarde die iets heeft voor de consument. Dus als dat de reden is snap ik niet dat iemand nog duurdere mouten gaat kopen. De enige reden die ik kan bedenken is omdat men misschien denkt dat duurder beter is. Maar als het puur om transportkosten gaat dan is dat onzin.

Niet alleen transport maar bij de mouten die van ver komen speelt het wel een rol. Er zijn uiteraard allerlei andere verschillen tussen de verschillende mouterijen.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwmarkt BV op 14-04-2018  21:03 uNiet alleen transport maar bij de mouten die van ver komen speelt het wel een rol. Er zijn uiteraard allerlei andere verschillen tussen de verschillende mouterijen.

Dan is er dus toch ook een kwaliteitverschil blijkbaar. Kun je dat uit de moutspecs halen? Of moet je daarvoor proefbrouwsels maken. Ik heb altijd een simpele  aanpak. Als iets duurder is moet het verschil ergens duidelijk uit blijken. Als ik dat niet snel kan zien kies ik voor de goedkoopste, want op welke basis zou je anders moeten beslissen.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2018  21:20 uDan is er dus toch ook een kwaliteits verschil blijkbaar. Kun je dat uit de moutspecs halen? of moet je daarvoor proefbrouwsels maken. Ik heb altijd een simpele  aanpak. als iets duurder is moet het verschil ergens duidelijk uit blijken. als ik dat niet snel kan zien kies ik voor de goedkoopste, want op welke basis zou je anders moeten beslissen.

Er is zeer zeker verschil in kwaliteit tussen de mouterijen. Korrelgrootte, enzymatische werking, reproduceerbaarheid, EBC waarden, ...

Maar of die dingen voor de kleine hobbyist merkbaar zijn... ik denk het niet.

Duurder heeft vooral te maken met aankoopvoorwaarden.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 14-04-2018  21:31 uEr is zeer zeker verschil in kwaliteit tussen de mouterijen. Korrelgrootte, enzymatische werking, reproduceerbaarheid, EBC waarden, ...

Maar of die dingen voor de kleine hobbyist merkbaar zijn ... ik denk het niet.
Misschien in een paar 10e procent rendementsverschil, of 10e procent variatie in het rendement over batches.
als ik kijk bij Brouwmarkt:
Swaen 25kg pils=21,75
dingemans 25 pils=22,75
Weyerman 25kg pils=31,95
dus Weyerman is 47% duurder dan Swaen.
wat krijg ik extra voor die 47% ?

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2018  21:37 uMisschien in een paar 10e procent rendementsverschil, of 10e procent variatie in het rendement over batches.
als ik kijk bij Brouwmarkt:
Swaen 25kg pils=21,75
dingemans 25 pils=22,75
Weyerman 25kg pils=31,95
dus Weyerman is 47% duurder dan Swaen.
wat krijg ik extra voor die 47% ?

Zoals ik zei, aankoopvoorwaarden. Ik koop Weyerman pils voor 14,4 euro per 25 kg. Oja, daar komt 6 % BTW bij.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 14-04-2018  21:40 uZoals ik zei, aankoopvoorwaarden. Ik koop Weyerman pils voor 14,4 euro per 25 kg. Oja, daar komt 6 % BTW bij.
Dus als je dan moet kiezen  tussen
Swaen 25 kg pils=21,75
Dingemans 25 pils=22,75
Weyerman 25 kg pils=31,95
Welke neem je dan en waarom?

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2018  21:54 uDus als je dan moet kiezen  tussen
Swaen 25 kg pils=21,75
Dingemans 25 pils=22,75
Weyerman 25 kg pils=31,95
Welke neem je dan en waarom?

Dingemans, want dat is Belgisch. Ik hou het zo lokaal mogelijk.

Easywoods

Citaat van: EBC op 15-04-2018  08:59 uDingemans, want dat is Belgisch. Ik hou het zo lokaal mogelijk.

Als liefhebber van Dubbels en Tripels kies ik ook voor Belgisch (Dingemans) alhoewel ik er pas een Weizen mee heb gebrouwen waar ik ook meer dan tevreden over bent  ;) :biersmile:

Koen S

Hangt ervan af wat ik wil brouwen.  Voor een Pale, porter of RIS koop ik veel van Thomas Fawcett. Zij hebben speciale mouten die Dingemans niet heeft.

Tita_NL

Swaen,

Bij een open dag op de mouterij hadden ze een mooi verhaal en toen ook mout meegenomen.

Sindsdien halen we daar alle mouten zelf op (40 minuutjes rijden) en dan meteen een kilo of 400. Het is dan ook meteen een onderdeel van de brouwdag beleving.

En de voordelen aan zelf ophalen zijn A: de prijs, scheelt op 400 kg toch soms wel 75 euro (moet alleen wel nog de liefkenshoek tunnel af), maar oko al mag een hobby wat kosten iedere euro is toch meegenomen.

B: sjouwgemak, als je op tijd besteld ligt het klaar bij de mouterij zelf en zet je je auto naast de pallet en helpen ze ook nog inladen. Als je wat korter .
vooraf reserveert kan je het meestal wel ophalen bij één van de magazijnen ( let dan wel op dat je een helm en veiligheidsschoenen bij je hebt).

Dingemanse komen we ook langs op weg naar Swaen en is eigenlijk dichterbij ( 25 km), maar ik heb geen idee van lokale prijzen daar en of je ook kan afhalen als kleine brouwer en aan welke prijs..

Silky

Dingemans, want die zijn gevestigd in Stabroek en uit dat dorp in de Antwerpse Polders ben ikzelf ook afkomstig (gezond chauvinisme dus ...  :groots:).
Dit familiebedrijf bestaat trouwens al generaties lang en maakt al tijden zeer kwaliteitsvolle producten.

 :degroeten:

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2018  21:54 udus als je dan moet kiezen  tussen
Swaen 25kg pils=21,75
dingemans 25 pils=22,75
Weyerman 25kg pils=31,95
welke neem je dan en waarom?

Dingemans bij vd Kooy.
Pils Mout 3 EBC 25 kg = €20,95.  :)

Underdike

Maris Otter van Fawcett
Pilsmout en Duitse mouten van Weyermann
Overige mouten van Dingerman
Swaen alleen dat wat niet bij anderen voorradig was (vooral omdat ik hun mouten vaak vuil vind, zitten 't vaakst stokjes en andere deeltjes tussendoor.

Haagse Wouter

Dingemans, vind ik de mooiste naam hebben.

Knobby

Citaat van: Underdike op 15-04-2018  23:53 uSwaen alleen dat wat niet bij anderen voorradig was (vooral omdat ik hun mouten vaak vuil vind, zitten 't vaakst stokjes en andere deeltjes tussendoor.
Tot op heden heb ik alleen een aantal speciaal mouten van de Swaen gebruikt. Maar juist bij Dingemans vind ik dat er vaak stokjes en dergelijke tussen zitten. Vooral bij de tarwemout.

Silky

Citaat van: Knobby op 16-04-2018  07:30 uTot op heden heb ik alleen een aantal speciaal mouten van de Swaen gebruikt. Maar juist bij Dingemans vind ik dat er vaak stokjes en dergelijke tussen zitten. Vooral bij de tarwemout.

... nooit iets dergelijks opgemerkt  :weetniet:

hansHalberstadt

Goldswaen munich light bevatte bij mij wel wat harde stukje wat leek op aangebakken mout, leek een beetje op schraapsel wat tegen de wand geplakt had gezeten. Maar leverde wel goed bier op.

Oane

Citaat van: Knobby op 16-04-2018  07:30 uTot op heden heb ik alleen een aantal speciaal mouten van de Swaen gebruikt. Maar juist bij Dingemans vind ik dat er vaak stokjes en dergelijke tussen zitten. Vooral bij de tarwe mout.

Helemaal mee eens, steentjes, steeltjes en lange zwarte gedroogde moedekoorn zaten allemaal in de Dingemans pale ale mout. Tot nu toe was alles van the Swaen mooi schoon.

rlandzaat

Mooi, al die reacties ☺.

Ik mis Castle Malting. Is dat omdat het aanbod bij brouwwinkels beperkt is? Een beetje onbekend maakt onbemind?


Pyotr

Swaen, kleef aan  ;D Maar verandering van spijs doet eten  :proost:

Dees Dubbel

Iemand ervaring met deze?
Beetje groot ...  ???

Serge VL

Welke mouterij??
Welke type mout dat is belangrijk, je past je mout toch aan aan het type bier dat je wil maken, de ene mouterij heeft weer soms dat net iets beter type mout voor het bier dat je wil maken.
En is er verschil tussen de moutrijen voor bijvoorbeeld pilsmout?
Maak zelf de keuze tussen de pils mout links of rechts op de foto.
Probeer maar eens de correct instelling te vinden voor je schrootmolen voor de mout rechts op de foto?
En hoever je daar wil in gaan dat moet ieder voor zich weten, in de meeste gevallen geldt de regel "what you pay is what you get".


hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 16-04-2018  13:34 uEn is er verschil tussen de moutrijen voor bijvoorbeeld pilsmout?
Maak zelf de keuze tussen de pils mout links of rechts op de foto.
Probeer maar eens de correct instelling te vinden voor je schrootmolen voor de mout rechts op de foto?
Variatie in korrelgrootte zou een specificatiepunt moeten zijn. Maar als je daardoor niet optimaal kunt schroten dan vraag ik me nog steeds af wat je daar dan uiteindelijk van merkt. misschien een paar 10e procent rendementsverlaging, dus vertaald naar prijs mag de dure mout dan ook een paar 10e procent duurder zijn hooguit, maar geen 4% of 40% waar we bij onze leveranciers mee te maken hebben. 

tdp

Bij mij is het afhankelijk van het biertype, welke mout ik gebruik. Ik koop vaak bij Brouwland, en dan gewoon het Brewferm assortiment (is dat niet van le Chateau??), wanneer ik bij Brouwmarkt ben, haal ik Swaen en Thomas Fawcett.

Dees Dubbel

Heel duidelijk, Serge.

Hans, je zit dan met te fijn en te grof geschrote mout dooreen en dat zal misschien voor tijdverlies zorgen? (Rendement is altijd goed hoor ik je zeggen, dankzij de eigenschappen van de moderne mout?)

In het artikel wordt ook aangegeven dat de gerst o.a. komt uit Frankrijk, dat betekent vooral de Champagne. Een landbouwstreek met veel meer dan champagne. Het klimaat daar loopt min of meer gelijk met het onze.

Als de boeren bij ons een slechte gerstoogst hebben of er zitten teveel eiwitten in, dan dus ook in de Champagne. Het is al meer dan 10 jaar geleden. Maar dan had je een oogstjaar waarbij gewoonweg een groot deel van de mout op de markt minderwaardig was, omdat zoveel gerst, als wat de Champagne levert, niet zomaar kan vervangen worden.

https://www.brouw-bier.nl/theorie/grondstoffen/granen/kwaliteitseisenbrouwgerst.aspx

Serge VL

Citaat van: tdp op 16-04-2018  13:55 uBij mij is het afhankelijk van het biertype, welke mout ik gebruik. Ik koop vaak bij Brouwland, en dan gewoon het Brewferm assortiment (is dat niet van le Chateau??), wanneer ik bij BM ben, haal ik Swaen en TF.
Ik heb even de spec's nagezien en toevallig komen die van Castle malting (Chateau) 100% overeen met die van Brewferm  ;) (Toch voor de Pils mout)
https://www.Brouwland.com/content/docs/051/Brewferm%20specs/051.002.4-051.005.7_SPEC_EN_Brewferm%20Pils%20malt.pdf
http://www.castlemalting.com/ServicesPDF/CastleMaltingMaltSpecificationPDF.asp?Command=QualityParametersPDF&SpecificationID=196&CropYear=2017&Language=Dutch


hansHalberstadt

Citaat van: Dees Dubbel op 16-04-2018  14:14 ue zit dan met te fijn en te grof geschrote mout dooreen en dat zal misschien voor tijdverlies zorgen? (Rendement is altijd goed hoor ik je zeggen, dankzij de eigenschappen van de moderne mout?)
Ook al zitten er kleinere korreltjes tussen, de afstand tussen de rollen van meestal 1.5-2 mm oid plet de korrels toch wel. En als er 1 op de 100 korrels echt te klein is kost je dat dus max 1% rendement. Maar als ik mout bestel kan ik dit soort details aan de prijs al helemaal niet zien, dus ook geen selectie mogelijk op basis daarvan dan toch? De aanname zou kunnen zijn dat de goedkoopste mout dan wel meer van dit soort problemen zal hebben, maar die aanname is feitelijk nergens op gebaseerd.   

rlandzaat

Dus, in een poging om het bovenstaande samen te vatten zou ik kunnen zeggen:

  • Swaen en Dingemans - goede kwaliteit voor een goede prijs, al zou er incidenteel sprake van vervuiling zijn
  • Weyerman en Thomas Fawcett - hoge kwaliteit en hebben bijzondere mouten
  • Castle (Le Chateau, Brewferm(?)) - nauwelijks aan de orde geweest

Mee eens?

Serge VL

Citaat van: rlandzaat op 19-04-2018  11:39 uDus, in een poging om het bovenstaande samen te vatten zou ik kunnen zeggen:

  • Swaen en Dingemans - goede kwaliteit voor een goede prijs, al zou er incidenteel sprake van vervuiling zijn
  • Weyerman en Thomas Fawcett - hoge kwaliteit en hebben bijzondere mouten
  • Castle (Le Chateau, Brewferm(?)) - nauwelijks aan de orde geweest

Mee eens?

Niet 100% mee eens Castele hun speciale mouten zijn (bijna) niet te evenaren (en ook meestal niet te verkrijgen bij de andere)



rlandzaat

Bedankt voor je aanvulling.

Als je naar de website van Castle gaat zie je, dat ze een veel breder assortiment bieden dan wat er in de mij bekende brouwwinkels wordt verkocht. Ze lijken hun bekendheid dus vooral aan de specials te danken te hebben. Op de één of andere manier spreekt Castle me wel aan, maar ik geef direct toe, dat dit niet op ervaring is gebaseerd.

Eric v B

Citaat van: rlandzaat op 19-04-2018  13:56 uBedankt voor je aanvulling.

Als je naar de website van Castle gaat zie je, dat ze een veel breder assortiment bieden dan wat er in de mij bekende brouwwinkels wordt verkocht. Ze lijken hun bekendheid dus vooral aan de specials te danken te hebben. Op de één of andere manier spreekt Castle me wel aan, maar ik geef direct toe, dat dit niet op ervaring is gebaseerd.
Castle = kasteel = nostalgie?   ;)

rlandzaat


Oscar

Citaat van: rlandzaat op 14-04-2018  18:26 uEn hoe is je dat bevallen in vergelijking met mout van andere mouterijen?

Caste malting wordt niet mijn vaste leverancier van basismouten... ;)

rlandzaat

Want? Te duur? Matige kwaliteit?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oscar op 19-04-2018  23:16 uCaste malting wordt niet mijn vaste leverancier van basis mouten.... ;)

Waarom niet Oscar?
Ik vond het wel erg schattig dat zij op hun site hebben staan dat hun mouten gmo vrij zijn.
Kon ik zo bij Dingemans niet terug vinden...

