Proefnotities ruilbieren Forumtreffen 15/04/2018

Gestart door Wolter, 06-04-2018 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter

Hallo allemaal,

Misschien is het leuk dat iedereen die naar het forumtreffen op 15 april in Rotterdam komt eigen brouwsels mee neemt zodat je deze met andere brouwers kunt ruilen.
Het zou daarna leuk zijn als iedereen de moeite wil nemen om wat proefnotities in dit topic achter te laten mbt deze ruilbieren.

NB. Het is wel handig om op de flesjes goed aan te geven van wie (forumnaam) ze zijn zodat het hier duidelijk is van wie een besproken bier is.

Thamerdal


Thamerdal

Daar is de eerste dan: The Blood of an English Muffin
Een Blueberry Tripel van 8,1%.

Ik dacht van Jedoka, klopt dat?
Een goed verhaal over de naam van dit bier laat ik aan jou over, ik moest er wel om lachen. De afbeelding op het etiket is van je eerste hardcore album, dat herinner ik me nog  8)

Bij het uitschenken meteen een verrassing: de kleur. Echt een donkerrood bier met een mooie roze schuimkraag, ziet er goed uit. De geur is fruitig, tripelig, alcohol. Blauwe bes haal ik er niet echt uit.
Dan proeven. Het is een stevig en fruitig bier, da's duidelijk bij de eerste slok. De smaak blijft lang in de mond en neus hangen, dat vind ik altijd wel prettig. Geeft een mooi volle smaak af waardoor je rustiger drinkt. Toch nodigt hij uit voor nog een slok, want mijn glas is inmiddels bijna leeg. Leuke twist met de blauwe bes, maar ik weet niet of ik hem in een Tripel zou doen. Het marsepeintje in de Tripel vind ik wat storend in combinatie met de blauwe bes.
Misschien volgende keer de blauwe bessen eens proberen in een pale ale, of lager.

Ik heb er van genoten, cheers!  :degroeten:




Jedoka

Haha bedankt Thamerdal,

Die was inderdaad van mij, blij dat ie in de smaak viel.

Zal zoiets niet gauw nog eens brouwen daar ikzelf helemaal niet van fruitbier hou, daardoor er ook bewust voor een stevig bier gekozen en de fruitpuree met de hoofdvergisting toegevoegd. Het bier ook al 5 maanden geleden gebrouwen en met wat ik in de tussentijd weer wijzer ben geworden was ik ook eerder voor een Ale gegaan, maakt het meer Engels...

De keurraporten waren helaas minder enthousiast maar ik denk dat mijn verhaal misschien ook bijdraagt aan een stukje beleving.

Het verhaal, een origineel bier met minimaal 50% Engelse ( Thomas Fawcett ) mout. Komt ie dan;

Engels> muffins> blauwe bessen> donker rode kleur> bloed> blood of An english muffin> thunderdome 1> Disc 1 track 11> de cirkel is rond.

Inderdaad was een Ale perfect geweest, bij nader inzien brouw ik hem nog eens dunnetjes over.

Zal gauw mijn proefnotities op tekenen.

Heb de Saison van Ceesm al geproefd maar hem in een Pm naar Cees zelf gestuurd, misschien wil Cees deze delen daar ik deze niet terug kan zien.

Jelle

Ps. Wilde een jpg van het bewuste album toevoegen maar krijg het op de iPad niet voor elkaar


Jedoka


SkullboyNL

Citaat van: Jedoka op 17-04-2018  23:31 u......

Dit is volgens mij wat je bedoelt.
[img]http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/92790fc73d5a7dc4223037ad38afbef3.JPG[/img]

[img]http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/34a33b224aa5326e8712b317468fba2f.JPG[/img]




Jedoka


Easywoods

Citaat van: Jedoka op 17-04-2018  23:27 uHeb de Saison van Ceesm al geproefd maar hem in een Pm naar Cees zelf gestuurd, misschien wil Cees deze delen daar ik deze niet terug kan zien.

Je kunt je verzonden PM's terugzien in: Mijn berichten > Lees je berichten > Berichten > Verzonden items  ;) :duimop:

Jedoka

En ook Easywoods bedankt!


Beste Cees,

Zojuist je Saison geproefd. Ik ben geen expert in smaken beschrijven of een erg uitgebreid rapport over een bier te geven maar ga mijn best doen.

Kleur: mooi geel/blond met een licht troebelige zweem
Geur: zowel de hop als de geur van gist komt sterk omhoog, prettig in de neus. Lekker citrus en kruidig.
Schuim/koolzuur: niet enorm veel koolzuur, mag van mij persoonlijk iets meer, wel een nette schuimkraag die mooi blijft.
Smaak: erg goed, mooi droog en strak. Doet me ergens denken aan de biere de garde van oersoep, haal er wat fruit uit en fraaie hopsmaken.
Nasmaak ook prima, heb er erg van genoten. Aardig doordrinkbaar en verfrissend.

Ik hoop dat je er wat mee kunt Cees.

Groeten,

Jelle

tdp

AZ IPA van Wolter



Kleur/helderheid; troebel, tegen koper aan
Smaak; eerst wat zoetig, gevolgd door een aangenaam bittertje, wat scherp op de tong, bitter blijft hangen, maar niet vervelend. Bij de 2e slok ook wat kruidigs?
Body; medium, moutigheid kan de hopitterheid goed dragen!

Prima IPA Wolter, met erg veel plezier gedronken!

Underdike

Citaat van: tdp op 18-04-2018  21:04 uAZ IPA van Wolter



Kleur/helderheid; troebel, tegen koper aan
Smaak; eerst wat zoetig, gevolgd door een aangenaam bittertje, wat scherp op de tong, bitter blijft hangen, maar niet vervelend. Bij de 2e slok ook wat kruidigs?
Body; medium, moutigheid kan de hopitterheid goed dragen!

Prima IPA Wolter, met erg veel plezier gedronken!
Wolter moet een beetje huilen dat je de ananas niet herkend hebt  ;)
Ik heb deze ook geproefd... vond het wel een verrassend lekker biertje voor een stijl die 'k normaal niet zou bestellen in de kroeg  :proost:

Wolter

Bedankt.
De genoemde ananas zit hier ook niet echt goed in dus dat mensen dat er niet uithalen is redelijk logisch.


tdp

Citaat van: Wolter op 19-04-2018  07:30 uBedankt.
De genoemde ananas zit hier ook niet echt goed in dus dat mensen dat er niet uithalen is redelijk logisch.

Gelukkig, het ligt niet geheel aan mij :). Blijft staan dat het een erg lekker bier is!

CeesM

Ik heb zonet een biertje gedronken, maar kan niet achterhalen van wie die was.
Het was gebotteld in een groene BNR fles met zilverkleurige dop met een H of zoiets opgeschreven.
Het smaakte naar een IPA, dus ik hoop dat ik er niet naast zit.
De kleur: goudkleurig, een lichte zweem zoals ongefiltert bier hoort te zijn.
De smaak: Volle geur en smaak van diverse hoppen,  fris en fruitig, goed doordrinkbaar, was ook snel weg. Maar dat kan aan mij liggen, warm weer en droge strot.
Redelijke schuimkraag en voldoende koolzuur.

@ Jedoka.
Bedankt voor je feedback.
De licht troebele zweem kan koudwaas zijn. De flesjes die langer dan 3 dagen in de koelkast staan zijn vrij helder en kan verschillen met de manier van inschenken.
De schuim/koolzuur is inderdaad wat minder. Na 2 batches met te veel schuim heb ik wat minder bottlesuiker gebruikt.

Mark GA

Citaat van: CeesM op 19-04-2018  18:18 uIk heb zonet een biertje gedronken, maar kan niet achterhalen van wie die was.
Het was gebotteld in een groene BNR fles met zilverkleurige dop met een H of zoiets opgeschreven.




Was daar niet een label van gepost in een ander topic? Voor de mensen die een fles met de letter H er op hadden gekregen?

Mario72

Citaat van: Mark Green Anchor op 19-04-2018  18:30 uWas daar niet een label van gepost in een ander topic? Voor de mensen die een fles met de letter H er op hadden gekregen?
Yep, dat was mijn NEIPA. Ben blij dat ie smaakte :lekkerbier:

CeesM

Ik zit nu de stout van Thamerdal te drinken. Ik ben niet echt een keurmeester, maar hij smaakt zoals een stout hoort te smaken.
Erg lekker. Shappoo!  :biersmile:

Thamerdal

Bedankt CeesM. Ik wil de anderen  die hem ook hebben echter adviseren om hem nog even te bewaren, hij mag nog wel even liggen.

Ik zit nu aan de NEIPA van Mario. Hij is vrij jong nog, klopt dat? Daarom ook weer vers, dat scheelt.
Geen extreme NEIPA, ligt vrij dicht tegen een gewone IPA aan met veel late hopgiften. Heerlijk bier, Mario!

Dugraph

Zojuist de MosaIPA van MTB geproefd. Wat een lekker bier! Een van de betere IPA's die ik de laatste tijd geproefd heb. Veel aroma van grapefruit en exotisch fruit. Goed gecarboniseerd. Niet hoog in alcohol, ergens tussen een session en een IPA volgens stijlgids in. Een procentje meer had ik ook prettig gevonden. Verder opvallend dat de meeste IPA's scherp smaken terwijl deze ronder smaakt. Waterbehandeling?


Mario72

Citaat van: Thamerdal op 21-04-2018  22:28 uIk zit nu aan de NEIPA van Mario. Hij is vrij jong nog, klopt dat? Daarom ook weer vers, dat scheelt.
Geen extreme NEIPA, ligt vrij dicht tegen een gewone IPA aan met veel late hopgiften. Heerlijk bier, Mario!
Het bier was/is inderdaad heel vers. Tijdens de wedstrijd 2 weken oud. Goed om te horen die ie smaakte. Ik vind het zelf ook een lekker biertje :proost:

Jacques

Zit aan Gooisch Zwart van broeder, alias Brouwer Willem Bongers: de winnaar van de forumwedstrijd.

Het flesje ziet er uiterst professioneel uit.

Het bier smaak goed. Geen enkele afwijking. Lekker strak bier. Zwart zoals de naam doet vermoeden. In de verte een beetje gebrande mout maar absoluut niet storend. Mooie dorstlesser met 6% volgens het halsetiket. Prima bier.

Jedoka

Zit nu de cherry chocolate cream stout van Thamerdal te drinken, ben zelf geen uitgesproken stout liefhebber maar vind het een fraai bier.

Heerlijke geur waarin de kersen de boventoon voert, nijgt een beetje naar een wijnachtige geur.
Kleur is mooi donker, mondgevoel is vol en romig.
Smaak is zoetig, kersen duidelijk aanwezig maar chocolade haal ik er persoonlijk niet uit. Las helaas te laat dat het bier nog wel even mocht liggen, dan was de smaak mogelijk wat voller en rijker geweest.
Afdronk heeft wat weg van, en dat klinkt misschien wat gek, glühwein, maar dan wel goede zelfgemaakte met wat sinaasappel en kaneel en die kleine alcohol gloed die daar bij hoort.
Schuim en koolzuur had van mij wat meer gemogen, beiden weinig aanwezig, maar hoort misschien bij het type bier. Mogelijk of waarschijnlijk ook het verkeerd glas...

Wel van genoten, drink niet veel van dit soort bieren maar zou dat misschien meer moeten doen!
Dankjewel T.

Jelle



TymonK

Citaat van: Dugraph op 22-04-2018  21:47 uZojuist de MosaIPA van MTB geproefd. Wat een lekker bier! Een van de betere IPA's die ik de laatste tijd geproefd heb. Veel aroma van grapefruit en exotisch fruit. Goed gecarboniseerd. Niet hoog in alcohol, ergens tussen een session en een IPA volgens stijlgids in. Een procentje meer had ik ook prettig gevonden. Verder opvallend dat de meeste IPA's scherp smaken terwijl deze ronder smaakt. Waterbehandeling?
Bedankt - mooie review!
Ik houd wel van een vrij lichte IPA, niet teveel % voor mij
Geen waterbehandeling... gewoon water uit Maarssen... ronde smaak komt wellicht ook door weinig IBUs bij begin kook (10 oid), merendeel komt uit 15-5 min hopgift...
Aroma = Mosaic hop. werkt altijd prima

Etn82

Vandaag maar eens een eerste flesje van mijn kleine collectie ruilbieren geopend.

Als ik het me goed herinner, is het een Wheat Lager. Hij is in ieder geval van Michiel Rijckart (weet de forumnaam even niet).

Geur:
Moutig, duidelijke aanwezigheid van karamel en een lichte zweem van harsigheid en wat fruitigheid (abrikoos) (hop)

Visueel:
Mooi fijn schuim, dat langzaam inzakt. Het bier is redelijk 'hazy' en amber van kleur.

Smaak:
Behoorlijk vol van smaak, het mondgevoel is iets 'dik'. Eerst zacht van smaak (door de tarwe?), dan komt de caramout door.

Afdronk:
Dit bier trekt redelijk droog weg, bespeur lichte stroefheid op mijn tong nadat ik het bier heb doorgeslikt. Maar geheel niet in een vervelenden manier, het nodigt juist uit tot een volgende slok. Als ik echter even wacht, bespeur ik nog wat perzik achtige smaak.

Opmerkingen:
Mooi bier, drinkt aangenaam. Het is zeker geen doorsnee brouwsel, hierdoor ook best intrigerend. Het bier oogde wat stroperig bij in inschenken. Het mondgevoel is ook behoorlijk 'dik' maar toch heeft het bier een droge afdronk. Komt dit misschien door de hop? Of zou het door het gebruik van een lagergist zijn? Mijn glas is inmiddels helaas op.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.