Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen: Erik  (gelezen 667 keer)

Offline Erwtje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voorstellen: Erik
« Gepost op: 24-03-2018 19:36 u »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Erik en ik kom uit Delft. Al vele jaren geleden heb ik het idee opgevat om zelf bier te gaan brouwen. Nooit wat mee gedaan tot dit jaar. Toen ik de vraag kreeg wat ik voor mijn 29e verjaardag wilde hebben leek me dit het moment om me toch maar eens aan het brouwen te wagen. Ik kreeg een mooie startersset van de Brouwmarkt en zo geschiedde.

Mijn eerste brouwsel was een bockbier uit een Arsegan brouwpakket (vloeibaar mout+hop). Vijf weken geleden gebrouwen. De vergisting verliep voor mijn gevoel wat langzaam, maar na 3 weken zat het SG eindelijk op 1010. Netjes alles op fles gezet met een schepje suiker en lekker door laten gisten. Vandaag heb ik daar het eerste flesje van open gemaakt. Een feestelijk moment natuurlijk, maar zo te proeven nog veel ruimte voor verbetering. Wel een mooi psscht geluid bij het openen van de fles, maar er zat nog erg weinig schuim om het bier. Ook de smaak viel tegen, duidelijke gist smaak en ik vond het ook wat naar de vloeibare mout ruiken/smaken. Wat ik heb gelezen is twee weken rijpen op fles ook erg weinig voor een bockbier, dus de flesjes gaan in de kelder en dan probeer ik er over een paar weken nog eens eentje.

Vandaag ook het tweede brouwsel gemaakt. Deze keer een Vlaams Blond pakket van Arsegan, ook deze met de vloeibare hop/mout. Nog even wachten tot het wort is afgekoeld en dan mag de gist daar ook mee aan de slag.

Hoewel ik nu pas twee korte ervaringen heb met het brouwen lijk ik het virus toch al te pakken te hebben. Ik ben al veel aan het lezen op het forum en aan het bekijken wat mijn volgende stappen zijn. Welke pakketten ik hierna wil brouwen of dat ik al naar het brouwen met mout (extracten) wil. Ook al mijn ogen open aan het houden voor een kleine koelkast, de temperatuur in huis schommelt nogal en wat ik begrijp is controle op de temperatuur een goede manier om smakelijk bier te krijgen.

Groet,
Erik

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline j.heesters3

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Voorstellen: Erik
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2018 20:16 u »
Hallo Erik.

Welkom hier. Geduld is een vereiste voor de hobbybrouwer. Nu nog de volgende stap naar het brouwen met mout. Mijn tip is altijd probeer eens te gaan kijken bij een brouwer in de buurt. Daar leer je veel van en zij kunnen je veel tips geven.

Succes

Broudoe

Jos

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #2 Gepost op: 24-03-2018 23:41 u »
Heej, nog een Delftenaar! Welkom.

Offline Erwtje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2018 09:53 u »
Leuk om meer Delftenaren te zien hier!

Via een ander lid werd ik gewezen op een bouwvereniging in Rotterdam, naast het vliegveld. Ik zie ook dat er in Delft een wijn en bier gilde zit. Ben je daar toevallig bekend mee Mark?

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2018 10:17 u »
Nee, niet bekend mee... Maar ik ben dan ook een eigenwijze eenling  :biersmile:

Tags: