Fastferment vergistingsvat

Gestart door Kristof.Anthonis, 31-03-2018 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristof.Anthonis

Hoi allemaal,

Samen met een aantal vrienden hebben we een FastFerment vergistingsvat aangeschaft ter waarde van net geen 200 euro.
Ondertussen hebben we hier toch al wat spijt van, bij tests met water blijkt het vergistingsvat verre van waterdicht.
We hebben dan maar alle stukken die we in elkaar moesten schroeven afgeplakt met teflon waardoor het enigszins waterdicht bleef.

Wanneer het dan tijd wordt om voor de eerste maal de gistbol onderaan te legen ontstaan de problemen. Wanneer we het kraantje onderaan dichtdraaien loopt er iets mis (teflon die stukgaat?) waardoor het vat begint te lekken. Hierdoor zijn we al veel van ons bier kwijtgespeeld, laat staan het poetswerk en het steriel werken.

Klinkt mijn verhaal herkenbaar? Iemand die ook al iets dergelijks heeft meegemaakt?
We zijn uiteraard op zoek naar een permanente oplossing.
Elke ervaring is welkom.

Groetjes,
Kristof

CeesM

Toen ik er een aanschafte heb ik vooraf kennis genomen van eventueel te verwachten problemen.
Om te beginnen had ik voor het monteren met een scherp mesje overtollig kunsstof verwijderd bij het schroefdraad.
Met voldoende teflontape om het schroefdraad gewikkeld. Een vel schuurpapier op een vlak blad geplakt en de bovenkant van het gat waar de deksel op komt, vlak geschuurd. Het schroefdraad van de deksel ingesmeerd met Vaseline om het makkelijker dicht te kunnen draaien.
Toen ik daar mee klaar was er enkele liters water in gedaan om eventueel lekkages te ontdekken. Waar het lekte heb ik het probleem hersteld door het strakker aan te draaien. Voor de zuurstof lek test heb ik via het monsterkraantje lucht ingeblazen met mijn vinger op het gat van de waterslot. Zodra ik mijn vinger van het gat haalde hoorde ik met druk de lucht er uit stromen.
Ik heb nu al 5 batches vergist en geen enkel probleem gehad.

Aan je verhaal te horen zat de kraan niet helemaal aangedraaid op het schoefdraad.
Bij het losdraaien van de bol moet je met je andere hand de kraan vasthouden, zodat deze niet los van het schroefdraad draaid.

Dirtbag

Altijd werken met teflon tape met de fastferment. Op elk schroefdraad behalve het deksel en de moer moet je teflon tape gebruiken. Let ook op de wikkelrichting van de teflontape op het schroefdraad.  50 % k ans dat je het de verkeerde kant op wikkelt. ;)

Let ook dat je de rubber ring onderaan goed plaatst.

En zorg dat je een aantal rolletjes teflon tape op voorraad hebt. :)

db

beermenke

Citaat van: Dirtbag op 31-03-2018  22:13 uAltijd werken met teflon tape met de fastferment. Op elk schroefdraad behalve het deksel en de moer moet je teflon tape gebruiken. Let ook op de wikkelrichting van de teflontape op het schroefdraad.  50 % k ans dat je het de verkeerde kant op wikkelt. ;)

Let ook dat je de rubber ring onderaan goed plaatst.


En zorg dat je een aantal rolletjes teflon tape op voorraad hebt. :)

db
Ik heb bij mijn fastferment een losse kraan dwz eentje met 2 wartels, oftewel 2 moeren zodat de kraan niet vastzit aan de fastferment.
1 wartel zit met teflon vast op de fastferment en sluit daar de losse kraan op aan en op de kraan de bol.
Na t leegmaken haal ik de krraan los en de fastferment met wartel zet ik in emmertje met oxipro en is dus schoon. Kraan kan ik apart schoonmaken. Nog nooit infectie gehad en hij is luchtdicht

BrouwMark

Sorry hoor, maar... Hoe duur, en hoé lekkend? Lijkt me een enorm slechte investering!

beermenke

Citaat van: Dirtbag op 31-03-2018  22:13 u50 % k ans dat je het de verkeerde kant op wikkelt. ;)
Gewoon met de schroefdraad mee wikkelen, net alsof je er een schroef op draait.

CeesM

Citaat van: BrouwMark op 01-04-2018  01:16 uSorry hoor, maar... Hoe duur, en hoé lekkend? Lijkt me een enorm slechte investering!
Als je de FastFermenter bedoeld. Iets van rond de € 100,-- voor een 7 Gal. 26,5 Liter. Het lekken is afhankelijk van hoe je het geheel monteert.
Ik heb geen lekkages en lijkt me een niet slechte investering voor een conische gistingvat. Ik ben er zeer tevreden mee hoewel ik toch een beetje op een RVS conisch fermenter zit te geilen. ;)

Brouwerij Mennekes

Meteen even een vraagje hierover.

Als je de bol verwijdert na de hoofdgisting, en je plaatst deze dan terug. Dan komt er veel lucht in je bier zodra je de kraan weer open zet. Is dit een probleem? Of van je dit af door bijvoorbeeld vanuit het tapkraantje eerst de bol te vullen en dan er weer aan?

Biertje1985

Citaat van: Kristof.Anthonis op 31-03-2018  17:00 uHoi allemaal,

Samen met een aantal vrienden hebben we een FastFerment vergistingsvat aangeschaft ter waarde van net geen 200 euro.
Ondertussen hebben we hier toch al wat spijt van, bij tests met water blijkt het vergistingsvat verre van waterdicht.
We hebben dan maar alle stukken die we in elkaar moesten schroeven afgeplakt met teflon waardoor het enigszins waterdicht bleef.

Wanneer het dan tijd wordt om voor de eerste maal de gistbol onderaan te legen ontstaan de problemen. Wanneer we het kraantje onderaan dichtdraaien loopt er iets mis (teflon die stukgaat?) waardoor het vat begint te lekken. Hierdoor zijn we al veel van ons bier kwijtgespeeld, laat staan het poetswerk en het steriel werken.

Klinkt mijn verhaal herkenbaar? Iemand die ook al iets dergelijks heeft meegemaakt?
We zijn uiteraard op zoek naar een permanente oplossing.
Elke ervaring is welkom.

Groetjes,
Kristof

Als je het handsvat van het gistvat aftrekt, daar zitten twee nokjes op, daarmee kan je de interne bal van de klep vaster draaien, zie de onderzijde.
Met die nokjes kan je ook de bal uit de klep verwijderen om schoon te maken in de loze ruimte, wat na elk brouwsel grondig dient te gebeuren.

Voor de rest heb ik nooit lekkages gehad, prima vergister, teflonband heb je inderdaad nodig om de boel te monteren.

Biertje1985

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 26-09-2019  10:38 uMeteen even een vraagje hierover.

Als je de bol verwijdert na de hoofdgisting, en je plaatst deze dan terug. Dan komt er veel lucht in je bier zodra je de kraan weer open zet. Is dit een probleem? Of van je dit af door bijvoorbeeld vanuit het tapkraantje eerst de bol te vullen en dan er weer aan?
Het laatste. Maar je krijgt er altijd een beetje lucht in.

SVB

Veel lucht is ook relatief! Het is lucht welke direct naar boven stijgt en dus heel kort met heel weinig bier in aanraking komt.
Maar zoek even op de website van ze, hier hebben ze het ook voor je uitgerekend.

beermenke

Ik verwijder de bol niet tussentijds
Meestal na ruim 2 weken gaat ie op de fles. Dan gaat de bol er pas af

Winne2

Heb nog een fastferment in de aanbieding, mocht iemand interesse hebben. Hij/Zij is overcompleet geworden na aanschaf brewbuckets. Mag weg voor 30,-

Jacques

Citaat van: beermenke op 26-09-2019  22:06 uIk verwijder de bol niet tussentijds
Meestal na ruim 2 weken gaat ie op de fles. Dan gaat de bol er pas af

Je kunt de bol ook weglaten. Heb je wel eens een grote bol gezien onder een professionele CCT?
Helemaal eerlijk is deze vergelijking niet. Bij een professionele CCT zit halverwege de conus vaak een aftapkraan. Indien die ontbreekt dan zit er onderin een tweetal aftapkranen. Aan één van deze kranen zit een pijp die halverwege de conus ophoudt.

Zelf heb ik al jaren een CCT. Hierbij tap ik zeer regelmatig gist af. Er zit geen bol onderin... Wel heeft de CCT een aftapkraan halverwege de conus die ik gebruik als ik ga bottelen.

SVB

De FastFerment heeft ook een aftapkraan in de conus zitten.

CeesM

Citaat van: Jacques op 27-09-2019  16:57 uJe kunt de bol ook weglaten. Heb je wel eens een grote bol gezien onder een professionele CCT?
Helemaal eerlijk is deze vergelijking niet. Bij een professionele CCT zit halverwege de conus vaak een aftapkraan. Indien die ontbreekt dan zit er onderin een tweetal aftapkranen. Aan één van deze kranen zit een pijp die halverwege de conus ophoudt.

Zelf heb ik al jaren een CCT. Hierbij tap ik zeer regelmatig gist af. Er zit geen bol onderin... Wel heeft de CCT een aftapkraan halverwege de conus die ik gebruik als ik ga bottelen.
Bij een CCT zit onder de kegelbodem een stuk gebogen pijp waar de gistdepot zich in verzameld. Dat is vergelijkbaar met de bol onder de Fastfermenter. Het lozen van de gistdepot gaat dan enkel op verschillende manieren.

Jacques

Citaat van: SVB op 28-09-2019  09:07 uDe FastFerment heeft ook een aftapkraan in de conus zitten.

Dat is niet altijd zo geweest...

Jacques

Citaat van: CeesM op 28-09-2019  09:53 uBij een CCT zit onder de kegelbodem een stuk gebogen pijp waar de gistdepot zich in verzameld. Dat is vergelijkbaar met de bol onder de Fastfermenter. Het lozen van de gistdepot gaat dan enkel op verschillende manieren.

Het lijkt er een beetje op, maar toch niet helemaal vergelijkbaar. Je kunt namelijk bij een professionele CCT een gedeelte van de gist aflaten. Bij de Fastfermenter heb je die keuze niet als je de bol gebruikt.
Al diverse keren heb ik op het forum gewezen op het feit dat je de bol niet hoeft te gebruiken. Je kunt ook gist aftappen zonder de bol te gebruiken.

Brouwerij Mennekes

Aftapkraan is volgens mij een optie. Maar ik snap Jaques z'n idee wel.

Zou dan bij hoofdvergisting wel de bol gebruiken en daarna de bol er afhalen en als de vergisting is afgelopen dan via het tapkraantje bottelen.

Irukandji

Citaat van: Winne2 op 26-09-2019  22:38 uHeb nog een fastferment in de aanbieding, mocht iemand interesse hebben. Hij/Zij is overcompleet geworden na aanschaf brewbuckets. Mag weg voor 30,-

Heb je een pm gestuurd

EBC

Voor beginners is die bol een uitkomst. Het is gemakkelijk, en vooral heel visueel. Je ziet de gist zakken en compacteren.Heel leerzaam en praktisch.

Tja, als je wat verder gevorderd bent zoals Jacques, dan doe je het misschien anders (zeker indien je CCT geen bol heeft  ;D).

Maar de bol is op zich niks mis mee. En als je geen autolyse wilt, dan draai de kraan dicht en sluit je zo de gist in de bol af van het bier.

beermenke

Citaat van: EBC op 28-09-2019  22:02 uVoor beginners is die bol een uitkomst. Het is gemakkelijk, en vooral heel visueel. Je ziet de gist zakken en compacteren.Heel leerzaam en praktisch.

Tja, als je wat verder gevorderd bent zoals Jacques, dan doe je het misschien anders (zeker indien je CCT geen bol heeft  ;D).

Maar de bol is op zich niks mis mee. En als je geen autolyse wilt, dan draai de kraan dicht en sluit je zo de gist in de bol af van het bier.
Ik gebruik de bol altijd
Na 2 weken is alles in de bol gezakt en ga ik bottelen
Is het beter om de bol eerder af te sluiten?

Jacques

Citaat van: EBC op 28-09-2019  22:02 uVoor beginners is die bol een uitkomst. Het is gemakkelijk, en vooral heel visueel. Je ziet de gist zakken en compacteren.Heel leerzaam en praktisch.

Tja, als je wat verder gevorderd bent zoals Jacques, dan doe je het misschien anders (zeker indien je CCT geen bol heeft  ;D).

Maar de bol is op zich niks mis mee. En als je geen autolyse wilt, dan draai de kraan dicht en sluit je zo de gist in de bol af van het bier.

Volgens mij heb jij ook geen bollen onder jouw CCT's...  :)

Het dichtdraaien van de bol zal niet snel gebeuren. Ondertussen is het bier in contact met de gist. Dat heb je niet als je de gist aflaat. Zodra je merkt dat er bier meekomt zet je de kraan dicht. Kwijt is kwijt.

EBC

Citaat van: Jacques op 28-09-2019  22:42 uVolgens mij heb jij ook geen bollen onder jouw CCT's...  :)

Het dichtdraaien van de bol zal niet snel gebeuren. Ondertussen is het bier in contact met de gist. Dat heb je niet als je de gist aflaat. Zodra je merkt dat er bier meekomt zet je de kraan dicht. Kwijt is kwijt.

Ik ben dan ook geen beginnende hobbybrouwer meer.

Maar ik blijf de bol een goed ding vinden voor beginnende brouwers. Zeker wanneer je het vergelijkt met het standaard ronde platbodem vat. Daarbij is nog veel meer contact met gist, die je bovendien niet kunt verwijderen zonder overhevelen. Zelfs met bol ben je dan met de Fastferment beter uit. Ik heb hem gebruikt en vindt het prima werken. Ook voor diegenen die de gist willen hergebruiken ... super handig, bol in de frigo en klaar.
FastFerment brengt toch meerwaarde tov een platbodem vat.

EBC

Citaat van: beermenke op 28-09-2019  22:37 uIs het beter om de bol eerder af te sluiten?

Super!

Wanneer de meeste gist in de bol is gezakt zou ik inderdaad de kraan sluiten. Wanneer er nog extra gist zakt, dan draai je de kraan nog eens open om die gist ook in de bol te laten zakken. Op deze manier hou je het contact tussen de gist en het bier beperkt, wat risico op autolysesmaakjes voorkomt. Niks mis met de bol dus. Het is gewoon uitgesteld aftappen. En direct tappen zoals Jacques doet, is ook ok, maar resulteert in meer verlies van bier. Aan jou de keuze.

Jacques

Citaat van: EBC op 28-09-2019  23:26 uFastFerment brengt toch meerwaarde tov een platbodem vat.

Het grote voordeel van een FastFerment is dat je gist kunt aftappen. Daar heb je de bol niet voor nodig. Een beetje verlies komt de kwaliteit van je bier ten goede...

Biertje1985

Citaat van: EBC op 28-09-2019  23:35 uSuper!

Wanneer de meeste gist in de bol is gezakt zou ik inderdaad de kraan sluiten. Wanneer er nog extra gist zakt, dan draai je de kraan nog eens open om die gist ook in de bol te laten zakken. Op deze manier hou je het contact tussen de gist en het bier beperkt, wat risico op autolysesmaakjes voorkomt. Niks mis met de bol dus. Het is gewoon uitgesteld aftappen. En direct tappen zoals Jacques doet, is ook ok, maar resulteert in meer verlies van bier. Aan jou de keuze.

Nou heb ik de fastferment (en Fermentasautus) ook staan, maar dat dichtdraaien van die kraan doe ik niet, als er toch nog CO2 drukopbouw zou komen door te vroeg dichtzetten of een nagisting/brettje? var.Diastacus ect.ect... dat zou dan wel eens een rotzooi kunnen veroorzaken.

Gistaflaten bij de fastferment gaat trouwens beter als de Fermentasaurus, de fastferment laat de gist makkelijker afvloeien.

Je kan ook gewoon de gist aflaten, bottelen en de laatste slurry opvangen in de bal na het verwijderen van het bier. Dat is makkelijk en kan erg steriel gebeuren.

EBC

Citaat van: Jacques op 29-09-2019  00:04 uHet grote voordeel van een FastFerment is dat je gist kunt aftappen. Daar heb je de bol niet voor nodig. Een beetje verlies komt de kwaliteit van je bier ten goede...

Ik dacht dat het boek bierbrouwen voor dummies alle nivo's van hobbyisten vertegenwoordigde. Met de fastferment blijf je hameren op die bol. Fastferment is ook voor dummies. Die bol is dan super.

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 29-09-2019  00:15 uNou heb ik de fastferment (en Fermentasautus) ook staan, maar dat dichtdraaien van die kraan doe ik niet, als er toch nog CO2 drukopbouw zou komen door te vroeg dichtzetten of een nagisting/brettje? var.Diastacus ect.ect... dat zou dan wel eens een rotzooi kunnen veroorzaken.

Dat is waar, elke dag even open en gelijk weer dicht. Opgelost.

SVB

Ik mis vast de logica... maar het contact met je bier waar het hier omgaat is een contact oppervlak van 1 cm of zo he.

hansHalberstadt

Citaat van: Dirtbag op 31-03-2018  22:13 uAltijd werken met teflon tape met de fastferment. Op elk schroefdraad behalve het deksel en de moer moet je teflon tape gebruiken. Let ook op de wikkelrichting van de teflontape op het schroefdraad.  50 % k ans dat je het de verkeerde kant op wikkelt. ;)

Let ook dat je de rubber ring onderaan goed plaatst.

En zorg dat je een aantal rolletjes teflon tape op voorraad hebt. :)

db
Lijkt voor mij vooral op een niet goed uitontwikkeld design. Om het te kunnen gebruiken moet je allerlei pleisters gaan plakken. 

SVB

Ik zie het verschil niet met andere vaten waar je twee afdichtingsrubbers moet gebruiken om een kraan dicht te krijgen. Hier schroef je de kraan direct op het vat (schroefdraad in het vat) en daar doe je teflon tape omheen.  Beide is eenzelfde soort 'pleister'. Zorgen dat iets dicht is.

beermenke

Ik ben uiterst tevreden over mijn fastferment
Ik heb er een andere kraan opgezet. Zo kan ik de kraan gemakkelijk verwijderen en schoonmaken
Het is een kraan met 2 wartels. 1 wartel op de bol en 1 op de conus. De kraan zit er dus los tussen
Alles 1 x goed afgedicht met teflon en luchtdicht getaped. Na gebruik gaan de wartels met bevestiging in oxi pro. Tientallen brouwels en nog nooit infectie.
Brouw ca 20 liter is is dus te overzien

Jacques

Citaat van: EBC op 29-09-2019  00:27 uIk dacht dat het boek bierbrouwen voor dummies alle nivo's van hobbyisten vertegenwoordigde. Met de fastferment blijf je hameren op die bol. Fastferment is ook voor dummies. Die bol is dan super.

Ook voor een dummy heeft de bol geen meerwaarde...

Jacques

Citaat van: SVB op 29-09-2019  08:10 uIk mis vast de logica... maar het contact met je bier waar het hier omgaat is een contactoppervlak van 1 cm of zo he.

De autolyse vindt niet alleen plaats op het scheidingsoppervlak. Door diffusie komen de autolyseproducten uit de bol vrij en verspreiden ze zich door het bier.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: beermenke op 29-09-2019  14:44 uIk ben uiterst tevreden over mijn fastferment
Ik heb er een andere kraan opgezet. Zo kan ik de kraan gemakkelijk verwijderen en schoonmaken
Het is een kraan met 2 wartels. 1 wartel op de bol en 1 op de conus. De kraan zit er dus los tussen
Alles 1 x goed afgedicht met teflon en luchtdicht getaped. Na gebruik gaan de wartels met bevestiging in oxi pro. Tientallen brouwels en nog nooit infectie.
Brouw ca 20 liter is is dus te overzien

Heb je een foto of iets? Ik wil een fastferment aanschaffen (met kraan)

Snotje

Citaat van: Jacques op 29-09-2019  15:06 uDe autolyse vindt niet alleen plaats op het scheidingsoppervlak. Door diffusie komen de autolyseproducten uit de bol vrij en verspreiden ze zich door het bier.

Ik denk niet dat dit zo werkt Jacques. Diffusie moet je meer zien als wanneer er in een grote bak, een grote concentratie moleculen op 1 plek zit deze evenredig door de vloeistof of gas worden verspreid. Zoals een inktpatroon in een glas water gooien en na een tijd is het water overal blauw. Maar die opvangbol heeft zo'n klein scheidingsoppervlak dat diffusie wordt tegengehouden. Als er diffusie zou plaats vinden met de inhoud van de bol dan zou de gist na verloop van tijd allemaal verspreid zijn in de tank. En dat is niet zo. Dus op de scheiding van gist met de vloeistof vind misschien wel diffusie plaats maar met de rest van de gist in de bol niet. Die moleculen bewegen zich echt niet zomaar door de tank. Maar de vloeistof boven de bol beweegt wel raakt het gist. Dus de grootte van het scheidingsoppervlak het belangrijkst. We weten ook het diffusiecoëfficiënt niet van de moleculen. Dus het is sowieso de vraag of diffusie een probleem is aangezien we de grootte en de viscositeit van de moleculen niet weten. Levend gist beweegt door de vloeistof maar dat is geen diffusie.

Jacques

Citaat van: Snotje op 30-09-2019  01:14 uIk denk niet dat dit zo werkt Jacques. Diffusie moet je meer zien als wanneer er in een grote bak, een grote concentratie moleculen op 1 plek zit deze evenredig door de vloeistof of gas worden verspreid. Zoals een inktpatroon in een glas water gooien en na een tijd is het water overal blauw. Maar die opvangbol heeft zo'n klein scheidingsoppervlak dat diffusie wordt tegengehouden. Als er diffusie zou plaats vinden met de inhoud van de bol dan zou de gist na verloop van tijd allemaal verspreid zijn in de tank. En dat is niet zo. Dus op de scheiding van gist met de vloeistof vind misschien wel diffusie plaats maar met de rest van de gist in de bol niet. Die moleculen bewegen zich echt niet zomaar door de tank. Maar de vloeistof boven de bol beweegt wel raakt het gist. Dus de grootte van het scheidingsoppervlak het belangrijkst. We weten ook het diffusiecoëfficiënt niet van de moleculen. Dus het is sowieso de vraag of diffusie een probleem is aangezien we de grootte en de viscositeit van de moleculen niet weten. Levend gist beweegt door de vloeistof maar dat is geen diffusie.

Het is niet zo dat de gist in de bol niet meer werkt. Heel wat keren heb ik gezien bij mijn tests dat er koolzuur ontsnapte uit het gistdepot. Dit gebeurt ook met de gist in de bol. Er is beweging en daarmee ook diffusie. Een gistdepot is niet minder statisch dan wel eens gedacht wordt.
In feite maakt het contactoppervlak niet zo veel uit, de autolyseproducten komen toch wel in het bier.

Snotje

@Jacques zoals ik al zei is er natuurlijk beweging van het gist omdat het leeft ook in de depot maar dit noem je geen diffusie. Neemt niet weg dat je  wanneer het mogelijk is je de kraan naar het depot beter dicht kan draaien en tussendoor beter kan aftappen.

SVB

Het feit dat jij, Jacques, de bol niet nuttig vind, maakt de bol niet nutteloos.

Ik vind je erg stellig voor iets wat je nog nooit hebt gebruikt.

TeVeHa

Eerlijk? Ik heb het nut van die bol nooit begrepen, wil je gist aftappen, zet er een emmer onder, toch? Wat doe je als de gist in de bol zit? Je draait 'm los en maakt 'm leeg? Hoe onnozel kan je zijn?

Snotje

Aftappen in een klimaatkast lijkt me met een bol makkelijker te gaan dan met een emmer wat spettert. Dus in dat opzicht snap ik de bol voor de hobbybrouwer die geen waterkoeling op zijn fermenter heeft en dus een koelkast gebruikt. Maar uiteindelijk heb je een bol niet nodig als je dat niet wil, het aftappen kan net zo makkelijk. Alleen met een fastferment kan je niet zien hoeveel gist er is verzameld zoals bij een fermentasaurus. Dus af en toe bolletjes leeggooien lijkt me een kleine moeite.

Jacques

Citaat van: Snotje op 30-09-2019  23:34 u@Jacques zoals ik al zei is er natuurlijk beweging van het gist omdat het leeft ook in de depot maar dit noem je geen diffusie. Neemt niet weg dat je  wanneer het mogelijk is je de kraan naar het depot beter dicht kan draaien en tussendoor beter kan aftappen.

Door het vrijkomen van koolzuurbelletjes worden autolyseproducten mee omhoog genomen, deze verspreiden zich verder door diffusie.
Je kunt de kraan dichtdraaien maar als er nog koolzuur gevormd wordt kun je veel rommel krijgen bij het losdraaien.

CeesM

Citaat van: Snotje op 01-10-2019  19:28 uAlleen met een fastferment kan je niet zien hoeveel gist er is verzameld zoals bij een fermentasaurus. Dus af en toe bolletjes leeggooien lijkt me een kleine moeite.
Ik heb een Fastferment gehad en kon duidelijk zien hoeveel gistdepot er in mijn bol zat. ;)

beermenke

Citaat van: Snotje op 01-10-2019  19:28 u. Alleen met een fastferment kan je niet zien hoeveel gist er is verzameld zoals bij een fermentasaurus. Dus af en toe bolletjes leeggooien lijkt me een kleine moeite.
Nou ik kan best t verschil zien hoor
Meestal zit de bol halfvol met bezinksel en dat kun je best zien

Jacques

Citaat van: SVB op 01-10-2019  17:33 uHet feit dat jij, Jacques, de bol niet nuttig vind, maakt de bol niet nutteloos.

Ik vind je erg stellig voor iets wat je nog nooit hebt gebruikt.

Ik kom tot mijn oordeel doordat ik al jarenlang CCT's in gebruik heb. Je hebt de bol niet nodig. Dat vinden de constructeurs van de professionele CCT's ook niet.

Maar als jij het wel handig vindt mag dat. Kennelijk vinden dat meer hobbybrouwers.
Waar het mij om gaat is dat je ook bewust bent van de nadelen van een dergelijke bol en dat deze een belangrijk voordeel van een CCT (het aflaten van gist) teniet doet.
Als het je te doen is om het oogsten van gist heb je de bol niet nodig. Gist dat aflaat kun je in een gedesinfecteerde pot bewaren in de koelkast.

Snotje

Citaat van: beermenke op 01-10-2019  22:25 uNou ik kan best het verschil zien hoor
Meestal zit de bol halfvol met bezinksel en dat kun je best zien

Ok excuses dat nam ik aan ik ken ze alleen van de plaatjes.

tdp

Citaat van: Jacques op 01-10-2019  22:26 uIk kom tot mijn oordeel doordat ik al jarenlang CCT's in gebruik heb. Je hebt de bol niet nodig. Dat vinden de constructeurs van de professionele CCT's ook niet.

Maar als jij het wel handig vindt mag dat. Kennelijk vinden dat meer hobbybrouwers.
Waar het mij om gaat is dat je ook bewust bent van de nadelen van een dergelijke bol en dat deze een belangrijk voordeel van een CCT (het aflaten van gist) teniet doet.
Als het je te doen is om het oogsten van gist heb je de bol niet nodig. Gist dat aflaat kun je in een gedesinfecteerde pot bewaren in de koelkast.

Om goed bier te brouwen als hobbybrouwer heb je überhaupt geen CCT, brouwautomaat of andere 'bling bling' nodig.
Sowieso hoeven wij niet altijd alles te vergelijken met 'de professionals'; hoe groot wou je de bol maken voor een CCT van 1000(0) liter (+)?

Jacques

Citaat van: tdp op 02-10-2019  08:08 uOm goed bier te brouwen als hobbybrouwer heb je überhaupt geen CCT, brouwautomaat of andere 'bling bling' nodig.

Klopt helemaal, maar goede apparatuur maakt wel dat je het een en ander beter kunt sturen.
Hoever je gaat in je hobby moet ieder voor zich uitmaken, net als de wijze waarop je je spullen gebruikt.

Erwin Warners

Heb hier goeie ervaring mee zo goed dat ik er een tweede heb aangeschaft.
Wanneer je de teflontape goed aanbrengt lekt hij niet, echter moet er wel rekening mee gehouden worden dat wanneer je het kraantje terug draait teflontape wel kan gaan lekken op het schroefdraad. Teflontape mag in princiepe niet terug gedraaid worden. Verder vind ik alles prima sluiten en ook de gistbol is een uitkomst. Geen gedoe met hevelen meer en ook bottelen gaat een stuk eenvoudiger. Het deksel moet je wel goed aandraaien en dat gaat iets minder makkelijk maar al met al een prima ding.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 11-11-2019  01:58 u...
Verder vind ik alles prima sluiten en ook de gistbol is een uitkomst. Geen gedoe met hevelen meer en ook bottelen gaat een stuk eenvoudiger.
...

De gistbol heb je niet nodig om gist af te laten. Ook zonder gistbol hoef je niet over te hevelen om gist kwijt te raken.

SVB

Nee, maar het is onderdeel van het product... jongens, wat kan jij star zijn zeg. Reageer dan niet als je werkelijk niets anders toevoegt dan die zin. Sommige mensen vinden het wel handig, er zijn er immers pas een paar honderdduizend van verkocht.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 11-11-2019  19:48 uDe gistbol heb je niet nodig om gist af te laten. Ook zonder gistbol hoef je niet over te hevelen om gist kwijt te raken.

Kan zijn maar daarom kan het wel handig zijn, hij zit erbij dus waarom zou je hem dan niet gebruiken werkt lekker schoon.
Voortijd had ik mandflessen en de wel bekende grote witte vaten maar zonder hevelen raak je daar niet zo eenvoudig je gist kwijt.

beermenke

Plastic vaten, glazen flessen, rvs ketel met platte bodem. Ik heb ze allemaal geprobeerd en hebben allen voor en nadelen
Nu een fastferment in koelkast en vergist gecontroleerd. Ik denk dat ik niet anders meer wil
Iedereen moet maar gebruiken wat voor hem of haar het prettigste werkt.

Erwin Warners

Citaat van: beermenke op 12-11-2019  10:09 uIedereen moet maar gebruiken wat voor hem of haar het prettigste werkt.

Helemaal mee eens, vind het altijd toch wel leuk om ervaringen en oplossingen van anderen te horen.
Je kunt altijd kijken of het voor jezelf een verbetering kan zijn. :)

Jacques

Citaat van: SVB op 11-11-2019  19:55 uNee, maar het is onderdeel van het product... jongens, wat kan jij star zijn zeg. Reageer dan niet als je werkelijk niets anders toevoegt dan die zin. Sommige mensen vinden het wel handig, er zijn er immers pas een paar honderdduizend van verkocht.

Ja ik ben volhoudend voor wat betreft het feit dat de bol niet noodzakelijk is. Het maakt dat de gist in de cct blijft terwijl een belangrijk voordeel van een cct is dat je de gist kwijt kunt raken. 

Er staan wereldwijd heel wat cct's bij brouwerijen, die zijn geen van allen voorzien van een grote bol...

Zelf gebruik ik al zo'n 10 jaar kleine rvs cct's in mijn hobbybrouwerij. Ik tap regelmatig gist af en zet de kraan snel dicht als ik zie dat er bier meekomt. Je hebt iets meer verlies maar dat neem ik ten voordele van het kwijt raden van overtollige gist voor lief. Hierdoor heb ik minder last van autolyse.

Het zijn keuzes. Mijn opmerking is bedoeld om iedereen daarvan bewust te maken. Je kunt de bol gebruiken maar voor de functionaliteit van een Fastferment (en vergelijkbare plastic cct's)  is de bol niet noodzakelijk...

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 12-11-2019  22:13 uHet maakt dat de gist in de cct blijft terwijl een belangrijk voordeel van een cct is dat je de gist kwijt kunt raken. 

De gist blijft niet in de CCT je tapt het af gooit de kraan dicht en maakt de bol leeg.
Eventueel kan dit ook een tweede keer bij veel gist.

SVB

Hoezo blijft de gist in de cct, waar heb je het over? Als jij 1 keer per dag gist aflaat en ik doe dat ook... dan zijn we toch even ver? Die bol kan er af he en die leeg je... gist weg dus!

Mijn punt is dat je dit ondertussen al 5x hebt gezegd in dit topic... we snappen het je vind het onzin en niet nuttig en gezien sommige opmerkingen vraag ik me af of je ervaring hebt met het product en je er daadwerkelijk in hebt verdiept De vergelijking met professionele brouwerij ga ik gewoon even overslaan, lijkt me nuttiger.

Nogmaals... het gist blijft niet in de CCT, de gist gooi je weg... jij doet dat zonder bol en bij ons vult de bol zich gedurende de dag. Jij gooit een keer je kraan open, en wij gooien een keer de bol leeg.

tdp

Citaat van: Jacques op 12-11-2019  22:13 uJa ik ben volhoudend voor wat betreft het feit dat de bol niet noodzakelijk is. Het maakt dat de gist in de cct blijft terwijl een belangrijk voordeel van een cct is dat je de gist kwijt kunt raken. 

Er staan wereldwijd heel wat cct's bij brouwerijen, die zijn geen van allen voorzien van een grote bol...

Zelf gebruik ik al zo'n 10 jaar kleine rvs cct's in mijn hobbybrouwerij. Ik tap regelmatig gist af en zet de kraan snel dicht als ik zie dat er bier meekomt. Je hebt iets meer verlies maar dat neem ik ten voordele van het kwijt raden van overtollige gist voor lief. Hierdoor heb ik minder last van autolyse.

Het zijn keuzes. Mijn opmerking is bedoeld om iedereen daarvan bewust te maken. Je kunt de bol gebruiken maar voor de functionaliteit van een Fastferment (en vergelijkbare plastic cct's)  is de bol niet noodzakelijk...

Je hebt inderdaad geen bol nodig, maar ook geen CCT, ook niet in professionele brouwerijen. Snap niet dat je iedere keer het vergelijk maakt met professionele (industriële) brouwerijen, terwijl je zelf met een Speidel brouwt. FastFerment heeft zijn product afgestemd op de schaal waarop wij brouwen (net als Speidel of andere automaten overigens). Daar kan een dergelijke optie dus goed toegevoegd worden, je kunt zo binnen een gesloten systeem gist aflaten en indien gewenst bewaren. Zover ik na kan gaan is eigenlijk alleen de manier van gist aflaten anders dan in de conventionele CCT's, waarom zou dan in de FastFerment de gist in het vat blijven, en in een conventionele CCT niet? Dat zou alleen gebeuren wanneer je de bol die daarvoor bestemd is niet gebruikt. Dat zou hetzelfde zijn wanneer je een conventionele CCT gebruikt en de gist niet aftapt.

En ja, het zijn keuzes, en het is niet noodzakelijk, maar dat is een CCT ook niet, al dan niet met bol.

Zelfs reageren in dit topic is een keuze, welke ook niet wat toevoegt of noodzakelijk is.

beermenke

Ik begrijp het niet helemaal
Ik ben tevreden over Fastferment  en gebruik bol maar als het nog beter kan dan hoor ik het graag
Ik vergist gecontroleerd en laat normaliter de bol er 2 weken onder en bottel dan gelijk
Meestal is de helft van de bol vol met bezinksel en gist
Is het raadzaam om de bol eerder te ledigen of om eerder te sluiten dwz na de hoofdgisting elke dag de kraan even opendraaien en gelijk weer dicht? 1 dag voor het bottelen geheel open zodat alles nog voor het bottelen in de bol zakt?
Ik brouw overwegend iets donkere zwaardere bieren. Geen pils

Erwin Warners

Citaat van: beermenke op 13-11-2019  14:09 uIk begrijp het niet helemaal
Ik ben tevreden over Fastferment  en gebruik bol maar als het nog beter kan dan hoor ik het graag
Ik vergist gecontroleerd en laat normaliter de bol er 2 weken onder en bottel dan gelijk
Meestal is de helft van de bol vol met bezinksel en gist
Is het raadzaam om de bol eerder te ledigen of om eerder te sluiten dwz na de hoofdgisting elke dag de kraan even opendraaien en gelijk weer dicht? 1 dag voor het bottelen geheel open zodat alles nog voor het bottelen in de bol zakt?
Ik brouw overwegend iets donkere zwaardere bieren. Geen pils

Ik haal na de hoofdvergisting er gist onderweg zodat ik niet hoef te hevelen. Veel mensen hevelen hun bier naar een ander vat wat ook een manier is om het gist er onderweg te halen. Dit gist eronder vandaan halen komt het bier ten goede.

SVB

Ik doe hetzelfde en afhankelijk van hoeveel er daarna weer in komt doe ik het vaker.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 12-11-2019  23:47 uDe gist blijft niet in de CCT je tapt het af gooit de kraan dicht en maakt de bol leeg.
Eventueel kan dit ook een tweede keer bij veel gist.

Citaat van: SVB op 13-11-2019  07:41 uHoezo blijft de gist in de cct, waar heb je het over? Als jij 1 keer per dag gist aflaat en ik doe dat ook... dan zijn we toch even ver? Die bol kan er af he en die leeg je... gist weg dus!

Mijn punt is dat je dit ondertussen al 5x hebt gezegd in dit topic... we snappen het je vind het onzin en niet nuttig en gezien sommige opmerkingen vraag ik me af of je ervaring hebt met het product en je er daadwerkelijk in hebt verdiept De vergelijking met professionele brouwerij ga ik gewoon even overslaan, lijkt me nuttiger.

Nogmaals... het gist blijft niet in de CCT, de gist gooi je weg... jij doet dat zonder bol en bij ons vult de bol zich gedurende de dag. Jij gooit een keer je kraan open, en wij gooien een keer de bol leeg.

Allereerst merk ik op dat iedereen zelf uitmaakt hoe hij of zij een Fastferment gebruikt.
Als je de bol verwijdert de gist weggooit en de op bol opnieuw aanbrengt heb je een zuurstofbel in je Fastferment. Verder raak je bier kwijt, zeker als je dit een paar keer herhaalt.

Als je dat allemaal prima vindt moet je daarmee doorgaan.

Jacques

Citaat van: tdp op 13-11-2019  08:22 uJe hebt inderdaad geen bol nodig, maar ook geen CCT, ook niet in professionele brouwerijen. Snap niet dat je iedere keer het vergelijk maakt met professionele (industriële) brouwerijen, terwijl je zelf met een Speidel brouwt.

De vergelijk wordt door mij regelmatig gedaan omdat we met dezelfde grondstoffen werken en in feite ook hetzelfde proces doorlopen.

Schaalgrootte maakt uit, maar het maakt niet dat alles helemaal anders is. Het is daarom verstandig te kijken hoe de professionals werken.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  20:52 uAls je de bol verwijderd de gist weggooit en de op bol opnieuw aanbrengt heb je een zuurstofbel in je Fastferment. Verder raak je bier kwijt, zeker als je dit een paar keer herhaalt.

Als jij gist aftapt komt er dan geen lucht bij? Je haalt wat uit het vat dus ontstaat er een vacuum of er komt ergens lucht binnen bijvoorbeeld bij je waterslot, of je moet al met CO2 werken.

Richard3

Citaat van: Jacques op 12-11-2019  22:13 uZelf gebruik ik al zo'n 10 jaar kleine rvs cct's in mijn hobbybrouwerij. Ik tap regelmatig gist af en zet de kraan snel dicht als ik zie dat er bier meekomt. Je hebt iets meer verlies maar dat neem ik ten voordele van het kwijt raden van overtollige gist voor lief.

:proost: Met een cct dus ook verlies!
 :)

Ik heb ook een fastferment, en heel tevreden over. De gistslurry zakt in de bol en verdrijft daar dus het jong bier.
Als den bol vol is kan je deze legen en eventueel vullen met jongbier wat je hoger aftapt. Daarna terug plaatsen en er is geen zuurstof inslag.
Meestal is het voldoende om de bol te verwijderen en de kraan gesloten te houden na de hoofdgisting.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:01 uAls jij gist aftapt komt er dan geen lucht bij? Je haalt wat uit het vat dus ontstaat er een vacuum of er komt ergens lucht binnen bijvoorbeeld bij je waterslot, of je moet al met CO2 werken.

Ik gebruik een terugslagklepje in combinatie met een waterslot. Dat voorkomt dat zuurstof wordt aangezogen. Een alternatief is inderdaad CO2 inblazen.

Jacques

Citaat van: Richard3 op 13-11-2019  21:04 u:proost: Met een cct dus ook verlies!
 :)

Ja ook als je geen bol gebruikt heb je verlies. Het verschil is echter dat je bij een bol een groter verlies kunt hebben. Als je geen bol gebruikt bepaal je zelf hoeveel gist je aftapt. Dat kan zo vaak als je wilt. Het is mogelijk om zonder verlies af te tappen, maar het komt wel eens voor dat na een prop gist er bier meekomt. Op dat moment zet je snel de kraan dicht om het verlies te beperken.

Citaat van: Richard3 op 13-11-2019  21:04 uIk heb ook een Fastferment, en heel tevreden over. De gistslurry zakt in de bol en verdrijft daar dus het jong bier.
Als den bol vol is kan je deze legen en eventueel vullen met jongbier wat je hoger aftapt. Daarna terug plaatsen en er is geen zuurstof inslag.
Meestal is het voldoende om de bol te verwijderen en de kraan gesloten te houden na de hoofdgisting.

Het is een methode. Als je geen terugslagklep gebruikt krijg je zuurstof in je Fastferment bij het aftappen van het bier waarmee je de bol vult.

Erwin Warners

Dit verlies valt reuze mee waar gist zit kan geen bier zitten dus als de bol vol gist zit gooi je geen bier weg

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  21:18 uHet is een methode. Als je geen terugslagklep gebruikt krijg je zuurstof in je Fastferment bij het aftappen van het bier waarmee je de bol vult.

Ook niet waar je schroeft hem eronder en zet hem gelijk open dus komt er geen zuurstof via het waterslot binnen. Er zit toch zuurstof al in de bol.
En hoe je het went of keert voor het volume wat eruit gaat moet iets terug komen.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:29 uDit verlies valt reuze mee waar gist zit kan geen bier zitten dus als de bol vol gist zit gooi je geen bier weg

Dat klopt natuurlijk. Maar als je daarna de gist die nog in de Fastferment zit wil verwijderen zal de bol zich normaal gesproken niet nogmaals helemaal vullen...



Het is duidelijk dat er veel hobbybrouwers tevreden zijn over de bol. En ook dat mijn reacties in dit topic door een aantal leden niet als constructief wordt ervaren. Daarom zal ik ten aanzien van dit punt niet meer reageren. Het punt dat je een Fastferment ook zonder bol kunt gebruiken is door mij voldoende duidelijk gemaakt.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:33 uOok niet waar je schroeft hem eronder en zet hem gelijk open dus komt er geen zuurstof via het waterslot binnen. Er zit toch zuurstof al in de bol.
En hoe je het went of keert voor het volume wat eruit gaat moet iets terug komen.

Deze reactie kwam nog terwijl ik mijn vorig bericht aan het schrijven was.
Vandaar dat ik toch nog reageer.

Als je een terugslagklep gebruikt ontstaat er tijdelijk onderdruk. Dat kan opgeheven door de koolzuur dat nog gevormd wordt.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  21:42 uDeze reactie kwam nog terwijl ik mijn vorig bericht aan het schrijven was.
Vandaar dat ik toch nog reageer.

Als je een terugslagklep gebruikt ontstaat er tijdelijk onderdruk. Dat kan opgeheven door de koolzuur dat nog gevormd wordt.

Dan heb ik mijn twijfels of je het gist er wel lekker uit krijgt volgens mij moet je dan voor het aftappen al wat overdruk hebben.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:45 uDan heb ik mijn twijfels of je het gist er wel lekker uit krijgt volgens mij moet je dan voor het aftappen al wat overdruk hebben.

Zwaartekracht...



(Dit was echt mijn laatste reactie in dit topic over het al dan niet gebruiken van de bol.)

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  21:57 uZwaartekracht...

Maar dat gaat niet op bij een vacuum lijkt me

CeesM

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  22:06 uMaar dat gaat niet op bij een vacuum lijkt me
Nee, dat lijkt mij ook. Als je aftapt komt er onderdruk en dan zuigt het zuurstof door de waterslot, dat dan ook water van een aantal dagen mee naar binnen slurpt. Als je boven luchtdicht afsluit, komt het gistdepot moeilijker naar buiten. Bij onderdruk komt dan het zuurstof via de gistuitlaat naar binnen en borrelt via je bier naar boven. Ik heb liever dat de zuurstof niet door mijn bier heen gaat, dus laat ik het boven naar binnen komen. Dus het waterslot er even af.

SVB

Uiteindelijk een test gedaan, adhv Jacques zijn opmerkingen of nouja hij is nog bezig. Zaterdag bier gebrouwen.

2x een FF 3 g, in beide 4.5 liter bier, brouwsel van 10 liter opgesplitst in twee en elk vat om de beurt een liter gegeven zodat het ook nog redelijk verdeeld is.
1 van de twee heeft de standaard opstelling, dus kraan + opvangbakje
1 van de twee heeft een 1/2" rvs kraan gekregen en dus geen opvangbakje, meer als een standaard CCT dus.

Goed, dan het verschil in werking:
De standaard opstelling heeft in het opvangbakje alle gist zitten, bakje verwijderen en deze vult zich weer netjes met 'schoon' bier en de conus is vrij van een depot, je ziet geen verkleuring onderin de conus.
De aangepaste heeft een overduidelijke vulling onderin, ook na herhaaldelijk aftappen blijft deze zitten, ondertussen is er meer 'bier' afgetapt dan bij de standaard en blijft de conus een laag houden, mijn gok is dan dus ook dat dit op de zijwand gehecht zit en dat er in het midden en 'gat' is ontstaan waardoor de rest niet meer wegspoelt.

De standaard is verder zeker een stuk groter dan de aangepaste, verder werkt deze ook minder makkelijk en is het meer 'werk' dan de aangepaste met enkel een kraantje. Bottelen uit de standaard is geen probleem, gist komt niet extra mee, in het geval van de aangepaste ben ik daar niet zo zeker van gezien de aangekoekte gist in de conus. Verder heb ik op andere plekken ook al gezien dat direct een suiker oplossing toevoegen in een standaard CCT en vanuit daar dan te bottelen niet gewenst is omdat er toch gister achterblijft en dit dan weer in suspensie komt en mee de fles in gaat. Dit lijkt bij de standaard opstelling niet het geval en heb ik ook reeds vaker toegepast.
 
Of het stukje gemak opweegt tegen het nadeel van meer gist overhouden kan ik niet beoordelen op dit moment en de vergisting is ook nog niet klaar. Eerst overhevelen naar een ander vat ga ik sowieso niet doen.

Op het eerste gezicht lijkt het er dus op dat de standaard opstelling nog niet zo gek is. Wat ook wel weer jammer is, het kleinere formaat was wel handiger in de klimaatkast om eerlijk te zijn.

ExPeteriment

Citaat van: SVB op 05-08-2020  09:47 uUiteindelijk een test gedaan, adhv Jacques zijn opmerkingen of nouja hij is nog bezig. Zaterdag bier gebrouwen.

2x een FF 3g, in beide 4.5 liter bier, brouwsel van 10 liter opgesplitst in twee en elk vat om de beurt een liter gegeven zodat het ook nog redelijk verdeeld is.
1 van de twee heeft de standaard opstelling, dus kraan + opvangbakje
1 van de twee heeft een 1/2" rvs kraan gekregen en dus geen opvangbakje, meer als een standaard CCT dus.

Goed, dan het verschil in werking:
De standaard opstelling heeft in het opvangbakje alle gist zitten, bakje verwijderen en deze vult zich weer netjes met 'schoon' bier en de conus is vrij van een depot, je ziet geen verkleuring onderin de conus.
De aangepaste heeft een overduidelijke vulling onderin, ook na herhaaldelijk aftappen blijft deze zitten, ondertussen is er meer 'bier' afgetapt dan bij de standaard en blijft de conus een laag houden, mijn gok is dan dus ook dat dit op de zijwand gehecht zit en dat er in het midden en 'gat' is ontstaan waardoor de rest niet meer wegspoelt.

De standaard is verder zeker een stuk groter dan de aangepaste, verder werkt deze ook minder makkelijk en is het meer 'werk' dan de aangepaste met enkel een kraantje. Bottelen uit de standaard is geen probleem, gist komt niet extra mee, in het geval van de aangepaste ben ik daar niet zo zeker van gezien de aangekoekte gist in de conus. Verder heb ik op andere plekken ook al gezien dat direct een suiker oplossing toevoegen in een standaard CCT en vanuit daar dan te bottelen niet gewenst is omdat er toch gister achterblijft en dit dan weer in suspensie komt en mee de fles in gaat. Dit lijkt bij de standaard opstelling niet het geval en heb ik ook reeds vaker toegepast.
 
Of het stukje gemak opweegt tegen het nadeel van meer gist overhouden kan ik niet beoordelen op dit moment en de vergisting is ook nog niet klaar. Eerst overhevelen naar een ander vat ga ik sowieso niet doen.

Op het eerste gezicht lijkt het er dus op dat de standaard opstelling nog niet zo gek is. Wat ook wel weer jammer is, het kleinere formaat was wel handiger in de klimaatkast om eerlijk te zijn.
Interessante proef, dank voor het delen. Het strookt wel met mijn Fermentasauris ervaring dat zonder bal met vlinderklep dicht, er veel meer gist onderin de conus aankoekt. Ik hevel van bovenaf leeg, dus heb niet veel last van meenemen delen van die gistkoek. Als je vanonderaf leegt, lijkt me dan inderdaad een probleem. Ik pas 9 van 10 keer opvangbal toe.

SVB

Ik heb er meerdere staan dus dan is een proef vrij gemakkelijk. Uitkomst lijkt teleurstellend, of in elk geval, had gehoopt dat een normale kraan hetzelfde zou doen als de standaard opstelling. Dit lijkt echter (ook in combinatie met jouw verhaal) niet mogelijk... dan ga ik alles toch weer terug zetten naar de standaard opstelling.

SVB

Het stukje zuurstof door bier laat ik hier trouwens sowieso buiten, dit is niet meetbaar. Mij gaat het om de werking van de standaard opstelling tov de aangepaste.
In beide opstellingen al zuurstof meekomen, lijkt mij niet dat dat anders is, de hoeveel zal wellicht iets anders zijn.

Hier ga ik echter mee met de logica van FF zelf (die is wel voor grotere versie, bij de 3g is het volume kleiner):

The air will quickly pass through the beer or wine but will not affect the taste in the long run.

When the valve is opened 700ml of O2 rushes through the liquid as it rises. When it reaches the top of the liquid it hits the head space that is filled with CO2. With O2 being lighter than CO2, the O2 now also rises through the CO2 and rests in the top of the head space. As fermentation continues it pushes the O2 through the airlock. The only time the O2 is in contact with the liquid is for 1.5 second while it passes through. The layer of C02 protects the wart/juice from being in contact with the O2 until it is all pushed out.

700ml of air (which is what the collection ball would contain unless you are in a complete O2 environment) contains ~147ml (21%) of oxygen and ~546ml of nitrogen that would be be mixing with (if your headspace hasn't been disturbed) ~9.5L of CO2.

If it miraculously mixed instantaneously with your headspace as it arrived, that headspace would now contain ~1.5% oxygen, which would be pushed out rather quickly as that's how the headspace is developed to begin with unless you are topping with CO2 before sealing the FF.

Of course, gasses don't mix instantaneously. If they did, when you farted, everyone in the room would smell it at the same time.

Besides, don't wineries sparge with nitrogen to get the O2 out?

FastBrewing believes there is almost nil chance of oxygen spoilage when switching the ball out, and they do point out that some fill the ball with distilled water or CO2 when switching if they do feel it is a risk.

The system is a little unconventional and if you are trying to follow every word in a beer or wine making book it will be hard to do with FastFerment. But it will make extremely good beer, wine, ciders, and meads.

Gijsbert

Citaat van: Kristof.Anthonis op 31-03-2018  17:00 uHoi allemaal,

Samen met een aantal vrienden hebben we een FastFerment vergistingsvat aangeschaft ter waarde van net geen 200 euro.
Ondertussen hebben we hier toch al wat spijt van, bij tests met water blijkt het vergistingsvat verre van waterdicht.
We hebben dan maar alle stukken die we in elkaar moesten schroeven afgeplakt met teflon waardoor het enigszins waterdicht bleef.

Wanneer het dan tijd wordt om voor de eerste maal de gistbol onderaan te legen ontstaan de problemen. Wanneer we het kraantje onderaan dichtdraaien loopt er iets mis (teflon die stukgaat?) waardoor het vat begint te lekken. Hierdoor zijn we al veel van ons bier kwijtgespeeld, laat staan het poetswerk en het steriel werken.

Klinkt mijn verhaal herkenbaar? Iemand die ook al iets dergelijks heeft meegemaakt?
We zijn uiteraard op zoek naar een permanente oplossing.
Elke ervaring is welkom.

Groetjes,
Kristof

Misschien makkelijk opgemerkt  maar ik zou de verkoper hierop aansprakelijk stellen. Jullie hebben een product gekocht die niet de eigenschappen heeft die jullie mochten verwachten.  Verkoper verplichten het product terug te nemen. 

EBC

FastFerment wordt 100 % lekvrij geleverd. Lekt het? Ga dan naar je leverancier, klaag niet op een forum.

De bol is super. Eigenlijk zouden alle CCTs met bol geleverd moeten worden. Tja, dat is niet evident. Ik zou willen dat mijn 300 l CCTs een bol hadden. Maar ja ... Een voetbal onder het vat, dat werkt ook niet. Maar voor de standaard FF, Hou die bol eronder! Vergeet al die opmerkingen van sommigen dat de bol niet zinnig is! Zij hebben het niet begrepen.
Maar probeer de bol niet te legen tussendoor.

SVB

Daarom dacht ik, ik ga eens testen... maar de conclusie lijkt mij inderdaad dat het originele idee gewoon goed is en dat zal ik na deze batch dan ook gewoon blijven toepassen.

Jacques

Citaat van: EBC op 06-08-2020  18:11 uDe bol is super. Eigenlijk zouden alle CCTs met bol geleverd moeten worden. Tja, dat is niet evident. Ik zou willen dat mijn 300 l CCTs een bol hadden. Maar ja ... Een voetbal onder het vat, dat werkt ook niet. Maar voor de standaard FF, Hou die bol eronder! Vergeet al die opmerkingen van sommigen dat de bol niet zinnig is! Zij hebben het niet begrepen.
Maar probeer de bol niet te legen tussendoor.

De resultaten van de vergelijking verrassen mij niet. Met de bol verzamelt de gist zich hierin, echter door de bol niet te verwijderen blijft de gist in contact met het bier,

CCTś  voorzien van een bol is een beetje de omgekeerde wereld. Het idee van een CCT is het kunnen verwijderen van de gist. Als het bier steeds in contact is met alle gist ben je het voordeel kwijt.
Als je niet druk maakt over het vrijkomen van enzymen die de schuimhoudbaarheid en body van je bier verminderen kun je de bol onderin laten zitten. Iedereen maakt zijn keuzes...  In de talrijke commerciële brouwerijen die ik in binnen- en buitenland bezocht heb ik nog nooit een CCT met een bol gezien. Als het goede bieren zou opleveren had het idee allang commerciële navolging hebben gehad....

Overigens zit in een commerciële CCT altijd wat gist. Een kleine hoeveelheid heb je nodig voor de afbraak van diacetyl.

Het zou zou mooi zijn als er ook een smaakvergelijking gedaan zou worden want daar gaat het allemaal om...

SVB

Ik laat het gist wel af, ik leeg de bol tussendoor wel. Veruit het meeste gist is dus weg, wat er in de bol achterblijft is denk ik te vergelijken met wat er op dit moment in die andere ook zit, waarbij het wel  zo is dat wanneer ik nu de bol verwijder ik meteen kan bottelen, bij degene met enkel een kraan betwijfel ik dat.

Smaak, zeker het meest boeiende... maar niet aan mij besteed denk ik zo, op het niveau om dat te gaan omschrijven aan jullie zit ik niet. En in 1 van de twee heb ik stukken eikenvat gedaan, omdat ik dit stukje wilde vergelijken. Wellicht later nog is een smaak vergelijkingstest. Hoewel ik daarbij (met mijn werkwijze) niet erg veel verschil verwacht.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 06-08-2020  22:38 uAls het goede bieren zou opleveren had het idee allang commerciële navolging hebben gehad....
Dit vind ik een aanname en kort door de bocht, het is ook mogelijk dat hobbyspul vernieuwend is. Bovendien is het contacvlak met de gist in de bal niet zo groot, zeker wanneer deze reeds vol zit met gist wordt het contactoppervlak zelfs kleiner dan wanneer dezelfde hoeveelheid in de fastferment zelf zou zitten.

Ik heb ergens gezien dat een (Duitse)brouwer gist uit een cct in een soort soda keg opving tijdens de vergisting, deze was continue aangesloten een soortgelijk idee.

Ja kan er tegen zijn, het is een keuze maar dat het per definitie niet goed is lijkt mij wat makkelijk. Echter vind ik met de komst van de nieuwe fermzilla de fastferment wat
achterhaalt.

SVB

De aannames sla ik maar gewoon over, die blijven stug... altijd wordt er geroepen dat er getest moet worden, maar bot weg aannames doen is in sommige gevallen ook prima blijkbaar.

Specifiek, waarom nog niet commercieel: alleen het verschil in formaat is al een hele grote reden lijkt mij.

tanteemmie

Ik heb ook een fastferment, een kleine, want ik brouw maar klein. Ik heb in het begin problemen gehad met de bol (dat is bij mij een glaasje), zodra ik dat eraf wilde schroeven, kwam het gehele binnenwerk van de onderkant mee. Een fabrieksfoutje, en ik heb van Brouwland netjes een compleet nieuwe onderkant gekregen. Toch gebruik ik dat glaasje niet meer. Ik laat het gist er elke keer een beetje af. Ik haal hierbij mijn waterslot er uiteraard wel vanaf, anders krijg je inderdaad oud water mee. Gelijk een moment om het waterslot opnieuw te desinfecteren en opnieuw te vullen. Op zich heb ik wel fijn met het glaasje gewerkt, maar ik wil het niet nog een keer meemaken dat ik mijn complete bier verpest, omdat het binnenwerk toch weer mee los draait. Gewoon een gerust gevoel. Ik moet wel zeggen dat ik het gist ook uit het glaasje weggooide, want het blijft toch in contact met je bier.

Erwin Warners

Citaat van: tanteemmie op 07-08-2020  17:02 uIk heb in het begin problemen gehad met de bol (dat is bij mij een glaasje), zodra ik dat eraf wilde schroeven, kwam het gehele binnenwerk van de onderkant mee. Een fabrieksfoutje, en ik heb van Brouwland netjes een compleet nieuwe onderkant gekregen.

Is een veel voorkomend probleem had er ook last van in het begin maar ben erachter gekomen dat wanneer je het glaasje er te vast onder draait de rubberring die er tussen zit bij het losdraaien het binnenwerk kan meenemen. Nu draai ik hem veel minder hard aan en het probleem is helemaal over. Het is mens eigen om dingen goed stevig aan te draaien maar dat is niet altijd nodig want ok als hij minder vast zit lekt er niks.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 06-08-2020  22:38 uAls het goede bieren zou opleveren had het idee allang commerciële navolging hebben gehad....

Beetje kort door de bocht alsof je met een bol geen goede bieren kunt krijgen. Ik denk eerder dat het door de grote volumes niet werkbaar is in een commerciele brouwerij en bij deze vaten tap je eigenlijk op de zelfde manier het gist af alleen vang je het niet op in een bol. Dus is het lood om oud ijzer Echter zou ik de bol wel leeg maken want het aftappen van de gist daar gaat het eigenlijk om.

tanteemmie

Citaat van: Erwin Warners op 09-08-2020  07:21 uIs een veel voorkomend probleem had er ook last van in het begin maar ben erachter gekomen dat wanneer je het glaasje er te vast onder draaid de rubberring die er tussen zit bij het losdraaien het binnenwerk kan meenemen. Nu draai ik hem veel minder hard aan en het probleem is helemaal over. Het is mens eigen om dingen goed stevig aan te draaien maar dat is niet altijd nodig want ok als hij minder vast zit lekt er niks.
Nou dat was het ook niet, bij mij kon het binnenwerk niet ver genoeg dus het was plastic op plastic, dat draait dan mee. Het stak te ver uit om de ring nog enigszins zijn werk te kunnen laten doen. Het te strak vastdraaien heb ik met duiken heel snel afgeleerd, daar is het ook vast is vast.

SVB

Oplossing hiervoor kan ook zijn: mason jar adapter kopen voor de 7.9g. Je draait dan alleen het glaswerk los, alles van pvc laat je zitten. Wil je bottelen dan draai je er de slangtuit van deze adapter set er in. Je draait zo dus geen pc's onderdelen meer los.

JasperB

Ik sta op het punt een Fastferment aan te schaffen.
Is het wellicht een goed idee om te starten met bol.
Na de hoofdvergisting, kraan dicht, bol er af en het tuitje te monteren.
Zo heb je het eerste gist er af. Kan je daarna via het slangetje wanneer nodig nog gist aflaten.

tanteemmie

Citaat van: JasperB op 08-09-2020  15:51 uIk sta op het punt een Fastferment aan te schaffen.
Is het wellicht een goed idee om te starten met bol.
Na de hoofdvergisting, kraan dicht, bol er af en het tuitje te monteren.
Zo heb je het eerste gist er af. Kan je daarna via het slangetje wanneer nodig nog gist aflaten.

Dat heb ik ook een keer geprobeerd, maar er blijft dan altijd nog wel wat gist in het vat, dus dan moet je toch nog via slang aflaten. Ik heb geen zin meer in de stress van het mogelijk losdraaien voor die ene keer. Ik moet zeggen met het slangetje is het lekker gecontroleerd, dat is erg fijn

Heyudude

Citaat van: tanteemmie op 21-09-2020  16:20 uDat heb ik ook een keer geprobeerd, maar er blijft dan altijd nog wel wat gist in het vat, dus dan moet je toch nog via slang aflaten. Ik heb geen zin meer in de stress van het mogelijk losdraaien voor die ene keer. Ik moet zeggen met het slangetje is het lekker gecontroleerd, dat is erg fijn
Interessant alternatief. Het losdraaien is wel hartslag verhogend inderdaad. Draai je de aansluiting op de Fastferment los, is de teflon ook aan vervanging toe. Geen ramp maar wel jammer, en frustrerend tijdens de gisting als het lekt.
Zonder bol? Hmm dan met een slang om de gist af te voeren? Zit de gist dan niet te vast na de 1e gisting?

Eens kijken of dat werkt de volgende keer, een keer losdraaien gaat nog wel.


En gewoon starten met de bol, teflon erop 4-6 draaiingen en testen met een volle bak water (buiten), schotel eronder en 2-4 uur wachten.

André de Laat

Wat een gedoe en geklieder toch. En dan heb je nog steeds een kunststof vat. Waarom niet effe doorsparen voor RVS. Totaal geen gedoe mee.

CeesM

Bij de Fastferment zit ook een rolletje teflontape. In de gebruiksaanwijzing staat dat je dat moet gebruiken bij het bevestigen van de kraanaansluiting en de thermowal. Bij mij heeft het op die punten nooit gelekt. Bij het losdraaien van de bol is het verstandiger om met de andere hand de kraan vast te houden, zodat deze niet mee draait.

beermenke

Niet helemaal mee eens. Ik heb op mijn Fastferment een kraan met 2 wartels. Eenmalig met teflon op de ff en eenmalig met teflon op bol. Kraan kan er tussenuit. Niks geklieder. Uiteraard is RVS van andere orde maar Fastferment werkt ook prima hoor.

Heyudude

Klopt, heb nu de oplossing die hierboven al genoemd staat, dubbele wartel kraan. Bol kan er af, Kraan er eraf. Schoonmaken.

Het is wel even aftasten hoe vast vast is... ach en RvS is ideaal natuurlijk maar je met ergens beginnen, tips zat hier

Hay

Ik gebruik nergens teflon en lekt nergens maar heb de decanteerkraan er niet op.
Na de hoofdgisting draai in onder de kraan dicht en draai de bol eraf en maak deze schoon.
Wel een schaaltje eronder want het druppelt na.
Vul de bol met afgekookt water met wat suiker en geen geklieder of gedoe en geen zuurstof.

beermenke

Citaat van: Hay op 21-09-2020  19:33 uNa de hoofdgisting draai in onder de kraan dicht en draai de bol eraf en maak deze schoon.
Wel een schaaltje eronder want het druppelt na.
Vul de bol met afgekookt water met wat suiker en geen geklieder of gedoe en geen zuurstof.
Das wel n goeie tip. Ga ik proberen. Waarom nog wat suiker? Ik neem aan dat bezinksel  dus nog in de bol zakt

André de Laat

Citaat van: Hay op 21-09-2020  19:33 uIk gebruik nergens teflon en lekt nergens maar heb de decanteerkraan er niet op.
Na de hoofdgisting draai in onder de kraan dicht en draai de bol eraf en maak deze schoon.
Wel een schaaltje eronder want het druppelt na.
Vul de bol met afgekookt water met wat suiker en geen geklieder of gedoe en geen zuurstof.

Dan ga je wél verdunnen hè? Ik heb eens ergens gelezen dat men de bol vult met pils.


CeesM

Citaat van: André de Laat op 21-09-2020  20:02 uDan ga je wél verdunnen hè? Ik heb eens ergens gelezen dat men de bol vult met pils.
Of je bol vullen via het monsterkraantje met je jongbier.

Heyudude

Citaat van: CeesM op 21-09-2020  21:33 uOf je bol vullen via het monsterkraantje met je jongbier.
Zit nog te twijfelen of ik een monsterkraantje monteer.
Weer een gat wat dicht moet blijven, al draai je dat niet los toch? Dat is zo schoon te houden denk ik met doorspoelen.

beermenke

Voor mij geen extra kraantje. Als ik al meet dan waterslot er af en met slangetje aan spuit zuig ik een monster op. Blijft ff open maar lijkt me minder gedoe dan extra gat in de Fastferment.
Tsja n RVS waar t kraantje al in zit is natuurlijk n ander verhaal.

Hay

Citaat van: beermenke op 21-09-2020  19:45 uDas wel n goeie tip. Ga ik proberen. Waarom nog wat suiker? Ik neem aan dat bezinksel  dus nog in de bol zakt

Is misschien niet echt nodig maar dit doe ik ook als ik van mijn normale vergistingsvat overhevel naar de mandfles om de vergisting een beetje op te wekken.
Om eventuele zuurstof eruit te duwen.

beermenke

Citaat van: Hay op 21-09-2020  22:05 uIs misschien niet echt nodig maar dit doe ik ook als ik van mijn normale vergistingsvat overhevel naar de mandfles om de vergisting een beetje op te wekken.
Om eventuele zuurstof eruit te duwen.

Ok duidelijk, als ik al overhevel dan gaat mijn fles tot aan de nok vol oftewel een paar cm onder de stop. Zo weinig mogelijk zuurstof. Heb ik een paar flesjes over dan bottel ik dit met weinig suiker. Gaat altijd goed doch deze flesjes hebben meer bezinksel en drink ik als eerste.

JasperB

Ik ben momenteel met mijn eerste brouwsel in de Fastferment bezig. Bevalt me tot nu toe prima!
Heb de bal er na de hoofdvergisting af gehaald en ga nu steeds gist aflaten via het slangetje.
Zijn er mensen die ervaren dat de gist blijft plakken in de hals als het niet meteen meer in de bal kan zakken? Heb ook het idee dat er veel minder slurrie is dan bij gebruik met zo'n rond gistvat.
En bottelt iedereen ook meteen vanuit de Fastferment? Aflezen hoeveel er in zit suikeroplossing er bij roeren en bottelen?
Ik gebruikt overigens altijd een Plaato airlock. Als er een 'vacuüm' ontstaat door aflaten/aftappen of koelen dan trekt er geen lucht door het waterslot maar door het ventiel met 'filtertje'.


SVB

'En bottelt iedereen ook meteen vanuit de Fastferment? Aflezen hoeveel er in zit suikeroplossing er bij roeren en bottelen?'

Inderdaad hoe ik werk.

Jan de Graaff

Citaat van: JasperB op 28-10-2020  09:36 uIk gebruikt overigens altijd een Plaato airlock. Als er een 'vacuüm' ontstaat door aflaten/aftappen of koelen dan trekt er geen lucht door het waterslot maar door het ventiel met 'filtertje'.
Uit nieuwsgierigheid: worden de metingen van de Plaato niet negatief beïnvloedt door het aflaten van gist?
De Plaato meet CO2 bubbels, toch? Als je gist aflaat, duurt het weer even voordat de CO2 weer door de Plaato heen gaan..
Maar misschien hebben ze daar wat slims op gevonden (of heb ik het gewoon verkeerd ;))

Over plakkende gist: toen ik een CCT had (Fastferment 3.5 G) klopte ik regelmatig met een rubberen hamer op het conische gedeelte; dat hielp om de gist verder de gistbal in te laten zakken. Wat er dan nog blijft plakken, zit redelijk vast.
Bottelsuiker deed ik direct in het flesje en dan vullen vanuit de Fastferment.

Henielma

Waarom denk je dat zo'n bol bij een kunststof vergistingsvat niet handig is. Heb je er ervaring mee? Ik wel en ik ben erg blij met de bol onder mijn Fermentasaurus. Deze heeft veel voordelen bij eenvoudig gist aflaten en gist hergebruiken. Als RVS vergistingsvatgebruiker zou ik er jaloers op zijn.

Edit: sorry een beetje late reactie zie ik.

JasperB

Citaat van: JanDeGraaff op 28-10-2020  10:51 uUit nieuwsgierigheid: worden de metingen van de Plaato niet negatief beïnvloedt door het aflaten van gist?
De Plaato meet CO2 bubbels, toch? Als je gist aflaat, duurt het weer even voordat de CO2 weer door de Plaato heen gaan..
Maar misschien hebben ze daar wat slims op gevonden (of heb ik het gewoon verkeerd ;))

Over plakkende gist: toen ik een CCT had (FF 3.5G) klopte ik regelmatig met een rubberen hamer op het conische gedeelte; dat hielp om de gist verder de gistbal in te laten zakken. Wat er dan nog blijft plakken, zit redelijk vast.
Bottelsuiker deed ik direct in het flesje en dan vullen vanuit de FF.

Top bedankt!

Ik klopt ook wel eens op de Fastferment. Hamertje ook een prima idee!

Deze Plaato valve is puur een drukklepje. Meet niks maar zorgt er voor dat overdruk/CO2 door het waterslot gaat maar bij onderdruk zuigt hij aan via het filtertje en niet door je waterslot. Zo trek je ook niet per ongeluk je waterslot leeg in je ff.

JasperB

Waren er nou ook mensen die na de hoofdvergisting de kraan dicht draaien en af en toe open zetten om de gist te laten zakken in de bol?
Had hem namelijk vanmorgen dicht gezet om vanavond het tuutje te monteren maar bij het open zetten van de kraan na een uur of 9 ging het nogal tekeer.
Denk dat de bol op spanning stond met CO2 wat er uit kwam.
Iemand ervaring mee? Ik doe t niet meer in ieder geval.
Na hoofdvergisting bol er af tuutje er op en steeds wat gist aflaten.

beermenke

Nee de kraan gaat niet dicht. Ik vul gedeeltelijk in champagne flessen en als ik de bol er afhaal vul ik hem met reeds gebotteld bier. Misschien zonde maar doe niet vaak, alleen bij brouwsels die toevallig wat langer gisten. Normaal kan ie na 2 weken op de fles en dan blijft de bol er onder tot bottelen.

ExPeteriment

Citaat van: JasperB op 28-10-2020  17:34 uWaren er nou ook mensen die na de hoofdvergisting de kraan dicht draaien en af en toe open zetten om de gist te laten zakken in de bol?
Had m namelijk vanmorgen dicht gezet om vanavond het tuutje te monteren maar bij het open zetten van de kraan na een uur of 9 ging het nogal tekeer.
Denk dat de bol op spanning stond met CO2 wat er uit kwam.
Iemand ervaring mee? Ik doe t niet meer in ieder geval.
Na hoofdvergisting bol er af tuutje er op en steeds wat gist aflaten.
Nee, ik draai de kraan pas dicht als ik de bol eraf ga halen. Naast drukopbouw in bol met dichte kraan, blijft het bezonken gist dan meer plakken.

ExPeteriment

Citaat van: Henielma op 28-10-2020  10:52 uWaarom denk je dat zo'n bol bij een kunststof vergistingsvat niet handig is. Heb je er ervaring mee? Ik wel en ik ben erg blij met de bol onder mijn Fermentasaurus. Deze heeft veel voordelen bij eenvoudig gist aflaten en gist hergebruiken. Als RVS vergistingsvatgebruiker zou ik er jaloers op zijn.

Edit: sorry een beetje late reactie zie ik.
De reactie is wel laat, maar misschien daardoor heel goed. Ik had verwacht dat het voor mij een tussenstap zou zijn, maar is een blijvertje. Naast de voordelen die jij noemt, scheelt het me als kegger heel veel CO2 aankoop.

JasperB

Citaat van: ExPeteriment op 28-10-2020  18:16 uNee, ik draai de kraan pas dicht als ik de bol eraf ga halen. Naast drukopbouw in bol met dichte kraan, blijft het bezonken gist dan meer plakken.
Duidelijk!
Had er ook even niet over nagedacht. De CO2 die vrij kwam door het bier zal geen kwaad gedaan hebben.
Heb er nu het tuutje we op gezet en ga zo nu en dan wat gist aflaten op deze manier.
Dan is het bier ook het meest van de slurrie af.

Jacques

Citaat van: Henielma op 28-10-2020  10:52 uWaarom denk je dat zo'n bol bij een kunststof vergistingsvat niet handig is. Heb je er ervaring mee? Ik wel en ik ben erg blij met de bol onder mijn Fermentasaurus. Deze heeft veel voordelen bij eenvoudig gist aflaten en gist hergebruiken. Als RVS vergistingsvatgebruiker zou ik er jaloers op zijn.

Edit: sorry een beetje late reactie zie ik.

Het grote nadeel van de bol in combinatie met een open kraan is dat het bier constant in contact is met alle gist. Bij de Webinar van Fermentis van vandaag werd er op gewezen dat je zo snel als mogelijk ontdoen van de gist bij gebruik van Be-256 er voor zorgt dat je minder zwavelachtige smaken krijgt. Mijn ervaring is dat die niet alleen geldt voor de Be-256 maar ook voor veel andere gisten.

Henielma

Het is maar een klein oppervlak van de gist die nog contact maakt met het bier. De gist in de bol wordt heel compact wanneer je het bier gaat koelen. Aan de binnenzijde van de conus zit ook gist maar dat is een dunnere laag. Nadat de gist compact in de bol zit kan je de bol eraf halen en verder lageren als je zou willen. Liever zet ik dan het bier over in fust en lager daar verder.

Gistslurry aflaten met een haakse overbrenging lijkt mij een behoorlijk geknoei met plakkerige gist en bier. Hierbij gaat ook best wat bier verloren. En mij lijkt dat de binnenzijde van de conus ook bij een RVS vat gist zal bevatten en in contact is met het bier.

Jacques

Citaat van: Henielma op 28-10-2020  21:05 uHet is maar een klein oppervlak van de gist die nog contact maakt met het bier.

Diffusie doet zijn werk...
Het is niet zo dat er in het gistdepot geen vergisting meer is en er geen autolyseproducten uit vrijkomen. Bij heel wat tests die ik heb uitgevoerd heb ik koolzuurbelletjes zien ontsnappen uit het gistdepot.

In de bol kan de gist zich verzamelen, maar dat betekent niet dat je gist kwijt raakt...

Maar ieder moet doen wat hem of haar het beste lijkt.

Nobock

Ik denk dat eigenaren van een Fastferment met zijn beperkingen moeten leven. Zoals SVB al eerder aangaf heeft het regelmatig aftappen van de Fastferment eigenlijk geen voordeel. Ook niet echt goed te doen want die kogelkraan heeft het formaat van in 2 seconden je 20 liter of meer bier over de vloer. En op een sluipstandje (als je het durft) open je een formaat kruipluik in een woonkamervloer; gaat ook niet werken. Ik gooi mijn bol na 1 week leeg en dan nog een keer voor het bottelen. Ik zou het wel fijn vinden als Fastferment een kleinere bol zou uitbrengen. Dan zou ik die gaan gebruiken om vaker gist weg te gooien. Verder was het weer een interessante webinar en weten Fastferment gebruikers dat als ze zwavelige tonen in hun bier krijgen dat ze dat van dat gistdepot in de bol kunnen hebben gekregen en dat ze dat kunnen opnemen in hun aantekeningen bij het recept om de volgende keer het proces iets aan te passen en/of een andere gist te gebruiken.

Jacques

Citaat van: Nobock op 28-10-2020  21:33 u... en/of een andere gist te gebruiken.

Zoals ik hiervoor al aangaf zijn er veel meer gisten zoals de Fermentis BE-256 die op het einde van de vergisting zwavelachtige smaken geven.

Maar er zijn er ook die hier geen last van hebben. Het zou mooi zijn als alle gistleveranciers uitgebreide tests zouden uitvoeren zoals Fermentis nu gedaan heeft met de BE-256 en W-34/70 en de resultaten daarvan deelt.
Wel of niet overhevelen is namelijk ook afhankelijk van de gebruikte gist.

tdp

Citaat van: Henielma op 28-10-2020  21:05 u...

Gistslurry aflaten met een haakse overbrenging lijkt mij een behoorlijk geknoei met plakkerige gist en bier. Hierbij gaat ook best wat bier verloren. En mij lijkt dat de binnenzijde van de conus ook bij een RVS vat gist zal bevatten en in contact is met het bier.

Heb sinds kort een CCT (SS Brewtech BME) en kan dat wel beamen. Het is of volgas, of het blijft 'plakken'. Zullen vast handige trucjes voor zijn welke ik nog wel ontdek.
Juist zo'n bol is een specifieke oplossing voor de schaal waar wij als hobbybrouwers ons begeven. Mooie oplossing volgens mij (Geen ervaring uit eigen hand overigens)

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 28-10-2020  20:53 uHet grote nadeel van de bol in combinatie met een open kraan is dat het bier constant in contact is met alle gist. Bij de Webinar van Fermentis van vandaag werd er op gewezen dat je zo snel als mogelijk ontdoen van de gist bij gebruik van Be-256 er voor zorgt dat je minder zwavelachtige smaken krijgt. Mijn ervaring is dat die niet alleen geldt voor de Be-256 maar ook voor veel andere gisten.
Dus gewoon regelmatig de bol leegmaken.

JasperB

Tijdens mijn laatste brouwsel heb ik na het legen van de bol deze (na hem gereinigd te hebben)
eerst gevuld (dmv het aftap tuitje) alvorens hem weer aan te sluiten.
Dit zodat er geen grote luchtbel doorheen trekt.
Zijn er meer mensen die dat zo doen?

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 09-12-2020  10:03 uDus gewoon regelmatig de bol leegmaken.

Dat kan. Je bent dan ook steeds bier kwijt als de bol niet geheel gevuld is met gist.
Het alternatief is de bol weg te laten, de gist af te tappen en zodra er bier meekomt de kraan meteen sluiten. Meestal lukt het niet om de gist in 1 keer af te tappen. Dat betekent dat je meerdere keren de gist moet aflaten.
Het voordeel is dat de hoeveelheid overtollige gist waarmee het bier in contact is gering is.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 09-12-2020  14:56 uDat kan. Je bent dan ook steeds bier kwijt als de bol niet geheel gevuld is met gist.
Het alternatief is de bol weg te laten, de gist af te tappen en zodra er bier meekomt de kraan meteen sluiten. Meestal lukt het niet om de gist in 1 keer af te tappen. Dat betekent dat je meerdere keren de gist moet aflaten.
Het voordeel is dat de hoeveelheid overtollige gist waarmee het bier in contact is gering is.
De hoeveelheid bier die je kwijt bent is echt niet veel. Ik doe het gerust terwijl ik maar 7 liter in mijn vat heb zitten, ik brouw maar klein. Het is echt niet noemenswaardig.

tdp

Citaat van: tanteemmie op 09-12-2020  15:09 uDe hoeveelheid bier die je kwijt bent is echt niet veel. Ik doe het gerust terwijl ik maar 7liter in mijn vat heb zitten, ik brouw maar klein. Het is echt niet noemenswaardig.

Mooi dat het gewoon goed werkt, zoals het bedacht is!

SVB

Ik heb beide varianten nu een tijdje in gebruik, dus de standaard opstelling en alles vervangen door enkel een kraan.

De variant met de bol werkt beter in die zin dat er tegen de tijd dat ik ga bottelen geen gist meer in het vat aanwezig is. De variant met enkel de kraan blijft gist houden in het onderste deel en ik heb dan ook het idee dat dit bier troebeler is tijdens het bottelen. Er blijft simpelweg meer troep achter in de variant zonder bal.

Verder is enkel een kraan meer gedoe eigenlijk dan een bal. Zit je daar op de hurken te wachten tot de gist een keer denk 'en nu ga ik naar buiten'...

Er bestaat dus een kans dat de variant zonder bal weer terug gebouwd gaat worden naar standaard.

beermenke

Standaard Fastferment werkt bij mij prima.
Na de hoofdgisting de bol legen en meteen een 75 CL fles vullen. Bol vullen vanuit deze fles en de bol gaat er weer onder. Meestal vul ik voor het bottelen zelfs nog een flesje met bier uit de bol. Niet uit zuinigheid maar gewoon kijken of er verschil is TOV van de rest.
Ik heb mijn Fastferment voorzien van een afneembare kraan dwz met 2 wartels. Makkelijk met schoonmaken en ik hoef niet steeds met teflon te werken want de wartels zijn er eenmalig luchtdicht opgedraaid. Kraan gaat na gebruik in de oxi pro en hoeft niet uit elkaar.

Jacques

Citaat van: SVB op 09-12-2020  15:45 uDe variant met de bol werkt beter in die zin dat er tegen de tijd dat ik ga bottelen geen gist meer in het vat aanwezig is. De variant met enkel de kraan blijft gist houden in het onderste deel en ik heb dan ook het idee dat dit bier troebeler is tijdens het bottelen. Er blijft simpelweg meer troep achter in de variant zonder bal.

Verder is enkel een kraan meer gedoe eigenlijk dan een bal. Zit je daar op de hurken te wachten tot de gist een keer denk 'en nu ga ik naar buiten'...

Het grote nadeel van Fastferment is dat er standaard geen tweede kraan halverwege de conus zit. Wil je helder bier bottelen dan moet alle gist eerst zijn uitgezakt in de bol.

Bij de grote commerciële CCT zit geen bol onder de tank. Meestal zitten er twee kranen aan de onderkant van de CCT. Eentje die het mogelijk maakt gist af te tappen uit de punt van de CCT. De andere is verbonden aan een pijp in een tank. De pijp komt tot ongeveer een derde tot de helft van de hoogte van de conus. Hierdoor kan bier zonder gist afgetapt worden uit de CCT.

beermenke

Nou bij een cct zonder bol maar wel 2 kranen zul je toch ook moeten wachten totdat de gist in de conus is gezakt
Die conus zie ik dus de functie hebben als bol.
Een grote tank met een bol van bv 100 liter lijkt me niet werkbaar en zal daarom ook niet gemaakt worden.
Het aftappen bij de 2e kraan zal best fijn werken maar mijn fastferment heeft voor mij ook z'n voordelen dus hij mag nog even blijven wonen.

Jacques

Citaat van: beermenke op 09-12-2020  22:04 uNou bij een cct zonder bol maar wel 2 kranen zul je toch ook moeten wachten totdat de gist in de conus is gezakt
Die conus zie ik dus de functie hebben als bol.

Een bol met een aflaat...  >:D

beermenke

Citaat van: Jacques op 09-12-2020  22:57 uEen bol met een aflaat...  >:D
Brengt me op het idee om in de bodem van de bol een kraan te maken 🤭
Misschien overdreven maar zo hoeft de bol er niet af en de gist kan er uit. Nog eens n nachtje over slapen.

Jacques

Citaat van: beermenke op 09-12-2020  23:09 uBrengt me op het idee om in de bodem van de bol een kraan te maken 🤭
Misschien overdreven maar zo hoeft de bol er niet af en de gist kan er uit. Nog eens n nachtje over slapen.

Goed idee!

JasperB

Citaat van: beermenke op 09-12-2020  23:09 uBrengt me op het idee om in de bodem van de bol een kraan te maken 🤭
Misschien overdreven maar zo hoeft de bol er niet af en de gist kan er uit. Nog eens n nachtje over slapen.
Een conisch gist opvang  met een kraantje 👌🏻😉

lier

Citaat van: beermenke op 09-12-2020  23:09 uBrengt me op het idee om in de bodem van de bol een kraan te maken 🤭
Misschien overdreven maar zo hoeft de bol er niet af en de gist kan er uit. Nog eens n nachtje over slapen.

Volgens mij kan je dan net zo goed de bijgeleverde slang tuit monteren en de bol overslaan.

Dat gezegd hebbende gebruik ik de bol altijd wel. De eerste bol zit komt doorgaans geheel vol met smurrie en gist en de 2e bol vult zich doorgaans ergens tussen de 50 en 75 % met gist.
De inhoud van de bol is 0,5 liter dus max 250ml bier verlies per batch.

Bovendien als je met een lichte overdruk vergist (niet voor alle bieren geschikt) of op een zeker moment de boel even op druk zet, zakt de gist beter uit en blijft er minder aan de zijkant plakken is mijn ervaring.

André de Laat

Ik weet niet, maar kun je dan niet beter die bol gewoon weglaten en aftappen zo nu en dan? Probleem opgelost!  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Oeps. Zie net dat lier dat ook al opperde  :groots: :groots: :groots:

Heyudude

Als je de bol bij de Fastferment weglaat dat moet je voor het aftappen wel heel beheerst de kraan opendraaien. De kunststof kranen zijn wel ok maar draaien niet soepel.
Maar zoals Beermenke zegt, de bol werkt prima, zeker met de dubbele wartel.
 En een aftapkraan onder de bol? Lastig om dat dan gist af te tappen, ben dan bang dat je de bol zelf los draait per ongeluk.

André de Laat

Citaat van: Heyudude op 11-12-2020  00:00 uAls je de bol bij de Fastferment weglaat dat moet je voor het aftappen wel heel beheerst de kraan opendraaien. De kunststof kranen zijn wel ok maar draaien niet soepel.
Maar zoals Beermenke zegt, de bol werkt prima, zeker met de dubbele wartel.
 en een aftapkraan onder de bol? Lastig om dat dan gist af te tappen, ben dan bang dat je de bol zelf los draait per ongeluk
Ik heb een Fermentasaurus gehad. Met een beetje beleid gaat aftappen prima.

Heyudude

Citaat van: André de Laat op 11-12-2020  00:29 uIk heb een fermentasaurus gehad. Met een beetje beleid gaat aftappen prima.
De Fermentasaurus heeft zo te zien een stevigere uitvoering van aansluiting en kraan. Maar bij de Fastferment kan het ook, mits met beleid maar lijkt me een zenuwslopende activiteit met 20 liter bier bovenin. ;)

SVB

Citaat van: André de Laat op 10-12-2020  23:22 uIk weet niet, maar kun je dan niet beter die bol gewoon weglaten en aftappen zo nu en dan? Probleem opgelost!  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Oeps. Zie net dat lier dat ook al opperde  :groots: :groots: :groots:

Zoals ik al zei, ik heb beide varianten... bij de ene heb ik de bol, bij de andere enkel nog een kraan. Degene met de kraan bevat altijd meer gist dan degene met de bol.
Er is geen probleem om op te lossen, het originele ontwerp doet precies wat het moet doen en zoals Lier zegt, het verlies waar we het over hebben is echt minimaal en als ik dat vergelijk met degene met de kraan dan denk ik zelfs dat ik meer verlies heb bij de kraan.

JasperB

Citaat van: Heyudude op 11-12-2020  00:00 uAls je de bol bij de Fastferment weglaat dat moet je voor het aftappen wel heel beheerst de kraan opendraaien. De kunststof kranen zijn wel ok maar draaien niet soepel.
Maar zoals Beermenke zegt, de bol werkt prima, zeker met de dubbele wartel.
 En een aftapkraan onder de bol? Lastig om dat dan gist af te tappen, ben dan bang dat je de bol zelf los draait per ongeluk
Dubbele wartel?

Heyudude

Citaat van: JasperB op 11-12-2020  08:22 uDubbele wartel?
Ja op Beermenke zijn advies en ik daarna hebben de kraan vervangen door een model met 2 wartels. Zo kan de kraan er af van de hoofd container en de tank onderin ook.
Super handig en je kunt hem eenvoudige reinigen en de tape hoeft er niet af...

JasperB

Citaat van: Heyudude op 11-12-2020  08:24 uJa op Beermenke zijn advies en ik daarna hebben de kraan vervangen door een model met 2 wartels. Zo kan de kraan er af van de hoofd container en de tank onderin ook.
Super handig en je kunt hem eenvoudige reinigen en de tape hoeft er niet af...
Dat klinkt super. Heb je toevallig een linkje?

Heyudude


JasperB

Citaat van: Heyudude op 11-12-2020  12:17 uDit is de kraan echter niet de juiste maat, kon ik niet zo snel vinden

https://www.wildkamp.nl/product/vdl-pvc-kogelafsluiter-2x-binnendraad-2x-wartel-oranje-handgreep-3-8/720906
En het voordeel sinds dat je de wartel kan laten zitten (en teflon ook) en de kraan er los afhaalt?
Zijn er dat je weet ook afdekdoppen voor? Dus kraan er af maar het vat toch afgesloten?

Heyudude

Citaat van: JasperB op 11-12-2020  12:50 uEn het voordeel sinds dat je de wartel kan laten zitten (en teflon ook) en de kraan er los afhaalt?
Zijn er dat je weet ook afdekdoppen voor? Dus kraan er af maar het vat toch afgesloten?
Het is standaard schroef materiaal van pvc dus er zullen vast ook wel doppen zijn bij die winkel die passen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.