Open vergisting in een 30 liter emmer

Gestart door jaapz, 27-03-2018 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Citaat van: Knobby op 11-04-2018  08:45 uIk heb niks met het reinheitsgebot en heb bij mijn vorige weizen gewoon glucose toegevoegd. Ik wilde de alcohol gelijk houden dus heb minder mout gebruikt. Dit leidde tot een dunner bier, en ik vind het moutige van een weizen juist lekker. Ook zat er uiteindelijk minder banaan in dan bij de hermann weizen die ik daarvoor gebrouwen heb. Ik zou dus nog meer mout door glucose moeten vervangen. De volgende brouw gaat dus weer op de hermann manier.

Gebruik je voor het gerst gedeelte pilsner of munchener? Ik gebruik namelijk die laatste, misschien kan die wat van de moutigheid opvangen als ik de munchener wat verhoog en de tarwe vervang door een deel glucose, ik roep maar wat :) Zo ver zijn we trouwens nog lang niet, eerst een beetje met andere gistjes pielen.

Jacques

Citaat van: Knobby op 11-04-2018  08:45 uIk heb niks met het Reinheitsgebot en heb bij mijn vorige weizen gewoon glucose toegevoegd. Ik wilde de alcohol gelijk houden dus heb minder mout gebruikt. Dit leidde tot een dunner bier, en ik vind het moutige van een weizen juist lekker. Ook zat er uiteindelijk minder banaan in dan bij de hermann weizen die ik daarvoor gebrouwen heb. Ik zou dus nog meer mout door glucose moeten vervangen. De volgende brouw gaat dus weer op de hermann manier.

Je zou de invloed van glucose toevoeging eenvoudig kunnen testen door een brouwsel te splitsen. Aan het ene gedeelte voeg je een klein beetje glucose toe en aan het andere gedeelte niet. Indien er nagenoeg geen verschil is in smaak is het effect van glucose beperkt. Zo'n test zou je ook kunnen uitvoeren bij de Hermann methode.

Knobby

Citaat van: jaapz op 11-04-2018  10:01 uGebruik je voor het gerst gedeelte pilsner of munchener? Ik gebruik namelijk die laatste, misschien kan die wat van de moutigheid opvangen als ik de munchener wat verhoog en de tarwe vervang door een deel glucose, ik roep maar wat :) Zo ver zijn we trouwens nog lang niet, eerst een beetje met andere gistjes pielen.
Zo uit mijn hoofd naast het zwembad in Cambodja had ik bij de hermann weizen 66% tarwe, 17% pils en 17% vienna. Bij de glucose variant had ik 5-10% pils vervangen door glucose, eerder 5 dan 10 denk ik.

jaapz

Ik heb het bier inmiddels een week op de fles en hij is ook al op druk. Vergeleken met de vorige batch zit hier meer bananenaroma in, maar je moet er nogsteeds een beetje naar zoeken. Een broodaroma overheerst momenteel. Mooi rond mondgevoel. Ben nog niet helemaal tevreden over de smaak, er zit nog steeds een zurige, citrusachtige nasmaak in die ik in mijn vorige batch ook had. Deze is mij toch te sterk en ik denk dat ik mijn volgende hefeweizen met Wyeast 3068 ga vergisten om te kijken of ik met hetzelfde recept en dezelfde procedure daar misschien een betere smaak uit krijg, ook al zou Munich Classic en Wyeast 3068 dezelfde gist moeten zijn.

Johan_vL

Nou het bananen topic maar weer eens nieuw leven inblazen  :proost:
Inmiddels heb ik al best een aantal malen weizen gebrouwen, maar nog niet de voor mij geweldige weizen's die ik lekker vind kunnen evenaren, zoals: Ayinger, Hofbrau, Rothaus, Schöfferhoffer ...

Na een aantal draadjes bestudeerd te hebben hier op het forum, hebben al meerdere mensen hetzelfde bananen probleem gehad, of liever gezegd het gebrek aan banaan.

Inmiddels heb ik de Ayinger gist in huis en nu staat die heerlijk op 22C te vergisten. De eerste 48 uur als open vat en vandaag het deksel erop en een waterslot, omdat het gistschuim aan het afnemen was en de hoofdvergisting aan het minderen.
In de stort zit 65% tarwemout en de rest münchener. Ik moet zeggen dat het nu al lekker ruikt, dus dat geeft de burger moed.

Volgende brouwsel wil ik met de Herrmann methode brouwen en dan op dezelfde wijze vergisten. Met als aanvulling niet alleen de Ayinger gist, maar ook de weihen stephaner en de bavarian wheat, beide van Wyeast. Dat wordt dan 3x vloeibaar. De Ayinger van nu is dan referentie voor de Herrmann methode de rest blijft hetzelfde. Ik ben enorm benieuwd of de banaan verbeterd, of er waarneembare verschillen zijn en welke dat verschil dan maakt  :nut:

Superleuk zo'n experiment en fijn dat er al veel over te vinden is op het forum. Zijn er mensen die een dergelijk experiment eerder hebben gedaan? Of ervaringen kunnen delen met open vat vergisting, met bovengenoemde gistsoorten? En of dit banaan verbeteringen heeft opgeleverd?

 :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.