Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nelson Sauvin Saison met brett  (gelezen 2140 keer)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
Nelson Sauvin Saison met brett
« Gepost op: 26-09-2018 15:48 u »
Een ander recept op dit forum heeft mij geinspireerd om een Saison gehop met nelson sauvin te brouwen. Nu denk er over om een gedeelte met Brett te enten. Ik heb originele Orval brett gist in de vriezer liggen. Ik wil eigenlijk brouwen zoals ik normaal brouw maar een 15-tal flessen 75cl champagne flessen bottelen, zonder suiker maar met een paar druppels gist en dan voor minimaal een half jaar weg leggen. Dit heb ik ook zo gedaan met een tripel in maart en dit gaat dan vrij goed. Iemand commentaar op het recept met dit zin z'n achterhoofd?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSaison Nelson / Brett
Brouwdatum26-09-2018
BierstijlSaison
Volume50,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)30 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
50,00 lWater uit Hazerswoude-Dorp
5,10 gCaSO4
16,30 mlMelkzuur
18,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
27 mg/l1 mg/l48 mg/l149 mg/l65 mg/l90 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
9,34 kgPilsmoutDingemans3 EBC50,0 %
3,74 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC20,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 įC1 min.75 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.10 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gNelson Sauvinpellets12,8%75 min.16,9 IBU
110,0 gNelson Sauvinpellets12,8%koudhop0,0 IBU
95,0 gNelson Sauvinpellets12,8%whirlpool13,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gBelle Saison ()bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
Re: Nelson Sauvin Saison met brett
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2018 15:52 u »
Mooi recept, maar ik zou een andere gist gebruiken.

Vloeibaar = French Saison 3711 (mooie smaken en geur en vergist fantastisch door)
Korrel: Mangrove Jacks French Saison. Geeft meer smaak (en lekkerder) dan de Belle Saison.

Belle Saison wil nog wel eens te ver doorgaan op fles. Dan lijkt het eerst dat deze is uitvergist en gaat na bottelen vrolijk verder.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2018 15:56 u »
Oei, juist nu deze gist aangeschafd

Ik heb in de zomer juist gebrouwen met de MJ French Saison, een heerlijk biertje geworden maar ik vond de gist lastig plakken aan de bodem van het flesje waardoor er altijd gist mee kwam met schenken, vandaar nu voor deze gekozen.

Maar voor de Brett moet het juist goed uitgegist zijn, dus dan is deze gist dus geen goede keus

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 11-11-2018 18:34 u »
Deze gisteren gebotteld. Helaas zat er een hele rare smaakafwijking aan. Weinig hoparoma ondanks de grote hoeveelheid hop. Het jongbier had een hele bittere afdronk die lang blijft hangen, na een minuut proef ik deze nog op mijn tond. Ook zat er iets van een groente smaak aan, zou dit DMS kunnen zijn? Over een week tap ik een biertje en hopen dat het dan beter qua smaak is ...

Serge VL

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11-11-2018 19:40 u »
Het aangegeven waterprofiel in je recept is dat je werkelijke brouwwater?
Zo ja zit hier mogelijk een deel van het probleem van je bittere afdronk en het gemis hoparoma. (Dit combinatie met je sowieso laag eind SG)
Het water bevat te weinig Ca je hebt wel een minimum van ongeveer 50mg/l Ca nodig dit benadrukt je hoparoma in je bier.
Bovenstaand niet optimaal Ca gehalte gecombineerd met een CL/SO4 verhouding van 0.7 en je lage einddichtheid zorgt vermoedelijk voor je harde bitterheid die lag blijft hangen.
Persoonlijk mik ik voor heel hoppige bieren op een CL/SO4 verhouding van boven de 1.5.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 11-11-2018 23:16 u »
Ook zat er iets van een groente smaak aan, zou dit DMS kunnen zijn? Over een week tap ik een biertje en hopen dat het dan beter qua smaak is ...

Kijkend naar je recept heb je voldoende lang gekookt waardoor de kans op DMS niet zo groot is. Wel is het van belang na het koken de temperatuur onder de 80 ļC te krijgen om nieuwe vorming van pre-DMS te voorkomen.

Als je de "groene smaak" niet eerder geproefd hebt in het bier kan het zijn dat het smaakje door het koudhoppen in het bier gekomen is.
Zeker als je langer dan een week koudhopt kunnen er uit de blaadjes van de hop onaangename smaakjes komen.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-11-2018 07:12 u »
Ik denk dat een "groene" smaak passender is. Door omstandigheden heeft de koudhop er 9 dagen er in gezeten. Wel de laatste 7 dagen op buitentemperatuur. Mogelijk is het een combinatie van deze twee gezien de harde bitterheid. Dit is ook daadwerkelijk het  waterprofiel, ik zal vandaag eens BrouwHulp opstarten om te zien of er wat mis is gegaan met de automatische berekening. Helaas betekent dit dus waarschijnlijk 50 L gootsteenbier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 12-11-2018 20:53 u »
Je kunt natuurlijk altijd een gedeelte bottelen. Zodoende kun je de ontwikkeling van het bier volgen.
Met de tijd neemt het hoparoma af en krijgen de vergistingsproducten de overhand. Weer later gaat de oxidaitsmaak overheersen, maar als je goed gebrouwen hebt kan dat een hele tijd duren.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #8 Gepost op: 15-11-2018 19:33 u »
Het aangegeven waterprofiel in je recept is dat je werkelijke brouwwater?
Zo ja zit hier mogelijk een deel van het probleem van je bittere afdronk en het gemis hoparoma. (Dit combinatie met je sowieso laag eind SG)
Het water bevat te weinig Ca je hebt wel een minimum van ongeveer 50mg/l Ca nodig dit benadrukt je hoparoma in je bier.
Bovenstaand niet optimaal Ca gehalte gecombineerd met een CL/SO4 verhouding van 0.7 en je lage einddichtheid zorgt vermoedelijk voor je harde bitterheid die lag blijft hangen.
Persoonlijk mik ik voor heel hoppige bieren op een CL/SO4 verhouding van boven de 1.5.
Bedoel je niet SO4/Cl?  :weetniet:
Volgens Brunwater is Cl/SO4 van 1,3 voor 'full', moutige bieren.

Serge VL

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15-11-2018 21:17 u »
Bedoel je niet SO4/Cl?  :weetniet:
Volgens Brunwater is Cl/SO4 van 1,3 voor 'full', moutige bieren.

Neen zeker niet!!!
Ik zou zeggen lees even dit stukje: http://scottjanish.com/chasing-mouthfeel-softness/
Brun water de profielen die zijn in SO4/CL uitgedrukt toch?

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-11-2018 07:27 u »
Neen zeker niet!!!
Ik zou zeggen lees even dit stukje: http://scottjanish.com/chasing-mouthfeel-softness/
Brun water de profielen die zijn in SO4/CL uitgedrukt toch?

BrouwHulp rekent in Cl/SO4 (vandaar mijn tabel die ik omgerekend heb van Brunwater naar BrouwHulp), Brunwater in SO4/Cl, heel verwarrend.
Voor Yellow full kom ik zo voor een Cl/SO4 van 1,3 en een SO4/Cl van 0,8.
Voor een NEIPA kan is dus best dit profiel kiezen, dat is nieuw voor mij.
Het artikel van Scottjanish is hier heel verhelderend, weer wat bijgeleerd.  :degroeten:

Serge VL

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16-11-2018 08:33 u »

Voor een NEIPA kan is dus best dit profiel kiezen, dat is nieuw voor mij.
Het artikel van Scottjanish is hier heel verhelderend, weer wat bijgeleerd.  :degroeten:
Niet alleen voor een NIEPA!! Het gaat om het principe, je zit in dit geval met een sterk gehopt gortdroog bier dat weinig hoparoma en een te harde bitterheid heeft.
Een oplossing is dan een waterprofiel en kiezen dat meer de nadruk legt op het hoparoma en een zacht mondgevoel, en laat dit nu toevallig een NEIPA water profiel zijn.

(Trouwens jij hebt het verschil en de invloed al kunnen proeven in die Alt waar ik het waterprofiel had van veranderd)

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2018 09:06 u »
Niet alleen voor een NIEPA!! Het gaat om het principe, je zit in dit geval met een sterk gehopt gortdroog bier dat weinig hoparoma en een te harde bitterheid heeft.
Een oplossing is dan een waterprofiel en kiezen dat meer de nadruk legt op het hoparoma en een zacht mondgevoel, en laat dit nu toevallig een NEIPA water profiel zijn.

(Trouwens jij hebt het verschil en de invloed al kunnen proeven in die Alt waar ik het waterprofiel had van veranderd)
Klopt, dat was inderdaad een groot verschil.
Ik ga dit ook eens toepassen voor een saison. Mijn saisons hebben een te scherpe bitterheid en te weinig body.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 16-11-2018 17:44 u »
Morgen ga ik een simpele APA brouwen, deze mislukking was namelijk bedoeld als verjaardagsbier, en ga ik gebruik maken van dit profiel  :)

Tags: