Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fastferment vergistingsvat  (gelezen 13876 keer)

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Fastferment vergistingsvat
« Reactie #100 Gepost op: 21-09-2020 19:45 u »

Na de hoofdgisting draai in onder de kraan dicht en draai de bol eraf en maak deze schoon.
Wel een schaaltje eronder want het druppelt na.
Vul de bol met afgekookt water met wat suiker en geen geklieder of gedoe en geen zuurstof.
Das wel n goeie tip. Ga ik proberen. Waarom nog wat suiker? Ik neem aan dat bezinksel  dus nog in de bol zakt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #101 Gepost op: 21-09-2020 20:02 u »
Ik gebruik nergens teflon en lekt nergens maar heb de decanteerkraan er niet op.
Na de hoofdgisting draai in onder de kraan dicht en draai de bol eraf en maak deze schoon.
Wel een schaaltje eronder want het druppelt na.
Vul de bol met afgekookt water met wat suiker en geen geklieder of gedoe en geen zuurstof.

Dan ga je wél verdunnen hè? Ik heb eens ergens gelezen dat men de bol vult met pils.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #102 Gepost op: 21-09-2020 21:33 u »
Dan ga je wél verdunnen hè? Ik heb eens ergens gelezen dat men de bol vult met pils.
Of je bol vullen via het monsterkraantje met je jongbier.

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
« Reactie #103 Gepost op: 21-09-2020 21:36 u »
Of je bol vullen via het monsterkraantje met je jongbier.
Zit nog te twijfelen of ik een monsterkraantje monteer.
Weer een gat wat dicht moet blijven, al draai je dat niet los toch? Dat is zo schoon te houden denk ik met doorspoelen.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #104 Gepost op: 21-09-2020 21:49 u »
Voor mij geen extra kraantje. Als ik al meet dan waterslot er af en met slangetje aan spuit zuig ik een monster op. Blijft ff open maar lijkt me minder gedoe dan extra gat in de Fastferment.
Tsja n RVS waar t kraantje al in zit is natuurlijk n ander verhaal.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #105 Gepost op: 21-09-2020 22:05 u »
Das wel n goeie tip. Ga ik proberen. Waarom nog wat suiker? Ik neem aan dat bezinksel  dus nog in de bol zakt

Is misschien niet echt nodig maar dit doe ik ook als ik van mijn normale vergistingsvat overhevel naar de mandfles om de vergisting een beetje op te wekken.
Om eventuele zuurstof eruit te duwen.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 21-09-2020 22:25 u »
Is misschien niet echt nodig maar dit doe ik ook als ik van mijn normale vergistingsvat overhevel naar de mandfles om de vergisting een beetje op te wekken.
Om eventuele zuurstof eruit te duwen.

Ok duidelijk, als ik al overhevel dan gaat mijn fles tot aan de nok vol oftewel een paar cm onder de stop. Zo weinig mogelijk zuurstof. Heb ik een paar flesjes over dan bottel ik dit met weinig suiker. Gaat altijd goed doch deze flesjes hebben meer bezinksel en drink ik als eerste.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #107 Gepost op: 28-10-2020 09:36 u »
Ik ben momenteel met mijn eerste brouwsel in de Fastferment bezig. Bevalt me tot nu toe prima!
Heb de bal er na de hoofdvergisting af gehaald en ga nu steeds gist aflaten via het slangetje.
Zijn er mensen die ervaren dat de gist blijft plakken in de hals als het niet meteen meer in de bal kan zakken? Heb ook het idee dat er veel minder slurrie is dan bij gebruik met zo’n rond gistvat.
En bottelt iedereen ook meteen vanuit de Fastferment? Aflezen hoeveel er in zit suikeroplossing er bij roeren en bottelen?
Ik gebruikt overigens altijd een Plaato airlock. Als er een ‘vacuüm’ ontstaat door aflaten/aftappen of koelen dan trekt er geen lucht door het waterslot maar door het ventiel met ‘filtertje’.

Offline SVB

• Senior lid
« Reactie #108 Gepost op: 28-10-2020 10:40 u »
'En bottelt iedereen ook meteen vanuit de Fastferment? Aflezen hoeveel er in zit suikeroplossing er bij roeren en bottelen?'

Inderdaad hoe ik werk.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #109 Gepost op: 28-10-2020 10:51 u »
Ik gebruikt overigens altijd een Plaato airlock. Als er een ‘vacuüm’ ontstaat door aflaten/aftappen of koelen dan trekt er geen lucht door het waterslot maar door het ventiel met ‘filtertje’.
Uit nieuwsgierigheid: worden de metingen van de Plaato niet negatief beïnvloedt door het aflaten van gist?
De Plaato meet CO2 bubbels, toch? Als je gist aflaat, duurt het weer even voordat de CO2 weer door de Plaato heen gaan..
Maar misschien hebben ze daar wat slims op gevonden (of heb ik het gewoon verkeerd ;))

Over plakkende gist: toen ik een CCT had (Fastferment 3.5 G) klopte ik regelmatig met een rubberen hamer op het conische gedeelte; dat hielp om de gist verder de gistbal in te laten zakken. Wat er dan nog blijft plakken, zit redelijk vast.
Bottelsuiker deed ik direct in het flesje en dan vullen vanuit de Fastferment.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #110 Gepost op: 28-10-2020 10:52 u »
Waarom denk je dat zo'n bol bij een kunststof vergistingsvat niet handig is. Heb je er ervaring mee? Ik wel en ik ben erg blij met de bol onder mijn Fermentasaurus. Deze heeft veel voordelen bij eenvoudig gist aflaten en gist hergebruiken. Als RVS vergistingsvatgebruiker zou ik er jaloers op zijn.

Edit: sorry een beetje late reactie zie ik.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #111 Gepost op: 28-10-2020 11:19 u »
Uit nieuwsgierigheid: worden de metingen van de Plaato niet negatief beïnvloedt door het aflaten van gist?
De Plaato meet CO2 bubbels, toch? Als je gist aflaat, duurt het weer even voordat de CO2 weer door de Plaato heen gaan..
Maar misschien hebben ze daar wat slims op gevonden (of heb ik het gewoon verkeerd ;))

Over plakkende gist: toen ik een CCT had (FF 3.5G) klopte ik regelmatig met een rubberen hamer op het conische gedeelte; dat hielp om de gist verder de gistbal in te laten zakken. Wat er dan nog blijft plakken, zit redelijk vast.
Bottelsuiker deed ik direct in het flesje en dan vullen vanuit de FF.

Top bedankt!

Ik klopt ook wel eens op de Fastferment. Hamertje ook een prima idee!

Deze Plaato valve is puur een drukklepje. Meet niks maar zorgt er voor dat overdruk/CO2 door het waterslot gaat maar bij onderdruk zuigt hij aan via het filtertje en niet door je waterslot. Zo trek je ook niet per ongeluk je waterslot leeg in je ff.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #112 Gepost op: 28-10-2020 17:34 u »
Waren er nou ook mensen die na de hoofdvergisting de kraan dicht draaien en af en toe open zetten om de gist te laten zakken in de bol?
Had hem namelijk vanmorgen dicht gezet om vanavond het tuutje te monteren maar bij het open zetten van de kraan na een uur of 9 ging het nogal tekeer.
Denk dat de bol op spanning stond met CO2 wat er uit kwam.
Iemand ervaring mee? Ik doe t niet meer in ieder geval.
Na hoofdvergisting bol er af tuutje er op en steeds wat gist aflaten.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 28-10-2020 17:52 u »
Nee de kraan gaat niet dicht. Ik vul gedeeltelijk in champagne flessen en als ik de bol er afhaal vul ik hem met reeds gebotteld bier. Misschien zonde maar doe niet vaak, alleen bij brouwsels die toevallig wat langer gisten. Normaal kan ie na 2 weken op de fles en dan blijft de bol er onder tot bottelen.

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #114 Gepost op: 28-10-2020 18:16 u »
Waren er nou ook mensen die na de hoofdvergisting de kraan dicht draaien en af en toe open zetten om de gist te laten zakken in de bol?
Had m namelijk vanmorgen dicht gezet om vanavond het tuutje te monteren maar bij het open zetten van de kraan na een uur of 9 ging het nogal tekeer.
Denk dat de bol op spanning stond met CO2 wat er uit kwam.
Iemand ervaring mee? Ik doe t niet meer in ieder geval.
Na hoofdvergisting bol er af tuutje er op en steeds wat gist aflaten.
Nee, ik draai de kraan pas dicht als ik de bol eraf ga halen. Naast drukopbouw in bol met dichte kraan, blijft het bezonken gist dan meer plakken.

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 28-10-2020 18:26 u »
Waarom denk je dat zo'n bol bij een kunststof vergistingsvat niet handig is. Heb je er ervaring mee? Ik wel en ik ben erg blij met de bol onder mijn Fermentasaurus. Deze heeft veel voordelen bij eenvoudig gist aflaten en gist hergebruiken. Als RVS vergistingsvatgebruiker zou ik er jaloers op zijn.

De reactie is wel laat, maar misschien daardoor heel goed. Ik had verwacht dat het voor mij een tussenstap zou zijn, maar is een blijvertje. Naast de voordelen die jij noemt, scheelt het me als kegger heel veel CO2 aankoop.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #116 Gepost op: 28-10-2020 18:36 u »
Nee, ik draai de kraan pas dicht als ik de bol eraf ga halen. Naast drukopbouw in bol met dichte kraan, blijft het bezonken gist dan meer plakken.
Duidelijk!
Had er ook even niet over nagedacht. De CO2 die vrij kwam door het bier zal geen kwaad gedaan hebben.
Heb er nu het tuutje we op gezet en ga zo nu en dan wat gist aflaten op deze manier.
Dan is het bier ook het meest van de slurrie af.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #117 Gepost op: 28-10-2020 20:53 u »

Het grote nadeel van de bol in combinatie met een open kraan is dat het bier constant in contact is met alle gist. Bij de Webinar van Fermentis van vandaag werd er op gewezen dat je zo snel als mogelijk ontdoen van de gist bij gebruik van Be-256 er voor zorgt dat je minder zwavelachtige smaken krijgt. Mijn ervaring is dat die niet alleen geldt voor de Be-256 maar ook voor veel andere gisten.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #118 Gepost op: 28-10-2020 21:05 u »
Het is maar een klein oppervlak van de gist die nog contact maakt met het bier. De gist in de bol wordt heel compact wanneer je het bier gaat koelen. Aan de binnenzijde van de conus zit ook gist maar dat is een dunnere laag. Nadat de gist compact in de bol zit kan je de bol eraf halen en verder lageren als je zou willen. Liever zet ik dan het bier over in fust en lager daar verder.

