Maximale storting van donkere tarwemout

Gestart door Juindorper, 10-11-2018 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Juindorper

Binnenkort wil ik een Weizenbock gaan brouwen met donkere tarwemout. Volgens BrouwHulp en enkele andere bronnen kun je die maar tot 50% storten. Echter heb ik  o.a. op deze site ergens een percentage van 70% gezien.
Heeft iemand ervaring met het storten van zo'n 55 tot 60% van deze mout en is het aanbevolen de grens van 50% te overschrijden?

Mark GA

Lichte tarwe kun je meer dan 50% storten. Donkere volgens mij tot 60%

seed7

Versuikeringstijd ~10 minuten, dat komt er op neer dat de mout voldoende enzymen heeft om zich zelf volledig te converteren. Maximale stort is da dus 100%, maar let wel op met filteren omdat het geen kaf heeft,

Ingo

Juindorper

Met het oog op filteren durf ik gerust 60% te storten maar wat ik eigenlijk wil weten is wat het doet met de smaak.
Die 50% komt toch niet zo maar uit de lucht vallen?


Mark GA

Met het oog op dichtlopen filterbed gebruik ik tegenwoordig standaard rijsthulzen en dat werkt fantastisch.

Ik vermoed dat 100% tarwe niet genoeg rendement oplevert om aan de gewenste vergistingspercentages te komen. Maar dat is even gegokt...

Juindorper

Citaat van: Juindorper op 11-11-2018  14:07 uMet het oog op filteren durf ik gerust 60% te storten maar wat ik eigenlijk wil weten is wat het doet met de smaak.
Die 50% komt toch niet zo maar uit de lucht vallen?
Ik zou het op prijs stellen als mijn vraag wat gerichter wordt beantwoord.
Het filteren speelt in dit geval geen rol dus ga daar a.u.b. niet op door.

seed7

Bij een heleboel mouten staan maximale stort percentages waar ik niets van snap, leveranciers geven dit om wat voor reden dan ook op.

Aroma 50 b.v kun je ook voor 100% inzetten. Crystal mouten kun je zelfs voor 100% inzetten als je weet waar je mee bezig bent.

Ik denk dat de onderliggende redenen 'risico vermijding' zijn.

Ingo

Juindorper

Citaat van: seed7 op 11-11-2018  19:48 uBij een heleboel mouten staan maximale stort percentages waar ik niets van snap, leveranciers geven dit om wat voor reden dan ook op.

Aroma 50 b.v kun je ook voor 100% inzetten. Crystal mouten kun je zelfs voor 100% inzetten als je weet waar je mee bezig bent.

Ik denk dat de onderliggende redenen 'risico vermijding' zijn.

Ingo
Een bier van 100% aroma 50 of crystalmout lijkt me dan ook niet bepaald lekker ook al is het brouwtechnisch mogelijk.
Maar ik ga het gewoon proberen met 55-60% donkere tarwe dan zie ik wel wat het wordt. :brouwen: :brouwen:

Jacques

Citaat van: Mark GA op 11-11-2018  14:33 uMet het oog op dichtlopen filterbed gebruik ik tegenwoordig standaard rijsthulzen en dat werkt fantastisch.

Ik vermoed dat 100% tarwe niet genoeg rendement oplevert om aan de gewenste vergistingspercentages te komen. Maar dat is even gegokt...

Rendement en vergistingspercentages zijn twee verschillende grootheden.
100% tarwemout geeft meer extract dan 100% gerstemout. Dit komt doordat tarwe geen kafjes heeft.

Het ontbreken van kafjes maakt dat 100% tarwemout moeilijk filtreerbaar is. Vandaar de aanbeveling niet meer dan 50% te gebruiken. Het probleem van het filteren kun je inderdaad oplossen met rijsthulzen. Sommige commerciƫle brouwerijen maken daar ook gebruik van.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.