Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuweling Oane  (gelezen 899 keer)

Offline Oane

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
Nieuweling Oane
« Gepost op: 28-03-2018 22:07 u »
Hallo allemaal.

Ik ben Oane, woonachtig in het noorden des lands en kok van beroep.

Na jaren van droogstand moest afgelopen september de bouwplan maar weer eens gevuld worden en dat is deze winter nog een paar maal herhaald. Naast het practische aspect is de theorie op dit forum een interessante en leerzame aanvulling, wat een schat aan informatie! Tot nu toe heb ik hoofdzakelijk Britse ales gebrouwen maar een wit met koriander en vlier en daarnaast een tripel met opgekweekt Westmalle gist staan inmiddels ook te pruttelen.

Het zelf bouwen en aanpassen van de apparatuur is voor mij een interessante bezigheid waar ik waarschijnlijk meer tijd in steek dan in het daadwerkelijke brouwen, het blijft een hobby natuurlijk hť! En op deze manier kan ik stukje bij beetje de kennis en apparatuur verbeteren en hopelijk betere bieren brouwen!

Ik blijf voor nu hoofdzakelijk nog lezen maar zal her en der vast ook met vragen komen. Alvast bedankt voor de wijsheden.

Proost!
Oane

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Nieuweling Oane
« Reactie #1 Gepost op: 28-03-2018 23:10 u »
Welkom Oane.

Koks zijn vaak geweldige brouwers. Gevoel hebben voor smaak en grondstoffen is namelijk minstens zo belangrijk voor een goed smakend brouwsel als het technisch beheersen van het brouwproces. Meer dan eens heb ik bieren gedronken van hobbybrouwers met mooie goed ontworpen brouwapparatuur die niet in balans waren en een onprettige smaak hadden.

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #2 Gepost op: 29-03-2018 08:24 u »
 :groots: voor Jacques en welkom Oane!

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #3 Gepost op: 29-03-2018 10:09 u »
Koks zijn vaak geweldige brouwers.

Ook ik kan het daar alleen maar mee eens zijn :)

Welkom!

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #4 Gepost op: 29-03-2018 12:13 u »
Ja inderdaad, koks zijn geweldige brouwers, was ook zo in ons land.

Zo hadden we in de Limburgse gilde Kortessem (Demerdal-Vliermaalroot) een chef die veel te vroeg heengegaan is, beetje probleem van mensen die houden van lekker eten en drinken, hij kon prachtig bier brouwen en heeft oude artisanale bieren nieuw leven ingeblazen.

http://demerdalbe.webhosting.be/page/2/

Offline Oane

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 29-03-2018 21:39 u »
Bedankt voor het warme onhaal medebrouwers! Balans is voor mij absoluut belangrijk en misschien wel hetgene waar ik bij mijn eigen maar ook bij commerciŽle bieren het meest naar opzoek ben. Daarnaast is een zekere speelsheid ook belangrijk, een bier moet wel bij iedere slok interessant zijn natuurlijk.

Ik weet niet hoe andere brouwers het doen maar ik zit om de 5 minuten mijn wort te proeven en te ruiken, waarschijnlijk iets overdreven maar dit zit er inmiddels ingebakken. Als er een pan opstaat dan moet er geproefd worden.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #6 Gepost op: 29-03-2018 23:35 u »
Bedankt voor het warme onhaal medebrouwers! Balans is voor mij absoluut belangrijk en misschien wel hetgene waar ik bij mijn eigen maar ook bij commerciŽle bieren het meest naar opzoek ben. Daarnaast is een zekere speelsheid ook belangrijk, een bier moet wel bij iedere slok interessant zijn natuurlijk.

Ik weet niet hoe andere brouwers het doen maar ik zit om de 5 minuten mijn wort te proeven en te ruiken, waarschijnlijk iets overdreven maar dit zit er inmiddels ingebakken. Als er een pan opstaat dan moet er geproefd worden.

Haha... Als mede-kok: zie bier als die goeie ouwe 12 uurs roast: cartouche en deksel erop en er dan vooral niet meer aan zitten! Dan wordt ie het lekkerst...

Brouw ze!

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 30-03-2018 12:40 u »
...
Het zelf bouwen en aanpassen van de apparatuur is voor mij een interessante bezigheid waar ik waarschijnlijk meer tijd in steek dan in het daadwerkelijke brouwen, het blijft een hobby natuurlijk hť! En op deze manier kan ik stukje bij beetje de kennis en apparatuur verbeteren en hopelijk betere bieren brouwen!
...

Kok en bouwer. Aparte combi  :)
Bouwen, verbeteren enz is inderdaad een van de leuke bezigheden van het brouwen.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #8 Gepost op: 31-03-2018 19:37 u »
Welkom Oane.

Koks zijn vaak geweldige brouwers. Gevoel hebben voor smaak en grondstoffen is namelijk minstens zo belangrijk voor een goed smakend brouwsel als het technisch beheersen van het brouwproces.

Eens.
Enthousiaste thuiskok hier.
Het helpt ;)

Welkom, Oane.

Tags: