Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Is dit de volgende trend?  (gelezen 1669 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Is dit de volgende trend?
« Gepost op: 08-04-2018 22:47 u »
Is dit de nieuwe trend?

http://concretebeertanks.com/

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Is dit de volgende trend?
« Reactie #1 Gepost op: 08-04-2018 23:11 u »
Beton is zo oud als de straat. Niks nieuws aan. Eerder vergeten.

En dan zeker in de in de wijnwereld. Hoewel, open gistingskuipen van brouwerijen waren ook van beton, later met aluminium gevoerd.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #2 Gepost op: 09-04-2018 00:04 u »
Maar kunnen we dit zelf niet maken?
Ik denk aan twee vaten in elkaar schuiven (beetje suspenderen dat het kleinere vat er in zweeft) om een mal te maken, en dan beton erin storten!

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #3 Gepost op: 09-04-2018 09:03 u »
Maar kunnen we dit zelf niet maken?
Ik denk aan twee vaten in elkaar schuiven (beetje suspenderen dat het kleinere vat er in zweeft) om een mal te maken, en dan beton erin storten!
Succes met het er uit halen van de luchtbellen  ;)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 09-04-2018 09:06 u »
Opvallend dat ze hier spreken van de voordelen van poreusheid itt tot RVS  :nut:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 09-04-2018 09:21 u »
Met name in de wilde gisten hoek is men heel erg aan het zoeken naar andere mogelijkheden. Beton heeft al een jaar of 5 de aandacht van een aantal brouwers, maar het is vooral een wijn ding. In de wijnwereld wordt ook zo stilaan ontdekt dat RVS designerwijnen niet 'je dat' zijn.

Een ander waar men mee bezig is is aardewerk, ik meen dat zelfs bij Cantillon experimenten gedaan worden/zijn met amphora's voor de gisting.

Het zoeken is naar materialen die net voldoende zuurstof doorlaten om de microbiologie in het bier tevreden te houden gedurende de lange secundaire gisting.

In alle gevallen wordt de binnenzijde van de vaten gecoat met was omdat het bier anders erg mineralisch wordt. Een experiment dat loopt is om bier kort te lageren op bloempotscherven om net dat beetje mineraal in het smaakprofiel te krijgen.

Uit eigen ervaring weet ik dat Keulse potten en zuurkoolpotten, beiden met zoutglazuur, uitstekend werken. Met name het waterslot in de zuurkoolpot is handig. Eerst dient het als waterslot en later vul je het met bijenwas om het vat te sluiten. De zuurstofdoorlaatbaarheid van bijen was ligt in de ordegrootte van kurk.

Ingo

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-04-2018 09:35 u »

Maar is dat een probleem? Zolang je de binnenlaag erna afwerkt is het toch best? Of is dat onmogelijk om enigzins glad te krijgen en krijg je dan een schoonmaakhel. Hoe doet zo'n bedrijf dat dan.

Zoals je ziet, ik weet absoluut niets over beton. Behalve dan dat je het kan storten voor 10 cent de kilo :D.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 09-04-2018 09:37 u »
[...]Behalve dan dat je het kan storten voor 10 cent de kilo :D.

Voedselveilig?

Ingo

Offline haicoterbeek

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 09-04-2018 11:02 u »
Nee!

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #9 Gepost op: 09-04-2018 11:25 u »
"Why Concrete"
Grappig  inderdaad dat micro oxidatie juist goed voor het bier is! Lang leve plastic dus ook!

Ik zou dit samenvoegen met een andere thread, maak ik vast popcorn   >:D

grt Peter

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 09-04-2018 11:50 u »
Geen micro oxidatie maar "micro beluchting". Denk aan de kathedraal aan foeders bij Rodenbach, hele kleine hoeveelheden zuurstof worden gebruikt voor de esterificatie en om het spul in leven te houden. Als het spul leeft neemt het de zuurstof op en heb je dus minder oxidatie en de oxidatieproducten worden (deels) weer omgezet in iets anders. Het zoeken is naar de balans in dit proces. Bij Rodenbach heeft men ooit een paar hele grote foeders geplaatst, daar werkt het niet goed. De balans klopt niet meer. (De optimale inhoud voor hun proces weet ik helaas niet meer)

Ingo

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #11 Gepost op: 09-04-2018 11:53 u »
Er staat ook beluchten, ik typte Oxydatie per ongeluk Ingo.. ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 09-04-2018 13:36 u »
Ik hoor vaak opmerkingen over plastic vaten met krasjes waar ongewenste micro organismen zich nestelen. Hoe zit dat dan met beton en de reinigbaarheid daarvan?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #13 Gepost op: 09-04-2018 13:48 u »
Ik hoor vaak opmerkingen over plastic vaten met krasjes waar ongewenste micro organismen zich nestelen. Hoe zit dat dan met beton en de reinigbaarheid daarvan?

Net als met hout Hans, je stopt de gewenste "ongewenste micro organismen" er bewust in en laat ze lekker zitten. "Porentief rein" zoals onze Oosterburen het in de wasmiddelenreclame noemden gaat niet lukken en is ook niet het doel want je wilt je cultuur behouden. Dat hele steen gebeuren is niet echt geschikt voor 'normaal' bier.

Op zich wordt er wel met steen gewerkt, denk aan de leisteen gistingskuipen in Engeland en er zijn ook ooit kuipen gemaakt van verglaasde/geŽmailleerde steen uit het Franse Massif Central. Van dat laatste nooit meer wat gehoord, maar je kunt er wel 'high end' aanrechtbladen van kopen.

Verder zie je in Duitsland, maar ook bij de Drie Ringen (als ik het me goed herinner) betegelde open gistkuipen, waarbij ik me dan altijd afvraag wat er zich in de voegen afspeelt,

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 09-04-2018 13:57 u »
je stopt de gewenste "ongewenste micro organismen" er bewust in en laat ze lekker zitten.
Dus dan is het alleen geschikt als vervanger van houten vaten? standaard wil je toch je gistingsvaten kunnen desinfecteren? Anders zou je ook steeds bier kunnen maken in je RVS vat zonder het schoon te maken?

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 10-04-2018 00:50 u »
Trilnaalden en dan heb je heel mooi verdicht en glad beton. Maar wel nog altijd poreus. Dat wel.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 10-04-2018 09:02 u »

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #17 Gepost op: 10-04-2018 12:07 u »
Is dat standaard of heb je een speciale receptuur nodig?

Porositeit van beton kun je toch 'opheffen' door het te modificeren en/of impregneren met middelen die extra kristalvorming geven en dus de structuur verdichten. Is in ieder geval bij mijn brouwerijvloer gedaan om het vloeistof dicht te krijgen en eenvoudig te reinigen. Het is echter niet zo dat het water er zomaar afloopt als of het geglazuurde tegels zijn.

Ingo

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 10-04-2018 14:52 u »
Ingo,

Doet me denken aan de discussie "geen lek".

Zowat alles is lek. Zelfs een RŲntgenfoto gecontroleerde lasnaad kan min of meer poreus zijn voor Helium. Een duikboot is lek, elke duikboot is lek. Alleen is de vraag of die in duizend, in tien duizend of in honderd duizend eeuwen volloopt. Zo een lek is met gebruikelijke middelen onmeetbaar en wordt dan maar ten onrechte geklasseerd onder "geen lek".

Vloeistofdicht is niet gasdicht. Een duikboot is hoogstwaarschijnlijk wel waterdicht, zelfs onder hoge druk, maar volstrekt zeker niet gasdicht. Waterdamp gaat door de weinig poreuze naden of dichtingen, condenseert binnenin en zo loopt een duikboot druppeltje na druppeltje uiterst langzaam vol.

Dus zoals ik het zie zijn kunststof, beton, kunststofbeton ťn jouw vloer poreus. Maar zolang dat je reinigingsmiddel dieper doordringt dan bier en ongewenste beestjes (of zolang die ongewenste beestjes groter zijn dan de porositeiten) is er niets aan de hand.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 10-04-2018 15:37 u »
Maar zolang dat je reinigingsmiddel dieper doordringt dan bier en ongewenste beestjes (of zolang die ongewenste beestjes groter zijn dan de porositeiten) is er niets aan de hand.
Dat gaat dan met beton zeer waarschijnlijk niet lukken, als het met een plastic vat met wat krasjes ook al niet lukt.

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 19-04-2018 14:49 u »
Vergeet beton. Enkel nog het houten vat heruitvinden.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #21 Gepost op: 19-04-2018 15:42 u »
Ik blijf het prachtig vinden wat er allemaal bedacht wordt.
(ook qua naam)  :biersmile:

Offline Don Emilio

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 19-04-2018 17:46 u »
Tja en dat niet alleen. Er is best wel lekker bier gerijpt op een eiken vat. Bv de Liefmans. Maaaaaaar dat wordt wat: BETONBIER oftewel cementbier.
Heeft iemand dat als hobbybrouwer al geproefd? Biertje brouwen en wat cement toevoegen in plaats van houtsnippers- of andere ingrediŽnten.
Lijkt me super... maar ik begin er niet aan.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #23 Gepost op: 23-04-2018 11:56 u »
Tja en dat niet alleen. Er is best wel lekker bier gerijpt op een eiken vat. Bv de Liefmans. Maaaaaaar dat wordt wat: BETONBIER oftewel cementbier.
Heeft iemand dat als hobbybrouwer al geproefd? Biertje brouwen en wat cement toevoegen in plaats van houtsnippers- of andere ingrediŽnten.
Lijkt me super... maar ik begin er niet aan.

Steentje uitkoken en in het gistvat mikken?

Waaltje, betonklinkertje, stoeptegel, trottoirband, of toch voor natuurlijke kiezel?

;)

db

Tags: