Ingredientvraag: (verse) munt gebruiken?

Gestart door Arnoldus, 09-04-2018 09:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Arnoldus

Ik ga een bier brouwen ter herinnering aan een vriend die Vermunt heette.

> Het wordt een dubbel, met een vleugje munt  ;)

De vraag over het toevoegen van de munt:

* wanneer? (maichschen - lijkt me niet, koken lang/kort, vergisting hoofd/na)
* hoeveel? (per liter wort)
* in welke vorm (vers of gedroogd)

De bedoeling er dat alleen een licht muntaroma te ruiken is, zeker geen (sterke) muntsmaak in het bier.

Iemand ervaring met het gebruiken van munt?

Koen S

2 mogelijke werkwijzen:
- munt toevoegen tijdens het lageren: zoals dryhoppen. Elke dag proeven/ruiken tot het gewenste resultaat.
- munt laten trekken in wodka, hiervan vlak voor het bottelen een kleine hoeveelheid toevoegen, proeven/ruiken tot het gewenste resultaat.

Jacques

Koen heeft een goed advies gegeven. Het is belangrijk dat je niet te veel muntsmaak krijgt.

Zelf zou ik geen munt gebruiken bij een donker bier. Het frisse van munt gaat voor mijn smaak niet zo goed samen met donkere mouten. Ik zou dit kruid eerder gebruiken bij een blond bier.

foz

Citaat van: Jacques op 09-04-2018  22:00 uKoen heeft een goed advies gegeven. Het is belangrijk dat je niet te veel muntsmaak krijgt.

Zelf zou ik geen munt gebruiken bij een donker bier. Het frisse van munt gaat voor mijn smaak niet zo goed samen met donkere mouten. Ik zou dit kruid eerder gebruiken bij een blond bier.

Het zal wel iets brits zijn, maar chocolade en een sterke muntsmaak is een uitstekende combinatie. Denk maar aan de bekende after dinner mints. Ik krijg meteen inspiratie voor een Imperial Milk Stout  :proost:

Jacques

Citaat van: foz op 09-04-2018  22:29 uHet zal wel iets brits zijn, maar chocolade en een sterke muntsmaak is een uitstekende combinatie. Denk maar aan de bekende after dinner mints.

Hierin moet ik je gelijk geven. De combinatie donkere chocolade met een muntsmaak kan ook mij bekoren.
Toch werkt het in bier vaak net wat anders. Smaken zijn meer gemixt waardoor het anders uitpakt. Daarnaast heeft een kleine hoeveelheid kruiden veel meer effect op de smaak bij bier dan bij vast voedsel.

Arnoldus

@Koen: bedankt voor het inhoudelijke antwoord - ik vermoed dat de wodka-oplossing de veiligste is? (qua besmettingsgevaar uit de verse kruiden)
@Jaques: het is geen rationeel recept maar een emotionele combinatie van factoren  ;)

Koen S

Citaat van: Arnoldus op 10-04-2018  14:36 u@Koen: bedankt voor het inhoudelijke antwoord - ik vermoed dat de wodka-oplossing de veiligste is? (qua besmettingsgevaar uit de verse kruiden)
Ja, en ook het makkelijkst te doseren! Succes :duimop:

edensan

pincopallino

Citaat van: edensan op 19-11-2022  14:35 uHoe smaakte het?

Het zou interessant zijn als er wordt beantwoord. Helaas wordt regelmatig iets geprobeerd waar geen back-up wordt gepost.

Josss

De topicstarter is in mei voor het laatst online geweest helaas.

pincopallino

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.