Brew Monk, Braumeister etc etc

Gestart door Enos, 05-04-2018 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Ik heb wel interesse in een Brew Monk, Braumeister of iets dergelijks.
Maar ik ben benieuwd hoe het gaat als je de maischpan uit het wort trekt en laat uitlekken boven op de ketel op het rekje evt met of zonder spoelen.
Als ik filmpjes bekijk hoor ik het namelijk.

Nu lees ik hier veel over oxidatie ( ja daar gaan we weer ,ik weet het  :slaperig: :slaperig: ) heb je daar geen last van als het boven het wort staat te regenen.
Of maakt het niet uit omdat het VOOR het koken gebeurt.

Ik filter nu via een hevel en laat de siliconenslang bewust op de bodem van de kookketel liggen tijdens het filteren/spoelen

 :proost: :proost:

Jacques

Om het kletteren zoveel als mogelijk te voorkomen haal ik de moutkorf niet in een keer uit mijn Braumeister. Het mooiste is het als je takel hebt.

susantigoon

Dag,

Ik overweeg ook de aanschaf van een Brew Monk en heb eigenlijk 2 vragen wat mij nog niet helemaal duidelijk is.
Momenteel filter ik met een koperen hevel en op het moment dat ik het wort uit de maischpan filter vang ik de eerste hoeveelheid troebele wort op en giet dit weer terug totdat het wort helder is en laat het daarna langzaam doorlopen.

Hoe gaat dit filteren in de Brew Monk? Ik bedoel, is het filtersysteem dusdanig dat het wort dan meteen helder is?

En vraag 2, moet tijdens het maischen altijd de bovenste filterplaat er op? En is het pompen net zo voldoende als het roeren in een normale pan? Ik kom nl. ook een filmpje tegen waarbij de gebruiker de bovenste filterplaat pas gebruikt om te spoelen.

Ben erg benieuwd naar de antwoorden.

Groet,  Jeroen

CeesM

Ik tel 4 vragen. ;)

Antwoord 1/1: Bij de BrewMonk/Klarstein/Easybrew gaat het filteren tijdens het maischen constant door.
Antwoord 1/2: Nee. Het onderfilter bestaat uit allemaal gaatjes van ca. 2 mm en daar kan wel eens fijn geschroot mout doorkomen.

Antwoord 2/1: Dat is een persoonlijke voorkeur. Ik gebruik de bovenfilter ook enkel bij het spoelen.
Antwoord 2/2: Nee. In deze systemen wil het moutbed vaak aandikken zodat het wort niet zo snel door de mout gaat. Vaak moet je de toestroom wat dicht knijpen of zelfs de pomp uitzetten, omdat anders het wort via het overlooppijpje terug stroomt of de ketel droog komt te vallen. Het is ook aanbevolen geregeld te roeren voor een betere doorstroming en hoger rendement.
                     

CeesM

Citaat van: Enos op 05-04-2018  21:59 uIk heb wel interesse in een Brew Monk, Braumeister of iets dergelijks.
Maar ik ben benieuwd hoe het gaat als je de maischpan uit het wort trekt en laat uitlekken boven op de ketel op het rekje evt met of zonder spoelen.
Als ik filmpjes bekijk hoor ik het namelijk.

Nu lees ik hier veel over oxidatie ( ja daar gaan we weer ,ik weet het  :slaperig: :slaperig: ) heb je daar geen last van als het boven het wort staat te regenen.
Of maakt het niet uit omdat het VOOR het koken gebeurt.

Ik filter nu via een hevel en laat de siliconenslang bewust op de bodem van de kookketel liggen tijdens het filteren/spoelen

 :proost: :proost:
Tussen de moutpijp en de wortoppervlakte heb je een temperatuur van ca. 70 ºC, dus een zuurstofarme omgeving. Bij het spoelen komt daar nog eens water van ca. 80 ºC overheen, dus de opname van zuurstof blijft hierbij ook beperkt.
Maar oké, wat betreft de oxidatie. Daar zijn de meningen over verdeeld. 

McMelloW

Zoveel elektrische brouwsystemen en zoveel meer brouwers, dat geeft dus weer zoveel verschillende brouwmanieren. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Brouwen met een grainfather werkt prima. Ik gebruik tijdens het maischen de onder en de boven filter. Sinds kort knoop ik om de onderfilter een hop kookzak voor wat extra filtering.
De pomp staat tijdens het maischen aan. Om de 10min stopt de pomp 1min voor een soort rust van het filterbed. Na het maischen heb ik kristal heldere wort. Na het maischen gaat de korf omhoog en hangt op de ring. Spoelen maar en gelijk het element aan om vast op te warmen voor het koken.

Elders op dit forum is een discussie over een takel installatie om de korf geleidelijk omhoog te takelen om zo kletteren te voorkomen, dit weer om mogelijke zuurstof inslag te voorkomen. Dat doe ik niet. Oxidatie heb ik (nog) niet meegemaakt, ook niet bij biertjes van meer dan een jaar oud.
Een takel lijkt me wel handig vanwege het gewicht. Bij een stort van 8 kg is de korf een heel gewicht om uit de ketel te trekken.

Veel succes met je keuze, niet te lang nadenken. Des te sneller kan je brouwer.

Jacques

Citaat van: CeesM op 06-05-2019  20:43 uTussen de moutpijp en de wortoppervlakte heb je een temperatuur van ca. 70 ºC, dus een zuurstofarme omgeving. Bij het spoelen komt daar nog eens water van ca. 80 ºC overheen, dus de opname van zuurstof blijft hierbij ook beperkt.
Maar oké, wat betreft de oxidatie. Daar zijn de meningen over verdeeld.

Dat is niet helemaal waar begreep ik recent.
In het door mij gisteren gestarte topic Zuurstofabsorberende kroonkurken heb ik een verwijzing gegeven naar het artikel  Bottle Cap Oxygen Ingress..Is It Real?
Het artikel gaat over CO2 maar gaat ook op voor verzadigde waterdamp. In dit artikel wordt gezegd dat je ondanks dat in de kopruimte van een fles na de hergisting op de fles 100% CO2 hebt dat er toch zuurstof diffuseert en in de fles.
In het bedoelde topic sta ik ook stil bij het feit dat veel kroonkurken zuurstof doorlaten. In het betreffende topic kan hierover gediscussieerd worden.


Citaat van: McMelloW op 06-05-2019  20:53 uElders op dit forum is een discussie over een takel installatie om de korf geleidelijk omhoog te takelen om zo kletteren te voorkomen, dit weer om mogelijke zuurstof inslag te voorkomen. Dat doe ik niet. Oxidatie heb ik (nog) niet meegemaakt, ook niet bij biertjes van meer dan een jaar oud.
Een takel lijkt me wel handig vanwege het gewicht. Bij een stort van 8 kg is de korf een heel gewicht om uit de ketel te trekken.

Het langzaam omhoog takelen heeft een ander belangrijk voordeel: het langzaam kunnen spoelen van de bostel in de moutkorf. Door het hoogteverschil van de vloeistof in de korf en in de ketel kun je de snelheid van het spoelen regelen. Wanneer je de moutkorf meteen helemaal omhoog haalt heb je geen enkele controle over de spoelsnelheid. Alle vloeistof valt dan in korte tijd ongecontroleerd naar beneden.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 06-05-2019  21:39 uHet langzaam omhoog takelen heeft een ander belangrijk voordeel: het langzaam kunnen spoelen van de bostel in de moutkorf. Door het hoogteverschil van de vloeistof in de korf en in de ketel kun je de snelheid van het spoelen regelen. Wanneer je de moutkorf meteen helemaal omhoog haalt heb je geen enkele controle over de spoelsnelheid. Alle vloeistof valt dan in korte tijd ongecontroleerd naar beneden.

Ik zag onlangs dat de nieuwe Brewmonk extra nokken halverwege de moutpijp heeft zodat je de moutkorf met het spoelen tot halve hoogte omhoog kunt halen, om zodoende dit probleem te voorkomen of in ieder geval te beperken. Dan zou zo'n takelinstallatie niet meer nodig zijn.

brouwmus

Citaat van: middelaersch op 07-05-2019  12:29 uIk zag onlangs dat de nieuwe Brewmonk extra nokken halverwege de moutpijp heeft zodat je de moutkorf met het spoelen tot halve hoogte omhoog kunt halen, om zodoende dit probleem te voorkomen of in ieder geval te beperken. Dan zou zo'n takelinstallatie niet meer nodig zijn.

Dit doe ik in de Braumeister ook al een tijdje: eerst op de middelste nokken, dan pas op de onderste. Spoelen duurt in totaal zo'n 20 minuten.

Toch ben ik ook niet helemaal blij als ik het wort/spoelwater vanuit de moutkorf op het wortoppervlak in de ketel hoor kletteren... Maar het uiteindelijke bier smaakt best aardig dus laat ik het maar zo.

susantigoon

Citaat van: CeesM op 06-05-2019  20:22 uIk tel 4 vragen. ;)

Antwoord 1/1: Bij de BrewMonk/Klarstein/Easybrew gaat het filteren tijdens het maischen constant door.
Antwoord 1/2: Nee. Het onderfilter bestaat uit allemaal gaatjes van ca. 2 mm en daar kan wel eens fijn geschroot mout doorkomen.

Antwoord 2/1: Dat is een persoonlijke voorkeur. Ik gebruik de bovenfilter ook enkel bij het spoelen.
Antwoord 2/2: Nee. In deze systemen wil het moutbed vaak aandikken zodat het wort niet zo snel door de mout gaat. Vaak moet je de toestroom wat dicht knijpen of zelfs de pomp uitzetten, omdat anders het wort via het overlooppijpje terug stroomt of de ketel droog komt te vallen. Het is ook aanbevolen geregeld te roeren voor een betere doorstroming en hoger rendement.
                     

Cees,

Haha ja inderdaad 4 vragen. Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg. Heb ik nog een klein 5e vraagje. Je geeft aan dat je de bovenste filterplaat ook niet gebruikt om zo ook af en toe te kunnen roeren. Dat was ook mijn idee. Nu komt de vraag... als er zoveel wort en moutoplossing in de pan zit dat het door het pijpje gaat stromen, is dat een probleem of adviseer je om bij dergelijke hoeveelheden dan toch de bovenste plaat ook te gebruiken.

Irukandji

Ben nu net een weizen aan het brouwen met 40 liter en 11 kg stort (plusminus). Ook ik laat hierbij de bovenste filterplaat eraf. Kan dus gewoon en voor het roeren makkelijker. Echter neem wel een stevige spaan wat om daar doorheen te roeren valt niet mee.

Op de Fles

Heb aan mijn Brewmonk ondertussen een kleine wijziging aangebracht: ik heb een flink stuk van de overloop-pijp afzezaagd.
Tijdens het maischen én spoelen bevestig ik een ouwe hevelfilter met een siliconenslang aan de overloop pijp, en leg 'm op de bovenste filterplaat.
Dit voorkomt perfect de "kanalen" die je krijgt met alleen de overloop pijp, en verdeeld het wort perfect over heel de stort.
Tijdens het spoelen heb ik mijn oude 30 liter ketel op hoogte staan, en sluit dan de hevelfilter aan op dat kraantje.
Ook hiermee spoel ik zeer gelijkmatig de hele stort.

CeesM

Citaat van: susantigoon op 07-05-2019  14:30 uCees,

Haha ja inderdaad 4 vragen. Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg. Heb ik nog een klein 5e vraagje. Je geeft aan dat je de bovenste filterplaat ook niet gebruikt om zo ook af en toe te kunnen roeren. Dat was ook mijn idee. Nu komt de vraag... als er zoveel wort en moutoplossing in de pan zit dat het door het pijpje gaat stromen, is dat een probleem of adviseer je om bij dergelijke hoeveelheden dan toch de bovenste plaat ook te gebruiken.

Nou, antwoord 5. ;)

Als er veel wort boven op de mout ligt dat het dreigt over te lopen in de overlooppijpje, is dat een ernstig probleem. De bodem van de ketel kan dan droogvallen en door de thermische beveiliging de ketel uitschakelen. Je moet voorkomen dat er te veel wort op je mout ligt door de kraan van de pomp dichter te draaien of even uit te zetten en wat door de mout te roeren tot het peil weer wat gedaald is.
Wat er door je overlooppijpje stroomt gaat niet door je bostel.

McMelloW

Citaat van: CeesM op 07-05-2019  17:46 uNou, antwoord 5. ;)

Als er veel wort boven op de mout ligt dat het dreigt over te lopen in de overlooppijpje, is dat een ernstig probleem. De bodem van de ketel kan dan droogvallen en door de thermische beveiliging de ketel uitschakelen. Je moet voorkomen dat er te veel wort op je mout ligt door de kraan van de pomp dichter te draaien of even uit te zetten en wat door de mout te roeren tot het peil weer wat gedaald is.
Wat er door je overlooppijpje stroomt gaat niet door je bostel.
Bij de Grainfather is de overlooppijp aangebracht om te zorgen dat er altijd voldoende wort onder de korf zit. Bij mij loopt het bijna altijd door de overlooppijp, ik laat dit gewoon gaan. Heldere wort en een rendement tussen de 80-86% op deze manier. Waarom de bovenste plaat eraf en roeren en/of de pomp knijpen? Wat levert dat voor voordeel op?

CeesM

Citaat van: McMelloW op 07-05-2019  23:15 uBij de Grainfather is de overlooppijp aangebracht om te zorgen dat er altijd voldoende wort onder de korf zit. Bij mij loopt het bijna altijd door de overlooppijp, ik laat dit gewoon gaan. Heldere wort en een rendement tussen de 80-86% op deze manier. Waarom de bovenste plaat eraf en roeren en/of de pomp knijpen? Wat levert dat voor voordeel op?

Als het bij jou zo goed gaat moet je het zo laten. Mijn adviezen zijn gericht aan degenen die problemen hadden met uitvallende systemen, aangebrand wort en laag rendement. Jouw vragen zijn hier al beantwoord.

Arne8

Citaat van: Op de Fles op 07-05-2019  15:45 uHeb aan mijn Brewmonk ondertussen een kleine wijziging aangebracht: ik heb een flink stuk van de overloop-pijp afzezaagd.
Tijdens het maischen én spoelen bevestig ik een ouwe hevelfilter met een siliconenslang aan de overloop pijp, en leg 'm op de bovenste filterplaat.
Dit voorkomt perfect de "kanalen" die je krijgt met alleen de overloop pijp, en verdeeld het wort perfect over heel de stort.
Tijdens het spoelen heb ik mijn oude 30 liter ketel op hoogte staan, en sluit dan de hevelfilter aan op dat kraantje.
Ook hiermee spoel ik zeer gelijkmatig de hele stort.

Heb je toevallig een foto van je 'constructie'?
Ik heb namelijk het probleem dat het wort steeds op één plaats valt en hierdoor mijn rendement heel wat lager ligt (door de kanalen die hij vormt)

Op de Fles

Citaat van: Arne8 op 08-05-2019  22:12 uHeb je toevallig een foto van je 'constructie'?
Ik heb namelijk het probleem dat het wort steeds op één plaats valt en hierdoor mijn rendement heel wat lager ligt (door de kanalen die hij vormt)
Nog geen foto van gemaakt, maar het is gewoon een spiraal vormige hevelfilter gemaakt van zachtkoperen waterleiding die je op rol kunt kopen. Buig daar een spiraal van en boor er kleine (2 mm) gaatjes in. Sluit 'm met een stukje hittebestendige siliconenslang aan aan de overloop pijp en leg 'm op de bovenste filterplaat. Ik persoonlijk kies ervoor om de pomp een beetje te knijpen. Naar mijn gevoel verdeelt het wort zich dan beter, maar dat is ieder zijn/haar keus.
Omdat ik vanwege hoge stort vaak zag dat de overloop pijp zowat op de filterplaat hing heb ik er zo'n 10 cm afgezaagd.
Daarbij wil ik ondanks een automaat geen luie brouwer zijn en haal de simpele constructie bij elke maischstap even los om met een stevige roerspaan het zaakje door te roeren.
Kleine moeite, hoger rendement  ^-^