Knobby

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 20-04-2018  22:40 uWaarom niet Oscar?
Ik vond het wel erg schattig dat zij op hun site hebben staan dat hun mouten gmo vrij zijn.
Kon ik zo bij Dingemans niet terug vinden............
En als ze vervolgens bij het kattengrind zetten 'Asbest vrij', dan geloof je vast ook dat het in ander kattengrind wel zit? Dit is geen grap, echt gebeurd. En natuurlijk heeft er nooit asbest bij kattengrind gezeten.

Terug on-topic: Ben nu een weizen aan het brouwen, en heb even ter illustratie voor jullie 2 foto's genomen van de Dingemans lichte tarwemout:




Vol gerstekorrels, takjes en moederkoorn. De 25kg is bijna op en de volgende zak gaat zeker niet bij Dingemans gekocht worden!

seed7

Arjan,

dit soort strootjes etc. zie ik bij alle mouterijen, daar zou ik me echt niet druk om maken, ze zijn denk ik ook niet te vermijden met machinale oogst en verwerking.
Vervelender is het als er steentjes tussen zitten, die slopen je walsenmolen. Gelukkig zit de meeste ellende onder in de zak en ik maak me dan ook niet druk om de allerlaatste gram uit een 25 Kg zak,

Ingo

Knobby

Ok, takjes maak ik me niet zo druk om inderdaad, maar er drijven in mijn maisch ketel nu ook zeker een twintigtal zwarte bolletjes die zeer zeker geen tarwe of gerst zijn.

Dit hoort gewoon echt niet en dit merkte ik al de eerste keer dat ik met de tarwe uit deze zak brouwde.


rlandzaat

Door de donkerbruine kleur ziet het er op de foto wat onsmakelijk uit. Enig idee wat het zijn? Dorre bloemetjes?

Esterenbrouw

Maak je niet druk, gewoon bloemzaden.

Eruit vissen, weggooien en verder.

Knobby

Citaat van: Esterenbrouw op 23-04-2018  13:08 uMaak je niet druk, gewoon bloemzaden.

Eruit vissen, weggooien en verder.
Druk is een groot woord. Ik heb tenslotte de zak gewoon opgemaakt.
Echter is dit voor mij een reden om tarwemout niet meer bij Dingemans te kopen.

EBC

Citaat van: Knobby op 23-04-2018  13:22 uDruk is een groot woord. Ik heb tenslotte de zak gewoon opgemaakt.
Echter is dit voor mij een reden om tarwemout niet meer bij Dingemans te kopen.

Heb je al contact opgenomen met de leverancier hierover?

Jacques

Citaat van: Erick op 20-04-2018  20:59 uZou je zelf ook kunnen opzoeken wat mij betreft, maar ik ben in een goede bui. Dus:
Als je een topic wilt blijven volgen in je My Active topics-lijst, dan kun je dit doen door het plaatsen van een TerugVindPost, een TVP. Je geeft hiermee aan dat je nog niet inhoudelijk op de discussie wilt reageren, maar wel geinteresseerd bent in vervolg posts. Sommige mensen plaatsen een TVP omdat ze de discussie willen volgen, en niet willen reageren.

Volgende keer wat minder lui zijn hoor.
 :degroeten:
(Over het nut en de wenselijkheid om overal maar 'Tvp' te typen ga ik gelukkig niet)

Hier op het forum heb je de mogelijkheid te klikken op de knop "Notificatie". Dat voorkomt veel vervuiling...
Maar Tapatalk kent dat niet. Die app is allesbehalve perfect...

Jacques

Citaat van: rlandzaat op 13-04-2018  16:36 uDag,


Welk "merk" (Dingemans, Weyermans, Castle etc.) mout gebruiken jullie zoal en waarom? Zijn er aanwijsbare verschillen in kwaliteit?

Misschien is dit topic elders op dit forum al aan de orde geweest, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Ook een inhoudelijke reactie op dit topic.

De belangrijkste reden om een bepaalde mout te gebruiken is de smaak die een mout geeft. Daar zitten echt grote verschillen tussen. Veel groter dan vaak gedacht wordt.
Degenen die naar het forumtreffen zijn geweest hebben op verschillende mouten kunnen kauwen. Het is heel interessant om vergelijkbare mouten van verschillende mouterijen onderling te vergelijken door een tijdje op te kauwen.

Mout is de basis van je bier. Je kunt gaan voor de goedkoopste pilsmout maar voor de smaak van je bier kan het lonen een dure vloermout te gebruiken.

Laatst was bij De Roerstok Ronald Mengerinck, de brouwer van De dochter van de Korenaar, die vertelde dat hij een speciale en dure pilsmout gebruikt heeft voor een bier met een vollere smaak.

Bij het forumtreffen was er een bier met een uiterst simpel recept. 100% Maris Otter pale mout, Saaz hop en US-05.
Het had een complexe smaak die alleen te verklaren is uit de mout. Mout maakt uit. Mouterij ook!

Biertje1985

Het was natuurlijk heel erg leuk dat de mouten beschikbaar werden gesteld op het forumtreffen.

Helaas vond ik het assortiment wat standaard. Qau mouten kan er nog veel toegevoegd worden aan het assortiment van de "grotere" brouwwinkels.
(Neemt niet weg dat ik het een geslaagd initiatief vind)

Zelf brouw ik de laatste tijd met mout van Bestmalz en die verschilt inderdaad erg van Dingemanse waar ik voorheen de meeste basismouten kocht.
Maris Otter is inderdaad erg complex, zoals ook Thomas Fawcett Pearle en Halycon.

Ik heb te weinig geexperimenteerd om de verschillen te kunnen benoemen, ik pak gewoon een mout waar ik mij goed bij voel.

Duitse stijl bier - Duitse mout (Weyermann, Bestmalz)
Begische stijl    - Belgische mout (Castle, Dingemanse)
enz...

Haagse Wouter

Ik heb zo'n hekel aan het woord complex.
Het geeft gewoon compleet geen informatie.

Mark GA

Citaat van: Haagse Wouter op 25-04-2018  07:56 uIk heb zo'n hekel aan het woord complex.
Het geeft gewoon compleet geen informatie.
Ik vermoed dat "rijke, volle belevingssmaak" bedoeld wordt. Ben het wel met je eens. Wat is er complex aan? Maar het is nu eenmaal een gangbare term...

hansHalberstadt

Complexe smaak betekent volgens mij dat de totaalsmaak niet te herleiden is naar de een of meer van de componenten, bv een likeur met 50 kruiden waarvan je niet kan bepalen wat erin zit terwijl je wel weet welke smaak elk kruid afzonderlijk geeft. 

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2018  10:21 uComplexe smaak betekent volgens mij dat de totaalsmaak niet te herleiden is naar de een of meer van de componenten, bv een likeur met 50 kruiden waarvan je niet kan bepalen wat erin zit terwijl je wel weet welke smaak elk kruid afzonderlijk geeft.

Bij complexiteit heb je een veelheid van afzonderlijke en hopelijk harmonieuze smaakindrukken. Als je 50 kruiden gebruikt heb je bij wijze van spreken alleen maar 'kruidigheid', de veelheid wordt een enkele indruk en je raak 'complexiteit' kwijt.

Bij veel (beginnende?) brouwers bestaat om een of andere reden dat veel verschillende mouten in een bier complexiteit geven. Niet dus, zeker niet als je drie verschillende caramouten neemt.

De truuk is om over een basissmaak heen een aantal accenten te zetten, een beetje caramel, een beetje roast, een beetje citrus of marmelade uit de hop. Als je meer dan drie mouten gebruikt moet je je serieus af gaan vragen welk doel dat dient. Voegt het 4e mout nog wat toe? Dat kan best als het b.v. een roggemout is die een deel van de basismout taak waarneemt.

