Fastferment vergistingsvat

Gestart door Kristof.Anthonis, 31-03-2018 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CeesM

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  22:06 uMaar dat gaat niet op bij een vacuum lijkt me
Nee, dat lijkt mij ook. Als je aftapt komt er onderdruk en dan zuigt het zuurstof door de waterslot, dat dan ook water van een aantal dagen mee naar binnen slurpt. Als je boven luchtdicht afsluit, komt het gistdepot moeilijker naar buiten. Bij onderdruk komt dan het zuurstof via de gistuitlaat naar binnen en borrelt via je bier naar boven. Ik heb liever dat de zuurstof niet door mijn bier heen gaat, dus laat ik het boven naar binnen komen. Dus het waterslot er even af.

SVB

Uiteindelijk een test gedaan, adhv Jacques zijn opmerkingen of nouja hij is nog bezig. Zaterdag bier gebrouwen.

2x een FF 3 g, in beide 4.5 liter bier, brouwsel van 10 liter opgesplitst in twee en elk vat om de beurt een liter gegeven zodat het ook nog redelijk verdeeld is.
1 van de twee heeft de standaard opstelling, dus kraan + opvangbakje
1 van de twee heeft een 1/2" rvs kraan gekregen en dus geen opvangbakje, meer als een standaard CCT dus.

Goed, dan het verschil in werking:
De standaard opstelling heeft in het opvangbakje alle gist zitten, bakje verwijderen en deze vult zich weer netjes met 'schoon' bier en de conus is vrij van een depot, je ziet geen verkleuring onderin de conus.
De aangepaste heeft een overduidelijke vulling onderin, ook na herhaaldelijk aftappen blijft deze zitten, ondertussen is er meer 'bier' afgetapt dan bij de standaard en blijft de conus een laag houden, mijn gok is dan dus ook dat dit op de zijwand gehecht zit en dat er in het midden en 'gat' is ontstaan waardoor de rest niet meer wegspoelt.

De standaard is verder zeker een stuk groter dan de aangepaste, verder werkt deze ook minder makkelijk en is het meer 'werk' dan de aangepaste met enkel een kraantje. Bottelen uit de standaard is geen probleem, gist komt niet extra mee, in het geval van de aangepaste ben ik daar niet zo zeker van gezien de aangekoekte gist in de conus. Verder heb ik op andere plekken ook al gezien dat direct een suiker oplossing toevoegen in een standaard CCT en vanuit daar dan te bottelen niet gewenst is omdat er toch gister achterblijft en dit dan weer in suspensie komt en mee de fles in gaat. Dit lijkt bij de standaard opstelling niet het geval en heb ik ook reeds vaker toegepast.
 
Of het stukje gemak opweegt tegen het nadeel van meer gist overhouden kan ik niet beoordelen op dit moment en de vergisting is ook nog niet klaar. Eerst overhevelen naar een ander vat ga ik sowieso niet doen.

Op het eerste gezicht lijkt het er dus op dat de standaard opstelling nog niet zo gek is. Wat ook wel weer jammer is, het kleinere formaat was wel handiger in de klimaatkast om eerlijk te zijn.

ExPeteriment

Citaat van: SVB op 05-08-2020  09:47 uUiteindelijk een test gedaan, adhv Jacques zijn opmerkingen of nouja hij is nog bezig. Zaterdag bier gebrouwen.

2x een FF 3g, in beide 4.5 liter bier, brouwsel van 10 liter opgesplitst in twee en elk vat om de beurt een liter gegeven zodat het ook nog redelijk verdeeld is.
1 van de twee heeft de standaard opstelling, dus kraan + opvangbakje
1 van de twee heeft een 1/2" rvs kraan gekregen en dus geen opvangbakje, meer als een standaard CCT dus.

Goed, dan het verschil in werking:
De standaard opstelling heeft in het opvangbakje alle gist zitten, bakje verwijderen en deze vult zich weer netjes met 'schoon' bier en de conus is vrij van een depot, je ziet geen verkleuring onderin de conus.
De aangepaste heeft een overduidelijke vulling onderin, ook na herhaaldelijk aftappen blijft deze zitten, ondertussen is er meer 'bier' afgetapt dan bij de standaard en blijft de conus een laag houden, mijn gok is dan dus ook dat dit op de zijwand gehecht zit en dat er in het midden en 'gat' is ontstaan waardoor de rest niet meer wegspoelt.

De standaard is verder zeker een stuk groter dan de aangepaste, verder werkt deze ook minder makkelijk en is het meer 'werk' dan de aangepaste met enkel een kraantje. Bottelen uit de standaard is geen probleem, gist komt niet extra mee, in het geval van de aangepaste ben ik daar niet zo zeker van gezien de aangekoekte gist in de conus. Verder heb ik op andere plekken ook al gezien dat direct een suiker oplossing toevoegen in een standaard CCT en vanuit daar dan te bottelen niet gewenst is omdat er toch gister achterblijft en dit dan weer in suspensie komt en mee de fles in gaat. Dit lijkt bij de standaard opstelling niet het geval en heb ik ook reeds vaker toegepast.
 
Of het stukje gemak opweegt tegen het nadeel van meer gist overhouden kan ik niet beoordelen op dit moment en de vergisting is ook nog niet klaar. Eerst overhevelen naar een ander vat ga ik sowieso niet doen.

Op het eerste gezicht lijkt het er dus op dat de standaard opstelling nog niet zo gek is. Wat ook wel weer jammer is, het kleinere formaat was wel handiger in de klimaatkast om eerlijk te zijn.
Interessante proef, dank voor het delen. Het strookt wel met mijn Fermentasauris ervaring dat zonder bal met vlinderklep dicht, er veel meer gist onderin de conus aankoekt. Ik hevel van bovenaf leeg, dus heb niet veel last van meenemen delen van die gistkoek. Als je vanonderaf leegt, lijkt me dan inderdaad een probleem. Ik pas 9 van 10 keer opvangbal toe.

SVB

Ik heb er meerdere staan dus dan is een proef vrij gemakkelijk. Uitkomst lijkt teleurstellend, of in elk geval, had gehoopt dat een normale kraan hetzelfde zou doen als de standaard opstelling. Dit lijkt echter (ook in combinatie met jouw verhaal) niet mogelijk... dan ga ik alles toch weer terug zetten naar de standaard opstelling.

SVB

Het stukje zuurstof door bier laat ik hier trouwens sowieso buiten, dit is niet meetbaar. Mij gaat het om de werking van de standaard opstelling tov de aangepaste.
In beide opstellingen al zuurstof meekomen, lijkt mij niet dat dat anders is, de hoeveel zal wellicht iets anders zijn.

Hier ga ik echter mee met de logica van FF zelf (die is wel voor grotere versie, bij de 3g is het volume kleiner):

The air will quickly pass through the beer or wine but will not affect the taste in the long run.

When the valve is opened 700ml of O2 rushes through the liquid as it rises. When it reaches the top of the liquid it hits the head space that is filled with CO2. With O2 being lighter than CO2, the O2 now also rises through the CO2 and rests in the top of the head space. As fermentation continues it pushes the O2 through the airlock. The only time the O2 is in contact with the liquid is for 1.5 second while it passes through. The layer of C02 protects the wart/juice from being in contact with the O2 until it is all pushed out.

700ml of air (which is what the collection ball would contain unless you are in a complete O2 environment) contains ~147ml (21%) of oxygen and ~546ml of nitrogen that would be be mixing with (if your headspace hasn't been disturbed) ~9.5L of CO2.

If it miraculously mixed instantaneously with your headspace as it arrived, that headspace would now contain ~1.5% oxygen, which would be pushed out rather quickly as that's how the headspace is developed to begin with unless you are topping with CO2 before sealing the FF.

Of course, gasses don't mix instantaneously. If they did, when you farted, everyone in the room would smell it at the same time.

Besides, don't wineries sparge with nitrogen to get the O2 out?

FastBrewing believes there is almost nil chance of oxygen spoilage when switching the ball out, and they do point out that some fill the ball with distilled water or CO2 when switching if they do feel it is a risk.

The system is a little unconventional and if you are trying to follow every word in a beer or wine making book it will be hard to do with FastFerment. But it will make extremely good beer, wine, ciders, and meads.

Gijsbert

Citaat van: Kristof.Anthonis op 31-03-2018  17:00 uHoi allemaal,

Samen met een aantal vrienden hebben we een FastFerment vergistingsvat aangeschaft ter waarde van net geen 200 euro.
Ondertussen hebben we hier toch al wat spijt van, bij tests met water blijkt het vergistingsvat verre van waterdicht.
We hebben dan maar alle stukken die we in elkaar moesten schroeven afgeplakt met teflon waardoor het enigszins waterdicht bleef.

Wanneer het dan tijd wordt om voor de eerste maal de gistbol onderaan te legen ontstaan de problemen. Wanneer we het kraantje onderaan dichtdraaien loopt er iets mis (teflon die stukgaat?) waardoor het vat begint te lekken. Hierdoor zijn we al veel van ons bier kwijtgespeeld, laat staan het poetswerk en het steriel werken.

Klinkt mijn verhaal herkenbaar? Iemand die ook al iets dergelijks heeft meegemaakt?
We zijn uiteraard op zoek naar een permanente oplossing.
Elke ervaring is welkom.

Groetjes,
Kristof

Misschien makkelijk opgemerkt  maar ik zou de verkoper hierop aansprakelijk stellen. Jullie hebben een product gekocht die niet de eigenschappen heeft die jullie mochten verwachten.  Verkoper verplichten het product terug te nemen. 

EBC

FastFerment wordt 100 % lekvrij geleverd. Lekt het? Ga dan naar je leverancier, klaag niet op een forum.

De bol is super. Eigenlijk zouden alle CCTs met bol geleverd moeten worden. Tja, dat is niet evident. Ik zou willen dat mijn 300 l CCTs een bol hadden. Maar ja ... Een voetbal onder het vat, dat werkt ook niet. Maar voor de standaard FF, Hou die bol eronder! Vergeet al die opmerkingen van sommigen dat de bol niet zinnig is! Zij hebben het niet begrepen.
Maar probeer de bol niet te legen tussendoor.

SVB

Daarom dacht ik, ik ga eens testen... maar de conclusie lijkt mij inderdaad dat het originele idee gewoon goed is en dat zal ik na deze batch dan ook gewoon blijven toepassen.

Jacques

Citaat van: EBC op 06-08-2020  18:11 uDe bol is super. Eigenlijk zouden alle CCTs met bol geleverd moeten worden. Tja, dat is niet evident. Ik zou willen dat mijn 300 l CCTs een bol hadden. Maar ja ... Een voetbal onder het vat, dat werkt ook niet. Maar voor de standaard FF, Hou die bol eronder! Vergeet al die opmerkingen van sommigen dat de bol niet zinnig is! Zij hebben het niet begrepen.
Maar probeer de bol niet te legen tussendoor.

De resultaten van de vergelijking verrassen mij niet. Met de bol verzamelt de gist zich hierin, echter door de bol niet te verwijderen blijft de gist in contact met het bier,

CCTś  voorzien van een bol is een beetje de omgekeerde wereld. Het idee van een CCT is het kunnen verwijderen van de gist. Als het bier steeds in contact is met alle gist ben je het voordeel kwijt.
Als je niet druk maakt over het vrijkomen van enzymen die de schuimhoudbaarheid en body van je bier verminderen kun je de bol onderin laten zitten. Iedereen maakt zijn keuzes...  In de talrijke commerciële brouwerijen die ik in binnen- en buitenland bezocht heb ik nog nooit een CCT met een bol gezien. Als het goede bieren zou opleveren had het idee allang commerciële navolging hebben gehad....

Overigens zit in een commerciële CCT altijd wat gist. Een kleine hoeveelheid heb je nodig voor de afbraak van diacetyl.

Het zou zou mooi zijn als er ook een smaakvergelijking gedaan zou worden want daar gaat het allemaal om...

SVB

Ik laat het gist wel af, ik leeg de bol tussendoor wel. Veruit het meeste gist is dus weg, wat er in de bol achterblijft is denk ik te vergelijken met wat er op dit moment in die andere ook zit, waarbij het wel  zo is dat wanneer ik nu de bol verwijder ik meteen kan bottelen, bij degene met enkel een kraan betwijfel ik dat.

Smaak, zeker het meest boeiende... maar niet aan mij besteed denk ik zo, op het niveau om dat te gaan omschrijven aan jullie zit ik niet. En in 1 van de twee heb ik stukken eikenvat gedaan, omdat ik dit stukje wilde vergelijken. Wellicht later nog is een smaak vergelijkingstest. Hoewel ik daarbij (met mijn werkwijze) niet erg veel verschil verwacht.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 06-08-2020  22:38 uAls het goede bieren zou opleveren had het idee allang commerciële navolging hebben gehad....
Dit vind ik een aanname en kort door de bocht, het is ook mogelijk dat hobbyspul vernieuwend is. Bovendien is het contacvlak met de gist in de bal niet zo groot, zeker wanneer deze reeds vol zit met gist wordt het contactoppervlak zelfs kleiner dan wanneer dezelfde hoeveelheid in de fastferment zelf zou zitten.

Ik heb ergens gezien dat een (Duitse)brouwer gist uit een cct in een soort soda keg opving tijdens de vergisting, deze was continue aangesloten een soortgelijk idee.

Ja kan er tegen zijn, het is een keuze maar dat het per definitie niet goed is lijkt mij wat makkelijk. Echter vind ik met de komst van de nieuwe fermzilla de fastferment wat
achterhaalt.

SVB

De aannames sla ik maar gewoon over, die blijven stug... altijd wordt er geroepen dat er getest moet worden, maar bot weg aannames doen is in sommige gevallen ook prima blijkbaar.

Specifiek, waarom nog niet commercieel: alleen het verschil in formaat is al een hele grote reden lijkt mij.

tanteemmie

Ik heb ook een fastferment, een kleine, want ik brouw maar klein. Ik heb in het begin problemen gehad met de bol (dat is bij mij een glaasje), zodra ik dat eraf wilde schroeven, kwam het gehele binnenwerk van de onderkant mee. Een fabrieksfoutje, en ik heb van Brouwland netjes een compleet nieuwe onderkant gekregen. Toch gebruik ik dat glaasje niet meer. Ik laat het gist er elke keer een beetje af. Ik haal hierbij mijn waterslot er uiteraard wel vanaf, anders krijg je inderdaad oud water mee. Gelijk een moment om het waterslot opnieuw te desinfecteren en opnieuw te vullen. Op zich heb ik wel fijn met het glaasje gewerkt, maar ik wil het niet nog een keer meemaken dat ik mijn complete bier verpest, omdat het binnenwerk toch weer mee los draait. Gewoon een gerust gevoel. Ik moet wel zeggen dat ik het gist ook uit het glaasje weggooide, want het blijft toch in contact met je bier.

Erwin Warners

Citaat van: tanteemmie op 07-08-2020  17:02 uIk heb in het begin problemen gehad met de bol (dat is bij mij een glaasje), zodra ik dat eraf wilde schroeven, kwam het gehele binnenwerk van de onderkant mee. Een fabrieksfoutje, en ik heb van Brouwland netjes een compleet nieuwe onderkant gekregen.

Is een veel voorkomend probleem had er ook last van in het begin maar ben erachter gekomen dat wanneer je het glaasje er te vast onder draait de rubberring die er tussen zit bij het losdraaien het binnenwerk kan meenemen. Nu draai ik hem veel minder hard aan en het probleem is helemaal over. Het is mens eigen om dingen goed stevig aan te draaien maar dat is niet altijd nodig want ok als hij minder vast zit lekt er niks.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 06-08-2020  22:38 uAls het goede bieren zou opleveren had het idee allang commerciële navolging hebben gehad....

Beetje kort door de bocht alsof je met een bol geen goede bieren kunt krijgen. Ik denk eerder dat het door de grote volumes niet werkbaar is in een commerciele brouwerij en bij deze vaten tap je eigenlijk op de zelfde manier het gist af alleen vang je het niet op in een bol. Dus is het lood om oud ijzer Echter zou ik de bol wel leeg maken want het aftappen van de gist daar gaat het eigenlijk om.

tanteemmie

Citaat van: Erwin Warners op 09-08-2020  07:21 uIs een veel voorkomend probleem had er ook last van in het begin maar ben erachter gekomen dat wanneer je het glaasje er te vast onder draaid de rubberring die er tussen zit bij het losdraaien het binnenwerk kan meenemen. Nu draai ik hem veel minder hard aan en het probleem is helemaal over. Het is mens eigen om dingen goed stevig aan te draaien maar dat is niet altijd nodig want ok als hij minder vast zit lekt er niks.
Nou dat was het ook niet, bij mij kon het binnenwerk niet ver genoeg dus het was plastic op plastic, dat draait dan mee. Het stak te ver uit om de ring nog enigszins zijn werk te kunnen laten doen. Het te strak vastdraaien heb ik met duiken heel snel afgeleerd, daar is het ook vast is vast.

SVB

Oplossing hiervoor kan ook zijn: mason jar adapter kopen voor de 7.9g. Je draait dan alleen het glaswerk los, alles van pvc laat je zitten. Wil je bottelen dan draai je er de slangtuit van deze adapter set er in. Je draait zo dus geen pc's onderdelen meer los.

JasperB

Ik sta op het punt een Fastferment aan te schaffen.
Is het wellicht een goed idee om te starten met bol.
Na de hoofdvergisting, kraan dicht, bol er af en het tuitje te monteren.
Zo heb je het eerste gist er af. Kan je daarna via het slangetje wanneer nodig nog gist aflaten.

tanteemmie

Citaat van: JasperB op 08-09-2020  15:51 uIk sta op het punt een Fastferment aan te schaffen.
Is het wellicht een goed idee om te starten met bol.
Na de hoofdvergisting, kraan dicht, bol er af en het tuitje te monteren.
Zo heb je het eerste gist er af. Kan je daarna via het slangetje wanneer nodig nog gist aflaten.

Dat heb ik ook een keer geprobeerd, maar er blijft dan altijd nog wel wat gist in het vat, dus dan moet je toch nog via slang aflaten. Ik heb geen zin meer in de stress van het mogelijk losdraaien voor die ene keer. Ik moet zeggen met het slangetje is het lekker gecontroleerd, dat is erg fijn

Heyudude

Citaat van: tanteemmie op 21-09-2020  16:20 uDat heb ik ook een keer geprobeerd, maar er blijft dan altijd nog wel wat gist in het vat, dus dan moet je toch nog via slang aflaten. Ik heb geen zin meer in de stress van het mogelijk losdraaien voor die ene keer. Ik moet zeggen met het slangetje is het lekker gecontroleerd, dat is erg fijn
Interessant alternatief. Het losdraaien is wel hartslag verhogend inderdaad. Draai je de aansluiting op de Fastferment los, is de teflon ook aan vervanging toe. Geen ramp maar wel jammer, en frustrerend tijdens de gisting als het lekt.
Zonder bol? Hmm dan met een slang om de gist af te voeren? Zit de gist dan niet te vast na de 1e gisting?

Eens kijken of dat werkt de volgende keer, een keer losdraaien gaat nog wel.


En gewoon starten met de bol, teflon erop 4-6 draaiingen en testen met een volle bak water (buiten), schotel eronder en 2-4 uur wachten.

André de Laat

Wat een gedoe en geklieder toch. En dan heb je nog steeds een kunststof vat. Waarom niet effe doorsparen voor RVS. Totaal geen gedoe mee.

CeesM

Bij de Fastferment zit ook een rolletje teflontape. In de gebruiksaanwijzing staat dat je dat moet gebruiken bij het bevestigen van de kraanaansluiting en de thermowal. Bij mij heeft het op die punten nooit gelekt. Bij het losdraaien van de bol is het verstandiger om met de andere hand de kraan vast te houden, zodat deze niet mee draait.

beermenke

Niet helemaal mee eens. Ik heb op mijn Fastferment een kraan met 2 wartels. Eenmalig met teflon op de ff en eenmalig met teflon op bol. Kraan kan er tussenuit. Niks geklieder. Uiteraard is RVS van andere orde maar Fastferment werkt ook prima hoor.

Heyudude

Klopt, heb nu de oplossing die hierboven al genoemd staat, dubbele wartel kraan. Bol kan er af, Kraan er eraf. Schoonmaken.

Het is wel even aftasten hoe vast vast is... ach en RvS is ideaal natuurlijk maar je met ergens beginnen, tips zat hier

Hay

Ik gebruik nergens teflon en lekt nergens maar heb de decanteerkraan er niet op.
Na de hoofdgisting draai in onder de kraan dicht en draai de bol eraf en maak deze schoon.
Wel een schaaltje eronder want het druppelt na.
Vul de bol met afgekookt water met wat suiker en geen geklieder of gedoe en geen zuurstof.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.