Beginnen met brouwen

Gestart door de.campus.brouwerij, 12-04-2018 10:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de.campus.brouwerij

Ha beste brouwers,

Ik ben samen met twee vrienden een brouwerijtje begonnen op mijn campus kamer, en nu willen wij volgende week vrijdag graag gaan beginnen met onze eerste batch.
Qua materiaal hebben wij:
- 30 L brouwketel
- 30 L gistvat
- 30 L mengemmer
- schrootmolen
- bijbehorend materiaal
(Startpakket Braumarkt Electra basic)
- gistkast
- lagerkast

Nu zijn wij opzoek naar een makkelijk recept met niet al te veel ingrediënten, moeten we dan zoeken naar een recept voor 30 L of is het slimmer om bijvoorbeeld voor 23 L te gaan?
Op jullie forum zagen wij ook mooie recepten met daarin een maischschema met onder ander de stap tijd vermeld (wat is dat?)
Last but not least, waren we  benieuwd hoe je een giststarter moet maken?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Groetjes,
De beginnende brouwers van De Campus brouwerij

Jaap W

Hallo en welkom op dit zeer leerzame en nuttige forum.
Om op jullie vraag terug te komen; Ik persoonlijk zou geen 30 ltr, gaan brouwen als mijn gistingsvat maar 30 ltr kan bevatten. Als het dan begint te gisten krijg je een mooie smeerboel in je kamer omdat het zeker over de rand gaat door het gisten. Voor 30 ltr gebruik ik persoonlijk minimaal een 50 ltr gistingsvat en als ik dan soms zie hoe hoog het in dat vat gekomen is tijdens het gisten, ben ik blij dat het in zo'n groot vat zat.

Op deze site www.maischemalzundmehr.de vind je veel recepten. Ook hier op het forum staan vele recepten.
Succes met het brouwen. :proost:

CeesM

Je kan elk willekeurig recept nemen en via BrouwHulp schalen naar de gewenste hoeveelheid liter bier dat je wilt hebben.

joenedu

Jullie kunnen bij de online brouwwinkels ook een pakket kopen waar alles al in zit (mout(en), hop, gist), daar zit ook een schema bij hoe je het bier kunt brouwen.
Op de Wiki die bij deze site hoort is het een en ander over de giststarter beschreven, maar er zijn ook topics over hoe dat moet.

dennisbier

Lekker makkelijk brouwen.
20 liter water. 5 kg pilsmout. Maischen anderhalf uur op 65 graden houden.
Affilteren door een zeef of doek en spoelen met rond de 80 graden water.
De boel opkoken voor een uurtje met 40-50 gram eender-welke hop.
Afkoelen in de pan of terugkoelen als dat kan.
Mooie  bovengistende gist erbij zodra de temperatuur 20 graden is en 2 weken op kamertemperatuur laten staan.
Nog 200 gram aromahop voor een week erbij in een kookzakje en vervolgens met 2 theelepels suiker in een beugelflesje.

In ieder geval schoon werken en na het afkoelen steriel werken. Puro oxi is mooi spul om in een paar minuten alles schoon en steriel te maken.

Wyeast 1272 XL All American Ale
Swaen Pilsner 5 kg
Hop BLOEMEN Galena 100 g
Hop BLOEMEN Citra 200 g

Erick

Wellicht begin je beter met deze handige beginnerscursus eens door te nemen:
(leer je ook wat een stap tijd is)
https://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html



 :degroeten:

EBC

Citaat van: dennisbier op 12-04-2018  16:51 uLekker makkelijk brouwen.
20 liter water. 5 kg pilsmout. Maischen anderhalf uur op 65 graden houden.
Affilteren door een zeef of doek en spoelen met rond de 80 graden water.
De boel opkoken voor een uurtje met 40-50 gram eender-welke hop.
Afkoelen in de pan of terugkoelen als dat kan.
Mooie  bovengistende gist erbij zodra de temperatuur 20 graden is en 2 weken op kamertemperatuur laten staan.
Nog 200 gram aromahop voor een week erbij in een kookzakje en vervolgens met 2 theelepels suiker in een beugelflesje.

In ieder geval schoon werken en na het afkoelen steriel werken. Puro oxi is mooi spul om in een paar minuten alles schoon en steriel te maken.

Wyeast 1272 XL All American Ale
Swaen Pilsner 5 kg
Hop BLOEMEN Galena 100 g
Hop BLOEMEN Citra 200 g

Hmmm er is wel eens kritiek op de absolute details van het brouwen. Zaken die enkel achter de komma, wellicht, misschien, een verschil maken.

Maar dit receptje lijkt me geen aanrader voor een beginner. Een beetje spoelen en zeven en wat koken met eender welke hop? 200 gram Citra aromahop? voor een week? op 20 liter wort?
Vloeibare gist erop ...
Dit zou van velen toch een dikke -1 moeten krijgen. Ik verwacht heftige reacties, zeker van de vaak kritischen onder jullie.  :)

Mijn advies aan de vraagsteller: pak een moutpakket van een van de leveranciers voor 20 liter. Bijvoorbeeld de Saison van Perron, het moutpakket in de Brewmaster Series van Brouwland.

Edwin brouwt

Ik zou het boek "Verander water in bier" kopen. Avondje flink inlezen en het eerste recept maken: een blond bier met. 2,2 kg pilsmout, 0,4 kg munchener mout, 15 gram Hallertau en 7 gram Saaz hop en een zakje t58 gist.

En van daar uit weer verder!


Knobby

Zoals sommigen hier boven zou ik je aanraden om een mout pakket te kopen van 1 van de grote brouwwinkels. Koop gelijk het boek van Adrie Otten. Dan ga je het mout pakket brouwen volgens de handleiding en terwijl dat staat te vergisten lees je dat boek door. Als je dan kan zien waar de handleiding van het moutpakket niet klopt, ben je klaar om een recept uit dat boek te brouwen.

hopjesvla

Citaat van: Jaap W op 12-04-2018  12:56 uOp deze site www.maischemalzundmehr.de vind je veel recepten. Ook hier op het forum staan vele recepten.
Succes met het brouwen. :proost:

Bedankt! Deze site kende ik nog niet, zo te zien leuke receptjes

de.campus.brouwerij

Bedankt voor al jullie reacties!!

Zelf hebben we het boek ''Zelf Bier Brouwen'' maar helaas staan hier alleen extract-recepten in.
Het plan voor nu is om een pale-ale te gaan brouwen, maar wat stellen jullie voor 10L, 15L of 20L? (gistingsvat is 30L)
Alvast bedankt! Volgende week zal ik verslag uitbrengen van onze eerste poging!

BrouwMark

Citaat van: de.campus.brouwerij op 13-04-2018  14:39 uHet plan voor nu is om een pale-ale te gaan brouwen, maar wat stellen jullie voor 10L, 15L of 20L? (gistingsvat is 30L)

Brouwen leer je vooral van het vaak doen. Als je van plan bent regelmatig te gaan brouwen, is het misschien leuk om nu niet gelijk met grotere hoeveelheden te beginnen. Zo kun je al redelijk snel je biertjes vergelijken, en heb je niet meteen een stapel kratten vol staan.
Een foutje maken is dan ook minder 'zonde'  :brouwen:

Jaap W

Zoals ik al eerder heb aangegeven zou ik geen 20 ltr gaan brouwen en laten vergisten in een 30 ltr vat. Je hebt dan naar mijn idee te weinig ruimte in je gistingsvat en de kans is dan aanwezig dat het hele prutje over de ketel gaat gisten en daar wordt je niet vrolijk van. Ik ben benieuwd hoe het gaat.  :proost: :biersmile: :nut:

CeesM

Citaat van: Jaap W op 13-04-2018  16:12 uZoals ik al eerder heb aangegeven zou ik geen 20 ltr gaan brouwen en laten vergisten in een 30 ltr vat. Je hebt dan naar mijn idee te weinig ruimte in je gistingsvat en de kans is dan aanwezig dat het hele prutje over de ketel gaat gisten en daar wordt je niet vrolijk van. Ik ben benieuwd hoe het gaat.  :proost: :biersmile: :nut:
1/3 kopruimte is toch meer dan genoeg? ???

Jaap W

Ik persoonlijk verkies iets meer (20 ltr. brouwen, 40 ltr gistingsvat). Het heeft denk ik ook te maken met welke gist je gebruikt (hoe heftig verloopt de vergisting) en wat zijn de afmetingen van de ketels. In een hoge smalle ketel zal het misschien sneller over de rand (omdat het alleen maar omhoog kan) gaan dan in een brede lage pan (waar het meer naar de zijkanten weg kan) :weetniet: Aan dweilen heb ik een hekel, (vooral die zoete en kleverige vloeistof die bier moet worden) vandaar mijn misschien wel iets overbemeten gistingsvat.
Ik gebruik vaak de BE 254 gist en dat gaat meestal vrij heftig.

de.campus.brouwerij

Ik denk dat ik dus begin met 20 L, want ik heb een vrij breed gistvat. En die bierkratjes komen toch wel op!
Bedankt voor wederom jullie snelle en kundige reacties!

Neetje

Citaat van: de.campus.brouwerij op 13-04-2018  19:29 uIk denk dat ik dus begin met 20L, want ik heb een vrij breed gistvat. En die bierkratjes komen toch wel op!
Bedankt voor wederom jullie snelle en kundige reacties!!

Prima keus.

Hier vergist ik soms 22 liter in een 26 liter vat.
Zonder problemen maar ga dan niet te hoog in temperatuur en geen ruime overmaat aan gist.

hansHalberstadt

Begin met een 27 liter weckketel, daar kun je ca 22 liter wort mee maken aan het einde van het koken en dan heb je nog wat ruimte in je 30 liter gistingsvat over zodat de zaak er niet overheen schuimt. zet het gistingsvat de eerste dag in de douche zodat het geen kwaad kan als het er oveheen gaat. Daarna gaat het rustiger en kun je het op een plek zetten met constante temperatuur van ca 20 graden.

brouwerwaldonk

Ik zou niet meer dan 20 liter wort brouwen want als beginner ken je de gedragingen van de gisten niet en overschuimen is een vettige plakkende smeerboel. Bovendien heb je veel kans op besmetting in je wort bij overschuimen van het gistvat.

Begin bij een gistingstemperatuur van 18°C op dag 2 als het volop in gisting is kan je de temperatuur nog altijd verhogen.
Gebruik zeker heel het zakje gist, beter een beetje teveel dan te weinig met een stilvallende gisting tot gevolg. 

de.campus.brouwerij

Oke, ik heb een recept gevonden en ik ben van plan om een Citra Pale Ale te brouwen.

http://brew.grainfather.com/recipes/85988

Nu hopen dat het lukt!

CeesM

Citaat van: de.campus.brouwerij op 14-04-2018  10:50 uOke, ik heb een recept gevonden en ik ben van plan om een Citra Pale Ale te brouwen.

http://brew.grainfather.com/recipes/85988

Nu hopen dat het lukt!
Misschien kan je op een andere manier het recept plaatsen, want ik denk dat niet iedereen zich bij Grainfather wilt registreren. ;)

de.campus.brouwerij

Name:
Citra Pale Ale Singlehop 20l 

Type:
All Grain 

Style:
American Pale Ale

Metric  Batch Size:
20 L

Losses:
2 L 

Boil Time:
90min 

Efficiency:
75%

FERMENTABLES

%   kg   Fermentable   PPG   EBC   Usage
44%   2   Pale Ale - DE   39   3.8   Mash
44%   2   Vienna - DE   37   9.2   Mash
11%   0.5   Carawheat (Weyermann)   36   98.6   Mash

HOPS

g   Variety   Type   Usage   Time   AA   IBU
10   Citra   Pellet   Boil   70 min   12   13.9
15   Citra   Pellet   Boil   20 min   12   12.2
15   Citra   Pellet   Boil   10 min   12   7.3
15   Citra   Pellet   Boil   5 min   12   4
80   Citra   Pellet   Dry Hop   0 days   12   0

YEAST

Amount   Unit   Name   Attenuation %
1   packets   Fermentis Safale US-05   81

MASH STEPS

Name   Temp °C   Time min
Mash 1   66   0
stufe 1   67   60
Mash Out   78   10


FERMENTATION STEPS

Type               Temp °C           Time days
Fermentation 1   20                    10
Fermentation 2  18                      10

Neetje

Zou je niet eerst met een eenvoudig recept leren brouwen?
Ik vermoed dat je een aantal beginners brouwfoutjes/afwijkingen gaat krijgen, waarvan je geen oorzaak kan vinden.

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 14-04-2018  15:39 uZou je niet eerst met een eenvoudig recept leren brouwen?
Ik vermoed dat je een aantal beginners brouwfoutjes/afwijkingen gaat krijgen, waarvan je geen oorzaak kan vinden.
Ja meteen volle kracht vooruit. kan natuurlijk. Het maximum wat je te verliezen hebt is de kosten van je brouwsel. Dus als het in een keer lukt heb je mazzel en veel voldoening. Het is een gokje. Dus de vraag is of je van gokken houdt of op safe wilt spelen.

de.campus.brouwerij

Bedankt voor de reacties, wat zouden jullie als makkelijker recept aanraden?

We willen graag iets waar we inderdaad de meeste zekerheid over hebben dat het goed gaat.

Toch een moutpakket wellicht? Welke stellen jullie voor?
Ik hoor het graag!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.