Ispindel verbinden alternatief voor ubidots

Gestart door Sander00, 29-03-2018 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander00

Hallo mede-b(r)ouwers,

Op dit moment heb ik een Ispindel in huis liggen die klaar is om data te versturen. Nu zie ik dat Ubidots geen "freeware" is.
Nu is mijn vraag of er gratis alternatieven zijn om de Ispindel uit te lezen zoals ThingSpeak, of iets dergelijks.

Het doel is de data "te bewerken" en weer te geven in een grafiek op het internet. Ik ga een kleine programmeeruitdaging niet uit de weg dus tips wat betreft programma/taal/hardware zijn zeker welkom.


Alvast bedankt!

Gr,
Sander


lier


RoyB

Er is wel een gratis versie van ubidots, je moet even goed op de site kijken en aangeven dat het voor (zelf)studie is, daarmee lieg je in mijn ogen ook niet, toch?
Verder bestaat er nog een iSpindel TCP IP server script, origineel bedoeld voor op de brewpi, maar in theorie ook te hosten vanaf een losse server. Ik heb dat toevallig een paar weken geleden kort gepoogd en het geheel draaiend gekregen. Toch registreerde de server geen data van mijn ispindel, is me nog steeds niet duidelijk waarom... ik hoop dat iemand een keer een Docker container kan maken van een werkende configuratie.
De TCP communicatie vind plaats via een python script en het webinterface is gemaakt met PHP.

https://github.com/DottoreTozzi/iSpindel-TCP-Server/blob/master/README_en.md

Henielma

Tcontrol kan je koppelen met de iSpindel. Kies daarvoor in de iSpindel settings Tcontrol als protocol. Er komt een logfile uit Tcontrol waar je verder wat mee zou kunnen doen.

Tcontrol.exe kan je vrij downloaden maar kan je niet zelf aanpassen. In de handleiding van Tcontrol staat de communicatie tussen de iSpindel en Tcontrol beschreven. Eventueel kan je dat gebruiken als interface voor een eigen koppeling.

pippakillinova

Ik gebruik (gratis) Ubidots voor mijn ispindel. Werkt top!

seed7

Ik ben ooit aan een projectje begonnen maar dat is nog niet af omdat al dat spul te klein is voor mijn oogjes om goed te solderen. In principe werkende code staat hier maar er moet wel e.a. aan gesleuteld worden. Het "datapusher.py" bestand simuleert de Spindel.

Er is geen database oid voor opslag, alleen een live grafiek en geen service aan de code mijnerzijds. Ik heb ook nog ergens backend code voor een simpel Round Robbin file en een Postgresql database.

Twee andere opties waar ik naar heb gekeken is de data van de spindel rechtstreeks naar de PostgreSQL database te sturen en van daar uit met PG's pub sub systeem naar de bus van CherryPy en dan naar de webclient. Tenslotte is er nog de mogelijkheid om MQTT te gebruiken, HBMQTT als broker en een client gekoppeld PostgreSQL en een aan de bus van CherryPy voor het publiceren. Zomaar wat ideeën die in de basis werken maar nog niet in zijn geheel zijn geïmplementeerd.

Ingo

sunlight

ik laat mijn ispindel tegen een php pagina aan babbelen. Deze slaat alles in mysql op en een andere pagina haalt daar dan alle gegevens uit.

Sander00

Allemaal bedankt voor de reacties!
Ik ga eerst aan de slag met de gratis versie  :degroeten:

emiel1

Het valt me op dat het regelmatig gebeurt dat er gegevens ontbreken in ubidots. mijn ispindel geeft ieder kwartier gegevens door, maar als ik naar de geschiedenis kijk in ubidots zie ik hier en daar gaten van een half uur, tot soms wel 2 uur. Op zich geen groot probleem, maar het zou niet moeten gebeuren. Ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en het dus aan ubidots of de ispindel zelf ligt, of dat het aan mijn ispindel/wifi-verbinding ligt

pippakillinova

Citaat van: emiel1 op 12-04-2018  17:23 uHet valt me op dat het regelmatig gebeurt dat er gegevens ontbreken in ubidots. mijn ispindel geeft ieder kwartier gegevens door, maar als ik naar de geschiedenis kijk in ubidots zie ik hier en daar gaten van een half uur, tot soms wel 2 uur. Op zich geen groot probleem, maar het zou niet moeten gebeuren. Ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en het dus aan ubidots of de ispindel zelf ligt, of dat het aan mijn ispindel/wifi-verbinding ligt


Klopt inderdaad. Wellicht heeft het te maken met het feit dat je de studentenversie gebruikt en daardoor de betreffende dataservice geen voorrang heeft?
Ik ervaar diezelfde gaps.

emiel1

Ah, dank je, als jij het ook hebt hoef ik niet op onderzoek uit :) Ik gebruik inderdaad ook de studentenversie.

volleybaltrainer

Bij mij ligt het aan het wifi bereik, ik zit net op het randje van het bereik en mis daardoor gegevens. Het bereik valt me alleszins mee moet ik zeggen. Routering staat achter de bank en iSpindle ligt in het plastic vat in de koelkast in de schuur zo'n 25 meter verderop.

Groeten Marco

lier

Ik heb een wifi repeater bij mijn vergistingskoelkast gehangen, wifi signaal had moeite om door en de koelkast en de gietemmer te komen, met de repeater geen problemen meer gehad.

Tom den Hollander

Hier toevallig iemand die weet hoe ik mijn iSpindel naar bijv. Home Assistant (lokaal op Rpi) of Thingspeak (cloud) kan laten communiceren?
Zou moeten kunnen via MQTT, maar ik heb geen idee wat ik in moet vullen.

rajd

Ik zou eigenlijk denken dat InfluxDB een prima storage backend is voor een iSpindel? Ik moet nog steeds een iSpindel zien te bemachtigen :)

@

Citaat van: rajd op 08-09-2018  13:37 uIk zou eigenlijk denken dat InfluxDB een prima storage backend is voor een iSpindel? Ik moet nog steeds een iSpindel zien te bemachtigen :)
Dat is het ook. Ik heb er 3 die tegen influxDB aan kletsen. Vervolgens maak ik daar in grafana een dashbord van.
Enige issue dat ik er mee heb gehad is dat versie 6 niet goed met mijn influxDB praat. Vanaf versie 6 kun je met authenticatie tegen influxDB aan kletsen en dat werkt bij mij om de een of andere reden niet als je geen authenticatie op je database hebt.

Maar, versie 5.8 doet het prima  ;)

McMelloW

Zelf gebruik ik een iSpindel met firmware 6.20
Er zijn gratis account opties bij ubidots.com werkt leuk,maar dat is bij 3de partij en is me te beperkt.
Via MQTT naar en lokale MQTT-broker op mijn Raspberry Pi en via Node-Red naar Domoticz. Binnen Domoticz vind ik het lastig om daar iets met de data te kunnen.
Via TCP naar mijn lokale TCP-Server op mijn Raspberry Pi. Dit werkt voor mij het mooiste. Alles in een MySql database en de mogelijkheid om zelf
 mooie grafieken te maken. Maar eigenlijk is deze software iSpindel-TCP-Server al helemaal compleet voor mij.
Op het Duitse hobbybrouwers forum zijn twee draadjes waar een heleboel tips en tricks in staan. Met Google Translate is het goed in het NL te volgen.

Alexander_H

Ik heb een tweetal apps gemaakt in java , een los endpoint die alleen naar een database wegschrijft en een met een kleine frontend die een grafiekje laat zien.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40022.new#new

Je kunt het op een pi draaien of in docker of zelfs onder windows mocht je dat willen.

Het is nog niet super uitgewerkt, maar ik gebruik het zelf eigenlijk altijd.

https://gitlab.com/jspindel

Moet er nog wel eens een nette uitleg voor schrijven, mocht iemand interesse hebben om er nog verder aan mee te werken is dat ook mooi.

Derp

Citaat van: emiel1 op 12-04-2018  17:23 uHet valt me op dat het regelmatig gebeurt dat er gegevens ontbreken in ubidots. mijn ispindel geeft ieder kwartier gegevens door, maar als ik naar de geschiedenis kijk in ubidots zie ik hier en daar gaten van een half uur, tot soms wel 2 uur. Op zich geen groot probleem, maar het zou niet moeten gebeuren. Ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en het dus aan ubidots of de ispindel zelf ligt, of dat het aan mijn ispindel/wifi-verbinding ligt

Ik heb hetzelfde. Hij hoort elke 5 min een update te geven maar in de praktijk komt er maar 1 meting per uur of zelfs 2 uur door.

En dat is terwijl hij op mijn bureau ligt, makkelijk binnen wifi bereik.

Novice77

Hier hetzelfde. Ik mis soms een hele dag aan metingen.
Maar als ik dan naar het bereik kijk is dat soms ook de boosdoener, terwijl er een repeater naast ligt. Het bereik gaat flink omlaag als er krausen in het vat ontstaat, maar soms ook door externe factoren waar ik nog niet achter ben gekomen.

trebvuister

ik gebruik Brewfather als brouwsoftware. Die ondersteund iSpindel

Het is niet gratis, maar ik vind Brewfather zo goed dat ik er graag voor betaal

Scorpionrose

Citaat van: Derp op 28-08-2020  09:30 uIk heb hetzelfde. Hij hoort elke 5 min een update te geven maar in de praktijk komt er maar 1 meting per uur of zelfs 2 uur door.

En dat is terwijl hij op mijn bureau ligt, makkelijk binnen wifi bereik.

Dat niet elke meeting bij ubidots binnen komt is algemeen bekend.
Dit ligt vaak niet aan de ispindel maar aan ubidots. Deze site is vaak traag bij een gratis account. De meetingen die wel doorkomen komen meestal ook nog eens vertraagd binnen.

Derp

Citaat van: Scorpionrose op 28-08-2020  14:08 uDat niet elke meeting bij ubidots binnen komt is algemeen bekend.
Dit ligt vaak niet aan de ispindel maar aan ubidots. Deze site is vaak traag bij een gratis account. De meetingen die wel doorkomen komen meestal ook nog eens vertraagd binnen.
Cool, die hypothese zal ik eens testen door een free trial van de professionele versie van het account aan te maken. :) 

Zojuist geprobeerd, maar het lukt nog niet.

Als ik online zoek dan wordt overigens niet aangegeven dat er een verschil in de accounts is, behalve het aantal toegestane "dots" (datapunten), devices en de dataretentie.

Als ik echter mijn iSpindel nu instel met de juiste token, dan komt de data helemaal niet door bij UbiDots.

Als ik de iSpindel aan de laptop hang en de logging bekijk, krijg ik dit:


Derp

Heb het nog niet gedaan maar ik vermoed dat het wellicht waar kan zijn!

Ik heb een mesh wifinetwerk en heb een router direct naast de vergistingskast staan. Ik krijg van de app elke zoveel tijd een bericht dat de iSpindel verbonden is en weer van het netwerk af gaat (logisch), maar zie niets in ubidots.

Dus:
Óf hij maakt verbinding maar stuurt geen data
Óf UbiDots pakt de data niet op

jerovan

Ik probeer  een iSpindel te koppelen aan Brewfather. Ik heb een gratis account van Brewfather  en Brewfather  ziet  de iSpindel  en geeft ook de SG waarde. Als ik echter  een batch aanmaak en  de iSpindel daaraan wil koppelen (zodat ik het SG verloop in grafiek kan zien) dan zegt Brewfather dat het alleen mogelijk is met  premium account . Ik dacht dat je ook met gratis account in Brewfather het verloop van de vergisting  zou moeten kunnen volgen. Of vergis ik me?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.