Drew Beechum noemt het in een van de beste presentaties op het gebied van bier "brown beer", het is net of je alle drie de primaire kleuren mengt tot een fantasieloos bruin.



Ingo

Biertje1985

Citaat van: Haagse Wouter op 25-04-2018  07:56 uIk heb zo'n hekel aan het woord complex.
Het geeft gewoon compleet geen informatie.
Daar heb je een punt, misschien is vol een beter woord. het beschrijven van een smaak is ook niet makkelijk.

Ik refereer dan naar het verschil ten opzicht van "gemiddelde" pils of palemout. Meer smaak, heftiger doet mij vol aan.
En dan toch weer niet zo moutig, granig als bijvoorbeeld munchener.

In de context die jij creëert heb ik inderdaad ook moeite met het complex.


tdp

Mooi filmpje Ingo, met plezier naar deze man geluisterd. Ik moet toegeven dat ik ook nog wel eens wil verzanden in een complexe moutstort en me dan afvraag of dat allemaal wel nodig is. De lekkerste bieren die ik (al zeg ik het zelf) heb gebrouwen waren vaak rechttoe, rechtaan.

seed7

Citaat van: tdp op 25-04-2018  13:32 uMooi filmpje Ingo, met plezier naar deze man geluisterd. Ik moet toegeven dat ik ook nog wel eens wil verzanden in een complexe moutstort en me dan afvraag of dat allemaal wel nodig is. De lekkerste bieren die ik (al zeg ik het zelf) heb gebrouwen waren vaak rechttoe, rechtaan.

Kijk maar eens naar alle klassiekers, pils, helles, enkel, dubbel tripel, bitter stout porter saison etc. Allemaal bieren met een tot drie mouten.

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 25-04-2018  13:40 uKijk maar eens naar alle klassiekers, pils, helles, enkel, dubbel tripel, bitter stout porter saison etc. Allemaal bieren met een tot drie mouten.

Ingo

Inderdaad!

Was sowieso al van plan om dit jaar relatief simpele bieren te brouwen, helemaal met dit in het achterhoofd.

Jaap W

Ik heb nu een bockbiertje in de gistkast staan waar ik maar 2 moutsoorten voor heb gebruikt. Stiekem al even geproefd bij het overhevelen en kleur, geur en smaak zijn goed, maar dat is mijn mening en over smaak valt niet te twisten. Ik wil maar aangeven dat een lekker bier niet altijd een complexe samenstelling van mouten hoeft te zijn. Het gaat erom wat jezelf lekker vindt. :proost: :nut: 

seed7

Citaat van: Jaap W op 25-04-2018  17:01 uIk heb nu een bockbiertje in de gistkast staan waar ik maar 2 moutsoorten voor heb gebruikt.

Precies. Bock, probeer eens 100% Muenchner II met S-189, die gist lekker diep door. Daarmee komen we wel weer bij de keuze van de moutleverancier. Tijdens het maken van Muenchner, de broeiperiode heb je ideale omstandigheden voor lactobacillus en dus een wat zuurdere mout. Maar die Lacto doet nog wat meer, verbruikt wat suikers en maakt ook nog wat andere stofjes. Dat gaat vervolgens in de oven en komt op kleur en smaak. Welke mouter doet het minst zijn best om met allerhande middelen die lacto de deur te weren. Die mouter kon wel eens de meest "complexe" Muenchner II maken,

Ingo

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 25-04-2018  07:49 uHet was natuurlijk heel erg leuk dat de mouten beschikbaar werden gesteld op het forumtreffen.

Helaas vond ik het assortiment wat standaard. Qua mouten kan er nog veel toegevoegd worden aan het assortiment van de "grotere" brouwwinkels.
(Neemt niet weg dat ik het een geslaagd initiatief vind)

Ik weet dat het ongelofelijk veel werk is... maar het zou zeer leerzaam zijn indien een paar leden heel veel mouten van verschillende mouterijen inkoopt en die herverpakt in hoeveelheden van 25 of 50 g. Vervolgens kunnen leden die mouten kopen.
Omdat het zo veel werk is en het verpakkingsmateriaal ook het nodige kost is het reëel dat daarvoor meer betaald wordt dan de kostprijs van de mout.
Maar ja, wie neemt deze gigantische klus op zijn nek. Het is geen sinecure. Afwegen, herpakken, etiketteren, alles in doosjes doen, administratie bijhouden wie de mouten wil hebben, geld ontvangen en zorgen voor de verzending. 


Overigens zaten bij de mouten die geproefd konden worden tijdens het forumtreffen en gesponsord waren door Brouwstore diverse mouten die allesbehalve standaard waren. Het ging om:

Dingemans Biscuit 50
Dingemans Cara 120
Dingemans Mroost 1400
Dingemans Mroost 900
Dingemans Mroost Wheat Tarwemout
Dingemans Pilsen
Dingemans Tarwemout
Fawcett Brown Malt
Fawcett Crystal Rye
Fawcett Golden Promise ale
Fawcett Halcyon pale ale
Fawcett Maris Otter
Fawcett Mild Ale
Fawcett Oat Malt
Fawcett Roasted Barley
Fawcett Roasted Rye
Fawcett Roasted Wheat
Fawcett Rye Ale
Weyermann Rookmout
Weyermann Speltmout
Weyermann Zuurmout

seed7

Citaat van: Jacques op 25-04-2018  21:40 uMaar ja, wie neemt deze gigantische klus op zijn nek. Het is geen sinecure. Afwegen, herpakken, etiketteren, alles in doosjes doen, administratie bijhouden wie de mouten wil hebben, geld ontvangen en zorgen voor de verzending

Niemand :) Maar, ook de bekende webshops zullen een zomergat hebben waarin iets dergelijks misschien samen te stellen is en in de herfst op de plank?

Wellicht ook iets voor de brouwgildes om eens een avond aan te wijden, gewoon lekker ouwetakkuhbosse en ondertussen kauwen en zakjes vullen voor de leden?

Ingo

John

Gebruikt er niemand producten van Hollandmalt?

CeesM

Citaat van: John op 25-04-2018  22:54 uGebruikt er niemand producten van Hollandmalt?
Als er geen tussenhandelaar is kunnen we er moeilijk aan komen. Ik heb geen graansilo in mijn tuin staan. ;)

Haagse Wouter

Om toch nog even terug te komen er op!

Citaat van: Haagse Wouter op 25-04-2018  07:56 uIk heb zo'n hekel aan het woord complex.
Het geeft gewoon compleet geen informatie.

Citaat van: Mark Green Anchor op 25-04-2018  07:58 uIk vermoed dat "rijke, volle belevingssmaak" bedoeld wordt. Ben het wel met je eens. Wat is er complex aan? Maar het is nu eenmaal een gangbare term...

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2018  10:21 uComplexe smaak betekent volgens mij dat de totaalsmaak niet te herleiden is naar de een of meer van de componenten, bv een likeur met 50 kruiden waarvan je niet kan bepalen wat erin zit terwijl je wel weet welke smaak elk kruid afzonderlijk geeft.

Citaat van: seed7 op 25-04-2018  10:31 uBij complexiteit heb je een veelheid van afzonderlijke en hopelijk harmonieuze smaakindrukken. Als je 50 kruiden gebruikt heb je bij wijze van spreken alleen maar 'kruidigheid', de veelheid wordt een enkele indruk en je raak 'complexiteit' kwijt.

Citaat van: Biertje1985 op 25-04-2018  12:45 uDaar heb je een punt, misschien is vol een beter woord. het beschrijven van een smaak is ook niet makkelijk.

Ik refereer dan naar het verschil ten opzicht van "gemiddelde" pils of palemout. Meer smaak, heftiger doet mij vol aan.
En dan toch weer niet zo moutig, granig als bijvoorbeeld munchener.

In de context die jij creëert heb ik inderdaad ook moeite met het complex.