Gistslurry aflaten met een haakse overbrenging lijkt mij een behoorlijk geknoei met plakkerige gist en bier. Hierbij gaat ook best wat bier verloren. En mij lijkt dat de binnenzijde van de conus ook bij een RVS vat gist zal bevatten en in contact is met het bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #119 Gepost op: 28-10-2020 21:12 u »
Het is maar een klein oppervlak van de gist die nog contact maakt met het bier.

Diffusie doet zijn werk...
Het is niet zo dat er in het gistdepot geen vergisting meer is en er geen autolyseproducten uit vrijkomen. Bij heel wat tests die ik heb uitgevoerd heb ik koolzuurbelletjes zien ontsnappen uit het gistdepot.

In de bol kan de gist zich verzamelen, maar dat betekent niet dat je gist kwijt raakt...

Maar ieder moet doen wat hem of haar het beste lijkt.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #120 Gepost op: 28-10-2020 21:33 u »
Ik denk dat eigenaren van een Fastferment met zijn beperkingen moeten leven. Zoals SVB al eerder aangaf heeft het regelmatig aftappen van de Fastferment eigenlijk geen voordeel. Ook niet echt goed te doen want die kogelkraan heeft het formaat van in 2 seconden je 20 liter of meer bier over de vloer. En op een sluipstandje (als je het durft) open je een formaat kruipluik in een woonkamervloer; gaat ook niet werken. Ik gooi mijn bol na 1 week leeg en dan nog een keer voor het bottelen. Ik zou het wel fijn vinden als Fastferment een kleinere bol zou uitbrengen. Dan zou ik die gaan gebruiken om vaker gist weg te gooien. Verder was het weer een interessante webinar en weten Fastferment gebruikers dat als ze zwavelige tonen in hun bier krijgen dat ze dat van dat gistdepot in de bol kunnen hebben gekregen en dat ze dat kunnen opnemen in hun aantekeningen bij het recept om de volgende keer het proces iets aan te passen en/of een andere gist te gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #121 Gepost op: 28-10-2020 21:48 u »
... en/of een andere gist te gebruiken.

Zoals ik hiervoor al aangaf zijn er veel meer gisten zoals de Fermentis BE-256 die op het einde van de vergisting zwavelachtige smaken geven.

Maar er zijn er ook die hier geen last van hebben. Het zou mooi zijn als alle gistleveranciers uitgebreide tests zouden uitvoeren zoals Fermentis nu gedaan heeft met de BE-256 en W-34/70 en de resultaten daarvan deelt.
Wel of niet overhevelen is namelijk ook afhankelijk van de gebruikte gist.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #122 Gepost op: 29-10-2020 06:12 u »
...

Gistslurry aflaten met een haakse overbrenging lijkt mij een behoorlijk geknoei met plakkerige gist en bier. Hierbij gaat ook best wat bier verloren. En mij lijkt dat de binnenzijde van de conus ook bij een RVS vat gist zal bevatten en in contact is met het bier.

Heb sinds kort een CCT (SS Brewtech BME) en kan dat wel beamen. Het is of volgas, of het blijft 'plakken'. Zullen vast handige trucjes voor zijn welke ik nog wel ontdek.
Juist zo'n bol is een specifieke oplossing voor de schaal waar wij als hobbybrouwers ons begeven. Mooie oplossing volgens mij (Geen ervaring uit eigen hand overigens)

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #123 Gepost op: 09-12-2020 10:03 u »
Het grote nadeel van de bol in combinatie met een open kraan is dat het bier constant in contact is met alle gist. Bij de Webinar van Fermentis van vandaag werd er op gewezen dat je zo snel als mogelijk ontdoen van de gist bij gebruik van Be-256 er voor zorgt dat je minder zwavelachtige smaken krijgt. Mijn ervaring is dat die niet alleen geldt voor de Be-256 maar ook voor veel andere gisten.
Dus gewoon regelmatig de bol leegmaken.

Offline JasperB

• Junior lid
  • **
« Reactie #124 Gepost op: 09-12-2020 11:12 u »
Tijdens mijn laatste brouwsel heb ik na het legen van de bol deze (na hem gereinigd te hebben)
eerst gevuld (dmv het aftap tuitje) alvorens hem weer aan te sluiten.
Dit zodat er geen grote luchtbel doorheen trekt.
Zijn er meer mensen die dat zo doen?

Tags: