Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ispindel verbinden alternatief voor ubidots  (gelezen 959 keer)

Offline Sander00

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ispindel verbinden alternatief voor ubidots
« Gepost op: 29-03-2018 21:25 u »
Hallo mede-b(r)ouwers,

Op dit moment heb ik een Ispindel in huis liggen die klaar is om data te versturen. Nu zie ik dat Ubidots geen "freeware" is.
Nu is mijn vraag of er gratis alternatieven zijn om de Ispindel uit te lezen zoals ThingSpeak, of iets dergelijks.

Het doel is de data "te bewerken" en weer te geven in een grafiek op het internet. Ik ga een kleine programmeeruitdaging niet uit de weg dus tips wat betreft programma/taal/hardware zijn zeker welkom.

Alvast bedankt!

Gr,
Sander

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij brouwkip
Re: Ispindel verbinden alternatief voor ubidots
« Reactie #1 Gepost op: 29-03-2018 21:32 u »
Volgens mij is ubidots wel gratis

Offline RoyB

• Junior lid
  • **
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2018 06:07 u »
Er is wel een gratis versie van ubidots, je moet even goed op de site kijken en aangeven dat het voor (zelf)studie is, daarmee lieg je in mijn ogen ook niet, toch?
Verder bestaat er nog een iSpindel TCP IP server script, origineel bedoeld voor op de brewpi, maar in theorie ook te hosten vanaf een losse server. Ik heb dat toevallig een paar weken geleden kort gepoogd en het geheel draaiend gekregen. Toch registreerde de server geen data van mijn ispindel, is me nog steeds niet duidelijk waarom... ik hoop dat iemand een keer een Docker container kan maken van een werkende configuratie.
De TCP communicatie vind plaats via een python script en het webinterface is gemaakt met PHP.

https://github.com/DottoreTozzi/iSpindel-TCP-Server/blob/master/README_en.md

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2018 23:18 u »
Tcontrol kan je koppelen met de iSpindel. Kies daarvoor in de iSpindel settings Tcontrol als protocol. Er komt een logfile uit Tcontrol waar je verder wat mee zou kunnen doen.

Tcontrol.exe kan je vrij downloaden maar kan je niet zelf aanpassen. In de handleiding van Tcontrol staat de communicatie tussen de iSpindel en Tcontrol beschreven. Eventueel kan je dat gebruiken als interface voor een eigen koppeling.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2018 10:36 u »
Ik gebruik (gratis) Ubidots voor mijn ispindel. Werkt top!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2018 15:04 u »
Ik ben ooit aan een projectje begonnen maar dat is nog niet af omdat al dat spul te klein is voor mijn oogjes om goed te solderen. In principe werkende code staat hier maar er moet wel e.a. aan gesleuteld worden. Het "datapusher.py" bestand simuleert de Spindel.

Er is geen database oid voor opslag, alleen een live grafiek en geen service aan de code mijnerzijds. Ik heb ook nog ergens backend code voor een simpel Round Robbin file en een Postgresql database.

Twee andere opties waar ik naar heb gekeken is de data van de spindel rechtstreeks naar de PostgreSQL database te sturen en van daar uit met PG's pub sub systeem naar de bus van CherryPy en dan naar de webclient. Tenslotte is er nog de mogelijkheid om MQTT te gebruiken, HBMQTT als broker en een client gekoppeld PostgreSQL en een aan de bus van CherryPy voor het publiceren. Zomaar wat ideeŽn die in de basis werken maar nog niet in zijn geheel zijn geÔmplementeerd.

Ingo

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2018 08:08 u »
ik laat mijn ispindel tegen een php pagina aan babbelen. Deze slaat alles in mysql op en een andere pagina haalt daar dan alle gegevens uit.

Offline Sander00

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2018 21:13 u »
Allemaal bedankt voor de reacties!
Ik ga eerst aan de slag met de gratis versie  :degroeten:

Offline emiel1

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #8 Gepost op: 12-04-2018 17:23 u »
Het valt me op dat het regelmatig gebeurt dat er gegevens ontbreken in ubidots. mijn ispindel geeft ieder kwartier gegevens door, maar als ik naar de geschiedenis kijk in ubidots zie ik hier en daar gaten van een half uur, tot soms wel 2 uur. Op zich geen groot probleem, maar het zou niet moeten gebeuren. Ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en het dus aan ubidots of de ispindel zelf ligt, of dat het aan mijn ispindel/wifi-verbinding ligt

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2018 19:17 u »
Het valt me op dat het regelmatig gebeurt dat er gegevens ontbreken in ubidots. mijn ispindel geeft ieder kwartier gegevens door, maar als ik naar de geschiedenis kijk in ubidots zie ik hier en daar gaten van een half uur, tot soms wel 2 uur. Op zich geen groot probleem, maar het zou niet moeten gebeuren. Ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en het dus aan ubidots of de ispindel zelf ligt, of dat het aan mijn ispindel/wifi-verbinding ligt

Klopt inderdaad. Wellicht heeft het te maken met het feit dat je de studentenversie gebruikt en daardoor de betreffende dataservice geen voorrang heeft?
Ik ervaar diezelfde gaps.

Offline emiel1

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #10 Gepost op: 12-04-2018 20:12 u »
Ah, dank je, als jij het ook hebt hoef ik niet op onderzoek uit :) Ik gebruik inderdaad ook de studentenversie.

Offline volleybaltrainer

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 12-04-2018 21:40 u »
Bij mij ligt het aan het wifi bereik, ik zit net op het randje van het bereik en mis daardoor gegevens. Het bereik valt me alleszins mee moet ik zeggen. Routering staat achter de bank en iSpindle ligt in het plastic vat in de koelkast in de schuur zo'n 25 meter verderop.

Groeten Marco

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2018 22:57 u »
Ik heb een wifi repeater bij mijn vergistingskoelkast gehangen, wifi signaal had moeite om door en de koelkast en de gietemmer te komen, met de repeater geen problemen meer gehad.

Tags: