'Levensduur' (korrel)gist

Gestart door billiebob, 03-04-2018 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

billiebob

Beste hobbybrouwers,

Na meerdere brouwsels loop ik telkens tegen hetzelfde probleem aan en dat is dat niet al mijn flesjes uiteindelijk koolzuur hebben. Ongeveer 2/3 tot 3/4 is perfect en smaakt perfect, maar de rest komt zo dood als een pier uit het flesje. Ik heb hier op het forum rondgelezen en heb verschillende mogelijke oorzaken gezien. Ik probeer echter met elke brouw een of meer mogelijke oorzaken uit te sluiten, maar het blijft gebeuren. Wat ik nog niet heb gedaan is extra gist toevoegen tijdens het bottelen. Nu vraag ik mij echter af: zou dit nodig zijn? Ik werk tot nu toe altijd met korrelgist (Safale) en ent altijd al aan de ruime kant. Kan het dan echt zijn dat die gist al 'opgebruikt' is tegen de tijd dat ik bottel? Ik kan het natuurlijk gewoon proberen, maar ik doe het bij de volgende brouw het liefst gewoon helemaal goed. Dus ook als ik het in heel andere oorzaken moet zoeken, hoor ik dat graag.

Mijn brouwproces is tot nu toe steeds als volgt (ik werk in soeppannen in de keuken en heb alleen nog maar IPA's gemaakt):

-Uur maischen op 65-67 graden
-Uitmaischen 78+ graden
-Alles door een zeef en spoelen
-Uur koken - hop (pellets) toevoegen
-Alles door een zeef (evt. aanvullen met voorgekookt water tot gewenste hoeveelheid) en koelen tot 20 graden
-Over naar een gistvat, aanbevolen hoeveelheid korrelgist erbij, even schudden en waterslot erop
-Twee weken laten staan op 18-21 graden (tot nu toe is er steeds activiteit binnen 24 uur en houdt het ongeveer op na een dag of 4/5)
-Suiker (ong. 7 gr/l) oplossen in wat water, even aan de kook brengen en weer af laten koelen
-Hier op overhevelen, even doorroeren en doorhevelen naar flesjes (beugeltjes, gespoeld met oxi)
-Minimaal twee weken laten staan op 18-21 graden
-Minimaal 1 dag voor geplande consumptie in de koelkast

Kan het dus zijn dat de Safale (ik heb gebrouwen met zowel de 4 als de 5) na de twee weken vergisting al deels 'opgebruikt' is, of zou je dan een constanter beeld zien in het koolzuurgehalte (of alles goed of alles dood)? Doe ik soms andere dingen fout of zijn er punten voor verbetering? Is het bijvoorbeeld aan te bevelen om de flesjes na een week eens een keer om te draaien om de boel te activeren?

Ik hoor het graag. Alle tips zijn welkom. Daarbij gezegd hebbende dat ik van eenvoud hou en dus niet een driedubbel maischschema wil en ook niet 4 keer wil lageren -als dat niet strikt noodzakelijk is -  :)

Bedankt alvast!

Robert1968

Ik heb eigenlijk nooit (erg) verschillend koolzuur in mijn flessen. Denk dat je het moet zoeken in wat beter en/of langer doorroeren van de suikeroplossing dan "even".

Marksbrew

Wat je een keer kan proberen is suiker toevoegen aan de flessen met suikerklontjes van 2 g of 3,3 g van AH. Zou me verbazen als je dan nog verschillen hebt. Denk dat je issue vooral zit in je suiker toevoegen, of je hebt lekke flessen...

Koen S

Ik gebruik bijna nooit bottelgist. Een suikeroplossing is het handigst, voorzichtig roeren  en normaal met elk flesje dan evenveel koolzuur hebben. Hergisting op fles tussen 21 en 24°C,  3-tal weken. Dan koud wegzetten, keldertemperatuur.

billiebob

Bedankt voor de reacties alvast. Mijn idee was ook dat bottelgist niet nodig zou moeten zijn, bij redelijk 'standaard' bieren, gezien de ontwikkeling van gist(kwaliteit).
Ik heb hier vaak gelezen, dat als je hevelt bovenop de suikerwater, je al bijna niet meer hoeft te roeren. Dat leek me dus ook niet de oorzaak. Maar ik zal de volgende keer nog beter roeren :)

Om de flesjes als oorzaak uit te sluiten, wat is in jullie ervaring:

-De kans dat een beugelsluiting lekt (in ieder geval genoeg om vrijwel géén koolzuur te krijgen)?
-Het gevolg van niet goed gereinigde flesjes? Zorgt een infectie o.i.d. door gebrekkige reiniging van flesjes doorgaans voor afwezigheid van koolzuur?


Als het bij de volgende brouw weer gebeurt, ga ik sowieso de betreffende flesjes markeren. Als het daarna wéér gebeurt bij diezelfde flesjes, dan gooi ik ze weg!

RobW

Hoeveel is "wat water" voor de suikeroplossing?

seed7

De 'levensduur' van een gistscel wordt bepaald door hoe vaak ze deelt. Delingen laten littekens op de celwand achter waardoor het opnemen van voedingsstoffen steeds moeilijker wordt. De reden om een zo fit mogelijke, lees jonge, gist te gebruiken.

Gist in een flesje bier, na ongeveer een jaar zul je in een flesje geen of nauwelijks nog levende cellen aantreffen. Bacterien doen het wat beter, Brettanomyces wordt met enige regelmaat uit Berliner Weisse flesjes geoogst die voor de van van de muur zijn afgevuld.

Als je geen gekke dingen doet, voldoende (korrel)gist gebruikt dan is je gisting er in 5-7  dagen door, dan nog een weekje rust en afvullen. Geen probleem dus in de fles en voor carbonisatie. Bottelgist is niet nodig, heeft misschien alleen zin bij zeer zware bieren met een slepende gisting en een lange lagering en is ook dan geen garantie. In de praktijk is het namelijk zo dat de voedingsstoffen op zijn (en dan bedoel ik niet suikers) voordat de gist het loodje legt.

Ingo

billiebob

Citaat van: RobW op 03-04-2018  23:15 uHoeveel is "wat water" voor de suikeroplossing?
Ik brouw max 12 liter, en hanteer meestal 7 gr/l, dus zeg 85 gram suiker. dat los ik op in een goed glas water ~ 250 ml.
is dat misschien toch wat te 'dik', waardoor er niet goed gemengd wordt?

@ seed7: dank. dat is een duidelijk antwoord. ik hoef dus in ieder geval niet bang te zijn dat de gist na 2 weken al 'op' is.

Jaap W

Ik gebruik 7,5 gr./ltr. op totaal 30 ltr. = dus 225 gr. suiker. Dat los ik op in 0,5 ltr water en breng dat al roerend aan de kook. Zodra het kookt van het vuur af en af laten koelen, daarna in het bottelvat en het bier erbij, dan nog even voorzichtig doorroeren en bottelen. Tot nu toe geen problemen en voldoende koolzuur in de flesjes. Ik gebruik ook alleen maar korrelgist. :proost: :biersmile:

beermenke

Heel grote kans dat t aan je beugelflessen ligt. Vervang je geregeld de rubbertjes?
Bottel eens de helft van je batch in flesjes met kroonkurk. Komt t daar ook bij voor dan heb ik t mis.
Ik bottel de helft in beugelflessen en de helft in kroonkurk. Sporadisch beugelfles geen druk maar kroonkurk altijd. Succes.  Euh ik gebruik nooit bottelgist en vergist altijd met korrelgist

billiebob

Naar aanleiding van alle voorgaande reacties heb ik steeds meer het idee dat het toch aan de flesjes moet liggen en jouw reactie stuurt me nog meer die kant op.
Bij mijn allereerste brouw heb ik kroonkurken toegepast en toen had ik nergens last van. Maar dat waren maar 10 flesjes of zo, dus niet heel representatief. Toen heb ik overigens ook opgeloste honing toegepast ipv kristalsuiker, maar ik geloof bijna niet dat de menging van de suiker bij mijn laatste brouw de boosdoener geweest kan zijn.

Ik denk dat ik al mijn beugels maar in de ban moet doen en moet investeren in een kroonkurkapparaat. Iemand hier interesse in 30 (mogelijk lekkende) beugel-steinies? :)

Bennie Beunhaas

Je zou de flesjes kunnen voorzien van nieuwe/andere beugels. Ik gebruik zelf ook beugelflessen en als ik merk dat ze te makkelijk sluiten vervang ik de beugels voor Grolsch beugels.

hansHalberstadt

Citaat van: billiebob op 03-04-2018  22:01 u-Suiker (ong. 7 gr/l) oplossen in wat water, even aan de kook brengen en weer af laten koelen
-Hier op overhevelen, even doorroeren en doorhevelen naar flesjes (beugeltjes, gespoeld met oxi)

Je probleem is blijkbaar onregelmatige productie van koolzuur. (sommige flesjes geen druk, andere wel goed) Dat geeft al aan dat het niet de gist is, maar waarschijnlijk de menging van je suiker. Minstens 1 deel suiker op 2 delen water gebruiken anders krijg je stroop en dat mengt heel slecht. Roer je alles door elkaar in een bottelemmer?

Jacques

Citaat van: billiebob op 03-04-2018  22:01 uNa meerdere brouwsels loop ik telkens tegen hetzelfde probleem aan en dat is dat niet al mijn flesjes uiteindelijk koolzuur hebben. Ongeveer 2/3 tot 3/4 is perfect en smaakt perfect, maar de rest komt zo dood als een pier uit het flesje.

Een bekend probleem dat meerdere keren aan de orde is geweest op het forum.
Bijna altijd was het dat er een suikeroplossing was aangemaakt en dat de suiker zich niet goed vermengd heeft.

Als je suikeroplossing maakt altijd de suiker oplossen in minstens 2 keer zo veel water qua gewicht. Verder goed roeren waarbij je oplet voor zuurstofinslag. Je kunt ook eerst de suikeroplossing in de bottelemmer doen en daarna het bier in de emmer hevelen. Dat zorgt ook voor een goede vermenging.

CeesM

Ik zweer bij half theelepeltje suiker in de fles voor het bottelen. Ook minder kans op oxidatie door toevoeging van zuurstof door het roeren.
Moet ook wel bij een conisch gistvat.

billiebob

Citaat van: Jacques op 04-04-2018  22:08 uEen bekend probleem dat meerdere keren aan de orde is geweest op het forum.
Bijna altijd was het dat er een suikeroplossing was aangemaakt en dat de suiker zich niet goed vermengd heeft.

Als je suikeroplossing maakt altijd de suiker oplossen in minstens 2 keer zo veel water qua gewicht. Verder goed roeren waarbij je oplet voor zuurstofinslag. Je kunt ook eerst de suikeroplossing in de bottelemmer doen en daarna het bier in de emmer hevelen. Dat zorgt ook voor een goede vermenging.
Dat is de methode die ik hanteer sinds het de eerste keer is misgegaan. En dat heb van dit forum gehaald en als ik me niet vergis uit een van jouw adviezen ;)

De laatste keer heb ik nog allerlei handelingen uitgevoerd nadat ik de suikeroplossing heb toegevoegd (paar keer overgeheveld van pan naar pan), waardoor ik bijna niet kan geloven dat de menging niet goed is geweest, maar je weet het nooit.
De volgende keer misschien maar bovenstaande tip toepassen, dan kan ik voor die batch in ieder geval met zekerheid de suikertoevoeging uitsluiten (of aanwijzen :)) als oorzaak. Moet je het flesje dan nog even een paar keer draaien, of vindt de gist de suiker op de bodem wel als je ze direct wegzet?

Mijn beugels zitten juist eerder te strak op de flessen dan te los. Het kost soms wel wat moeite om ze erop te krijgen. Kan dat juist ook nadelig werken?

En kan zuurstofinslag tijdens het bottelen hetzelfde effect geven (aantal flesjes dood) of is dat meer een algemene tip ivm smaak?


CeesM

Citaat van: billiebob op 05-04-2018  08:14 uEn kan zuurstofinslag tijdens het bottelen hetzelfde effect geven (aantal flesjes dood) of is dat meer een algemene tip ivm smaak?
Nee. Ik heb zelfs nog een flesje gevuld met bier wat in een openstaande bol van de fermenter zat en in een overloopschaaltje bij het bottelen.
Na hergisting op fles en koeling was er geen verschil met een willekeurig gebotteld flesje. De zuustofinslag kan op langer termijn de smaak beïnvloeden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.