Ik vind het leuk dat jullie er op gereageerd hebben met jullie definities. Dank jullie wel :).

Dit was exact mijn punt, er zijn blijkbaar diverse definities gangbaar in hobbybrouwland. Overigens zijn zelfs deze definities niet geheel duidelijk, vanuit de opgegeven definities kunnen we compleet andere bieren als complex bestempelen. Wellicht dat er een "officiële" definitie is van complexiteit in een bier die vastgesteld staat in een industrieel brouwboek als Künze of zo. Maar als je deze reacties bekijkt denk ik dat je wel kunt stellen dat binnen hobbybrouwers het niet helemaal duidelijk is.

Dido voor zat andere termen. Het is jammer dat we niet wat duidelijker zijn qua jargon zodat we allemaal weten waar we het overhebben.
Waarom spreken over een vol bier? Is dat een bier met een intense smaak? Een bier met een hoge viscositeit? De combinatie van beiden?

hansHalberstadt

Vol heeft volgens mij iets te maken met de indruk van zoetheid in tegenstelling tot droog.

rlandzaat

Vorig jaar zomer heb ik een licht blond biertje gebrouwen. Dat was drinkbaar, maar geen doorslaand succes. De klacht van de drinkers was, dat het wat "plat" smaakte.  En ik moest toegeven, ze hadden gelijk, het bier had te weinig smaak en zouden we misschien moeten classificeren als een "leeg" bier  ;).

Voor mij betekent een volle smaak, dat je veel proeft, dat je de mond vol hebt zogezegd. Die ervaring zal bij zoetere bierstijlen sterker zijn dan bij de drogere, de mens is van nature een zoetekauw.

Bij complex denk ik aan een ervaring waarbij ik bij het nemen van een slok meerdere smaken en aroma's waarneem. In de wijnproeverij hanteert men daartoe begrippen als "neus" en "afdronk", momenten waarop een wijn zich weer van een andere kant kan laten zien. Een bier (of wijn of whisky), die op die momenten positief verrast mag men mijns inziens complex noemen.

Kun je met SMaSH een complex biertje brouwen? Zeg het maar. Ik denk van wel, maar ik kom net kijken in de bierbrouwwereld.


tdp

Citaat van: rlandzaat op 26-04-2018  10:19 u...

Kun je met SMaSH een complex biertje brouwen? Zeg het maar. Ik denk van wel, maar ik kom net kijken in de bierbrouwwereld.

Zeker wel, met de juiste mout, hop en gist lukt dat!

Koen S

Naast je bitterhop (60 min. einde koken) veel late hopgiften: 20, 15, 5 minuten einde koken + whirlpool en/of koudhop. Je bier zal erg veel smaak en aroma hebben! Dit in combinatie met een lekkere mout (bv. Maris Otter) en een gist die niet te ver doorgist (70 tot max. 75% vergistingsgraad).

rlandzaat

Citaat van: Koen S op 26-04-2018  10:54 uNaast je bitterhop (60 min. einde koken) veel late hopgiften: 20, 15, 5 minuten einde koken + whirlpool en/of koudhop. Je bier zal erg veel smaak en aroma hebben! Dit in combinatie met een lekkere mout (bv. Maris Otter) en een gist die niet te ver doorgist (70 tot max. 75% vergistingsgraad).

Wat de discussie weer wat meer on-topic brengt.

Zouden we mogen concluderen, dat als je een bier brouwt met een behoorlijk aandeel "special malts" het minder uitmaakt welke "base malt" je gebruikt? De specials zorgen dan immers voor de extra smaak en het aroma. Of is dit wat je noemt te kort door de bocht?


seed7

Als je speciale mouten overheersen, echt de toon zetten, ja, denk aan een Porter met 30% Brown, wat voegt een Maris Otter daar aan toe t.o.v een pils mout? Of doe eens iets met 30% Crystal mout,

Ingo

EBC

Er spelen 4 elementen:

- geur. Waargenomen via de neus (orthonasaal). Door te ruiken aan het bier. Zeer veel geuren zijn mogelijk.
- smaak. Waargenomen door de tong, en doorgaans enkel zoet, zuur en bitter, want zout en umami komen slechts zelden voor in bier.
- aroma. Waargenomen via de mondholte (retronasaal). Bij het in de mond nemen van het bier. Zeer veel aromas zijn mogelijk. Deze zijn overigens gelijk aan die van de geur. Ze worden door hetzelfde orgaan waargenomen.
- mondgevoel. Waargenomen in de hele mondholte inclusief tong. Het is eigenlijk je vel dat deze waarneming doet. Waarnemingen zijn temperatuur, samentrekkend, verwarmend, koolzuurgas, ...

Smaakbeleving = geur + smaak + aroma + mondgevoel

Tja wat is complex? Een woord dat aangeeft dat je het eigenlijk niet weet te benoemen, er is teveel en je kan de elementen niet meer herkennen. Indien je dat überhaupt al kon  ;D. Dat woord kunnen we inderdaad beter niet gebruiken.

Vol is vooral dat er veel zoet in zit, of veel aromas heeft die we associeren met zoet.

seed7

Citaat van: EBC op 26-04-2018  13:25 uVol is vooral dat er veel zoet in zit, of veel aromas heeft die we associeren met zoet.

Een 100% gort droog vergist roggebier, vol of gewoon 'dik'?

Als er zoveel aan smaken in zit dat het een brei wordt is het niet meer complex, maar monotoon. Denk aan muziek, Heavy Metal Math Speed Trash zit zo vol met allerhande gepiel dat het een brei van geluid wordt, 10 solo's door elkaar doet het niet. Of minimalisme van Reich of Glass die doet in eerste instantie heel monotoon aan, maar door de tijd heen is er en vrij grote variatie en complexiteit.

Ingo

EBC

Citaat van: seed7 op 26-04-2018  13:45 uEen 100% gort droog vergist roggebier, vol of gewoon 'dik'?

Rogge geeft vooral een mondgevoel. Dik, ongeveer als in zetmeelgebonden. Het zullen de glucanen zijn?

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 25-04-2018  21:40 uOverigens zaten bij de mouten die geproefd konden worden tijdens het forumtreffen en gesponsord waren door Brouwstore diverse mouten die allesbehalve standaard waren. Het ging om:

Dingemans Biscuit 50
Dingemans Cara 120
Dingemans Mroost 1400
Dingemans Mroost 900
Dingemans Mroost Wheat Tarwemout
Dingemans Pilsen
Dingemans Tarwemout
Fawcett Brown Malt
Fawcett Crystal Rye
Fawcett Golden Promise ale
Fawcett Halcyon pale ale
Fawcett Maris Otter
Fawcett Mild Ale
Fawcett Oat Malt
Fawcett Roasted Barley
Fawcett Roasted Rye
Fawcett Roasted Wheat
Fawcett Rye Ale
Weyermann Rookmout
Weyermann Speltmout
Weyermann Zuurmout

Die mouten kan je in Nederland doorgaans goed krijgen, zegt niets over de kwaliteit hoor, maar ik vind het vrij standaard omdat er nog zoveel meer te krijgen is.
Castle Malting en Bestmalz en Hollandmalt hebben ook nog veel speciale mouten in hun assortiment.
Het proeven van zoveel mouten tegelijk, is ook lastig.

Het heeft mij er in ieder geval bij Noordt toe aangezet weer wat Halycon mout te bestellen. (Die smaakt zo lekker)

seed7

Citaat van: EBC op 26-04-2018  14:16 uRogge geeft vooral een mondgevoel. Dik, ongeveer als in zetmeelgebonden. Het zullen de glucanen zijn?

Pentosanen, in glucanen is het met rogge niet veel anders dan gerst. De pentosanen worden in het maischproces niet afgebroken, ze komen pas vrij als de pentosanase en/of xylanase al gedenatureerd zijn. Tijdens het mouten wordt wel e.a afgebroken. Een keer havervlokken vervangen door roggevlokken leverde inderdaad een zeer dikke, bijna niet te spoelen wort op.

Ingo

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 26-04-2018  08:17 uOm toch nog even terug te komen er op!

Ik vind het leuk dat jullie er op gereageerd hebben met jullie definities. Dank jullie wel :).

Dit was exact mijn punt, er zijn blijkbaar diverse definities gangbaar in hobbybrouwland. Overigens zijn zelfs deze definities niet geheel duidelijk, vanuit de opgegeven definities kunnen we compleet andere bieren als complex bestempelen. Wellicht dat er een "officiële" definitie is van complexiteit in een bier die vastgesteld staat in een industrieel brouwboek als Künze of zo. Maar als je deze reacties bekijkt denk ik dat je wel kunt stellen dat binnen hobbybrouwers het niet helemaal duidelijk is.

Dido voor zat andere termen. Het is jammer dat we niet wat duidelijker zijn qua jargon zodat we allemaal weten waar we het overhebben.
Waarom spreken over een vol bier? Is dat een bier met een intense smaak? Een bier met een hoge viscositeit? De combinatie van beiden?

Een vol bier is heel wat anders dan een complex bier. Met een vol bier wordt een rijke smaak bedoeld. Een vol bier heeft veel body. Een ander woord voor body is volmondigheid.

Met complex wordt bedoeld: niet simpel, samengesteld uit meerdere smaken, ingewikkeld en onontwarbaar.
Dat kan dus het geval zijn indien slechts één mout wordt gebruikt. In dit geval gaat het om Marris Otter. Deze basismout geeft meer smaak dan andere basismouten.


Citaat van: rlandzaat op 26-04-2018  11:04 uZouden we mogen concluderen, dat als je een bier brouwt met een behoorlijk aandeel "special malts" het minder uitmaakt welke "base malt" je gebruikt? De specials zorgen dan immers voor de extra smaak en het aroma. Of is dit wat je noemt te kort door de bocht?

Dat is inderdaad te kort door de bocht. De smaak van je bier wordt gedragen door je basismout. Anders gezegd: een andere basismout maakt dat je ander bier krijgt, ook in het geval dat je veel speciaal mouten in je stort hebt.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 26-04-2018  14:20 uDie mouten kan je in Nederland doorgaans goed krijgen, zegt niets over de kwaliteit hoor, maar ik vind het vrij standaard omdat er nog zoveel meer te krijgen is.
Castle Malting en Bestmalz en Hollandmalt hebben ook nog veel speciale mouten in hun assortiment.
Het proeven van zoveel mouten tegelijk, is ook lastig.

Het heeft mij er in ieder geval bij Noordt toe aangezet weer wat Halycon mout te bestellen. (Die smaakt zo lekker)

Dat deze mouten redelijk goed verkrijgbaar zijn in Nederland wil nog niet zeggen dat iedereen bekend is met deze mouten. Tijdens het forumtreffen kon je mouten daadwerkelijk proeven en ontdekken wat de verschillen zijn in de smaak van deze mouten. Ik ben het met je eens dat het mooier is het dat je nog veel mouten van meer mouterijen met elkaar zou kunnen vergelijken. Maar dat vereist wel de nodige inspanning zoals ik in een vorig bericht in dit topic geschreven heb.

Een alternatief is met zijn allen afreizen naar de beurs in Nürnberg in november https://www.braubeviale.de/
Je kunt daar mout proeven van meerdere mouterijen. Kost wel wel verlofdagen. Komende beurs ga ik die kant op. Ik heb hiervoor al een klein appartementje gereserveerd.


Maar mooi om te lezen dat het forumtreffen voor jou aanleiding is geweest om Halycon mout te bestellen. Dat wil zeggen dat dit onderdeel van het forumtreffen voor jou wat heeft opgeleverd.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 26-04-2018  22:10 uDe smaak van je bier wordt gedragen door je basismout. Anders gezegd: een andere basismout maakt dat je ander bier krijgt, ook in het geval dat je veel speciaal mouten in je stort hebt

Met andere woorden, het draait om de pils, tarwe en de bruine (Münchener) mout?

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 26-04-2018  22:10 uEen vol bier is heel wat anders dan een complex bier.

Zeg ik dat ergens?

EBC

We kunnen allemaal rauwe mout gaan proeven. Dat is leuk en leerzaam, en geeft aan dat de mouten allemaal anders zijn.

Maar het effect op het uiteindelijke bier proef je daar niet mee.

Rauw vlees smaakt ook heel anders dan vlees gebakken in boter, of gegrild of gefrituurd.

De kunst van het brouwen ligt in het drie maanden vooruit kunnen kijken. En dat vergt ervaring. Dat is iets anders dan mout kauwen.

BrouwMark

Dat is niet waar. Van het proeven van de grondstoffen kun je veel leren over het eindresultaat later, ook al zijn de smaken dan behoorlijk veranderd. Het is zeer leerzaam om te begrijpen wat voor smaaktransitie bepaalde ingrediënten ondergaan. Zo leer je het hele smaakontwikkelingstraject van een ingrediënt, en kun je uiteindelijk aan de grondstoffen proeven hoe een eindresultaat gaat worden.
Rauw kiloknallerbiefstukvlees smaakt echt niet hetzelfde als rauwe kobe-beef.

tdp

Citaat van: EBC op 27-04-2018  00:50 uWe kunnen allemaal rauwe mout gaan proeven. Dat is leuk en leerzaam, en geeft aan dat de mouten allemaal anders zijn.

Maar het effect op het uiteindelijke bier proef je daar niet mee.

Rauw vlees smaakt ook heel anders dan vlees gebakken in boter, of gegrild of gefrituurd.

De kunst van het brouwen ligt in het drie maanden vooruit kunnen kijken. En dat vergt ervaring. Dat is iets anders dan mout kauwen.

Vaak brouwen dus, met verschillende mouten!

seed7

Citaat van: tdp op 27-04-2018  01:01 uVaak brouwen dus, met verschillende mouten!

Precies. Kleine hoeveelheden en vaak. Varieer een paar keer op een thema. Dunkles, een keer 100% Muenchner I, een keer 100% Muenchner II. Met de zelfde stort maar dan meer van alles kun je twee Bock bieren maken. Die Dunkles Muenchner II, maak die ook eens met een bovengister, expressief Engels of een Belg.
Bitter is ook een mooie om diverse mouten in uit te proberen. Pale van je keuze en dan spelen met de tweede mout, niets, light crystal, crystal, dark crystal ~5-7% Neem voor de grap eens ipv de crystal een Engelse Amber, een Biscuit. Heb je je smaak gevonden, ga dan met de Pale mout spelen.
Als je met Crystal/Cara bezig bent, onderzoek een hoe ver je kunt gaan, pale + 40% Cara120 @1054 met 40+IBU geeft een hele mooie diep rode kleur, mahonie.
Ook met roostmouten kun je veel verder gaan dan in het lijstje met aanbevelingen staat. Muenchner met 15% Pale Chocolate 25-30 IBU is een mooi begin.
Het hoeven allemaal geen wetenschappelijk verantwoorde reeksen te zijn die je binnen een maand brouwt, maar gewoon iets dat je je voorneemt om in een bepaalde langere periode te onderzoeken en tussendoor lekker andere dingen maken.

Voor wie nog wel eens door Duitsland reist een kaartje met mouterijen. Er zitten een paar kleintjes tussen die mooie Muenchners etc. maken. Verkoop 'an die rampe' per zak is meestal geen probleem, maar soms leveren ze alleen in 50kg zakken. (prijzen en contactpersonen staan er in veel gevallen bij als je op de pin klikt)

Wie specifieke ideeen over mout heeft kan in Engeland op maat laten mouten, ook kleine hoeveelheden, maltbox.

