Fastferment vergistingsvat

Gestart door Kristof.Anthonis, 31-03-2018 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 11-11-2019  01:58 u...
Verder vind ik alles prima sluiten en ook de gistbol is een uitkomst. Geen gedoe met hevelen meer en ook bottelen gaat een stuk eenvoudiger.
...

De gistbol heb je niet nodig om gist af te laten. Ook zonder gistbol hoef je niet over te hevelen om gist kwijt te raken.

SVB

Nee, maar het is onderdeel van het product... jongens, wat kan jij star zijn zeg. Reageer dan niet als je werkelijk niets anders toevoegt dan die zin. Sommige mensen vinden het wel handig, er zijn er immers pas een paar honderdduizend van verkocht.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 11-11-2019  19:48 uDe gistbol heb je niet nodig om gist af te laten. Ook zonder gistbol hoef je niet over te hevelen om gist kwijt te raken.

Kan zijn maar daarom kan het wel handig zijn, hij zit erbij dus waarom zou je hem dan niet gebruiken werkt lekker schoon.
Voortijd had ik mandflessen en de wel bekende grote witte vaten maar zonder hevelen raak je daar niet zo eenvoudig je gist kwijt.

beermenke

Plastic vaten, glazen flessen, rvs ketel met platte bodem. Ik heb ze allemaal geprobeerd en hebben allen voor en nadelen
Nu een fastferment in koelkast en vergist gecontroleerd. Ik denk dat ik niet anders meer wil
Iedereen moet maar gebruiken wat voor hem of haar het prettigste werkt.

Erwin Warners

Citaat van: beermenke op 12-11-2019  10:09 uIedereen moet maar gebruiken wat voor hem of haar het prettigste werkt.

Helemaal mee eens, vind het altijd toch wel leuk om ervaringen en oplossingen van anderen te horen.
Je kunt altijd kijken of het voor jezelf een verbetering kan zijn. :)

Jacques

Citaat van: SVB op 11-11-2019  19:55 uNee, maar het is onderdeel van het product... jongens, wat kan jij star zijn zeg. Reageer dan niet als je werkelijk niets anders toevoegt dan die zin. Sommige mensen vinden het wel handig, er zijn er immers pas een paar honderdduizend van verkocht.

Ja ik ben volhoudend voor wat betreft het feit dat de bol niet noodzakelijk is. Het maakt dat de gist in de cct blijft terwijl een belangrijk voordeel van een cct is dat je de gist kwijt kunt raken. 

Er staan wereldwijd heel wat cct's bij brouwerijen, die zijn geen van allen voorzien van een grote bol...

Zelf gebruik ik al zo'n 10 jaar kleine rvs cct's in mijn hobbybrouwerij. Ik tap regelmatig gist af en zet de kraan snel dicht als ik zie dat er bier meekomt. Je hebt iets meer verlies maar dat neem ik ten voordele van het kwijt raden van overtollige gist voor lief. Hierdoor heb ik minder last van autolyse.

Het zijn keuzes. Mijn opmerking is bedoeld om iedereen daarvan bewust te maken. Je kunt de bol gebruiken maar voor de functionaliteit van een Fastferment (en vergelijkbare plastic cct's)  is de bol niet noodzakelijk...

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 12-11-2019  22:13 uHet maakt dat de gist in de cct blijft terwijl een belangrijk voordeel van een cct is dat je de gist kwijt kunt raken. 

De gist blijft niet in de CCT je tapt het af gooit de kraan dicht en maakt de bol leeg.
Eventueel kan dit ook een tweede keer bij veel gist.

SVB

Hoezo blijft de gist in de cct, waar heb je het over? Als jij 1 keer per dag gist aflaat en ik doe dat ook... dan zijn we toch even ver? Die bol kan er af he en die leeg je... gist weg dus!

Mijn punt is dat je dit ondertussen al 5x hebt gezegd in dit topic... we snappen het je vind het onzin en niet nuttig en gezien sommige opmerkingen vraag ik me af of je ervaring hebt met het product en je er daadwerkelijk in hebt verdiept De vergelijking met professionele brouwerij ga ik gewoon even overslaan, lijkt me nuttiger.

Nogmaals... het gist blijft niet in de CCT, de gist gooi je weg... jij doet dat zonder bol en bij ons vult de bol zich gedurende de dag. Jij gooit een keer je kraan open, en wij gooien een keer de bol leeg.

tdp

Citaat van: Jacques op 12-11-2019  22:13 uJa ik ben volhoudend voor wat betreft het feit dat de bol niet noodzakelijk is. Het maakt dat de gist in de cct blijft terwijl een belangrijk voordeel van een cct is dat je de gist kwijt kunt raken. 

Er staan wereldwijd heel wat cct's bij brouwerijen, die zijn geen van allen voorzien van een grote bol...

Zelf gebruik ik al zo'n 10 jaar kleine rvs cct's in mijn hobbybrouwerij. Ik tap regelmatig gist af en zet de kraan snel dicht als ik zie dat er bier meekomt. Je hebt iets meer verlies maar dat neem ik ten voordele van het kwijt raden van overtollige gist voor lief. Hierdoor heb ik minder last van autolyse.

Het zijn keuzes. Mijn opmerking is bedoeld om iedereen daarvan bewust te maken. Je kunt de bol gebruiken maar voor de functionaliteit van een Fastferment (en vergelijkbare plastic cct's)  is de bol niet noodzakelijk...

Je hebt inderdaad geen bol nodig, maar ook geen CCT, ook niet in professionele brouwerijen. Snap niet dat je iedere keer het vergelijk maakt met professionele (industriƫle) brouwerijen, terwijl je zelf met een Speidel brouwt. FastFerment heeft zijn product afgestemd op de schaal waarop wij brouwen (net als Speidel of andere automaten overigens). Daar kan een dergelijke optie dus goed toegevoegd worden, je kunt zo binnen een gesloten systeem gist aflaten en indien gewenst bewaren. Zover ik na kan gaan is eigenlijk alleen de manier van gist aflaten anders dan in de conventionele CCT's, waarom zou dan in de FastFerment de gist in het vat blijven, en in een conventionele CCT niet? Dat zou alleen gebeuren wanneer je de bol die daarvoor bestemd is niet gebruikt. Dat zou hetzelfde zijn wanneer je een conventionele CCT gebruikt en de gist niet aftapt.

En ja, het zijn keuzes, en het is niet noodzakelijk, maar dat is een CCT ook niet, al dan niet met bol.

Zelfs reageren in dit topic is een keuze, welke ook niet wat toevoegt of noodzakelijk is.

beermenke

Ik begrijp het niet helemaal
Ik ben tevreden over Fastferment  en gebruik bol maar als het nog beter kan dan hoor ik het graag
Ik vergist gecontroleerd en laat normaliter de bol er 2 weken onder en bottel dan gelijk
Meestal is de helft van de bol vol met bezinksel en gist
Is het raadzaam om de bol eerder te ledigen of om eerder te sluiten dwz na de hoofdgisting elke dag de kraan even opendraaien en gelijk weer dicht? 1 dag voor het bottelen geheel open zodat alles nog voor het bottelen in de bol zakt?
Ik brouw overwegend iets donkere zwaardere bieren. Geen pils

Erwin Warners

Citaat van: beermenke op 13-11-2019  14:09 uIk begrijp het niet helemaal
Ik ben tevreden over Fastferment  en gebruik bol maar als het nog beter kan dan hoor ik het graag
Ik vergist gecontroleerd en laat normaliter de bol er 2 weken onder en bottel dan gelijk
Meestal is de helft van de bol vol met bezinksel en gist
Is het raadzaam om de bol eerder te ledigen of om eerder te sluiten dwz na de hoofdgisting elke dag de kraan even opendraaien en gelijk weer dicht? 1 dag voor het bottelen geheel open zodat alles nog voor het bottelen in de bol zakt?
Ik brouw overwegend iets donkere zwaardere bieren. Geen pils

Ik haal na de hoofdvergisting er gist onderweg zodat ik niet hoef te hevelen. Veel mensen hevelen hun bier naar een ander vat wat ook een manier is om het gist er onderweg te halen. Dit gist eronder vandaan halen komt het bier ten goede.

SVB

Ik doe hetzelfde en afhankelijk van hoeveel er daarna weer in komt doe ik het vaker.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 12-11-2019  23:47 uDe gist blijft niet in de CCT je tapt het af gooit de kraan dicht en maakt de bol leeg.
Eventueel kan dit ook een tweede keer bij veel gist.

Citaat van: SVB op 13-11-2019  07:41 uHoezo blijft de gist in de cct, waar heb je het over? Als jij 1 keer per dag gist aflaat en ik doe dat ook... dan zijn we toch even ver? Die bol kan er af he en die leeg je... gist weg dus!

Mijn punt is dat je dit ondertussen al 5x hebt gezegd in dit topic... we snappen het je vind het onzin en niet nuttig en gezien sommige opmerkingen vraag ik me af of je ervaring hebt met het product en je er daadwerkelijk in hebt verdiept De vergelijking met professionele brouwerij ga ik gewoon even overslaan, lijkt me nuttiger.

Nogmaals... het gist blijft niet in de CCT, de gist gooi je weg... jij doet dat zonder bol en bij ons vult de bol zich gedurende de dag. Jij gooit een keer je kraan open, en wij gooien een keer de bol leeg.

Allereerst merk ik op dat iedereen zelf uitmaakt hoe hij of zij een Fastferment gebruikt.
Als je de bol verwijdert de gist weggooit en de op bol opnieuw aanbrengt heb je een zuurstofbel in je Fastferment. Verder raak je bier kwijt, zeker als je dit een paar keer herhaalt.

Als je dat allemaal prima vindt moet je daarmee doorgaan.

Jacques

Citaat van: tdp op 13-11-2019  08:22 uJe hebt inderdaad geen bol nodig, maar ook geen CCT, ook niet in professionele brouwerijen. Snap niet dat je iedere keer het vergelijk maakt met professionele (industriĆ«le) brouwerijen, terwijl je zelf met een Speidel brouwt.

De vergelijk wordt door mij regelmatig gedaan omdat we met dezelfde grondstoffen werken en in feite ook hetzelfde proces doorlopen.

Schaalgrootte maakt uit, maar het maakt niet dat alles helemaal anders is. Het is daarom verstandig te kijken hoe de professionals werken.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  20:52 uAls je de bol verwijderd de gist weggooit en de op bol opnieuw aanbrengt heb je een zuurstofbel in je Fastferment. Verder raak je bier kwijt, zeker als je dit een paar keer herhaalt.

Als jij gist aftapt komt er dan geen lucht bij? Je haalt wat uit het vat dus ontstaat er een vacuum of er komt ergens lucht binnen bijvoorbeeld bij je waterslot, of je moet al met CO2 werken.

Richard3

Citaat van: Jacques op 12-11-2019  22:13 uZelf gebruik ik al zo'n 10 jaar kleine rvs cct's in mijn hobbybrouwerij. Ik tap regelmatig gist af en zet de kraan snel dicht als ik zie dat er bier meekomt. Je hebt iets meer verlies maar dat neem ik ten voordele van het kwijt raden van overtollige gist voor lief.

:proost: Met een cct dus ook verlies!
 :)

Ik heb ook een fastferment, en heel tevreden over. De gistslurry zakt in de bol en verdrijft daar dus het jong bier.
Als den bol vol is kan je deze legen en eventueel vullen met jongbier wat je hoger aftapt. Daarna terug plaatsen en er is geen zuurstof inslag.
Meestal is het voldoende om de bol te verwijderen en de kraan gesloten te houden na de hoofdgisting.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:01 uAls jij gist aftapt komt er dan geen lucht bij? Je haalt wat uit het vat dus ontstaat er een vacuum of er komt ergens lucht binnen bijvoorbeeld bij je waterslot, of je moet al met CO2 werken.

Ik gebruik een terugslagklepje in combinatie met een waterslot. Dat voorkomt dat zuurstof wordt aangezogen. Een alternatief is inderdaad CO2 inblazen.

Jacques

Citaat van: Richard3 op 13-11-2019  21:04 u:proost: Met een cct dus ook verlies!
 :)

Ja ook als je geen bol gebruikt heb je verlies. Het verschil is echter dat je bij een bol een groter verlies kunt hebben. Als je geen bol gebruikt bepaal je zelf hoeveel gist je aftapt. Dat kan zo vaak als je wilt. Het is mogelijk om zonder verlies af te tappen, maar het komt wel eens voor dat na een prop gist er bier meekomt. Op dat moment zet je snel de kraan dicht om het verlies te beperken.

Citaat van: Richard3 op 13-11-2019  21:04 uIk heb ook een Fastferment, en heel tevreden over. De gistslurry zakt in de bol en verdrijft daar dus het jong bier.
Als den bol vol is kan je deze legen en eventueel vullen met jongbier wat je hoger aftapt. Daarna terug plaatsen en er is geen zuurstof inslag.
Meestal is het voldoende om de bol te verwijderen en de kraan gesloten te houden na de hoofdgisting.

Het is een methode. Als je geen terugslagklep gebruikt krijg je zuurstof in je Fastferment bij het aftappen van het bier waarmee je de bol vult.

Erwin Warners

Dit verlies valt reuze mee waar gist zit kan geen bier zitten dus als de bol vol gist zit gooi je geen bier weg

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  21:18 uHet is een methode. Als je geen terugslagklep gebruikt krijg je zuurstof in je Fastferment bij het aftappen van het bier waarmee je de bol vult.

Ook niet waar je schroeft hem eronder en zet hem gelijk open dus komt er geen zuurstof via het waterslot binnen. Er zit toch zuurstof al in de bol.
En hoe je het went of keert voor het volume wat eruit gaat moet iets terug komen.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:29 uDit verlies valt reuze mee waar gist zit kan geen bier zitten dus als de bol vol gist zit gooi je geen bier weg

Dat klopt natuurlijk. Maar als je daarna de gist die nog in de Fastferment zit wil verwijderen zal de bol zich normaal gesproken niet nogmaals helemaal vullen...



Het is duidelijk dat er veel hobbybrouwers tevreden zijn over de bol. En ook dat mijn reacties in dit topic door een aantal leden niet als constructief wordt ervaren. Daarom zal ik ten aanzien van dit punt niet meer reageren. Het punt dat je een Fastferment ook zonder bol kunt gebruiken is door mij voldoende duidelijk gemaakt.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:33 uOok niet waar je schroeft hem eronder en zet hem gelijk open dus komt er geen zuurstof via het waterslot binnen. Er zit toch zuurstof al in de bol.
En hoe je het went of keert voor het volume wat eruit gaat moet iets terug komen.

Deze reactie kwam nog terwijl ik mijn vorig bericht aan het schrijven was.
Vandaar dat ik toch nog reageer.

Als je een terugslagklep gebruikt ontstaat er tijdelijk onderdruk. Dat kan opgeheven door de koolzuur dat nog gevormd wordt.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  21:42 uDeze reactie kwam nog terwijl ik mijn vorig bericht aan het schrijven was.
Vandaar dat ik toch nog reageer.

Als je een terugslagklep gebruikt ontstaat er tijdelijk onderdruk. Dat kan opgeheven door de koolzuur dat nog gevormd wordt.

Dan heb ik mijn twijfels of je het gist er wel lekker uit krijgt volgens mij moet je dan voor het aftappen al wat overdruk hebben.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:45 uDan heb ik mijn twijfels of je het gist er wel lekker uit krijgt volgens mij moet je dan voor het aftappen al wat overdruk hebben.

Zwaartekracht...



(Dit was echt mijn laatste reactie in dit topic over het al dan niet gebruiken van de bol.)

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  21:57 uZwaartekracht...

Maar dat gaat niet op bij een vacuum lijkt me

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.