Bottelen direct vanuit (groen) vergistingsvat 60 L

Gestart door Martijn0172, 25-03-2018 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

De laatste batches bottel ik direct vanuit het vat dmv een automatische hevel en een suiker in de fles. Ik bedacht me opeens dat het zeer waarschijnlijk mogelijk is het bottelpijpje direct op het kraantje aan te sluiten? Volgens mij is het niveau laag genoeg om effectief het volume te verbruiken en hoog genoeg boven de gistkoek. Iemand die dat kan verifiëren?

https://www.unibrew-nederland.nl/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-60-liter.html

Henielma

Jarenlang heb ik vanuit zo'n gistvat direct gebotteld met suiker in het flesje. Weliswaar met een slangetje tussen kraan en vulpijpje maar direct op de kraan aansluiten kan ook lijkt me.

Wel doe ik aan de binnenzijde een knietje aan de kraan zodat het vat vrijwel helemaal leeg gebotteld kan worden. Dat knietjes monteer ik voordat het wort in het gistvat komt.

Martijn0172

Dank je voor je reactie!

Heb je met zo'n knietje geen last dat er ook gist (koek/slurry) mee komt? Ik heb het niet gecheckt helaas (ga ik zeker wel goed) maar in mijn herrienering hang het kraantje er vlakboven

Henielma

De kraan zit ongeveer 5 cm boven de bodem. Het knietje kan je bijvoorbeeld op 2 cm  boven de bodem laten uirkomen. Er komt dan geen tot heel weinig slurrie mee.

Haagse Wouter

Ik hoorde ook laatst deze op een brits forum.

Die man die mengde de suiker in het gistingsvat zelf. Roerde voorzichtig en liet nog even bezinken een paar uur en ging dan pas bottelen.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 26-03-2018  13:04 uIk hoorde ook laatst deze op een brits forum.

Die man die mengde de suiker in het gistingsvat zelf. Roerde voorzichtig en liet nog even bezinken een paar uur en ging dan pas bottelen.

Geen handige methode je niet te veel gist in je fles wilt hebben. Je roert veel oude gistcellen op. Het duurt best wel een tijd voordat die een beetje bezonken zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.