Vlam blaast uit

Gestart door rlandzaat, 18-03-2018 19:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rlandzaat

Ik heb een gasbrander gekocht, die oorspronkelijk bedoeld is voor propaan. Deze wil ik op aardgas gebruiken. Daarom heb ik de sproeiers vervangen met exemplaren met een diameter, die ongeveer 1,5 maal zo groot is. Ik heb deze sproeiers meegeleverd gekregen. Enig speurwerk op internet leerde me, dat dit een tamelijk gebruikelijke factor is.

Toch zijn de vlammen heel klein en worden bij vol gas uitgeblazen. Zouden de gaatjes van de brander zelf te klein kunnen zijn?

beermenke

Welke brander is het en hoe is de verhouding toevoer gas/zuurstof. Dwz kun je dat regelen met een schuif of zo?

rlandzaat

Citaat van: beermenke op 18-03-2018  20:11 uWelke brander is het en hoe is de verhouding toevoer gas/zuurstof. Dwz kun je dat regelen met een schuif of zo?

De brander ziet er als volgt uit:



Er zijn geen mogelijkheden om de verhouding gas/zuurstof te regelen voor zover ik kan zien. De constructie is betrekkelijk eenvoudig.

Sietze K

Citaat van: rlandzaat op 19-03-2018  10:21 uDe brander ziet er als volgt uit:



Er zijn geen mogelijkheden om de verhouding gas/zuurstof te regelen voor zover ik kan zien. De constructie is betrekkelijk eenvoudig.
Kijk eens naar de onderkant, daar zijn waarschijnlijk 3 bouten en borgmoeren te zien, daar kun je het gas/luchtmengsel mee regelen. :degroeten:

beermenke

Ja het gas moet ergens lucht happen voordat ie in de gaatjes verbrandt.
Even uitproberen.
Succes want het is een mooie brander.

rlandzaat

Citaat van: Sietze K op 19-03-2018  12:30 uKijk eens naar de onderkant, daar zijn waarschijnlijk 3 bouten en borgmoeren te zien, daar kun je het gas/luchtmengsel mee regelen. :degroeten:

Ik heb drie bouten zien zitten, die met hun draadeind in de openingen steken waar de sproeiers op gericht staan. Ik kon geen verschil waarnemen als ik daaraan draaide en snap ook niet goed wat de functie van deze bouten is. Vanavond zal ik een detailfoto plaatsen.


rlandzaat

De beloofde foto's:





Dirtbag

Probeer ring voor ring de bout volledig in te draaien en dan de brander aan te steken. Vervolgens zet je hem op vol vermogen en draai je de bout langzaam uit.

Zodra de vlam dan uit gaat moet je hem iets terug draaien :)

Mocht je hem niet aan krijgen als je de bout volledig ingedraaid hebt dan proberen met de bout zo ver mogelijk uitgedraaid en na aansteken in te draaien.

Je hoeft er niet van uit te gaan dat alle 3 de bouten in dezelfde stand horen te staan.

db

stiaanke

Ik denk dat er onderdelen ontbreken. Die bouten moeten normaal een huls vast houden die je kunt verschuiven en zo de opening kunt verkleinen tussen sproeier en gietstuk.
Bij propaan zal dit zo gewerkt hebben, maar aardgas dat armer van samenstelling is heeft een veel groter debiet en neemt zo te veel lucht mee met als gevolg een te arm mengsel en een vlam die uit gaat.
Dek eens de helft van die openingen met wat aluminiumfolie of iets dergelijks af en zie wat het resultaat is.

rlandzaat

Morgenavond heb ik weer wat tijd en ga ik beide suggesties uitproberen. Ik houd jullie op de hoogte.

Wilhelmi

Op internet is deze brander te vinden onder de naam Foker Ben wokbrander.
De meeste leveranciers vermelden daarbij, dat deze brander alleen geschikt zou zijn voor : propaan / butaan en voor lpg gas. Daarbij vermelden sommige leveranciers dat deze niet geschikt zou zijn om om te bouwen naar aardgas.  :weetniet:

rlandzaat

Citaat van: Wilhelmi op 20-03-2018  13:42 uOp internet is deze brander te vinden onder de naam Foker Ben wokbrander.
De meeste leveranciers vermelden daarbij, dat deze brander alleen geschikt zou zijn voor : propaan / butaan en voor lpg gas. Daarbij vermelden sommige leveranciers dat deze niet geschikt zou zijn om om te bouwen naar aardgas.  :weetniet:

Dat klopt dan ook. Als experiment heb ik de grote luchtopeningen met alu tape afgeplakt en die stelschroeven helemaal ingedraaid. Alleen dan lukt het om het hele branderbed te laten branden, maar de vlammetjes zijn dan toch te klein om een pan met 70 liter wort aan de kook te krijgen. De leverancier neemt hem terug en inmiddels zijn we de gelukkige eigenaar van een Multifire 4 aardgasbrander van 9,2 kW.

Het was een leerzame ervaring :-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.