Hier niet bekend is Viking malt, die hebben hele mooie rookmouten, gerookt op fruit hout.

Erg interessant voor gluten intolerante brouwers is rijst mout van Eckert, maar je zult het zelf moeten importeren.

Voor speciale kleur mouten heb je in Engeland French & Jupps. Een andere leuke kleine mouterijen in Engeland, Tuckers en wat bekender Warminster

Ingo

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 19-04-2018  23:16 uCaste malting wordt niet mijn vaste leverancier van basismouten... ;)

Welke wel?

Erwin Warners

Ik gebruik meestal Weyermann mout goede kwaliteit ruim assortiment en goed verkrijgbaar.
Verder gebruik ik de Swean ook wel af en toe.
Dingemans vind ik persoonlijk wat minder zit wat meer rommel in.

Biertje1985

Ik koop tegenwoordig mouten elders, en ik probeer juist smaakverschillen / eigenschappen te ontdekken.

Nu voornamelijk, Viking Malt, Best Malz. En daar zitten toch een paar andere mouten tussen die me wel bevallen.
Best Malz heidelberger pils, lijkt op eerste gezicht gewoon lichte pils mout maar kan daar echt niet voor door, smaakt anders.
(Je kan er een kleurechte, smaakvolle duvel mee brouwen met het juiste recept)

Neetje

Geen twijfel over je bierkennis maar zijn de verschillen zo groot dat de bij een tripel, zoals Duvel, de verschillende pilsmout kan proeven? (zonder naar kleur te kijken)

hansHalberstadt

Citaat van: Biertje1985 op 13-07-2018  14:07 ukleurechte, smaakvolle duvel
Duvel is toch zo licht omdat er veel suiker is toegevoegd?

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2018  21:32 uDuvel is toch zo licht omdat er veel suiker is toegevoegd?
De mout die Duvel gebruikt is veel lichter dan gewone pilsmout, zij laten die speciaal maken op maat.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 13-07-2018  21:36 uDe mout die Duvel gebruikt is veel lichter dan gewone pilsmout,  zij laten die speciaal maken op maat.
Maar dan is het dus aan ander soort mout. De oorspronkelijke vraag ging erover of je verschil hebt tussen dezelfde mouttypes en vooral mbt de prijsverschillen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2018  22:29 uMaar dan is het dus aan ander soort mout. De oorspronkelijke vraag ging erover of je verschil hebt tussen dezelfde mouttypes en vooral mbt de prijsverschillen.

Het klopt dat Duvel een speciale lichte pilsmout laten maken. Tussen pilsmout zit meer verschil dan vaak gedacht wordt. Die prijsverschillen zijn niet louter een gevolg van de transportkosten. Het gerstras maakt uit en ook de grootte van de installatie waarmee gemout wordt. Kleine installaties waarmee bijzondere gerstrassen vermout worden kennen nu eenmaal hogere kosten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-07-2018  23:17 uHet klopt dat Duvel een speciale lichte pilsmout laten maken. Tussen pilsmout zit meer verschil dan vaak gedacht wordt. Die prijsverschillen zijn niet louter een gevolg van de transportkosten. Het gerstras maakt uit en ook de grootte van de installatie waarmee gemout wordt. Kleine installaties waarmee bijzondere gerstrassen vermout worden kennen nu eenmaal hogere kosten.
Punt is alleen: hoe kan ik als gebruiker een goede keuze maken als dat soort effecten niet in de specificatie tot uitdrukking komen? Verschil in rendement kan nooit meer zijn dan een paar procent en dat kan dus hooguit een paar procent prijsverschil geven.
Enige optie is dan nog al die mouten kopen en brouwsels vergelijken. Of de korrels malen en proeven om een indicatie te krijgen.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 14-07-2018  09:23 uPunt is alleen: hoe kan ik als gebruiker een goede keuze maken als dat soort effecten niet in de specificatie tot uitdrukking komen? Verschil in rendement kan nooit meer zijn dan een paar procent en dat kan dus hooguit een paar procent prijsverschil geven.
Enige optie is dan nog al die mouten kopen en brouwsels vergelijken. Of de korrels malen en proeven om een indicatie te krijgen.
Er zullen inderdaad niet alleen verschillen zijn in rendement maar ook in smaak. Veel brouwen en afwisselen met mouten is de beste methode. Ik heb mijn sterke blondes tot nu toe gebrouwen met pilsmout van Dingemans, dit najaar ga ik die Extra Pale Premium Pilsner van Weyermann eens proberen.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 14-07-2018  09:23 uEnige optie is dan nog al die mouten kopen en brouwsels vergelijken. Of de korrels malen en proeven om een indicatie te krijgen.

Ja.
Waar je wel naar kunt kijken is de productiemethode: vloergemout, saladin box of die enorme ronde bakken. Verder hebben mouterijen ook wel een beetje een signatuur, Swaen heeft over het algemeen een vollere smaak, Thomas Fawcett en Weyermann wat minder en Holland nog wat minder. Waarbij meer of minder voor mij geen positief of negatief is. De keuze is aan de brouwer.

Je kunt heel vlot een aantal minimaisches in je maischketel doen, iedere minimaisch inmaischen in een Weckpotje en al die potjes in een met warm water gevulde (weck)(maisch)ketel. Lekker wat langer laten staan, 90 minuten. Filteren door een zeefje oid, koelen in een bak koud water en wat ondergist er bij. Potjes in de koelkast op 10°C. Je hoeft niet eens te koken of hop te gebruiken als je een beetje schoon werkt. De pure smaak van mout.

Ingo

Neetje

Citaat van: seed7 op 14-07-2018  09:41 uJa.
Waar je wel naar kunt kijken is de productiemethode: vloergemout, saladin box of die enorme ronde bakken. Verder hebben mouterijen ook wel een beetje een signatuur, Swaen heeft over het algemeen een vollere smaak, Thomas Fawcett en Weyermann wat minder en Holland nog wat minder. Waarbij meer of minder voor mij geen positief of negatief is. De keuze is aan de brouwer.

Je kunt heel vlot een aantal minimaisches in je maischketel doen, iedere minimaisch inmaischen in een Weckpotje en al die potjes in een met warm water gevulde (weck)(maisch)ketel. Lekker wat langer laten staan, 90 minuten. Filteren door een zeefje oid, koelen in een bak koud water en wat ondergist er bij. Potjes in de koelkast op 10°C. Je hoeft niet eens te koken of hop te gebruiken als je een beetje schoon werkt. De pure smaak van mout.

Ingo

Goed idee.
Zet je ze wel allemaal onder een waterslot om verkleuring/smaak niet door oxidatie te laten beïnvloeden?
Of allemaal zonder, zodat de invloeden hetzelfde zijn.
Misschien een idee om de potjes in een gistvat te plaatsen met een gezamenlijk waterslot.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-07-2018  09:23 uPunt is alleen: hoe kan ik als gebruiker een goede keuze maken als dat soort effecten niet in de specificatie tot uitdrukking komen? Verschil in rendement kan nooit meer zijn dan een paar procent en dat kan dus hooguit een paar procent prijsverschil geven.
Enige optie is dan nog al die mouten kopen en brouwsels vergelijken. Of de korrels malen en proeven om een indicatie te krijgen.

De beste manier om mouten te leren kennen is brouwen, brouwen en brouwen.
Dat kan met kleine brouwsels...

Jacques

Citaat van: Neetje op 14-07-2018  16:45 uGoed idee.
Zet je ze wel allemaal onder een waterslot om verkleuring/smaak niet door oxidatie te laten beïnvloeden?
Of allemaal zonder, zodat de invloeden hetzelfde zijn.
Misschien een idee om de potjes in een gistvat te plaatsen met een gezamenlijk waterslot.

Het beste is iedere fles te voorzien van een waterslot. Op die manier heb je de minste kans op oxidatie en onderlinge beïnvloeding.

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2018  21:54 uDus als je dan moet kiezen  tussen
Swaen 25 kg pils=21,75
Dingemans 25 pils=22,75
Weyerman 25 kg pils=31,95
Welke neem je dan en waarom?

Ik kocht mijn basismout altijd bij The Swaen, waarom... omdat ik er 7 km vandaan woon en gewoon aan "de deur" kon kopen. Echter gaan de zaken blijkbaar zo goed bij The Swaen dat de kleine hobbybrouwer met geleidelijke stappen "de deur" is uit gezet.

Eerst werd de verkoop verplaatst naar de overbuurman. Een transportbedrijf waar je als hobbybrouwer te maken kreeg met bureaucratie. Eerst gaan betalen bij The Swaen, daarna de straat over naar het transportbedrijf. Daar vragen ze als eerste of je een oranje hesje bij hebt en veiligheidsschoenen draagt. Daarna is natuurlijk de bon kwijt, na 10 minuten wat op en neer gebel is deze opnieuw verzonden. Daarna mag je door naar de volgende loods, waar je natuurlijk weer 20 minuten moet wachten. Dan wordt zak 1,pilsmout uit loods 1 opgehaald en daarna zak 2 en 3, palemout uit loods 2 opgehaald. Vervolgens mag je door naar het eindstation.... de bon terug inleveren op het kantoor...  >:D En natuurlijk je oranje hesje  ^-^

Blijkbaar had dit niet het gewenste resultaat, en kwamen er nog te veel hobbybrouwers om mout, dus heffen ze nu boven op de prijs maar liefst € 15 administratiekosten.

Het is dus nu goedkoper geworden om de mout via de Braumarkt te kopen.  :weetniet:
De mout wordt dus vanuit Kloosterzande (Zeeuws Vlaanderen) naar Almere getransporteerd, waar ik vanuit Zeeuws Vlaanderen de bestelling plaats en het vervolgens door PostNL weer terug naar Zeeuw Vlaanderen wordt vervoerd. Tis zonde die postbezorger :nut:

Ik weet wel als ik mijn mout bij een winkel moet gaan kopen dat ik GEEN mout van The Swaen ga koop.
Waarom... Gewoon uit principe.

p.s weet iemand wat de "spelregels" zijn bij Dingemans in Stabroek. Dat is namelijk maar 45 km rijden voor mij :)

EBC

De vele vele keren dat ik als hobbybrouwer bij Dingemans geweest ben heeft Dingemans geen regels. Gewoon 680 euro per ton. En dan even wachten totdat jouw zak klaar staat. Ondertussen kan je op je telefoon een fimpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=TLDQ_t1xz00&feature=youtu.be
Bellen van te voren, dat helpt altijd.

Ik gebruik tegenwoordig Dingemans pilsmout via SBI. Niks dan lof, prima mout.

Mark GA

Citaat van: Orangeloo op 02-12-2018  19:39 uIk kocht mijn basismout altijd bij The Swaen, (...)
Off-topic maar doet me denken aan voetbal en de verplichte combi-regeling. Misschien een aardige anekdote ter vermaeck: FC Groningen (thuis) tegen Feyenoord.
Dat je als Feyenoordsupporter in Groningen naar Rotterdam moet reizen met eigen vervoer, daar in de bus stappen naar Groningen en na de wedstrijd met de bus terug van Groningen naar Rotterdam, om van daar uit terug naar Groningen te reizen.

Ontopic: hoe zijn de mouterijen in het buitenland, prijs/kwaliteit-verhoudingsgewijs? Zijn er mensen die hun mouten uit Duitsland of Engeland laten komen bijvoorbeeld? Of Polen, waar ook goede hop vandaan schijnt te komen?

Serge VL

Citaat van: EBC op 02-12-2018  20:08 uDe vele vele keren dat ik als hobbybrouwer bij Dingemans geweest ben heeft Dingemans geen regels. Gewoon 680 euro per ton. En dan even wachten totdat jouw zak klaar staat. Ondertussen kan je op je telefoon een fimpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=TLDQ_t1xz00&feature=youtu.be
Bellen van te voren, dat helpt altijd.

Ik gebruik tegenwoordig Dingemans pilsmout via SBI. Niks dan lof, prima mout.

Je prijs indicatie veel te hoog, vorige maand hebben we met de Gilde slechts € 580 incl BTW per ton betaalt voor pils mout!
Hier de prijzen excl BTW van november waar al een prijsverhoging van 10% in verrekend zat wegens de slechte graanoogst dit jaar

Pilsen MD:     @ € 548/ton
Pale Ale9 MD   @ € 560/ton
Munich 15 MD   @ € 564/ton
Wheat Malt MD    @ € 552/ton
Amber/Aromatic MD   @€ 570/ton
Cara 20 MD   @€ 645/ton
Cara 50 MD   @ € 648/ton
Cara 120 MD   @ € 654/ton

brouwerwaldonk

Ik woon op 10 km van de mouterij Dingemans en koop al meer dan 25 jaar al mijn mout bij hen. Momenteel kan je elke soort mout in zakken van 25 kg kopen.

Mijn ervaring om mout te bekomen is;
Vooraf even bellen naar +32 3 568 68 68 of +32 3 568 68 69
Geef je naam en de gewenste hoeveelheid en soort mout. Je krijgt meestal de afspraak om volgende week vrijdag te komen afhalen.
De zakken liggen dan klaar in het laatste magazijn helemaal op het einde van het bedrijf, er is daar een bel aanwezig aan de rolpoort.

Op de afhaaldag, aanmelden op het bureeltje naast de grote weegbrug, je betaald je bestelling en krijgt de leverbon voor de magazijnier, en je rijdt vervolgens naar het magazijn achteraan.   

Prijs Pilsen MD vorig jaar 20/08/2017 = € 712/T excl. 6% BTW

PaultjePils

Ik koop al mijn mouten van The Swaen. In eerste instantie omdat het de meest beschikbare lokale optie is. Zo hebben ook buitenlandse bieren die je brouwt een Nederlands tintje. Maar nu ik meer brouw merk ik dat het handig is mijzelf te beperken tot minder soorten mout.  Op deze manier hoef ik minder soorten mout te bewaren. Werken met een kleinere keuze aan mouten maakt het ook makkelijker om met minder ervaring (en minder brouwsels) te leren wat een moutsoort doet. Ik heb al moeite met eigenschappen van verschillende cara mouten onderscheiden van The Swaen, laat staan dat ik dan nog het verschil zou weten tussen cara 120 van The Swaen en bijvoorbeeld Dingemans. Kleinere keuze, snellere smaak ontwikkeling.

Nog een vraagje: onlangs in van The Swaen de Ale variant verandert naar Dutch Pale Ale. Is dit slechts een marketing verhaal of is er qua smaak ook wat veranderd? Weet iemand dat?

jaapz

Citaat van: PaultjePils op 03-04-2019  23:14 uNog een vraagje: onlangs in van The Swaen de Ale variant verandert naar Dutch Pale Ale. Is dit slechts een marketing verhaal of is er qua smaak ook wat veranderd? Weet iemand dat?

Volgens mij zijn alle "stats" van deze mout hetzelfde gebleven en is het inderdaad een manier om de mout anders in de markt te zetten. Heb hem laatst besteld en vind het in ieder geval een mooie mout. Ik had tegelijkertijd ook wat swaen pilsmout binnengekregen en naast elkaar kan je echt een goed verschil proeven: de ale mout heeft veel meer een brood(korst) smaak als je er op kauwt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.