Rinus

Citaat van: McMelloW op 07-05-2019  23:15 uBij de Grainfather is de overlooppijp aangebracht om te zorgen dat er altijd voldoende wort onder de korf zit. Bij mij loopt het bijna altijd door de overlooppijp, ik laat dit gewoon gaan. Heldere wort en een rendement tussen de 80-86% op deze manier. Waarom de bovenste plaat eraf en roeren en/of de pomp knijpen? Wat levert dat voor voordeel op?
Ik heb tot nu toe nog nooit het wort door de pijp laten overlopen, ik dacht dat dat juist niet de bedoeling was. Echt een goede uitleg staat hierover ook niet in de handleiding.
Moet je nu wel of niet zo hard pompen dat het door de overloop pijp naar beneden stroomt?
Wie weet nu eigenlijk hoe het echt zit en wat nu eigenlijk het beste rendement oplevert?

CeesM

Citaat van: Rinus op 22-05-2020  11:20 uIk heb tot nu toe nog nooit het wort door de pijp laten overlopen, ik dacht dat dat juist niet de bedoeling was. Echt een goede uitleg staat hierover ook niet in de handleiding.
Moet je nu wel of niet zo hard pompen dat het door de overloop pijp naar beneden stroomt?
Wie weet nu eigenlijk hoe het echt zit en wat nu eigenlijk het beste rendement oplevert?
Iedereen die zijn automaat voor de eerste keer gebruikt, werkt conform de gebruiksaanwijzing. Die laten de pomp volledig open en het wort weer door de overlooppijp terugstromen. Best handig om in de tussentijd wat anders te doen. Aan het eind van het maischen komen ze er achter dat het SG te laag is, en moeten dan tevreden zijn met een rendement van 40% tot 60%.

De overlooppijp is een beveiliging tegen het droogvallen van de bodem. Voor het geval dat je even weg moet van je ketel.
Het verwarmde wort moet via de bostel weer naar beneden stromen om de bostel op maisch-temperatuur te houden.
Bij overlopen gaat de verwarmde wort weer direct terug naar de bodem, en koelt de bostel af naar temperaturen ver beneden je maisch-temperatuur. Het geregeld roeren voorkomt kanaalvorming en zorgt voor een homogene temperatuur van de bostel. Dus de minst mogelijk temperatuurverschil met je maischschema. En een rendement van 85% - 90%.

Rinus

Dan heb ik het toch altijd wel goed gedaan, dan blijf ik het zo doen. Het is ook het meest logisch.
Ik stop de pomp regelmatig, haal het bovenfilter er af en roer met de hand, meestal een keer of drie om de 15 min ongeveer.
Mijn rendement komt ook altijd naar verwachting uit, dus een prima methode!

Derp

Citaat van: susantigoon op 07-05-2019  14:30 uCees,

Haha ja inderdaad 4 vragen. Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg. Heb ik nog een klein 5e vraagje. Je geeft aan dat je de bovenste filterplaat ook niet gebruikt om zo ook af en toe te kunnen roeren. Dat was ook mijn idee. Nu komt de vraag... als er zoveel wort en moutoplossing in de pan zit dat het door het pijpje gaat stromen, is dat een probleem of adviseer je om bij dergelijke hoeveelheden dan toch de bovenste plaat ook te gebruiken.

Je kunt ook het kraantje van de pomp iets dichtzetten, dan pomp je minder snel wort bovenop je mout en stroomt het niet het middenpijpje in.

Ik begreep dat dit aan te raden is om twee redenen:
- de pomp trekt de bodem niet droog
- mout gaat niet het pijpje in zodat het niet aan kan branden op de bodem

André de Laat

Citaat van: McMelloW op 07-05-2019  23:15 uBij de Grainfather is de overlooppijp aangebracht om te zorgen dat er altijd voldoende wort onder de korf zit. Bij mij loopt het bijna altijd door de overlooppijp, ik laat dit gewoon gaan. Heldere wort en een rendement tussen de 80-86% op deze manier. Waarom de bovenste plaat eraf en roeren en/of de pomp knijpen? Wat levert dat voor voordeel op?

Moet je elke zgn. automaat niet zo gebruiken? De bovenste filterplaat zit er toch niet voor niks op?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.