Hoppige IPL

Gestart door rajd, 14-02-2018 14:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rajd

Dag allemaal,

Gezien de kou ben ik van plan aanstaand weekend een lager te brouwen. Aanvankelijk had ik mijn zinnen gezet op een IPA met enkel Azacca hop. De inspiratie komt uit dit artikel: http://brulosophy.com/2017/06/15/the-hop-chronicles-azacca/. Uit https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35081.msg530423.html maak ik op dat het brouwen van een IPL met koudhop e.d. prima moet kunnen, zo lang de smaak maar niet te harsig wordt?

Ik dacht zodoende aan het volgende:
- 50/50 pils en munchener
- beetje bitterhop, veel aromahop, koudhop, alles met Azacca (smaakt erg fruitig)
- vergisten met S23 op 13 graden

Wat vinden jullie van dit idee? Gaat dit een beetje een OK bier worden of sla ik de plank hier totaal mis?


jaapz

Het idee is prima, alhoewel ik zelf Azacca niet ken. Mijn ervaring met dryhoppen van lichte lagers is wel dat alhoewel de extractie op koude temperaturen wat langzamer gaat, de hopsmaken en -aroma's wel veel sneller naar voren komt met minder hop.

rajd

Citaat van: jaapz op 14-02-2018  15:15 uHet idee is prima, alhoewel ik zelf Azacca niet ken. Mijn ervaring met dryhoppen van lichte lagers is wel dat alhoewel de extractie op koude temperaturen wat langzamer gaat, de hopsmaken en -aroma's wel veel sneller naar voren komt met minder hop.

Bedankt! Ik heb Azacca enkel in een IPA gehad en dat vond ik geweldig - echt een fruitbommetje en dat mag ik graag. Lekker bier voor mooi weer :)

rajd

Wat vinden jullie van dit recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptAzacca IPL
Brouwdatum
BierstijlOverige bieren
Volume14,6 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Garetz)29 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Landgraaf
8,81 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
38 mg/l2 mg/l5 mg/l112 mg/l8 mg/l14 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,64 kgPilsmoutDingemans3 EBC50,0 %
1,31 kgVienna moutDingemans8 EBC40,0 %
0,33 kgCara-pilsWeyermann5 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gGalenabellen14,1%60 min.19,3 IBU
4,0 gAzaccapellets13,2%first wort hop8,0 IBU
10,0 gAzaccapellets13,2%15 min.2,0 IBU
40,0 gAzaccapellets13,2%1 min.0,0 IBU
46,0 gAzaccapellets13,2%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafLager West European Lager (S-23)ondergist


Traploper

Ik ga dit weekend een vergelijkbaar bier brouwen. 50/50 pilsmout en munchener. Dr Rudi op 60, 20, 5 en 0 minuten en in de koudhop. Gist is de W-34/70.

Die van mij is waarschijnlijk wat moutiger en minder bitter, maar het lijkt me een mooi recept wat je hebt.

Thamerdal

Citaat van: rajd op 14-02-2018  21:30 uWat vinden jullie van dit recept:
Gewoon brouwen, er kan niet zoveel mis gaan.

rajd

Citaat van: Traploper op 15-02-2018  12:38 uIk ga dit weekend een vergelijkbaar bier brouwen. 50/50 pilsmout en munchener. Dr Rudi op 60, 20, 5 en 0 minuten en in de koudhop. Gist is de W-34/70.

Die van mij is waarschijnlijk wat moutiger en minder bitter, maar het lijkt me een mooi recept wat je hebt.

Ik twijfel nog een beetje over de bitterheid in relatie tot de moutigheid. Wellicht moet ik het bier toch wat meer body geven? Het is echter een alger c.q. een deel van de moutigheid krijg ik "gratis".

rajd

Citaat van: Thamerdal op 15-02-2018  12:42 uGewoon brouwen, er kan niet zoveel mis gaan.

Waar, maar ik streef ook naar een mooi bier :)

Traploper

Citaat van: rajd op 17-02-2018  11:17 uIk twijfel nog een beetje over de bitterheid in relatie tot de moutigheid. Wellicht moet ik het bier toch wat meer body geven? Het is echter een alger c.q. een deel van de moutigheid krijg ik "gratis".
Moeilijk te zeggen, kwestie van smaak. Gewoon brouwen, dan krijg je een lekker bier en dan kun je eventueel voor de volgende keer een aanpassing maken.

Traploper

Hoe is het geworden? Mijn bier met Dr Rudi hop is heerlijk hoppig geworden. Mooi bier.

rajd

Citaat van: Traploper op 30-03-2018  22:47 uHoe is het geworden? Mijn bier met Dr Rudi hop is heerlijk hoppig geworden. Mooi bier.

Een definitief oordeel kan ik je nog niet geven, het bier zit net een week op fles.

Enkele observaties:
- vergisting is redelijk verlopen, ik ben een half % lager uitgekomen dan gepland
- heb tijdens de dryhop op 3, 4 en 5 dagen geproefd en gemerkt dat het bier telkens minder fruitig en meer bitter werd; in retrospectief vond ik het bier bij 3 dagen het lekkerst, nu is het ook lekker, maar de volgende keer ga ik voor 3 dagen

Traploper

Heb zelf gedrooghopt met bloemen die los in de mandfles dreven, wat minder efficiënt is, maar zou zelf ook een iets subtieler aroma willen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.