Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wie heeft een mooi recept?  (gelezen 1329 keer)

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
Wie heeft een mooi recept?
« Gepost op: 02-04-2018 13:00 u »
Ik heb een kilo of 6 pruimenmoes en vijgenmoes in de vriezer liggen.

Wie heeft er een mooi recept, waarin ik dit goed kan gebruiken?
Apart? Gecombineerd?
Meekoken? Tijdens de vergisting?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Wie heeft een mooi recept?
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2018 13:07 u »
Stop het eens in een pils. Ik heb ooit een pruimenpils gemaakt waar het pruimenaroma goed in bleef zitten. Ik schreef dat toe aan de gist en de lage vergistingstemperaturen.

Ik zou dan twee versies maken: een pruimenversie en een vijgenversie. Zonde om ze te mengen. Vruchten toevoegen bij de lagering. Pruimen bij voorkeur behandelen met pectinase om pectinewaas te voorkomen

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #2 Gepost op: 03-04-2018 12:23 u »
Volgens mij zijn tarwebieren best goed geschikt om op vruchten te hergisten, dus ik denk dat ik gewoon een simpel wit (zonder kruiden) of weizenreceptje op zou zoeken. Dan maakt die pectinewaas ook niet zoveel uit.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #3 Gepost op: 03-04-2018 12:42 u »
Saison!

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2018 13:38 u »
Het wordt nog gekker. Zojuist kreeg ik een paar kilo overrijpe avocado's om de hoek geschoven.

Kan ik hier iets mee?
Suggesties?

:proost: :proost: :proost: :proost: :proost:

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2018 13:46 u »
Een emmer gezichtsmaskersmeersel?

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2018 14:24 u »
Het wordt nog gekker. Zojuist kreeg ik een paar kilo overrijpe avocado's om de hoek geschoven.

Kan ik hier iets mee?
Suggesties?

:proost: :proost: :proost: :proost: :proost:

Het bestaat echt: http://newsfeed.time.com/2013/08/20/introducing-avocado-ale-and-other-odd-beer-flavors/

Indien je dus echt wanhopig bent kan je daar een grote emmer van maken en je daarin verdrinken. Anders zou ik er van af blijven.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2018 18:03 u »
Volgens mij zijn tarwebieren best goed geschikt om op vruchten te hergisten, dus ik denk dat ik gewoon een simpel wit (zonder kruiden) of weizenreceptje op zou zoeken. Dan maakt die pectinewaas ook niet zoveel uit.

Waarom?

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #8 Gepost op: 04-04-2018 10:40 u »
Waarom?

Een witbiertje (en een hefeweizen, als je de duitsers voor de borst wil stuiten door daar fruit aan toe te voegen) heeft ja sowieso al een waas. Beetje pectinewaas daarbij zal dan ook niet zoveel uitmaken, toch? Of word het niveautje appelsap als je daar niks tegen doet?

PS: misschien kan een modje/admin even de bezem door deze thread halen

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #9 Gepost op: 04-04-2018 19:06 u »

Waarom?

Een witbiertje (en een hefeweizen, als je de duitsers voor de borst wil stuiten door daar fruit aan toe te voegen) heeft ja sowieso al een waas. Beetje pectinewaas daarbij zal dan ook niet zoveel uitmaken, toch? Of word het niveautje appelsap als je daar niks tegen doet?

Als troebelheid geen probleem is zou je én geen pectinase nodig hebben én niet noodzakelijk een tarwebier hoeven te brouwen.
Ik had ook altijd de associatie dat een zomers tarwebiertje goed combineert met fruit maar was aangenaam verrast toen ik eens een pils als basis naam.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 04-04-2018 21:18 u »
Stop het eens in een pils. Ik heb ooit een pruimenpils gemaakt waar het pruimenaroma goed in bleef zitten. Ik schreef dat toe aan de gist en de lage vergistingstemperaturen.

Ik zou dan twee versies maken: een pruimenversie en een vijgenversie. Zonde om ze te mengen. Vruchten toevoegen bij de lagering. Pruimen bij voorkeur behandelen met pectinase om pectinewaas te voorkomen

Goed plan! Ben geen cent wijzer gworden!

Wel lezen hè :weetniet:

Tags: