Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te hoge SG waarde Premium pils Arsegan  (gelezen 909 keer)

Offline 0xygen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Te hoge SG waarde Premium pils Arsegan
« Gepost op: 06-04-2018 20:03 u »
Hallo iedereen,

Ik heb voor de eerste keer premium pils van Arsegan gebrouwen. Alle stappen gevolgd en het begin SG was 1070 uit, terwijl het 1069 moest zijn. So far, so good lijkt mij.
Nu heb ik een week gewacht en toen was mijn eind SG  eind SG van 1017. Nu heb ik een extra week gewacht, want er stond bij een te hoog SG langer laten gisten. Mijn vraag is nu of ik langer moet wachten of dat ik nu kan gaan bottelen?
Ik heb hier onder twee foto's geplaatst om het SG te laten zien.
1e week

2e week

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fermon

• Super lid
  • Land: nl
Re: Te hoge SG waarde Premium pils Arsegan
« Reactie #1 Gepost op: 07-04-2018 09:17 u »
Als je SG 3 dagen hetzelfde blijft kan je bottelen. Bij jou al een week. Bij dit pakket zit volgens mij als gist fermentis s33 (geen goede gist voor pils, dit is een bovengist en pilsener wordt gebrouwen met ondergist) maar dat even ten zijde. Met deze gist ga je ook geen eind SG halen van 1,007(SVG van 90%), deze gist laat redelijk wat restsuikers achter. Je hebt een schijnbare vergisting graad van 75%, dat is goed. Dus ik zou zeggen bottelen.

Offline 0xygen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Te hoge SG waarde Premium pils Arsegan
« Reactie #2 Gepost op: 08-04-2018 09:59 u »
Bedankt voor de uitleg en wat apart dat zij dan verkeerde gist bij zo'n set doen. Ik zal dan wel gaan bottelen :)

Tags: