Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: SS brewtech 5.5 schoonmaken, onderhoud en wortfilter  (gelezen 831 keer)

Offline RobbieN

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
SS brewtech 5.5 schoonmaken, onderhoud en wortfilter
« Gepost op: 01-04-2018 16:46 u »
Hoi iedereen,

Gisteren heb ik eindelijk mijn ketel binnen gekregen en graag wil ik hem zo snel mogelijk gaan gebruiken.

Maar kennelijk moet ik hem eerst wassen met  Tri-Sodium Phosphate (TSP).
Daarnaast moet ik hem voor en na gebruik wassen met een alkali cleaner.
bron: https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/115003080266/Ss_Brewtech_Kettle_PRINT_4-15_V2.pdf

Beiden producten kom ik niet tegen bij webshops als Brouwmarkt. Wat gebruiken jullie?

Daarnaast heb ik nog een vraag over het filteren van het wort. Voor deze ketel is er helaas geen valse bodem te koop. Ik zat te denken aan een Mattmill lauterhelix of een zak (brouwen in een zak). Waarvoor zouden jullie kiezen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TimW

• *
Re: SS brewtech 5.5 schoonmaken, onderhoud en wortfilter
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2018 21:56 u »
TSP is trinatriumfosfaat. Dit is bij Brouwmarkt te krijgen. Wordt gebruikt om olie en vervuiling die bij de fabricage is ontstaan te verwijderen. Daarna passiveren met een geconcentreerde star san oplossing. Vraag me wel af wat het nut hiervan is in een brouwketel.

Filteren lukt uitstekend met een hevelfilter. Deze is makkelijk te maken met wat koperen buizen, knelfittingen en een ijzerzaag. Is veel over te vinden op dit forum.

Succes en veel plezier met brouwen.

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2018 08:42 u »
TSP(Na3PO4) is officieel Tri Sodium Phosphate maar staat inderdaad ook bekend als Tri natrium Phosphate.
Brouwmarkt heeft het niet dat ik weet? heb daar vaker naar gezocht.. ikzelf gebruik gewoon ebay, dan kun je het prima in de UK bestellen..

is wel verstandig om te gebruiken, zeker op de koppelingen, ik merk zelf dat er nog best wel wat troep afkomt.. daarna goed naspoelen met water van dezelfde temperatuur (TSP moet je warm spoelen) en als afsluiter met dubbele starsan of saniclean even schoonmaken (of een ander zuur). dat dubbel betekend dus dubbele dosering, daarmee passiviceer je het RVS weer.. 
dat een half uurtje blootstellen aan de lucht (dus de starsan er niet vanaf spoelen!) en je bent klaar om te gaan!

Offline CeesM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2018 09:54 u »
Zo'n pan kan je op dezelfde wijze schoonmaken als de RVS pannen waar je aardappelen in kookt. Gewoon wassen met een vaatwas sopje.
Anders kan je nog Puro Oxi gebruiken (verkrijgbaar in Almere). Wel naspoelen met water, anders blijft er een witte laag achter.

Offline TimW

• *
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2018 17:47 u »
TSP(Na3PO4) is officieel Tri Sodium Phosphate maar staat inderdaad ook bekend als Tri natrium Phosphate.
Brouwmarkt heeft het niet dat ik weet? heb daar vaker naar gezocht.. ikzelf gebruik gewoon ebay, dan kun je het prima in de UK bestellen..

https://www.Brouwmarkt.nl/tri-natriumfosfaat-1000-gram.html

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2018 20:36 u »
https://www.Brouwmarkt.nl/tri-natriumfosfaat-1000-gram.html

Is ook verkrijgbaar bij Brouwland.
Het is de stof die ook werkzaam is in vaatwastabelletten. Heeft een sterke ontvettende werking.

Overal zie ik bij de dosering "een soeplepel" per 5 liter. Brouwmarkt heeft het over een "doseerlepel". Weet iemand hoeveel een soeplepel van dit spul weegt?

Offline TimW

• *
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2018 09:17 u »
Overal zie ik bij de dosering "een soeplepel" per 5 liter. Brouwmarkt heeft het over een "doseerlepel". Weet iemand hoeveel een soeplepel van dit spul weegt?

Op het etiket staat 20 gram per 5 liter warm water.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 07-04-2018 16:59 u »
Op het etiket staat 20 gram per 5 liter warm water.

Welk etiket? Met andere woorden welke leverancier schrijft dit?
Op het etiket van Arsegan (Braumakrt) staat 20 g per 10 liter.

Bij Brouwland staat er 3 - 5 soeplepels per 10 liter op het etiket.

Verder zie ik 1 "tablespoon" voor 1 gallon (https://winemakermag.com/413-keep-it-clean)
en 1 "soup spoon" per 5 liter (https://www.hobbybrauerversand.de/Trisodiumphosphat-1-KG). Het gaat daarbij om de TSP die van Brouwland komt...
Weer een andere bron heeft het over 1 "cup" per 5 gallons (http://www.napafermentation.com/chemical-guide.html)

Zelden zo veel onduidelijkheid gezien als het gaat om een aanbevolen dosering van een reinigingsmiddel. Wel heb ik begrepen dat je bij een grotere vervuiling er meer van moet gebruiken.

Offline TimW

• *
« Reactie #8 Gepost op: 07-04-2018 17:39 u »
Welk etiket? Met andere woorden welke leverancier schrijft dit?
Op het etiket van Arsegan (Braumakrt) staat 20 g per 10 liter.

Lekker duidelijk. Zelfde leverancier, verschillende aanbevolen doseerhoeveelheden.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 07-04-2018 19:05 u »
Misschien is het de lepel waar je soep mee eet, niet waarmee je het opschept. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 07-04-2018 21:31 u »
Lekker duidelijk. Zelfde leverancier, verschillende aanbevolen doseerhoeveelheden.

Inderdaad apart. Het bijzondere is dat er zo veel verschillende doseringen genoemd worden.
Dit kan een gevolg zijn van het feit dat de werking mede afhankelijk is van de concentratie.

Overigens heb ik begrepen dat een mengsel van 70% oxi-reiniger en 30% trinatriumfosfaat een zeer effectief is voor zware verontreinigen zoals aanslag op verwarmingselementen. Het mengsel zou vergelijkbaar zijn met PBW

Tags: