Super!
Wanneer de meeste gist in de bol is gezakt zou ik inderdaad de kraan sluiten. Wanneer er nog extra gist zakt, dan draai je de kraan nog eens open om die gist ook in de bol te laten zakken. Op deze manier hou je het contact tussen de gist en het bier beperkt, wat risico op autolysesmaakjes voorkomt. Niks mis met de bol dus. Het is gewoon uitgesteld aftappen. En direct tappen zoals Jacques doet, is ook ok, maar resulteert in meer verlies van bier. Aan jou de keuze.
Nou heb ik de fastferment (en Fermentasautus) ook staan, maar dat dichtdraaien van die kraan doe ik niet, als er toch nog CO2 drukopbouw zou komen door te vroeg dichtzetten of een nagisting/brettje? var.Diastacus ect.ect... dat zou dan wel eens een rotzooi kunnen veroorzaken.
Gistaflaten bij de fastferment gaat trouwens beter als de Fermentasaurus, de fastferment laat de gist makkelijker afvloeien.
Je kan ook gewoon de gist aflaten, bottelen en de laatste slurry opvangen in de bal na het verwijderen van het bier. Dat is makkelijk en kan erg steriel gebeuren.