Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fastferment vergistingsvat  (gelezen 13920 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Fastferment vergistingsvat
« Reactie #125 Gepost op: 09-12-2020 14:56 u »
Dus gewoon regelmatig de bol leegmaken.

Dat kan. Je bent dan ook steeds bier kwijt als de bol niet geheel gevuld is met gist.
Het alternatief is de bol weg te laten, de gist af te tappen en zodra er bier meekomt de kraan meteen sluiten. Meestal lukt het niet om de gist in 1 keer af te tappen. Dat betekent dat je meerdere keren de gist moet aflaten.
Het voordeel is dat de hoeveelheid overtollige gist waarmee het bier in contact is gering is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tanteemmie

• Junior lid
  • **
« Reactie #126 Gepost op: 09-12-2020 15:09 u »
Dat kan. Je bent dan ook steeds bier kwijt als de bol niet geheel gevuld is met gist.
Het alternatief is de bol weg te laten, de gist af te tappen en zodra er bier meekomt de kraan meteen sluiten. Meestal lukt het niet om de gist in 1 keer af te tappen. Dat betekent dat je meerdere keren de gist moet aflaten.
Het voordeel is dat de hoeveelheid overtollige gist waarmee het bier in contact is gering is.
De hoeveelheid bier die je kwijt bent is echt niet veel. Ik doe het gerust terwijl ik maar 7 liter in mijn vat heb zitten, ik brouw maar klein. Het is echt niet noemenswaardig.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #127 Gepost op: 09-12-2020 15:30 u »
De hoeveelheid bier die je kwijt bent is echt niet veel. Ik doe het gerust terwijl ik maar 7liter in mijn vat heb zitten, ik brouw maar klein. Het is echt niet noemenswaardig.

Mooi dat het gewoon goed werkt, zoals het bedacht is!

Offline SVB

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #128 Gepost op: 09-12-2020 15:45 u »
Ik heb beide varianten nu een tijdje in gebruik, dus de standaard opstelling en alles vervangen door enkel een kraan.

De variant met de bol werkt beter in die zin dat er tegen de tijd dat ik ga bottelen geen gist meer in het vat aanwezig is. De variant met enkel de kraan blijft gist houden in het onderste deel en ik heb dan ook het idee dat dit bier troebeler is tijdens het bottelen. Er blijft simpelweg meer troep achter in de variant zonder bal.

Verder is enkel een kraan meer gedoe eigenlijk dan een bal. Zit je daar op de hurken te wachten tot de gist een keer denk ‘en nu ga ik naar buiten’...

Er bestaat dus een kans dat de variant zonder bal weer terug gebouwd gaat worden naar standaard.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #129 Gepost op: 09-12-2020 16:54 u »
Standaard Fastferment werkt bij mij prima.
Na de hoofdgisting de bol legen en meteen een 75 CL fles vullen. Bol vullen vanuit deze fles en de bol gaat er weer onder. Meestal vul ik voor het bottelen zelfs nog een flesje met bier uit de bol. Niet uit zuinigheid maar gewoon kijken of er verschil is TOV van de rest.
Ik heb mijn Fastferment voorzien van een afneembare kraan dwz met 2 wartels. Makkelijk met schoonmaken en ik hoef niet steeds met teflon te werken want de wartels zijn er eenmalig luchtdicht opgedraaid. Kraan gaat na gebruik in de oxi pro en hoeft niet uit elkaar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #130 Gepost op: 09-12-2020 21:49 u »
De variant met de bol werkt beter in die zin dat er tegen de tijd dat ik ga bottelen geen gist meer in het vat aanwezig is. De variant met enkel de kraan blijft gist houden in het onderste deel en ik heb dan ook het idee dat dit bier troebeler is tijdens het bottelen. Er blijft simpelweg meer troep achter in de variant zonder bal.

Verder is enkel een kraan meer gedoe eigenlijk dan een bal. Zit je daar op de hurken te wachten tot de gist een keer denk ‘en nu ga ik naar buiten’...

Het grote nadeel van Fastferment is dat er standaard geen tweede kraan halverwege de conus zit. Wil je helder bier bottelen dan moet alle gist eerst zijn uitgezakt in de bol.

Bij de grote commerciële CCT zit geen bol onder de tank. Meestal zitten er twee kranen aan de onderkant van de CCT. Eentje die het mogelijk maakt gist af te tappen uit de punt van de CCT. De andere is verbonden aan een pijp in een tank. De pijp komt tot ongeveer een derde tot de helft van de hoogte van de conus. Hierdoor kan bier zonder gist afgetapt worden uit de CCT.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #131 Gepost op: 09-12-2020 22:04 u »
Nou bij een cct zonder bol maar wel 2 kranen zul je toch ook moeten wachten totdat de gist in de conus is gezakt
Die conus zie ik dus de functie hebben als bol.
Een grote tank met een bol van bv 100 liter lijkt me niet werkbaar en zal daarom ook niet gemaakt worden.
Het aftappen bij de 2e kraan zal best fijn werken maar mijn fastferment heeft voor mij ook z'n voordelen dus hij mag nog even blijven wonen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #132 Gepost op: 09-12-2020 22:57 u »
Nou bij een cct zonder bol maar wel 2 kranen zul je toch ook moeten wachten totdat de gist in de conus is gezakt
Die conus zie ik dus de functie hebben als bol.

Een bol met een aflaat...  >:D

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #133 Gepost op: 09-12-2020 23:09 u »
Een bol met een aflaat...  >:D
Brengt me op het idee om in de bodem van de bol een kraan te maken 🤭
Misschien overdreven maar zo hoeft de bol er niet af en de gist kan er uit. Nog eens n nachtje over slapen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #134 Gepost op: 09-12-2020 23:12 u »
Misschien overdreven maar zo hoeft de bol er niet af en de gist kan er uit. Nog eens n nachtje over slapen.

Goed idee!

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #135 Gepost op: 09-12-2020 23:14 u »
Een conisch gist opvang  met een kraantje 👌🏻😉

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #136 Gepost op: 10-12-2020 21:25 u »

Volgens mij kan je dan net zo goed de bijgeleverde slang tuit monteren en de bol overslaan.

Dat gezegd hebbende gebruik ik de bol altijd wel. De eerste bol zit komt doorgaans geheel vol met smurrie en gist en de 2e bol vult zich doorgaans ergens tussen de 50 en 75 % met gist.
De inhoud van de bol is 0,5 liter dus max 250ml bier verlies per batch.

Bovendien als je met een lichte overdruk vergist (niet voor alle bieren geschikt) of op een zeker moment de boel even op druk zet, zakt de gist beter uit en blijft er minder aan de zijkant plakken is mijn ervaring.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #137 Gepost op: 10-12-2020 23:22 u »
Ik weet niet, maar kun je dan niet beter die bol gewoon weglaten en aftappen zo nu en dan? Probleem opgelost!  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Oeps. Zie net dat lier dat ook al opperde  :groots: :groots: :groots:

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
Fastferment vergistingsvat
« Reactie #138 Gepost op: 11-12-2020 00:00 u »
Als je de bol bij de Fastferment weglaat dat moet je voor het aftappen wel heel beheerst de kraan opendraaien. De kunststof kranen zijn wel ok maar draaien niet soepel.
Maar zoals Beermenke zegt, de bol werkt prima, zeker met de dubbele wartel.
 En een aftapkraan onder de bol? Lastig om dat dan gist af te tappen, ben dan bang dat je de bol zelf los draait per ongeluk.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #139 Gepost op: 11-12-2020 00:29 u »
Als je de bol bij de Fastferment weglaat dat moet je voor het aftappen wel heel beheerst de kraan opendraaien. De kunststof kranen zijn wel ok maar draaien niet soepel.
 en een aftapkraan onder de bol? Lastig om dat dan gist af te tappen, ben dan bang dat je de bol zelf los draait per ongeluk
Ik heb een Fermentasaurus gehad. Met een beetje beleid gaat aftappen prima.

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
« Reactie #140 Gepost op: 11-12-2020 06:13 u »
Ik heb een fermentasaurus gehad. Met een beetje beleid gaat aftappen prima.
De Fermentasaurus heeft zo te zien een stevigere uitvoering van aansluiting en kraan. Maar bij de Fastferment kan het ook, mits met beleid maar lijkt me een zenuwslopende activiteit met 20 liter bier bovenin. ;)

Offline SVB

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #141 Gepost op: 11-12-2020 08:16 u »
Ik weet niet, maar kun je dan niet beter die bol gewoon weglaten en aftappen zo nu en dan? Probleem opgelost!  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Oeps. Zie net dat lier dat ook al opperde  :groots: :groots: :groots:

Zoals ik al zei, ik heb beide varianten... bij de ene heb ik de bol, bij de andere enkel nog een kraan. Degene met de kraan bevat altijd meer gist dan degene met de bol.
Er is geen probleem om op te lossen, het originele ontwerp doet precies wat het moet doen en zoals Lier zegt, het verlies waar we het over hebben is echt minimaal en als ik dat vergelijk met degene met de kraan dan denk ik zelfs dat ik meer verlies heb bij de kraan.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #142 Gepost op: 11-12-2020 08:22 u »
 En een aftapkraan onder de bol? Lastig om dat dan gist af te tappen, ben dan bang dat je de bol zelf los draait per ongeluk
Dubbele wartel?

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
« Reactie #143 Gepost op: 11-12-2020 08:24 u »
Dubbele wartel?
Ja op Beermenke zijn advies en ik daarna hebben de kraan vervangen door een model met 2 wartels. Zo kan de kraan er af van de hoofd container en de tank onderin ook.
Super handig en je kunt hem eenvoudige reinigen en de tape hoeft er niet af...

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #144 Gepost op: 11-12-2020 09:01 u »
Ja op Beermenke zijn advies en ik daarna hebben de kraan vervangen door een model met 2 wartels. Zo kan de kraan er af van de hoofd container en de tank onderin ook.
Super handig en je kunt hem eenvoudige reinigen en de tape hoeft er niet af...
Dat klinkt super. Heb je toevallig een linkje?

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
« Reactie #145 Gepost op: 11-12-2020 12:17 u »
Dat klinkt super. Heb je toevallig een linkje?
Dit is de kraan echter niet de juiste maat, kon ik niet zo snel vinden

https://www.wildkamp.nl/product/vdl-pvc-kogelafsluiter-2x-binnendraad-2x-wartel-oranje-handgreep-3-8/720906

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #146 Gepost op: 11-12-2020 12:50 u »
Dit is de kraan echter niet de juiste maat, kon ik niet zo snel vinden

https://www.wildkamp.nl/product/vdl-pvc-kogelafsluiter-2x-binnendraad-2x-wartel-oranje-handgreep-3-8/720906
En het voordeel sinds dat je de wartel kan laten zitten (en teflon ook) en de kraan er los afhaalt?
Zijn er dat je weet ook afdekdoppen voor? Dus kraan er af maar het vat toch afgesloten?

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
« Reactie #147 Gepost op: 11-12-2020 13:27 u »
En het voordeel sinds dat je de wartel kan laten zitten (en teflon ook) en de kraan er los afhaalt?
Zijn er dat je weet ook afdekdoppen voor? Dus kraan er af maar het vat toch afgesloten?
Het is standaard schroef materiaal van pvc dus er zullen vast ook wel doppen zijn bij die winkel die passen

Tags: