Droogkoeler vs biertapkoelkast

Gestart door Wim67, 08-04-2018 00:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wim67

Oke, brouwmannen en vrouwen, er moet wat gebeuren. Dat bottelen is even leuk maar kost veel te veel tijd. Nu beschik ik over een redelijk ruime bijkeuken en heb de mogelijkheid om daar wat mee te doen.
Nu is mijn plan om daar een kastenwand in te maken en meteen ruimte te maken voor of een droogkoeler of een tafelmodel koelkast en er een tapkast van te maken.

Droogkoeler:
Voordeel: kleine ruimte nodig, makkelijk mee te nemen voor een feestje, goed verkoopbaar
Nadeel: max 2 taps, bij warm weer misschien niet koud genoeg.

Koelkast:
Voordeel: meerdere taps mogelijk, zeker weten koud bier, mogelijkheid om te customizen
Nadeel: groot, beperkt tot de grote van fusten, niet verplaatsbaar, slecht verkoopbaar.

Wat is jullie idee hierover? En hou hierbij ook rekening met wat jullie partner hierover zou zeggen want daar heb ik natuurlijk ook mee te maken.


Martijn0172

Punten wat ik verder kan bedenken. Koelkast is goedkoper, als je spulletjes op AliExpress en een 2e hands koelkast koopt ben je met € 150 klaar. Nadeel is wel dat in een tafelmodel koelkast ook maar 2 fusten van 19 L passen.

Dirtbag

Als hobbybrouwer die regelmatig wel een eigen biertje drinkt en ook graag de keuze heeft uit meerdere soorten bier van tap: Tapkoelkast geen twijfel over mogelijk.

Aardappels afgieten, ja mij lust wel een pilsje bij het eten, glas omspoelen en voor de aardappels droog zijn heb ik een pilsje klaar staan.

mijn tapkoelkast



In combinatie van deze koelkast had ik er ook voor kunnen kiezen om voor de halve sodakegs te gaan. Het zou een beetje piegelen zijn om 8 tapkranen te laten passen en je hebt een fors aantal vaten nodig als je 20 liter per keer brouwt.

Een droog of nat koeler hebben als nadeel dat het even duurt voor je kunt tappen, er zit een aanzienlijke leiding in. Voor feestjes ideaal. Je fust hoeft niet voorgekoeld te zijn dus als je een fust leeg hebt kun je meteen de volgende aansluiten en doortappen.

Een doorstroomkoeler is het naar mijn weten ook nodig om na elk gebruik door te spoelen met water.

Ik haal elke maand de kranen en slangen los en week en spoel deze door met caustic en vervolgens in starsan. Vervolgens monteer ik alles weer.

Het laatste brouwsel heb ik weer eens gebotteld, dat is vergeleken met fustelen erg veel werk ;)

db

EBC

Simpel, een droogkoeler. Zo gemakkelijk, snel en verplaatsbaar. Maak je geen zorgen over koelcapaciteit, die is groter dan de koelkast.

Dirtbag

Mooi he :)

Twee meningen en ze staan ook lijnrecht tegenover elkaar :)

db

Knobby

Het voordeel van een tapkoelkast is dat de fusten en alle leidingen ook gekoeld zijn. Het bier in het fust is langer houdbaar (maar zo ver komt het bij mij meestal niet) maar het bier in de leidingen blijft ook goed, en dat scheelt een hoop verlies. En als je eens een bier brouwt wat een tijd loud moet lageren kan je het alvast keggen en in je tapkoelkast zetten zodat je gistkast weer vrij is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.